Badea Cârțan - un mare român (slideshow + documentar)

-->

BADEA CÂRȚAN 
- UN APOSTOL AL NEAMULUI ROMÂNESC -


Badea Cârţan, pe numele lui adevărat Gheorghe Cârţan, s-a născut în anul 1847, în localitatea Cârţişoara, la poalele Munţilor Făgăraş. El şi-a dobândit locul în memoria românilor prin strădania de a sădi în rândul ţărănimii româneşti din Transilvania ideea conştiinţei naţionale și necesitatea unirii tuturor românilor într-un singur stat. Badea Cârțan și-a dedicat toată viața unui singur scop: cultivarea dorinței în rândul românilor din Transilvania de a se uni cu România, fiind aşadar un simbol al unităţii naţionale. Potrivit lui Nicolae Iorga, era un „fanatic ţăran al romantismului naţional, ce se privea pe sine ca pe un purtător de misiune superioară, un îndeplinitor de porunci ce vin mai de sus”.

Copilăria şi adolescenţa şi-a petrecut-o păstorind turma de oi a familiei sale. În această etapă din biografia sa întâlnim momentul în care Badea Cârţan conştientizează că românii din Transilvania n-ar trebui să trăiască separaţi de graniţe de cei din Regatul României. Văzuse pe soldaţii grăniceri români care păzeau graniţa în munţi, văzuse pe ciobanii români din vechea Românie, toţi aceştia vorbind româneşte, ca şi el. Atunci a conştientizat Badea Cârţan că Munţii Carpaţi nu trebuie să constituie o graniţă între fraţii de acelaşi neam şi limbă şi s-a deşteptat în sufletul lui dorinţa arzătoare de a contribui prin propriile puteri la unirea Transilvaniei cu România. A crezut în acest vis, pe care l-a transformat în misiunea vieţii lui, până la moarte. Pentru aceasta, a învăţat să scrie şi să citească cu ajutorul prietenului şi tovarăşului său de ciobănie Ion Cotigă, iar în anii în care s-a aflat cu turmele de oi în Bărăgan a început să citească istoria românilor. Așa afla despre luptele purtate de ţările române cu turcii, în timpul marilor domnitori români, despre prima unire a ţărilor române înfăptuită de Mihai Viteazul, despre Revoluţia condusă de Tudor Vladimirescu şi cea de la 1848. Aceste lecturi i-au îmbogăţit înţelegerea asupra trecutului românilor şi al latinităţii acestora. Izbucnirea Războiului de independenţă în anul 1877 a constituit momentul când Badea Cârţan, consecvent ideilor şi principiilor pe care şi le însuşise, s-a înrolat voluntar în armata română, pentru a contribui în mod direct, chiar cu preţul vieţii, la dobândirea independenţei de stat a României.

 Muzeul Badea Cârțan - casa unui mare român

Începând cu anul 1881, în viaţa lui Badea Cârţan începe o nouă etapă, când va deveni cunoscut de către românii de pretutindeni, apreciat şi elogiat atât în Regatul României și Transilvania, cât şi în străinătate, ca un militant pentru unirea tuturor românilor într-o singură ţară. 

Primul drum pe care-l face pe jos la Viena, îi dă şansa să cumpere „Hronica românilor şi a mai multor neamuri” scrisă de Gheorghe Şincai, unul dintre iluminiştii şi corifeii Şcolii Ardelene din secolul al XVIII-lea. Lectura acestei cărţi a avut pentru Badea Cârţan un impact revelator. Era istoria strămoşilor lui, pe care instinctiv îi simţise. Din istoria lui Şincai, a aflat marile evenimente ale istoriei românilor. Concluzia la care a ajuns Badea Cârţan după citirea acestei cărţi, i-a determinat activitatea viitoare: „Cartea asta sfântă trebuie să fie cunoscută de tot românul, ca să ştie tot natul că poporul românesc se trage de la Roma”.  De aici a rezultat convingerea fermă că fiecare român din Transilvania trebuia să deţină şi să citească o carte în limba română, de aici a izvorât neîntrerupta şi apriga lui activitate, până la moarte, de a răspândi cărţi româneşti şi de a le arăta românilor transilvăneni adevărata lor istorie şi origine latină. Toate acestea au făcut din Badea Cârţan un om plin de acţiune şi de o perseverenţă rară în idealul său de luminare a ţărănimii prin răspândirea cărţilor.

