Rețete culinare - Bucătărie fără carne - Alina Jarnea (eBook)



BUCĂTĂRIE FĂRĂ CARNE

Cui se adresează această carte? Într-un cuvânt, TUTUROR! Această carte a apărut în urma experienţei proprii în lumea bucătăriei, experienţă care, atunci când am luat prima dată contact cu bucătăria, era aproape zero. A fost dureros să aflu că nu prea ştiu să fac de mâncare şi tare mi-aş fi dorit să am şi eu la dispoziţie o carte în care să mi se spună în detaliu cum se prepară o mâncare gustoasă. Bucurie mare când am găsit la librărie renumita carte de bucate a doamnei Sanda Marin (biblia gospodinelor din România). Dar când am început s-o răsfoiesc au început şi întrebările: Cum cântăresc două grame de sare pe cântar? Cum să fac şi cum să dreg? Întrebările erau cu duiumul şi cine să-ţi răspundă? Mama, am gândit eu, persoana cea mai apropiată. Numai că nici pe mama nu poţi s-o întrebi o sută de detalii ale reţetei fără să-ţi fie frică de judecata ei. Dacă se gândeşte că sunt o nepricepută, vai de ego-ul meu! În plus, cred că mama nu-mi dezvăluie toate secretele, căci mâncarea mea nu se aseamănă la gust cu a ei! Mai e şi distanţa care mă desparte de ea. Durează prea mult să-mi dea toate amănuntele unei reţete şi mă costă prea mult telefonul.
La fel şi cu bunica. Ea e expertă în bucătărie, dă un gust excelent mâncărurilor, dar găteşte preponderent cu materie primă din carne şi păstrează tradiţia de a transmite secretele din mamă-n fiică. Pe soacră nici nu se pune problema s-o interoghezi că se uită urât la tine dacă nu ştii să găteşti cele mai alese bucate pentru odrasla ei, nu?
Cu chiu cu vai, tot făcând şi întrebând, am învăţat mersurile şi... surpriză! M-am ales cu un soţ lacto-vegetarian. Alte gânduri, alte probleme, altă luptă cu bucătăria. Ce poţi găti consistent şi cu gust plăcut dar, fără carne? O să descoperiţi şi voi în prezenta carte. Cât despre mine, în timp ce scriu, mi-am depăşit soţul în ceea ce priveşte alimentaţia şi am trecut pe alimentaţie nu naturistă, ci naturală, astfel că acum mă lupt în bucătărie cu reţetele naturale; din fericire mama a început să pregătească şi ea reţete naturale şi acum îmi dă sfaturi şi lecţii.
Şi atunci, ce m-am gândit eu? De ce să nu împărtăşesc din experienţa mea şi altora, celor care au nevoie de ea? De ce să treacă şi alte femei prin chinurile mele, dacă pot să le ajut? Cu siguranţă sunt multe tinere nu tocmai experimentate încă într-ale bucătăriei care ar fi încântate de o carte care să le ofere detalii în tehnologia preparării. Pe urmă, cu siguranţă că sunt doamne, eu am întâlnit multe, care spun: „Ok, nu e sănătos să mănânci carne, sunt de acord, dar ce pot să fac de mâncare ca să fie consistent şi bun?”. Iată doamnelor, această carte vă oferă sugestii multe şi bogate. Lăsând la o parte explicaţiile, vă puteţi folosi de reţetele mele şi de experienţa dumneavoastră pentru a fabrica multe alte minunăţii în bucătărie.
Alţii vor spune: „Eu nu renunţ la carne, dar în post ce gătim?”. Ei bine, şi dumneavoastră veţi găsi în această carte ce vă interesează. În final, dar nu în ultimul rând, deşi este dedicată în special femeilor, această carte se adresează şi bărbaţilor care vor să facă o surpriză partenerei lor cu o ocazie sau alta. Domnilor, aveţi la dispoziţie un manual care vă oferă pas cu pas detaliile preparării unor mâncăruri gustoase, care se pregătesc rapid, fără prea mare efort şi ştiinţă, astfel încât veţi obţine din partea consoartelor dumneavoastră toată aprecierea.
Doamnelor, ştim cu toţii că dragostea trece prin stomac. Aşa că, nu mai aşteptaţi, căutaţi orice sursă ce vă poate satisface partenerul din acest punct de vedere. Vă asigur că rândurile mele au să vă inspire, fiindcă această carte vă e dăruită din tot sufletul şi cuprinde reţetele de bază, tradiţionale, pe care o soţie trebuie să le cunoască, cu menţiunea că preparatele ale căror reţete le-am aşternut aici sunt mult mai sănătoase decât cele tradiţionale, pregătite cu carne.
Un argument în plus care vă îndeamnă ca odată ce aţi citit prezenta lucrare să o şi puneţi în practică este că reţetele de faţă se prepară uşor, fără pierdere inutilă de timp şi nu necesită un milion de ingrediente mai mult sau mai puţin cunoscute. În căutările, mele am descoperit munţi de informaţii culinare cu reţete sofisticate care cereau condimente necunoscute, o mulțime de operaţii pregătitoare şi tot atâtea finale. Deci ştiu că dacă aşa ceva doriţi aveţi de unde alege, pe când ceva simplu şi util nu prea găseşti.  
