luni, 31 august 2015

Manipularea opiniei publice + documentar (RO)


MANIPULAREA OPINIEI PUBLICE
CA PARTE A DEMOCRAȚIEI

În 1991, Societatea Americană de Relații Publice, organizație profesională cu peste 15.000 de membri, îl sărbătorea cu mult fast pe cel mai vârstnic membru al ei, Edward Louis Bernays, la centenarul nașterii acestuia. Câțiva ani mai târziu, în 1995, fondatorul relațiilor publice se stingea din viață (avea 104 ani), lăsând generațiilor următoare un domeniu consolidat, pentru a cărui recunoaștere a depus eforturi deosebite: a editat publicații, a organizat acțiuni de promovare a unor produse sau idei, a predat cursuri universitare și a scris 14 cărți, dintre care câteva sunt considerate și în prezent redutabile: „Cristalizarea opiniei publice” (1923), Propaganda (1928), „Relațiile publice” (1952). În zilele noastre, relațiile publice se predau în peste 300 de universități americane (exceptând Harvard, care nu consideră comunicarea o disciplină de studiu aparte), iar în bibliotecile lumii sunt înregistrate peste 75.000 de volume consacrate acestui domeniu.


În anul 1990, revista Time îl plasa pe Bernays în rândul celor mai importanți 100 de americani ai secolului XX, alături de politicieni, scriitori, artişti sau oameni de ştiinţă. Dar, dacă topul s-ar fi referit la cei care au influenţat secolul trecut fără să aibă o prea mare expunere publică, Eduard Bernays ar fi condus detaşat. Acţionând mereu din umbră, din calitatea de agent de presă, consilier al preşedinţilor americani sau de comunicator PR al unor corporaţii, acesta a furnizat ideile care au influențat într-o foarte mare măsură mentalitatea societății contemporane.

În Statele Unite, stadiul avansat la care ajunsese democraţia în anii ‘20, precum şi creşterea economică de după Primul Război Mondial, care reuşise să asigure un trai decent pentru tot mai mulţi cetăţeni ai săi, constituiau premisele unei societăţi perfecte. Dar această situaţie era periculoasă pentru elitele conducătoare, care se temeau de potenţialul de putere pe care îl aveau masele de oameni. Prin urmare, trebuia introdus în ecuație și rolul foarte important al mulțimii.

Eduard Bernays a corelat ideile lui Gustave Le Bon despre psihologia mulțimilor cu psihanaliza unchiului său, Sigmund Freud, inventând domeniul „relaţiilor publice” (Public Relations sau PR), termen atât de uzitat în zilele noastre. Metoda lui Freud, bazată pe importanţa proceselor psihice umane care se desfășoară la nivel inconştient, a reprezentat punctul de pornire pentru crearea unei tehnici de manipulare subtilă a maselor în cadrul unei democraţii. Rezultatul a fost unul satisfăcător pentru elitele aflate la conducere: le era servită rețeta prin care putea fi manipulată opinia publică, păstrându-se totodată aparenţele unei societăţi democratice, în care oamenii să aibă iluzia că deţin controlul asupra deciziilor politice sau de altă natură.

Cu secole în urmă, gânditorii iluminişti şi-au dorit o societate în care să triumfe raţiunea prin răspândirea culturii, a „luminii” în mase. Aceştia făceau apel la idealurile de libertate, de toleranţă şi de emancipare. Oamenii trebuiau să se guverneze singuri şi să ia deciziile fără a fi tutelați. „Aveţi curajul de a vă folosi propriul simţ al raţiunii”, era îndemnul filozofului german Immanuel Kant. Total diferite de iluminism au fost concepţiile lui Sigmund Freud şi ale lui Eduard Bernays în secolul XX. Ei considerau că indivizii nu sunt conduşi de gânduri raţionale, ci de dorinţe şi impulsuri primitive şi inconştiente. Bernays a mers chiar mai departe, afirmând că propaganda reprezintă iluminarea maselor, deoarece le canalizează dorinţele, fiind o componentă necesară a societăţilor democratice. Pentru realizările sale, a fost răsplătit cu onoarea de a se afla printre participanţii la Conferinţa de pace de la Paris, din anul 1919. Ulterior, Bernays avea să înlocuiască termenul propagandă, care, spunea el, era perceput ca ceva rău, din cauza folosirii lui de către naziști. „Am căutat un alt termen şi astfel am găsit consiliere în relaţii publice”. De fapt, însă, definiția relaţiilor publice este aceeași cu cea a propagandei, adică modul prin care se poate gestiona şi modifica felul cum gândesc, simt și acționează mulţimile de oameni.

Bernays a fost un geniu diabolic, iar mentalitatea și stilul nostru de viaţă actual i se datorează în mare măsură. Chiar dacă ideile lui au apărut pe continentul nord-american, ele au fost repede preluate și aplicate în Europa şi apoi în toate colţurile lumii. S-a instituit o nouă ordine socială şi economică, consumerismul, şi a fost modelat „sinele consumator universal”, realitate care domină și prezentul, deși, paradoxal, traversăm o lungă perioadă de criză economică.

