TUNELUL SECRET DIN BUCEGI
Puţini sunt cei care ştiu că nemţii au avut
ambiţii mari în România, în perioada lor de ocupaţie. De inamici. Ei au
contribuit – şi iar nu se ştie foarte bine, sau nu este pe deplin reliefat –
din plin la îmbunătăţirea infrastructurii noastre naţionale. Drumuri şi şosele,
dar şi destule poduri, ba chiar şi tuneluri, pot fi admirate şi azi, în diverse
locuri din ţară. Printre acestea, au existat şi proiecte care, din motive
obiective – şi nu ne referim neapărat la lipsa de bani – nu au mai putut fi
duse până la capăt. Unul dintre ele este cel al tunelului dintre Sinaia şi
Moroieni, care leagă judeţele Prahova şi Dâmboviţa pe sub muntele Păduchiosul.
Obiectiv strategic, care, dacă ar fi fost terminat, ar fi scurtat distanţa
dintre Braşov şi Târgovişte cu 100 de km, iar legătura ar fi fost directă.
Întotdeauna, un tunel ascunde o poveste, un mister, o aventură, o legendă.
Un astfel de tunel, aproape neştiut de opinia publică, uitat de autorităţi,
lăsat baltă de constructori şi de beneficiar (în acest caz Căile Ferate
Române), este cel dintre Sinaia şi Moroieni. La un secol de la construcţia sa,
tainiţele nu i-au fost încă dezlegate. E oare terminat tunelul, aşa cum spun
unii locuitori din Sinaia, care ştiu de la bătrânii lor acest lucru, sau e făcut
numai la capete? Au împuşcat oare nemţii sute de oameni care lucrau la
construcţia tunelului, atunci când au aflat că au pierdut războiul? Vorbim
despre muncitorii români şi italieni, care, se spune, au avut ghinionul să se
afle la treabă, când s-a sunat retragerea. Au rămas în măruntaiele muntelui
Păduchiosul o locomotivă cu abur şi un vagon de serviciu, aşa cum iarăşi se zvoneşte?
Există – şi de aceea s-ar teme autorităţile să reia proiectul şi să redeschidă
tunelul – un depozit de armament al nemţilor, care au plecat fără să ia acele
arme, convinşi fiind că se vor întoarce la un moment dat ca să schimbe soarta
războiului? Au minat prin zonă, fără a putea fi însă dovedit pe bază de acte,
înscrisuri sau declaraţii oficiale, drumul de acces către acel depozit? De ce
în anul 1985, la gura dinspre Moroieni, Securitatea a aruncat în aer şi a
blocat astfel intrarea, dacă nu pentru eternitate, pentru multă vreme de-acum
încolo? Nimeni nu pare interesat de redeschiderea tunelului de sub munţi,
care ar putea aduce însemnate profituri celor două judeţe, Dâmboviţa şi Prahova,
ar putea micşora distanţele şi ar putea relansa turismul în Bucegi şi nu numai.
