-->
BADEA CÂRȚAN
- UN APOSTOL AL NEAMULUI ROMÂNESC -
- UN APOSTOL AL NEAMULUI ROMÂNESC -
Badea Cârţan, pe numele lui
adevărat Gheorghe Cârţan, s-a născut în anul 1847, în localitatea Cârţişoara, la poalele Munţilor Făgăraş. El şi-a dobândit locul în memoria românilor
prin strădania de a sădi în rândul ţărănimii româneşti din Transilvania ideea
conştiinţei naţionale și necesitatea unirii tuturor românilor într-un
singur stat. Badea Cârțan și-a dedicat toată viața unui singur scop:
cultivarea dorinței în rândul românilor din Transilvania de a se uni cu România,
fiind aşadar un simbol al unităţii naţionale. Potrivit lui Nicolae Iorga, era un
„fanatic ţăran al romantismului naţional, ce se privea pe sine ca pe un
purtător de misiune superioară, un îndeplinitor de porunci ce vin mai de
sus”.
Copilăria şi adolescenţa şi-a
petrecut-o păstorind turma de oi a familiei sale. În această etapă din
biografia sa întâlnim momentul în care Badea Cârţan conştientizează că românii
din Transilvania n-ar trebui să trăiască separaţi de graniţe de cei din Regatul
României. Văzuse pe soldaţii grăniceri români care păzeau graniţa în munţi,
văzuse pe ciobanii români din vechea Românie, toţi aceştia vorbind româneşte,
ca şi el. Atunci a conştientizat Badea Cârţan că Munţii Carpaţi nu trebuie să
constituie o graniţă între fraţii de acelaşi neam şi limbă şi s-a deşteptat în
sufletul lui dorinţa arzătoare de a contribui prin propriile puteri la unirea
Transilvaniei cu România. A crezut în acest vis, pe care l-a transformat în
misiunea vieţii lui, până la moarte. Pentru aceasta, a învăţat să scrie şi să
citească cu ajutorul prietenului şi tovarăşului său de ciobănie Ion Cotigă, iar
în anii în care s-a aflat cu turmele de oi în Bărăgan a început să citească
istoria românilor. Așa afla despre luptele purtate de ţările române cu turcii,
în timpul marilor domnitori români, despre prima unire a ţărilor române
înfăptuită de Mihai Viteazul, despre Revoluţia condusă de Tudor Vladimirescu şi
cea de la 1848. Aceste lecturi i-au îmbogăţit înţelegerea asupra
trecutului românilor şi al latinităţii acestora. Izbucnirea Războiului de
independenţă în anul 1877 a constituit momentul când Badea Cârţan, consecvent
ideilor şi principiilor pe care şi le însuşise, s-a înrolat voluntar în armata
română, pentru a contribui în mod direct, chiar cu preţul vieţii, la dobândirea
independenţei de stat a României.
Muzeul Badea Cârțan - casa unui mare român
Începând cu anul 1881, în viaţa
lui Badea Cârţan începe o nouă etapă, când va deveni cunoscut de către românii
de pretutindeni, apreciat şi elogiat atât în Regatul României și Transilvania,
cât şi în străinătate, ca un militant pentru unirea tuturor românilor într-o
singură ţară.
Primul drum pe care-l face pe
jos la Viena, îi dă şansa să cumpere „Hronica românilor şi a mai multor
neamuri” scrisă de Gheorghe Şincai, unul dintre iluminiştii şi corifeii Şcolii
Ardelene din secolul al XVIII-lea. Lectura acestei cărţi a avut pentru Badea
Cârţan un impact revelator. Era istoria strămoşilor lui, pe care instinctiv îi
simţise. Din istoria lui Şincai, a aflat marile evenimente ale istoriei
românilor. Concluzia la care a ajuns Badea Cârţan după citirea acestei cărţi,
i-a determinat activitatea viitoare: „Cartea asta sfântă trebuie să fie
cunoscută de tot românul, ca să ştie tot natul că poporul românesc se trage de
la Roma”. De aici a rezultat convingerea fermă că fiecare român din
Transilvania trebuia să deţină şi să citească o carte în limba română, de aici
a izvorât neîntrerupta şi apriga lui activitate, până la moarte, de a răspândi
cărţi româneşti şi de a le arăta românilor transilvăneni adevărata lor istorie
şi origine latină. Toate acestea au făcut din Badea Cârţan un om plin de
acţiune şi de o perseverenţă rară în idealul său de luminare a ţărănimii prin
răspândirea cărţilor.
