-->
ECARTAMENTUL CĂILOR FERATE
Ecartamentul standard al căilor ferate din Statele Unite este de 143,5 cm. Este un număr foarte ciudat. De ce se foloseşte acest ecartament? Pentru că aşa se făceau în Anglia, iar primele căi ferate din SUA au fost făcute de englezi expatriaţi. De ce construiau englezii aşa? Pentru că primele căi ferate au fost făcute de cei care construiseră tramvaiele premergătoare trenului şi acesta era ecartamentul folosit de ei.
De ce îl foloseau? Atunci când au început să facă
tramvaiele, au folosit aceleaşi scule şi şabloane pe care le foloseau pentru a construi
trăsuri, iar acestea aveau această spaţiere a roţilor. De ce aveau
nevoie trăsurile de această distanţă între roţi? Ei bine, dacă ar fi încercat să folosească
orice alta spaţiere, roţile s-ar fi rupt în cele din urmă pe vreunul din vechile
drumuri din Anglia, pentru că aceasta era depărtarea dintre şanţurile săpate de
alte roţi de-a lungul timpului.
Cine a construit primele drumuri? Primele drumuri ce acopereau mari distanţe în Europa (şi în Anglia) au fost construite de Roma Imperială, pentru legiunile ei. Multe astfel de drumuri au fost folosite de atunci până în ziua de azi. Iar carele de luptă romane au săpat primele şanţuri în ele. După aceea, toată lumea şi-a potrivit roţile după ele, ca să nu rişte să şi le strice. De vreme ce carele de luptă erau făcute de romani (sau la comanda lor) erau toate la fel în privinţa standardelor. Ecartamentul căilor ferate din Statele Unite de 143,5 cm derivă din specificaţiile originale pentru carele de luptă romane.
Birocraţia este nemuritoare. Astfel, dacă vreodată
vă întâlniţi cu cine ştie ce specificaţii stranii şi vă întrebaţi „de unde
naiba le-au scos ăştia?” este o întrebare corectă, pentru că, de exemplu,
carele de luptă romane erau făcute astfel încât lăţimea lor să fie cât fundurile
celor doi cai. Prin urmare, am găsit răspunsul la întrebarea de la care am
pornit iniţial.
Şi acum, partea interesantă. Când privim naveta spaţială
pe platforma ei de lansare, vedem două rachete auxiliare ataşate de rezervorul principal
de combustibil. Acestea sunt Solid Rocket Boosters - SRB. Sunt făcute de Thiokol, la fabrica din Utah. Inginerii care au proiectat
SRB-urile ar fi vrut să le facă mai mari în diametru, dar ele trebuiau transportate
cu trenul, de la fabrică până la locul de lansare. Calea ferată trece printr-un tunel în munţi.
SRB-urile trebuiau să încapă în tunel. Tunelul este făcut pe măsura căii
ferate, care este, la rândul ei, cam cât dosurile a doi cai. Aşa se face că una dintre trăsăturile esenţiale ale
propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinată
acum mai bine de 2.000 mii de ani de lăţimea unui dos de cal.
Conform Wikipedia, în funcție de ecartament, căile ferate se împart în:
- căi ferate cu
ecartament normal, de 1.435 mm, caracteristic celor mai
multe ţări europene, asiatice, şi africane;
- căi ferate cu
ecartament mai larg, de 1.524 mm, specific pentru Rusia şi
țările foste membre ale Uniunii Sovietice, plus Mongolia şi China; sau de
1.676 mm,
specific pentru Spania, India, Chile;
- căi ferate cu ecartament îngust, sub 1.435 mm (600-1.200 mm),
folosite în zonele montane, forestiere, agricole şi pe şantiere.
În România, ecartamentul adoptat este cel de 1.435 mm, dar există şi căi ferate istorice, cu ecartament îngust (Mocăniţa - 760 mm), precum şi căi ferate cu ecartament larg (tipic rusesc).
Mocănița
Sighetu Marmaţiei din judeţul Maramureş este singurul oraş din lume
care are toate aceste 3 tipuri de ecartament! Iar la 28 decembrie 1872 intra în exploatare, în
Bucureşti, prima linie de tramvai cu cai (tramcarul), pe traseul Calea
Târgoviştei, Podul Mogoşoaiei, Teatrul Naţional, străzile Biserica Enei,
Academiei, Colţei, Piaţa Sf. Gheorghe, Moşi.
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.