Mai există şi alte întrebări fără răspuns: E
posibil ca lucrările la tunel să fie reluate? A încercat, oare, de-a lungul
timpului, vreun primar din Sinaia ori Moroieni, mai ales după Revoluţie,
să-şi "vândă" marfa şi să vorbească pe la judeţ sau pe la
Ministerul Transporturilor ori Ministerul Turismului şi Dezvoltării, despre
facilităţile pe care le-ar aduce redeschiderea tunelului? Cât ar costa
redeschiderea şi cu cine s-a vorbit? Ce ar însemna să fie dat în folosinţă
tunelul pentru cele două judeţe, din punct de vedere economic, turistic,
feroviar? Dacă tunelul e atât de magnific pe cât se spune, cine nu e, până la
urmă, interesat să fie dat în folosinţă? Pornind de la aceste nedumeriri, am încercat
să iau legătura cu primarul din Sinaia, Vlad Oprea şi din Moroieni, Constantin
Iordan. Cel de-al doilea nu a fost, cel puţin aşa au susţinut funcţionarii
primăriei, deloc, dar deloc, ieri în birou, iar la Sinaia, de primar se dă mai
greu decât de Obama. Într-un final, după insistenţe de câteva ore, prin mai
multe birouri, Viorel Marin de la monitorizare mi-a răspuns schematic şi lapidar
la câteva întrebări: "Nu ştiu să fi cerut cineva de la noi redeschiderea
tunelului feroviar. Nu văd de ce ar face-o. Plus că nu noi trebuie să facem
asta. Gândiţi-vă că vorbim despre două judeţe, Prahova şi Dâmboviţa, şi nu-i
atât de uşor să se pună în practică o astfel de chestiune. Doar consiliile
judeţene din Prahova şi Dâmboviţa pot cere asta. Poate şi Ministerul Turismului
şi Dezvoltării, dacă vorbim despre beneficiile turistice. Iar celelalte
întrebări, dat fiind faptul că nu există intenţia reluării lucrărilor la tunel,
nici nu îşi mai au rostul". Am găsit, totuşi, la Consiliul Judeţean Dâmboviţa,
chiar dacă nu de dată recentă, o preocupare pentru a face din tunelul de sub
Păduchiosul unul funcţional. "Pe vremea fostului preşedinte al Consiliului
Judeţean, Aurel Cucu - mi s-a spus, tot
formând interioare peste interioare - s-a luat legătura pentru reconstruirea
tunelului cu ministrul transporturilor de atunci, Miron Mitrea. Acesta s-a
arătat interesat de acest proiect şi, deşi a fost conştient că toacă mulţi
bani, a promis că se va ocupa de tunel, care ar putea facilita accesul între
cele două văi: a Prahovei şi a Ialomiţei. Într-o oarecare măsură, s-a ţinut
de cuvânt. S-a realizat, la cererea sa, un studiu al zonei, rămânând să se
decidă dacă va fi un tunel feroviar, rutier sau ambele. Numai pentru dărâmarea
zidului de beton ridicat la câteva sute de metri de Sinaia, ar fi fost necesar
peste un miliard de lei vechi. Dar se părea că se va investi tot ce e necesar.
Cum ministrul Mitrea a fost schimbat la scurtă vreme după această decizie şi
cum nici Aurel Cucu nu a mai fost preşedinte al Consiliului Judeţean, proiectul,
studiile şi bunele intenţii au rămas îngropate. Ca şi secretele, despre care
vorbeşte toată lumea, de sub Păduchiosul".
Istoria tunelului
În anul 1968, în arhiva CFR au fost descoperite
planurile tunelului secret al germanilor. Pentru descongestionarea nodurilor de
cale ferată Bucureşti şi Ploieşti şi pentru scurtarea rutei dintre vestul şi
nordul ţării prin Predeal, în anul 1913, conducerea CFR a stabilit să se
execute o legătură directă între staţiile Titu şi Sinaia prin Târgovişte,
Pietroşiţa şi Moroieni. În acest scop, a fost încheiat un contract cu firma
inginerului Julius Berger pentru construirea integrală a liniei de cale
ferată, care urma să lege între ele staţiile Sinaia şi Pietroşiţa. Traseul
fiind amplasat în zona sudică a Munţilor Bucegi, era necesară străpungerea
versantului printr-un tunel, care urma să aibă o lungime de 5.918 metri. Dacă era
finalizat, acesta ar fi fost astăzi cel mai lung tunel din ţară. Ceea ce puţini
ştiu este faptul că această linie făcea parte dintr-un mare program de
investiţii, iniţiat de directorul general al CFR din acea vreme, Al.
Cottescu, pentru realizarea căruia s-a făcut, în 1914, un împrumut intern de
480 milioane lei în aur. Printre liniile prevăzute a fi executate, se afla şi
cea de pe ruta Moroieni – Sinaia.
