BIBLIOTECA DIN
ALEXANDRIA
Cunoaşterea
înseamnă putere. Acest principiu a stat la baza dorinţei regelui Ptolemeu I de
a crea în anul 285 î.e.n. un loc în care toate valorile culturale şi materiale ale
lumii antice să fie reunite sub acelaşi acoperiş. Ideea i-a fost continuată de
fiul său, Ptolemeu al II-lea, el însuşi un istoric, care a scris despre
campaniile militare ale lui Alexandru Macedon.
Reconstituire artistică a Bibliotecii din Alexandria
Marea Bibliotecă Alexandrină făcea parte din celebrul Museion, primul muzeu al lumii,
loc dedicat muzelor care patronau diferite activităţi intelectuale și rezervat
savanţilor, filosofilor şi poeţilor, în scopul cercetării ştiinţifice şi
expunerii operelor de artă. Museionul se poate asemui cu un complex
universitar modern. El reunea săli de lectură, laboratoare, Marea Bibliotecă,
un observator astronomic şi chiar o grădină zoologică și una botanică. Se afla
în cel mai important din cele cinci cartiere ale Alexandriei, numit Bruchium
sau Cartierul Regal, astăzi dispărut în cea mai mare parte, din cauza
mişcărilor scoarţei terestre, care au modificat în timp fizionomia oraşului.
Reconstituire artistică a Museionului
Biblioteca din Alexandria se mândrea în secolul I î.e.n. cu
circa 700.000 de volume (cuvânt provenit din latinescul “voluminis” care
desemna rulouri/suluri de papirus sau de pergament), cea mai mare colecţie de
scrieri a lumii antice. Biblioteca nu era deschisă publicului şi avea legi
stricte. Suveranii ptolemaici erau cunoscuţi pentru mania lor de a colecţiona
astfel de valori spirituale. De pildă, Ptolemeu al II-lea cerea tuturor
călătorilor care soseau în Egipt să declare orice manuscris pe care-l aveau
asupra lor. Textele care nu erau încă în colecţie erau copiate înainte de a fi
returnate posesorilor. Cel puţin teoretic, căci s-a dovedit că, de fapt, se
înapoiau copiile acestora, originalele fiind păstrate. Ptolemeu al III-lea a
cerut atenienilor manuscrisele cu primele versiuni ale operelor clasice
greceşti, precum marile tragedii ale lui Eschil, Sofocle şi Euripide. Au fost
achiziţionate, de asemenea, cărţile care au aparţinut bibliotecii personale a
lui Aristotel, iar marea colecţie a Atalizilor (suveranii regatului elenistic
Pergam), de peste 200.000 de volume, a fost, de asemenea, transferată la
Alexandria.
Suluri de papirus
Au fost colecţionate suluri de papirus în mai multe limbi (greacă, ebraică, aramaică – limba semitică vorbită în antichitate în Siria, Palestina şi Mesopotamia, arabă, indiană şi, bineînţeles, egipteană), reflectând amestecul etnic al oraşului. Difuzarea culturii a fost mult înlesnită de folosirea în întreaga lume elenistică a limbii greceşti. Una dintre sarcinile de excepţie a fost traducerea în limba greacă a scripturilor ebraice (prima traducere a celor cinci cărţi ale Vechiului Testament, care au alcătuit Torah). Traducerea Vechiului Testament mai este cunoscută și sub numele de Septuaginta, întrucât a fost săvârşită de cei 70 de cărturari legendari, care au fost izolaţi în acest scop pe Insula Pharos, în tot atâtea încăperi...
Colecţia conţinea nu numai copii şi originale ale literaturii
şi poeziei clasice, ci şi tratate de medicină, matematică, astronomie, şi chiar
invenţii ştiinţifice. Printre marii savanţi care s-au grupat în jurul
Bibliotecii din Alexandria s-au numărat: Eratostene (geograf care a măsurat circumferinţa
Pământului cu o bună aproximare), Heron (reprezentant al şcolii alexandrine de
mecanică, cel care a descoperit proprietăţile aburului), Aristarh din Samos
(mare astronom al secolului al III-lea î.Hr. care a emis ipoteza heliocentrică,
îmbrăţişată ulterior de Copernic), matematicieni ca Euclid, Arhimede, precum şi
mari medici ai epocii – Eristratos, care a scris mai multe tratate de anatomie,
sau Herophilos, care a dedus că locul inteligenţei este creierul, şi nu inima),
iar lista ar putea continua.