Pentru o bună înţelegere a greutăţilor,
pericolelor şi riscurilor de tot felul la care s-a expus Badea Cârţan pentru
a-şi duce la bun sfârşit misiunea, e necesar să avem în vedere contextul
politic existent la acea vreme în Transilvania. Era perioada dualismului
austro-ungar (1867 – 1918), când politica de maghiarizare forţată a românilor
transilvăneni devenise o „doctrină de stat” şi s-a manifestat împotriva acestora
cu o violenţă barbară! Pentru realizarea acestui deziderat – al dispariţiei cu
orice preţ al românilor ca naţiune şi ca limbă – ungurii, maghiarii şi secuii
au dat legi cu un caracter primitiv şi retrograd, folosind o varietate de
mijloace punitive: 1868, „Legea naţionalităţilor”, prin care în Ungaria
era recunoscută o singură naţiune, cea maghiară; 1879, „Legea Trefort”, care
prevedea obligativitatea predării în limba maghiară în toate şcolile; 1897,
„Legea numirii de localităţi”, prevedea ca toate denumirile localităţilor
locuite de nemaghiari să fie maghiarizate şi înregistrate în actele oficiale
numai în limba maghiară; 1907, „Legea Apponyi”, prevedea desfiinţarea şcolilor
confesionale româneşti etc. La acestea s-au adăugat maghiarizarea forţată a
numelor de persoane, colonizarea maghiarilor în zone locuite de români,
reprimarea brutală a manifestărilor naţionale româneşti, cum au fost mişcarea
Pronunciamentului de la Blaj, înfiinţarea Partidului Naţional Român din Ardeal, Mişcarea Memorandistă etc.
În aceste condiţii, în care
românii transilvăneni erau supuşi deznaţionalizării, Badea Cârţan reuşeşte să
aducă din România în Transilvania, pe cărările ascunse ale Munţilor Făgăraş şi
Bucegi, în jur de 100 000 de cărţi, reviste şi ziare româneşti, pe care le
distribuie ţăranilor şi oamenilor simpli, învăţătorilor şi preoţilor români.
„Timp de peste 30 de ani a
trecut Munţii Carpaţi, urcând şi coborând cu desagii mari şi grei, încărcaţi de
cărţi româneşti, adunate din vechea Românie. Ţinând seama că în epoca amintită
cartea nu era la îndemâna oricui, oricine îşi poate da seama de munca uriaşă pe
care a trebuit s-o depună acest ţăran entuziast şi modest, spre a le răspândi
în satele ardelene”, scrie Vasile Cărăbiș în cartea sa, „Badea Cârțan”.
Se spune că pe unde mergea Badea Cârţan se
crea o stare de optimism naţional românesc, de speranţă într-o apropiată
eliberare naţională. În timpul primului său drum la Bucureşti, el îl cunoaşte
pe istoricul V.A. Urechia, pe atunci preşedintele Ligii Culturale, care, fascinat
de inteligenţa şi credinţa profundă a acestuia în unirea tuturor românilor într-un
singur stat, îl prezintă unor numeroase personalităţi culturale şi ştiinţifice
româneşti, ziarişti şi reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe. Cu această ocazie,
a citi fragmente din Ab urbe condita
– De la fondarea Romei a lui Titus Livius, pe care i-a recomandat-o profesorul
Urechia. Se pare că această carte l-a decis pe Badea Cârţan s-a să facă prima
lui călătorie la Roma. Intenţia lui era să se convingă de latinitatea românilor
şi să vadă Columna lui Traian, despre care auzise şi citise.
Referindu-se la hotărârea de a
face această primă călătorie la Roma (a făcut trei drumuri în total), Badea
Cârţan spunea în ziarul „Poporul Românesc”: „Într-o bună dimineaţă, ce-mi
trăzneşte p-în cap, zic: mă Cârţane, tu trebuie să te duci drept la Roma, să
vezi cu ochii cine a fost moş-to şi strămoş-to. Şi dusu-m-am! Douăzeci de
zile-n cap am mers pîn la Viena şi de aici, alte douăzeci şi trei pîn la Roma”.
