sâmbătă, 16 ianuarie 2016

Scurtă istorie a automobilului + slideshow




SCURTĂ ISTORIE A AUTOMOBILULUI

Păzea! Păzea că trece-n goană,
Aleargă, vâjâie ca vântul,
Și dacă n-ai urechi normale,

Te face una cu pământul! 

Păzea, că e iresponsabil,
El are flăcări în artere
Și te pălește fără veste 

Cu patruzeci de cai putere! 

Pufnește, zbârnâie, se-ntoarce
Și lasă-n urma lui, pe drum,
Miros albastru de benzină
Și nori de pulbere și fum...


Așa își începea Ion Minulescu în 1910 poezia „Romanța automobilului”. Cu siguranță, în urmă cu 100 de ani, automobilul era catalogat drept o bizarerie. Totul a început în anul 1806, când un inventator elvețian pe nume Franҫois Isaac de Rivaz a realizat primul motor cu ardere internă. Acest motor era alimentat cu un amestec de hidrogen și oxigen iar de Rivaz l-a folosit pentru a echipa ceea ce se poate numi primul mijloc de locomoție cu propulsie construit vreodată. Proiectul său a fost însă unul rudimentar și, prin urmare, nu a avut succes comercial.

Abia în 1885, Karl Benz, un inginer și inventator german, a construit primul motor cu combustie internă în patru timpi, alimentat cu benzină obținută din petrol. Deși mai mulți ingineri germani au lucrat în epocă la propria lor versiune, Karl Benz este creditat ca adevăratul inventator al motorului. El și-a folosit invenția pentru a dota primul automobil din lume, care nu era de fapt altceva decât un scaun pe trei roți, cu motor. Mai târziu, Benz a creat modele Benz pe patru roți, având motoare îmbunătățite, iar în 1888 a început în Germania prima producție în serie de automobile. Licența lui Benz a fost preluată în Franța de către Emile Roger. În 1898 Louis Renault produce primele sale automobile. În 1901 apare Peugeot, iar în jurul anului 1903 începe și în Franța producția în serie a acestora.

În Statele Unite, doi bărbați au avut o influență majoră în industria de automobile: Henry Ford și Ransom Olds. Olds este fondatorul Olds Motor Vehicle Co. și creatorul automobilului Oldsmobile. El a fost primul care a venit pe piață cu o mașină la preț scăzut și în producție de masă, astfel încât publicul larg și-a putut-o permite. Totuși, Henry Ford este cel ce va revoluționa istoria automobilului, atât prin schimbările de design, cât mai ales prin producția de mare serie în care era realizat automobilul său, Ford Model T. Linia de asamblare a lui Ford a fost considerată un model de eficiență maximă, ajungând ca în anul 1914 să fie produse și vândute 250.000 de bucăți.

În perioada 1920-1940 apar noi firme constructoare de autovehicule: Chrysler (1925), Pontiac (1926), LaSalle (1927), Plymouth (1928). În 1922 apare primul automobil cu caroserie unitară: Lancia Lambda, cu motor cu patru cilindri și suspensie și frâne independente.

Pe piața britanică apare Austin 7, designul ei fiind preluat mai târziu și de alte firme celebre, ca BMW și Nissan. În 1929, Alfieri Maserati construiește prima mașină de curse: Maserati Tipo 26.

Perioada celui de-Al Doilea Război Mondial reprezintă un moment de stagnare pentru producția de automobile, mai ales în Europa, ale cărei eforturi sunt concentrate pe producția de vehicule de luptă. Convinși de necesitatea intrării în război, americanii proiectează un vehicul capabil să se deplaseze pe orice teren. Astfel Chrysler construiește primul automobil de tip jeep, care este patentat în 1943.

După război, în 1946, sunt realizate în Germania primele 10.000 de mașini Volkswagen Beetle, iar în Italia, Enzo Ferrari lansează Ferrari 250.

În anii ’50, viteza și puterea motoarelor se măresc, iar design-ul caroseriilor devine din ce în ce mai sofisticat. Cu timpul, industria de automobile progresează, autoturismele fiind tot mai căutate. Apar centurile de siguranță, airbag-urile, tetierele, sistemele ESP, ABS, diverși senzori care ajută șoferul să evite un accident și protejează pasagerii în cazul producerii unuia. 

În prezent, se construiesc anual cca 60 de milioane de vehicule, care necesită ocuparea forței de muncă a peste 9 milioane de persoane, implicate direct în construcție sau în serviciile conexe, ceea ce reprezintă 5% din ocuparea forței de muncă la nivel mondial. Mai mult, se estimează că fiecare loc de muncă din industria auto directă susține cel puțin încă 5 de locuri de muncă indirecte, din industrii conexe (oțel, fier, aluminiu, sticlă, plastic, covoare, textile, cauciuc, IT etc.), rezultând suplimentar cca 50 de milioane de locuri de muncă, datorate industriei auto (conform The International Organization of Motor Vehicle Manufacturers).