În continuare, vă oferim câteva extrase din celebra carte Propaganda, lăsându-vă să judecați singuri în ce măsură ați fost atinși de geniul lui Bernays:

«Dacă înțelegem mecanismele și motivele minții colective, devine posibil să controlăm și să înregimentăm masele de oameni conform voinței noastre, fără ca aceștia să-și dea seama... În aproape fiecare act al vieții noastre de zi cu zi, fie din sfera politicii, fie a afacerilor, în gândire sau în comportamentul social, suntem dominați de un număr relativ mic de persoane care înțeleg procesele mentale și tiparele sociale ale maselor. Ei sunt cei care trag sforile, controlând mintea publicului.»

«Manipularea conștientă și inteligentă a obiceiurilor și a opiniilor maselor este un element important în societățile democratice. Cei ce manipulează acest mecanism nevăzut al societății constituie guvernul invizibil, care este adevărata putere conducătoare a țării noastre. Suntem guvernați, mințile noastre sunt modelate, gusturile noastre sunt formate și ideile noastre sunt sugerate de oameni invizibili. Acesta este rezultatul logic al modului în care este organizată societatea noastră democratică. Pentru ca o societate să funcționeze, un număr mare de ființe umane trebuie controlate în acest fel... Aproape fiecare act al vieții noastre de zi cu zi, comportamentul nostru social sau de gândire, trebuie să fie dominat de un număr relativ mic de persoane, care înțeleg procesele mentale și sociale ale maselor. Ei sunt cei care trag firele, cei care controlează mintea publicului.»

«Filmul american este cel mai important purtător inconștient de propagandă din lume. Este un mare distribuitor de idei și opinii. Deoarece filmele sunt făcute pentru a satisface cererea de piață, ele mai degrabă reflectă, scot în evidență și chiar exagerează tendințele populare, decât să vină cu idei și opinii noi. Filmul se servește numai de ideile și faptele care sunt în vogă la un moment dat.»

«Propaganda nu va muri niciodată. Oamenii inteligenți trebuie să realizeze că propaganda este instrumentul modern prin care își pot atinge țelurile productive și pot crea ordine din haos.»

«Nu este necesar ca politicianul să fie sclavul prejudecăților publicului, dacă el poate învăța cum să modeleze mintea votanților, în conformitate cu propriile lui idei despre bunăstare și serviciul public. Pentru omul de stat al epocii noastre, nu este atât de important să-i facă pe plac publicului, cât să știe cum să-l influențeze.»

«În sens etic, propaganda este același tip de relație ca cea din educație, afaceri sau politică. Adică poate fi excesivă. Poate fi utilizată pentru a lăuda insistent o instituție și a crea în mintea publică valori artificiale. Nu există nicio garanție că nu va fi folosită abuziv.»

«Progresul social înseamnă pur și simplu educația progresivă și iluminarea minții publicului cu privire la problemele sale sociale imediate și cele pe termen lung.»

«Marea problemă politică a democrației noastre moderne este cum să-i convingem pe conducătorii noștri să conducă... Niciun sociolog serios nu mai crede că vocea poporului exprimă vreo idee înțeleaptă, divină sau măreață. Vocea poporului exprimă mintea poporului, și acea minte este modelată de conducătorii în care crede el și de acele persoane care știu cum să manipuleze opinia publică. Mintea poporului este compusă din prejudecățile moștenite, simbolurile, clișeele și formulele verbale care le sunt furnizate de lideri.»

Pe același subiect, citiți și postările noastre:

Secolul sinelui
(The Century of the Self) (RO)

„Secolul sinelui” este o serie de patru documentare excepționale, produse de britanicul Adam Curtis, care a făcut carieră în televiziune ca scenarist, producător, director și narator. Filmele pe care vă invităm să le urmăriți arată felul în care au fost folosite teoriile lui Freud pentru dezvoltarea tehnicilor de control al maselor. Nepotul lui Freud, Edward Bernays (fiul surorii lui), care apare și el în documentar, este fondatorul PR-ului (Public Relations) și primul care a folosit teoriile psihanalizei în acest scop. El a extins principiile publicității la sfera politicului, intuind că dacă li se dă oamenilor iluzia satisfacerii dorințelor, aceștia vor deveni mult mai docili și mai ușor de guvernat. Printre alte realizări, Bernays a creat și masa de consumatori pentru primele supermarketuri, care și-au făcut apariția în Statele Unite în perioada interbelică. În acest scop, el s-a folosit de reviste, de filme și chiar de studii psihologice proprii, făcându-le astfel o reclamă eficientă clienților săi, patronii corporațiilor respective. Mesajul lui Bernays era acela că actul de a cumpăra nu este atât pentru acoperirea nevoilor, cât pentru a-ți exprima sinele în fața celorlalți, concepție care a prins atât de bine la public, încât persistă și astăzi.




4 comentarii:

  1. Adevar ,ratiune si iluzie intr-un mod de manipulare de tip,, mentalist'' cu raspunsuri anticipate si dirijate in subconstient.Jocurile mintii in duel cu propriul eu in care arbitrul este constiinta sublimata subliminal intr-o amagire falsa a proiectiilor realitatii induse.

    RăspundețiȘtergere
  2. Democrația oferă doar iluzia libertății.

    RăspundețiȘtergere

Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.