Tragedia face ca cea mai mare parte a cunoaşterii antice,
scrisă şi păstrată în Biblioteca din Alexandria să fie pierdută. Există mai
multe teorii privind dispariţia ei: A fost distrusă de împăratul roman Iulius
Cezar în anul 48 î.e.n., ale cărui trupe au incendiat flota lui Ptolemeu al
XIII-lea, iar focul a aprins accidental un depozit plin cu suluri de papirus
situat în apropiere de port şi presupus a fi Biblioteca însăşi. Creştinii şi
arabii sunt şi ei suspecţi. Dar, cel mai probabil, în timp, Biblioteca a
încetat să mai funcţioneze.
Doar 700 de ani - atât a strălucit Marea Bibliotecă a
Alexandriei. La sfârşitul secolului IV e.n., Roma, creştinată deja, a
manifestat un interes din ce în ce mai mic pentru misterele elenistice. Fără
suport financiar pentru scribi, care să copieze vechile texte, volumele au
căzut în uitare şi nimeni nu mai protesta când erau împrumutate şi neînapoiate.
HYPATIA DIN ALEXANDRIA
În anul 370 e.n. s-a născut cea mai mare minte feminină a
antichităţii şi totodată prima matematiciană din istorie: Hypatia. Frumoasă,
inteligentă şi foarte respectată într-o perioadă în care femeile
nu puteau pătrunde în înalta societate, Hypatia a fost cea mai cunoscută
gânditoare a lumii antice. Simbol al ştiinţei şi gândirii independente, ea
avea să-şi găsească sfârşitul în împrejurări tragice, după ce a refuzat să se
supună dogmelor religioase.
Hypatia era fiica lui Theon, unul dintre cei mai educaţi
bărbaţi din Alexandria. Acesta era astronom şi matematician, profesor la
Universitatea din Alexandria şi un gânditor renumit în întreaga regiune, astfel
că Hypatia a crescut într-un mediu propice dezvoltării intelectuale. Theon era
adeptul unei educaţii complete, atât fizice, cât şi intelectuale, dorind ca
singurul său copil să devină "un om complet". Astfel, Theon a
învăţat-o pe Hypatia tot ce ştia despre matematică, ştiinţă şi religie, dar a
încurajat-o totodată să dedice timp sporturilor, precum alergatul şi căţăratul.
Theon a învăţat-o pe Hypatia să aibă mereu mintea deschisă, neîngrădită de
vreun sistem religios care să nu-i mai permită să descopere adevăruri ştiinţifice.
"Rezervă-ţi dreptul de a gândi, căci chiar şi a gândi greşit e mai bine
decât a nu gândi deloc", i-ar fi spus Theon fiicei sale.
Theon a devenit chiar conducătorul Universităţii din
Alexandria, considerată la acea vreme cea mai importantă instituţie de
învăţământ din lume. Cărturari din multe ţări veneau aici pentru a studia şi colabora
cu alţi învăţaţi de nivelul lor, astfel încât, Hypatia a avut şansa de a creşte
înconjurată de cele mai strălucite minţi ale vremii. A învăţat de la ei artă,
literatură, filozofie, religiile lumii şi arta oratoriei.
Operele Hypatiei
Hypatia a moştenit pasiunea pentru matematică de la tatăl ei,
aprofundându-și studiile în acest domeniu la şcoala din Atena, condusă de
Plutarh cel Tânăr şi fiica sa, Asclepigenia. La întoarcerea în Alexandria,
Hypatiei i s-a propus să predea matematica şi filozofia la Universitate, ca
urmare a rezultatelor excelente obţinute la Atena. Entuziasmul pe care Hypatia
îl avea pentru matematică, erudiţia şi elocvenţa ei au făcut ca tot mai mulţi
studenţi să dorească să o asculte. Astfel, casa ei a devenit un punct de
întâlnire pentru cei ce doreau să descifreze tainele matematicii. Cu timpul,
casa Hypatiei a devenit un veritabil nucleu intelectual, cei mai sârguincioşi
studenţi ai ei dezbătând aici aspecte importante ale filozofiei.