Contractată în anul 1913 şi având un termen de
execuţie de 28 de luni, lucrarea tunelului dintre Sinaia şi Moroieni era
condiţionată de un program de lucru în trei schimburi, a câte opt ore. A fost
demarată în ianuarie 1914 şi s-a continuat în ritm susţinut până în luna august
a aceluiaşi an. În acest timp, s-au realizat 400 m de tunel complet, inclusiv
portalurile, cămăşuiala şi radierul, fiind executate galerii de bază şi de creştet
pe 800 m lungime. Aceasta era situaţia în august 1914, când, din cauza
izbucnirii războiului, lucrările au fost sistate.
În timpul Primului Război Mondial, şantierul a
fost părăsit, iar lucrările n-au fost preluate de nici o unitate a CFR. Tot ce
se mai ştie despre acest proiect este că germanii l-au continuat în secret,
altfel nu se explică de ce firma care a început lucrarea, de origine austriacă,
a fost rechemată în ţară, chiar dacă în aparenţă i s-a încredinţat executarea
altor lucrări, socotite la acea vreme mai urgente. Peste mai bine de 30 de ani,
în 1968, pentru a constata starea lucrării, s-a cercetat capătul dinspre Sinaia
al tunelului. Podul de lemn peste care se ajungea la tunel se deteriorase, iar
accesul prin gura tunelului devenise greoi, fiind posibil doar pe nişte poteci
aproape inaccesibile. Gura tunelului era mai mult de jumătate astupată cu
grohotiş căzut de pe munte. Cu toate acestea, zidăria din căptuşeală se
menţinuse foarte bine. Pe lungimea de 170 m, secţiunea tunelului era liberă,
putându-se circula cu uşurinţă, ceea ce permitea, deci, o oarecare folosinţă.
Galeriile de bază şi de creştet sunt prăbuşite, fiindcă lemnăria de susţinere a
putrezit. Iar la 480 de metri de la intrare se ridică un zid care blochează,
practic, orice intenţie de a afla alte informaţii: dacă s-a continuat tunelul,
dacă acolo zac osemintele a sute de oameni, dacă există acea locomotivă cu
vagonul ei sau dacă, într-adevăr, a fost iniţiat acolo depozitul nemţilor. În
ceea ce priveşte starea lucrării la capătul dinspre sud, nu s-a reuşit, în
1968, o analiză.
Capătul tunelului dinspre Sinaia este complet
finalizat pe o porţiune de 480 de metri – asta se ştie din documente – şi a
fost folosit ca magazie de ambalaje a ICIL Ploieşti, în perioada comunistă, dar
şi de ţăranii care veneau cu brânză din zona Făgăraşului şi Braşovului. În
spatele zidului de delimitare se află – şi aici vorbim de speculaţii, căci nu
există niciun act doveditor – o locomotivă şi un vagon de construcţie. În
partea tunelului dinspre punctul Cărpiniş (Dâmboviţa), intrarea, care era
betonată şi armată la fel ca aceea din capătul opus, a fost închisă cu depuneri
de pământ – probabil în anul 1985, după unele mărturii – de două plutoane ale
securităţii statului, din motive necunoscute nici în prezent şi, în consecinţă,
nu se cunoaşte lungimea sa, dar se bănuieşte că ar fi tot de 400-500 de metri.
Tunelul a fost construit la dimensiunile de 5 metri înălţime şi de 4,8 metri
lăţime. Mai trebuie spus că, la capătul dinspre Sinaia, se poate intra în
tunel. Podul de peste valea adâncă de 20 de metri este, cu atenţie, utilizabil,
în ciuda putreziciunii scândurilor.