Majoritatea cadrelor medicale ne sfătuiesc să ne hrănim cu cât mai multe crudităţi, deoarece fac bine la una sau la alta în organismul nostru. Sunt extrem de puţini însă cei care spun „renunţă la carne, nu e sănătoasă”. Dimpotrivă, în concepţia lor, deşi cunosc argumentele contra, consideră că numai carnea poate furniza necesarul de proteine al organismului. Ce am observat eu în multe cărţi şi articole în care ni se dau sfaturi privind alimentaţia e că acele persoane se contrazic.
Lăsând la o parte chestiunea etică de a nu ucide un animal pentru a-i ingera carnea, trebuie să fim informaţi cu privire la consecinţele nefaste pe care consumul cărnii le are asupra organismului uman. Nu e locul aici şi nici rolul meu să vă explic cum de carnea e extrem de toxică pentru corpul omenesc, vreau doar să vă atrag atenţia, să vă stârnesc curiozitatea şi să punctez anumite informaţii care nu întotdeauna îşi fac loc către dumneavoastră. Pentru informaţii detaliate aveţi la dispoziţie o documentaţie vastă din care vă recomand cu căldură tratatul doctorului Marian Paraschiv-Claudius care, deşi se adresează în special cadrelor medicale, este scris de o manieră care lasă pe oricine să înţeleagă esenţa celor exprimate acolo.
În urma documentărilor mele, am descoperit şi eu multe informaţii necunoscute până atunci, dar şi unele cunoscute pe care nu le-am conştientizat. De pildă am aflat că prin tratarea termică a alimentelor la temperaturi mai mari de 54°C, se distrug în totalitate enzimele, care reprezintă catalizatorul reacţiilor ce se produc în corpul nostru pentru a funcţiona la parametrii proiectaţi, şi pe care acesta nu este capabil să le producă, deci trebuie luate din exterior, adică din alimente. E clar, nu-i aşa, ce se întâmplă cu corpul nostru când ingurgităm preparate fierte, prăjite, fripte etc., care se fac la temperaturi mult mai mari de 54°C.
Apoi am aflat că orice ulei încins se transformă într-un compus chimic cu potenţial cancerigen, ca şi renumitele E-uri. Apoi am descoperit că zahărul este toxic pentru organism. Pentru a fi metabolizat, necesită mult calciu, pe care corpul îl ia din oase, dinţi, unghii, păr. Am mai căpătat o sumedenie de alte informaţii care m-au înspăimântat şi m-au determinat să renunţ la preparatele gătite. Când pofta e mare, mai dau atacul la mâncarea gătită pentru partenerul meu, dar se întâmplă rar, fiindcă sunt conştientă de ce înseamnă să stai „cu fundul în două luntrii”.
Cu toate că ştiam care sunt efectele alimentaţiei naturale de la prieteni care se hrănesc în acest mod de ani de zile şi pe care-i văd cum de la an la an întineresc, devin mai vioi, nu mai suferă de boli, experienţa proprie a fost cea care m-a determinat să perseverez în acest mod de alimentare. La doar 2-3 săptămâni de hrană nu integral, dar preponderent naturală, am început să-i cunosc efectele. Amintesc numai că unul dintre efectele îmbucurătoare apărute curând după trecerea la acest nivel de hrănire a fost modificarea siluetei în bine (grăsime şi celulită). Nu vreau să insist în favoarea acestui mod de viaţă, ci să vă informez că există o alternativă de alimentaţie, cu extraordinar de multe beneficii.
Alimentaţia este un mod de viaţă. Alimentaţia naturală produce anumite transformări personale care vă vor oferi un nou mod de a trăi şi a vă manifesta. Ce mai trebuie să ştiţi însă este că indiferent de informaţiile ştiinţifice căpătate, alegerea căii naturale de viaţă trebuie s-o faceţi doar pentru că aşa simţiţi că e bine pentru dumneavoastră, iar trecerea nu are voie să se facă brusc, în special pentru consumatorii de carne şi alimente denaturate termic, deoarece în scurt timp se produce o detoxifiere a organismului cu reacţii nu tocmai plăcute. Orice trecere trebuie făcută în trepte, progresiv, aşa cum vă dictează propriul organism.
Aş mai vrea să mai spun că nu veţi fi feriţi de boli doar adoptând o alimentaţie naturală, fiindcă ceea ce le produce este mult mai complex decât ne imaginăm. Dar, cu siguranţă, o hrană sănătoasă, combinată cu un suflet curat, un corp activ şi o minte înţeleaptă vor aduce beneficii importante în viaţa dumneavoastră. Sunt informaţii pe care eu le-am acumulat prin parcurgerea multor materiale şi prin experienţa personală sau a celor din jurul meu.

Alina Jarnea

Comentarii

POSTĂRI ALEATORII

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.

CONTACT

Nume

E-mail *

Mesaj *