Hypatia a publicat numeroase tratate, mai ales comentarii
asupra operelor celorlalţi matematicieni contemporani, însă niciuna din operele
sale nu s-a păstrat. O parte din ele au pierit în incendiul care a distrus Biblioteca
din Alexandria, iar restul au fost distruse intenţionat, de către adversarii
săi. Tot ceea ce se cunoaşte astăzi despre Hypatia se datorează corespondenţei
pe care prima mare matematiciană din istorie a purtat-o cu foştii ei elevi. Unele
tratate scrise de tatăl Hypatiei, Theon, s-au păstrat până în zilele noastre,
iar printre acestea, se numără şi un important comentariu asupra lucrărilor lui
Euclid şi Ptolemeu. Unii istorici afirmă că Hypatia a fost coautoare a acestei
importante lucrări, iar alţii afirmă că ea doar şi-a ajutat tatăl, unicul autor
al comentariului.
Conform relatărilor autorilor contemporani, printre
subiectele tratate de Hypatia se numărau şi secţiunile conice (cercurile,
elipsele, parabolele şi hiperbolele formate atunci când un plan intersectează
un cerc), ea elaborând un comentariu asupra lucrărilor lui Apolloniu. După
moartea Hypatiei, acest subiect a fost neglijat mai bine de un mileniu.
Importanţa secţiunilor conice a fost recunoscută abia în secolul al XVI-lea,
iar astăzi acestea sunt folosite pentru a descrie traiectoria cometelor,
orbitele planetelor şi mişcarea rachetelor.
De asemenea, Hypatia a scris un comentariu asupra operei unui
matematician egiptean numit Diofant. Supranumit "părintele algebrei",
Diofant a scris despre ecuaţiile nedeterminate (numite astăzi şi ecuaţii
diofantice). Pentru că a dus mai departe opera lui Diofant şi a extins-o,
unii istorici au consideră că Hypatia merită la rândul ei supranumele de
"mama algebrei".
Interesele Hypatiei nu se limitau la matematică, lucru pe
care îl cunoaştem astăzi datorită lui Synesius din Cyrene, cel mai faimos elev
al Hypatiei. Cel care avea să ajungă episcop în Ptolemais i-a scris numeroase
scrisori Hypatiei, cerându-i sfaturi pentru construirea unui astrolab, destinat
calculului poziţiei planetelor şi stelelor de pe bolta cerească şi măsurării
trecerii timpului. Unii istorici cred că Hypatia a inventat astrolabul, în timp
ce alţii spun că doar a ajutat la proiectarea sa. Un alt instrument conceput de
Hypatia este menţionat de Synesius în ultima sa epistolă către fosta
profesoară, în care îi cerea un "hidroscop". Scrisoarea lui e prima
atestare din istorie a unui astfel de aparat. Hidroscopul era folosit pentru
distilarea apei şi măsurarea nivelului lichidelor, fiind totodată util celor care
doreau să distileze medicamente pe bază de alcool.
Hypatia era renumită în toate colţurile lumii civilizate.
Exemple ale prestigiului de care se bucura există în scrisorile care s-au
păstrat până astăzi: minţile luminate care-i scriau Hypatiei menţionau ca
destinatar doar "muza din Alexandria" sau "filozoafa din
Alexandria", nefiind nevoie să adauge alte detalii pentru ca scrisorile
să-i parvină.
Deşi relatările contemporane atestă că Hypatia era o femeie frumoasă,
ea nu s-a căsătorit niciodată, în ciuda numeroaselor oferte din partea
bărbaţilor cu stare. Unii istorici speculează că un motiv ar fi fost acela că
niciun bărbat nu o egala în inteligenţă, aceasta preferând să se dedice
matematicii şi filozofiei.
Sfârşitul tragic al Hypatiei
Hypatia a avut neşansa de a trăi într-o perioadă tumultuoasă
din istoria Egiptului, în care aveau loc schimbări sociale fără precedent. La
începutul secolului al IV-lea, Alexandria rămăsese ultimul centru intelectual
dominat de neoplatonicieni, adepţi ai şcolii greceşti bazate pe matematică şi
ştiinţă. Creştinismul devenea o forţă tot mai puternică, iar conflictele dintre
păgâni şi creştini tot mai dese.