Chiar dacă Bucegii au fost martorii nașterii multor
legende prea puține au reușit să ajungă până în vremurile noastre. Printre cei
care au adus din nou la lumină frumusețea și misterul celui mai important
simbol din Prahova și, de ce nu, din România, Sfinxul, se numără, în mod surprinzător,
Daniel Ruzo, un explorator peruvian care a pus în atenția lumii posibilele legături
dintre civilizația Markawasi și cea geto-dacică. El a remarcat o serie întreagă
de asemănări între Sfinxul din Munții Bucegi și sculpturile monolitice din
Anzi. Din nefericire, descoperirile acestuia nu sunt susținute și de o carieră
științifică de încredere. Ruzo a lansat o ipoteză, considerată de comunitatea
științifică aiuristică, în care explică faptul că civilizația umană este
formată din ere, fiecare durând 8608 ani și care la rândul lor sunt formate din
patru cicluri solare de 2125 ani. Potrivit acestuia, acum suntem în a cincea
eră. La fiecare 8608 ani, Pământul suferă o catastrofă. Monumentele din jurul
lumii, printre care și Sfinxul, marchează locurile unde oamenii se vor putea
adăposti.
Aici
intervine una dintre legendele contemporane, bazată poate pe imaginație și
descoperirile peruvianului. Unul dintre zvonurile care circulă este că sub
Sfinx și muntele Omu s-ar afla o cavernă de cca 20 km lungime. Începând de
aici, povestirea devine din ce în ce mai fantezistă. Peștera ar fi protejată de
câmpuri energetice și americanii chiar ar fi efectuat săpături, sub protecția
autorităților române și cu ajutorul Masoneriei Mondiale, în anul 2003. Din
nefericire, nu au reușit să pătrundă prin scutul indestructibil.
Conspirațiile n-ar fi complete dacă la mijloc nu s-ar afla și o organizație cvasi-guvernamentală. În cazul României, este vorba de Departamentul Zero, o organizație care transcende democrația recentă a României și care își are rădăcinile în timpul comunismului. Departamentul Zero ar fi fost responsabil pentru deconspirarea acțiunii ilegale americane. România voia să facă publice descoperirile din Bucegi, dar a fost oprită printr-un șantaj mondial. Chiar daca aceste relatări par îndoielnice, din când în când se petrece ceva care să dea un pic de crezare faptului că este totuși ceva deosebit în Bucegi. În 1993, au avut loc o serie de cutremure, doar în zona orașelor Sinaia și Bușteni. Cutremurele au fost explicate oficial prin proximitatea cu zona Vrancea, dar există mai multe mărturii care spun că, înainte de cutremure, se auzeau bubuituri puternice, iar mulți locuitori din zonă au spus că sufereau de insomnie.
Conspirațiile n-ar fi complete dacă la mijloc nu s-ar afla și o organizație cvasi-guvernamentală. În cazul României, este vorba de Departamentul Zero, o organizație care transcende democrația recentă a României și care își are rădăcinile în timpul comunismului. Departamentul Zero ar fi fost responsabil pentru deconspirarea acțiunii ilegale americane. România voia să facă publice descoperirile din Bucegi, dar a fost oprită printr-un șantaj mondial. Chiar daca aceste relatări par îndoielnice, din când în când se petrece ceva care să dea un pic de crezare faptului că este totuși ceva deosebit în Bucegi. În 1993, au avut loc o serie de cutremure, doar în zona orașelor Sinaia și Bușteni. Cutremurele au fost explicate oficial prin proximitatea cu zona Vrancea, dar există mai multe mărturii care spun că, înainte de cutremure, se auzeau bubuituri puternice, iar mulți locuitori din zonă au spus că sufereau de insomnie.
Cu sau
fără mistere, masivul Bucegi rămâne una dintre cele mai importante monumente,
naturale sau nu, ale României și trebuie tratat cu mult mai mult respect decât
o facem în prezent. Cine știe, poate odată s-ar putea să fim nevoiți să ne
adăpostim în vreo peșteră...
Sursa: http://www.jurnalul.ro/reportaje/tunelul-secret-din-bucegi-583201.htm
Sursa: http://www.jurnalul.ro/reportaje/tunelul-secret-din-bucegi-583201.htm
in 1990 Pavel Corut a deconspirat povestea(adevarata) in cartea sa lasand la libera alegere a cititorului de a crede sau nu,despre tunelul din Bucegi.
RăspundețiȘtergere