Pentru o bună înţelegere a greutăţilor, pericolelor şi riscurilor de tot felul la care s-a expus Badea Cârţan pentru a-şi duce la bun sfârşit misiunea, e necesar să avem în vedere contextul politic existent la acea vreme în Transilvania. Era perioada dualismului austro-ungar (1867 – 1918), când politica de maghiarizare forţată a românilor transilvăneni devenise o „doctrină de stat” şi s-a manifestat împotriva acestora cu o violenţă barbară! Pentru realizarea acestui deziderat – al dispariţiei cu orice preţ al românilor ca naţiune şi ca limbă – ungurii, maghiarii şi secuii au dat legi cu un caracter primitiv şi retrograd, folosind o varietate de mijloace punitive: 1868,  „Legea naţionalităţilor”, prin care în Ungaria era recunoscută o singură naţiune, cea maghiară; 1879, „Legea Trefort”, care prevedea obligativitatea predării în limba maghiară în toate şcolile; 1897, „Legea numirii de localităţi”, prevedea ca toate denumirile localităţilor locuite de nemaghiari să fie maghiarizate şi înregistrate în actele oficiale numai în limba maghiară; 1907, „Legea Apponyi”, prevedea desfiinţarea şcolilor confesionale româneşti etc. La acestea s-au adăugat maghiarizarea forţată a numelor de persoane, colonizarea maghiarilor în zone locuite de români, reprimarea brutală a manifestărilor naţionale româneşti, cum au fost mişcarea Pronunciamentului de la Blaj, înfiinţarea Partidului Naţional Român din Ardeal, Mişcarea Memorandistă etc. 

În aceste condiţii, în care românii transilvăneni erau supuşi deznaţionalizării, Badea Cârţan reuşeşte să aducă din România în Transilvania, pe cărările ascunse ale Munţilor Făgăraş şi Bucegi, în jur de 100 000 de cărţi, reviste şi ziare româneşti, pe care le distribuie ţăranilor şi oamenilor simpli, învăţătorilor şi preoţilor români. 

„Timp de peste 30 de ani a trecut Munţii Carpaţi, urcând şi coborând cu desagii mari şi grei, încărcaţi de cărţi româneşti, adunate din vechea Românie. Ţinând seama că în epoca amintită cartea nu era la îndemâna oricui, oricine îşi poate da seama de munca uriaşă pe care a trebuit s-o depună acest ţăran entuziast şi modest, spre a le răspândi în satele ardelene”, scrie Vasile Cărăbiș în cartea sa, „Badea Cârțan”.

Se spune că pe unde mergea Badea Cârţan se crea o stare de optimism naţional românesc, de speranţă într-o apropiată eliberare naţională. În timpul primului său drum la Bucureşti, el îl cunoaşte pe istoricul V.A. Urechia, pe atunci preşedintele Ligii Culturale, care, fascinat de inteligenţa şi credinţa profundă a acestuia în unirea tuturor românilor într-un singur stat, îl prezintă unor numeroase personalităţi culturale şi ştiinţifice româneşti, ziarişti şi reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe. Cu această ocazie, a citi fragmente din Ab urbe condita – De la fondarea Romei a lui Titus Livius, pe care i-a recomandat-­o profesorul Urechia. Se pare că această carte l-a decis pe Badea Cârţan s-a să facă prima lui călătorie la Roma. Intenţia lui era să se convingă de latinitatea românilor şi să vadă Columna lui Traian, despre care auzise şi citise. 