Prima vizită la Roma îl face pe Badea Cârţan cunoscut în străinătate. Cu
sprijinul Legaţiei României din Italia, Badea Cârţan a cunoscut mari personalităţi,
oameni politici, ziarişti. A fost primit în audienţă de primarul Romei, la
Vatican de cardinalul Rampolla, de numeroşi membri ai guvernului italian şi
chiar de regele Umberto I, de la care a primit cadouri în cărţi şi o fotografie
de doi metri a Columnei lui Traian. A vizitat Senatul, Forumul roman, Muzeul
Vaticanului, Parlamentul italian. Peste tot, Badea Cârţan a impresionat în mod
admirabil, stârnind simpatie, interes şi admiraţie faţă de el şi români în general.
Nu în ultimul rând, patriotismul lui, exprimat prin convingerea fermă că
românii din Transilvania se vor unii cu cei din vechea Românie într-un singur
stat, argumentaţiile lui din timpul discuţiilor pe care le-a avut cu numeroase
personalităţi italiene, simple dar pline de profunzime şi de adevăr istoric, au
generat un real curent de susţinere al cauzei românilor ardeleni, în lupta lor
pentru eliberare şi unitate naţională.
În dorinţa lui de cunoaştere,
Badea Cârţan a călătorit în multe alte ţări: Franţa, Germania, Austria,
Elveţia, Turcia, până la locurile sfinte de la Ierusalim. Nicăieri însă nu
s-a simţit mai bine ca în Italia, despre a cărei capitală spunea: „Roma e mama
noastră”. Un lucru semnificativ s-a produs pentru Badea Cârţan în timpul celei
de a treia călătorii la Roma, în timpul desfăşurării Congresului
Orientaliştilor (1899). Prezent la şedinţele congresului, Badea Cârţan a avut
mulţumirea sufletească să vadă cum istoricii români au desfiinţat fără drept de
apel „teza” istoricilor unguri, care contestau latinitatea poporului român şi a
limbii române. Argumentaţia documentată ştiinţific a delegaţiei române privind
caracterul latin al genezei limbii şi poporului român şi a continuitatea
acestuia după retragerea aureliană au reconfirmat pentru Badea Cârţan
fundamentul latin al neamului său. Delegaţii la congres i-au acordat lui Badea
Cârţan marea cinste de a depune o coroană din bronz la Columna lui Traian.
Activitatea entuziastă pe care
Badea Cârţan a desfăşurat-o în slujba emancipării culturale şi naţionale a
românilor din Transilvania i-au atras consideraţia, prietenia, încurajarea şi
sprijinul unor mari personalităţi ale vremii. Între acestea s-au numărat: Take
Ionescu, Duiliu Zamfirescu, Barbu Delavrancea, Alexandru Vlahuţă, Spiru Haret, Nicolae
Titulescu, Petre Antonescu (marele arhitect) Nicolae Iorga, I.L. Caragiale,
George Coşbuc, Grigore Tocilescu, B.P. Haşdeu, C. Istrati ş.a. El a ajutat mult
activitatea unor societăţi culturale româneşti cum au fost ASTRA şi Liga
Culturală Română, prin realizarea unei punţi de legătură între acestea şi marea
masă a românilor simpli transilvăneni.
În toată perioada de cărăuşie a
cărţilor din România în Transilvania, Badea Cârţan a fost supus unei
supravegheri poliţieneşti stricte din partea autorităţilor Ungariei dualiste. A
fost de nenumărate ori bătut, maltratat, judecat şi arestat pentru „vina” de a
se încăpăţâna să se considere român într-o Ungarie care nu recunoştea legal
decât o singură naţiune, cea maghiară! A suferit condamnări, pentru că aducea
cărţi româneşti pentru românii ardeleni, pentru că a fost la Roma şi Paris unde
a militat pentru unirea Transilvaniei cu România. De multe ori, cărţile pe care
le trecea cu atâta trudă peste munţi i-au fost confiscate şi distruse, aşa cum
s-a întâmplat în iunie 1907, la Braşov, când 76.621 de cărţi româneşti au fost
arse de poliţia ungară!
Badea Cârţan s-a stins din viaţă
la 7 august 1911, după ultimul drum pe care l-a făcut peste munţi în România,
fără a-şi vedea împlinit visul cel mai scump – unirea Transilvaniei cu România.
Pe monumentul mortuar din cimitirul de la Sinaia stă scris sugestiv: „G. Badea
Cârţan doarme, visând întregirea neamului său – 1911”.
Col.(r) prof. Claudiu Aiudeanu
A fost odată în Transilvania
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.