Curiozități despre automobile și industria automobilelor:

- Primele autovehicule foloseau o manetă în locul volanului.
- Prima poliță de asigurare auto a fost emisă în 1897 în Westfield, MA, SUA.
- Ștergătoarele de parbriz au fost inventate de o femeie. Mary Anderson a primit în noiembrie 1903 primul patent pentru un dispozitiv de curățare a parbrizului: un mecanism în formă de braț, dotat cu o lamă de cauciuc.
- Primul radio de mașină a fost realizat în 1929.
- Centurile de siguranță și parbrizul din material incasabil au fost introduse de constructorul avangardist Preston Tucker, în 1948.
- Cea mai lungă coadă de mașini cauzată de un ambuteiaj s-a înregistrat în anul 1980, între Paris și Lyon, Franța. Coada a avut cca 200 km.
- Un airbag are nevoie de 40 de milisecunde ca să se deschidă în urma unui accident.
- Ferrari fabrică 14 mașini pe zi.
- Orașul cu cele mai multe Rolls Royce-uri pe cap de locuitor este Hong Kong.
- În medie, o persoană petrece 2 săptămâni din viață așteptând schimbarea culorii semaforului.

Sursa: aici

PRIMELE AUTOMOBILE DIN LUME

Benz Patent Motor Vehicle, 1886 (replică)
Karl Benz realizează în 1886 un automobil cu trei roţi, echipat cu un motor monocilindric orizontal, răcire cu apă, putere 0,9 CP la 400 rot/min, viteză maximă 15 km/h, roţi motoare spate, transmisie cu lanţ.

Panhard & Levassor, 1891 (model B2)
Panhard & Levassor fabrică în 1891 primul automobil care are structura asemănătoare cu cea actuală, având motorul dispus în faţă, ambreiaj şi tracţiune pe roţile din spate. Motorul cu patru cilindri în linie avea capacitatea cilindrică de 3562 cm3, putere 9 kW/750 min-1 și răcire cu apă. Acesta este primul automobil cu volan. Firma a fost preluată de Citroën în anul 1967.

Ford 1909 (model T)
Primul care a avut ideea de a produce automobile accesibile publicului larg a fost Henry Ford care, în anul 1909, montează în serie un autoturism dotat cu un motor cu patru cilindri în linie, răcit cu apă, capacitate cilindrică 2896 cm3, putere 15 kW, dotat cu ambreiaj și cutie de viteze planetară cu 2+1 trepte. S-au produs până în 1927 peste 15 milioane buc.

Rolls-Royce Silver Ghost 1906
Rolls-Royce  Silver Ghost 1906 – motor cu şase cilindri în linie, capacitate cilindrică 7428 cm3, putere 40/50 CP, caroserie cu elemente din argint, arcuri foi învelite cu piele.

Automobilul lui Jenatzy „Jamais Contente”, 1899
În anul 1899, în Belgia, Camille Jenatzy, poreclit Le diable rouge (Diavolul roşu), construieşte primul vehicul cu tracţiune electrică din lume. De asemenea, acesta este şi primul automobil care depăşeşte viteza simbolică de 100 km/h (viteza maximă = 105,9 km/h).

Baker Electric, 1902
După trei ani, apare și în Statele Unite primul automobil electric, realizat de Baker Electric. Acesta avea un motor de 20V, ce dezvolta puterea de 0,7 kW şi viteza maximă de 40 km/h, beneficiind de o autonomie de 80 km.

Stanley Steamer Model E2, 1909
Din 1909 şi până în 1927, fraţii gemeni Stanley au fabricat în SUA automobile echipate cu motoare cu aburi. Motorul avea 2 cilindri și puterea de 7,4 kW.

CELE MAI SCUMPE MAȘINI DIN LUME ÎN 2014

Porsche 918 Spyder - 850.000 $

Hennessey Venom GT - 1 milion $

Zenvo ST1 - 1,2 milioane $

McLaren P1 - 1,3 milioane $

Pagani Huayra - 1,3 milioane $

Ferrari LaFerrari - 1,4 milioane $

Lamborghini Reventon - 1,6 milioane $

Pagani Zonda Cinque Roadster - 1,8 milioane $

Koenigsegg One:1 - 2 milioane $

Bugatti Veyron Super Sport - 2,5 milioane $

Lykan Hypersport - 3,4 milioane $

Lamborghini Veneno - 4 milioane $

Automobile din perioada 2006-2013


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.