Referindu-se la hotărârea de a face această primă călătorie la Roma (a făcut trei drumuri în total), Badea Cârţan spunea în ziarul „Poporul Românesc”: „Într-o bună dimineaţă, ce-mi trăzneşte p-în cap, zic: mă Cârţane, tu trebuie să te duci drept la Roma, să vezi cu ochii cine a fost moş-to şi strămoş-to. Şi dusu-m-am! Douăzeci de zile-n cap am mers pîn la Viena şi de aici, alte douăzeci şi trei pîn la Roma”. Prima vizită la Roma îl face pe Badea Cârţan cunoscut în străinătate. Cu sprijinul Legaţiei României din Italia, Badea Cârţan a cunoscut mari personalităţi, oameni politici, ziarişti. A fost primit în audienţă de primarul Romei, la Vatican de cardinalul Rampolla, de numeroşi membri ai guvernului italian şi chiar de regele Umberto I, de la care a primit cadouri în cărţi şi o fotografie de doi metri a Columnei lui Traian. A vizitat Senatul, Forumul roman, Muzeul Vaticanului, Parlamentul italian. Peste tot, Badea Cârţan a impresionat în mod admirabil, stârnind simpatie, interes şi admiraţie faţă de el şi români în general. Nu în ultimul rând, patriotismul lui, exprimat prin convingerea fermă că românii din Transilvania se vor unii cu cei din vechea Românie într-un singur stat, argumentaţiile lui din timpul discuţiilor pe care le-a avut cu numeroase personalităţi italiene, simple dar pline de profunzime şi de adevăr istoric, au generat un real curent de susţinere al cauzei românilor ardeleni, în lupta lor pentru eliberare şi unitate naţională.

În dorinţa lui de cunoaştere, Badea Cârţan a călătorit în multe alte ţări: Franţa, Germania, Austria, Elveţia, Turcia, până la locurile sfinte de la Ierusalim. Nicăieri însă nu s-a simţit mai bine ca în Italia, despre a cărei capitală spunea: „Roma e mama noastră”. Un lucru semnificativ s-a produs pentru Badea Cârţan în timpul celei de a treia călătorii la Roma, în timpul desfăşurării Congresului Orientaliştilor (1899). Prezent la şedinţele congresului, Badea Cârţan a avut mulţumirea sufletească să vadă cum istoricii români au desfiinţat fără drept de apel „teza” istoricilor unguri, care contestau latinitatea poporului român şi a limbii române. Argumentaţia documentată ştiinţific a delegaţiei române privind caracterul latin al genezei limbii şi poporului român şi a continuitatea acestuia după retragerea aureliană au reconfirmat pentru Badea Cârţan fundamentul latin al neamului său. Delegaţii la congres i-au acordat lui Badea Cârţan marea cinste de a depune o coroană din bronz la Columna lui Traian.

Activitatea entuziastă pe care Badea Cârţan a desfăşurat-o în slujba emancipării culturale şi naţionale a românilor din Transilvania i-au atras consideraţia, prietenia, încurajarea şi sprijinul unor mari personalităţi ale vremii. Între acestea s-au numărat: Take Ionescu, Duiliu Zamfirescu, Barbu Delavrancea, Alexandru Vlahuţă, Spiru Haret, Nicolae Titulescu, Petre Antonescu (marele arhitect) Nicolae Iorga, I.L. Caragiale, George Coşbuc, Grigore Tocilescu, B.P. Haşdeu, C. Istrati ş.a. El a ajutat mult activitatea unor societăţi culturale româneşti cum au fost ASTRA şi Liga Culturală Română, prin realizarea unei punţi de legătură între acestea şi marea masă a românilor simpli transilvăneni.

În toată perioada de cărăuşie a cărţilor din România în Transilvania, Badea Cârţan a fost supus unei supravegheri poliţieneşti stricte din partea autorităţilor Ungariei dualiste. A fost de nenumărate ori bătut, maltratat, judecat şi arestat pentru „vina” de a se încăpăţâna să se considere român într-o Ungarie care nu recunoştea legal decât o singură naţiune, cea maghiară! A suferit condamnări, pentru că aducea cărţi româneşti pentru românii ardeleni, pentru că a fost la Roma şi Paris unde a militat pentru unirea Transilvaniei cu România. De multe ori, cărţile pe care le trecea cu atâta trudă peste munţi i-au fost confiscate şi distruse, aşa cum s-a întâmplat în iunie 1907, la Braşov, când 76.621 de cărţi româneşti au fost arse de poliţia ungară!

Badea Cârţan s-a stins din viaţă la 7 august 1911, după ultimul drum pe care l-a făcut peste munţi în România, fără a-şi vedea împlinit visul cel mai scump – unirea Transilvaniei cu România. Pe monumentul mortuar din cimitirul de la Sinaia stă scris sugestiv: „G. Badea Cârţan doarme, visând întregirea neamului său – 1911”.

Col.(r) prof. Claudiu Aiudeanu

A fost odată în Transilvania

-->

Comentarii

POSTĂRI ALEATORII

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.

CONTACT

Nume

E-mail *

Mesaj *