În anul 391, patriarhul Alexandriei, Theophilus, a declarat
păgânismul ilegal, distrugând toate templele păgâne din oraş. Cele mai
importante dintre acestea, Serapeum şi Museion, găzduiau multe din operele care
nu fuseseră distruse odată cu biblioteca din Alexandria.
În anul 412, Chiril a devenit patriarhul Alexandriei. Imediat după
numire, el a început o campanie împotriva adversarilor creştinismului. Mai
întâi, i-a încurajat pe creştinii din Alexandria să-i atace pe iudei,
consideraţi apropiaţi prefectului Oreste. Toate sinagogile din oraş au fost
distruse, iudeii au fost alungaţi din oraş, iar casele lor au fost prădate. Oreste
a protestat la Constantinopol, iar creştinii conduşi de Chiril l-au atacat din
acest motiv, dar Oreste a scăpat cu viaţă, doar rănit. După acest eveniment,
Oreste şi-a extins forţele de pază, devenind de neatins. Prefectul Oreste era
totodată un bun prieten al Hypatiei, iar această amiciţie avea să-i aducă
celebrei gânditoare o moarte timpurie şi dureroasă. În martie 415, la ordinul
lui Chiril, o gloată de fanatici creştini a atacat-o pe Hypatia în plină
stradă. Aceştia au dat-o jos din carul în care se afla, au dezbrăcat-o şi au
târât-o într-o biserică aflată în apropiere. Aici, Hypatia a fost măcelărită,
iar rămăşiţele purtate pe străzile din apropiere, ca apoi să fie
arse.
Din lipsă de martori, criminalii n-au fost niciodată pedepsiţi, iar cazul a fost închis după ce patriarhul Chiril a anunţat că Hypatia
ar fi fost văzută în Atena, afirmând că zvonul crimei era nefondat. Astăzi, Chiril
e considerat sfânt atât de Biserica Catolică, cât şi de cea Ortodoxă, fiind sărbătorit pe 18 ianuarie.
Moartea Hypatiei a coincis cu începutul perioadei cunoscute sub numele de Evul Mediu, în care progresul ştiinţific a stagnat, iar
haosul şi barbaria au dominat fostul Imperiu Roman. Timp de peste 1.000 de ani
de la acest eveniment nefericit, cele mai importante domenii ale ştiinţei – matematica, astronomia şi fizica – nu au
cunoscut progrese.
La mai bine de un mileniu după moartea sa, legenda Hypatiei a
fost din nou adusă la cunoştinţa publicului. Mai întâi, povestea vieţii ei a
fost prezentată în pamfletele anticatolice publicate în secolul al XVIII-lea,
fiind apoi menţionată de mai mulţi scriitori, printre care şi Voltaire. Un
secol mai târziu, autorii germani Soldan şi Heppe au menţionat-o pe Hypatia în
cartea lor ce trata istoria proceselor contra vrăjitoarelor, considerând-o a fi
prima "vrăjitoare" căzută victimă autorităţilor creştine. Viaţa
Hypatiei a devenit din ce în ce mai cunoscută în ultimele două secole, iar
contribuţiile ei ştiinţifice au fost recunoscute. În anul 1884, astronomul
Victor Knorre a botezat un asteroid recent descoperit "Hypatia", în
cinstea marii gânditoare. De asemenea, un crater de pe Lună, satelitul natural
al Pământului, îi poartă astăzi numele.
Hypatia rămâne şi astăzi un simbol al valorilor intelectuale
şi al refuzului de a se supune dogmei. Una dintre proclamaţiile sale, valabilă şi
astăzi, este consemnată în biografia lui Sandy Donovan, intitulată Hypatia: Mathematician, Inventor and
Philosopher: "Fabulele ar trebui să fie predate copiilor ca fabule,
miturile ca mituri, iar miracolele ca reprezentări literare. A preda copiilor
superstiţiile ca adevăruri este unul dintre cele mai îngrozitoare lucruri.
Mintea copilului le acceptă şi le crede, iar doar printr-o mare suferinţă, ce
durează ani, va scăpa de această credinţă. De fapt, oamenii vor lupta în numele
unei superstiţii la fel de repede ca în numele unui adevăr – uneori chiar mai
repede, deoarece o superstiţie este intangibilă, astfel încât nu poate fi
demonstrată a fi falsă, iar adevărul este un punct de vedere, deci poate fi
schimbat".
NOUA BIBLIOTECĂ DIN ALEXANDRIA
În anul 1995, au început lucrările
la construirea Bibliotecii Alexandrine, o mare bibliotecă și centru cultural,
localizată în zona sitului bibliotecii antice. Uriașul complex, inaugurat oficial pe 16 octombrie 2002, a fost ridicat pentru a
comemora celebra bibliotecă antică din Alexandria și a reaprinde o parte din strălucirea
intelectuală pe care a avut-o.
În 1989 guvernul egiptean a anunţat organizarea unui concurs
de arhitectură pentru proiectarea unei Biblioteci din
Alexandria. Circa 650 de echipe de arhitecţi şi-au prezentat planurile. Spre
surprinderea tuturor, Snøhetta – o mică firmă norvegiană care nu câştigase până
atunci nici un concurs şi construise puţine clădiri de mari dimensiuni – a
primit premiul întâi. Noua Bibliotecă din Alexandria, sau Bibliotheca
Alexandrina, cum este numită, s-a deschis în 2002 şi este considerată una
dintre cele mai importante lucrări arhitectonice din ultimele decenii.
Biblioteca este magnifică şi în acelaşi timp simplă. În
esenţă, clădirea este un semi-cilindru vertical, a cărui claritate geometrică
are multe lucruri în comun cu marile edificii din Egiptul Antic. O linie
dreaptă care străpunge forma cilindrică a bibliotecii este de fapt o pasarelă
pentru pietoni, care facilitează accesul de la Universitatea din Alexandria,
aflată în partea de sud. Pasarela trece pe deasupra unei şosele cu trafic
intens, pentru a ajunge la al doilea etaj al bibliotecii şi continuă până la o
piaţă publică din partea de nord a clădirii, îndreptată spre mare. La vest de
pasarelă, o parte din cilindru este desprinsă, creând un gol, în care se află
intrarea principală în bibliotecă. Intrarea este situată faţă în faţă cu
intrarea unei mai vechi săli de conferinţe şi pare că se înclină în faţa
acestei construcţii, cu care se învecinează. Între cele două clădiri se află o
piaţă acoperită cu dale, iar o sferă vastă, în subteranul acesteia, adăposteşte
un planetariu.
Din forma de cilindru a fost decupată o porţiune oblică. În
mod normal, aceasta ar da naştere unei suprafeţe eliptice, dar arhitecţii au
început cu un cilindru eliptic care este înclinat faţă de verticală. Astfel, în
clădirea obţinută de ei, zona parterului şi planul înclinat al acoperişului
formează cercuri perfecte. Pereţii înclinaţi ai bibliotecii sunt îndreptaţi
toţi către nord, către mare, la fel ca şi panta acoperişului. Dacă un cilindru
normal este o formă statică, formele neregulate ale bibliotecii îi dau impresia
de mişcare – impresie întărită de clădirea cu 10 etaje care se întinde pe
verticală, de la 10 m sub pământ, până la 32 m deasupra lui.
Peretele sudic al cilindrului este acoperit cu plăci de
granit, care au fost despicate, nu tăiate, din blocuri uriaşe. Suprafaţa lor
e neregulată, cu contururi fine. Aceste plăci sunt inscripţionate cu simboluri
alfabetice din întreaga lume. Soarele care traversează cerul şi lumina electrică
ce se reflectă dintr-un bazin cu apă învecinat dau naştere unui joc dinamic de
umbre pe simbolurile sculptate, evocând pereţii templelor egiptene antice.
Vasta sală centrală a bibliotecii, un semicerc cu diametrul de 160 m, este
o încăpere ce emană senzaţia de putere. Peretele arcuit este făcut din elemente
de beton, în timp ce peretele drept este acoperit cu piatră neagră şlefuită,
originară din Zimbabwe. Parterul este construit sub formă de amfiteatru cu 7 niveluri, având forma unor terase ce coboară la nord înspre Marea Mediterană.
Planetariul
Dar moderna instituție de cultură a Egiptului e mai mult
decât o simplă bibliotecă, deoarece, pe lângă colecția de cărți și
documente propriu-zisă, mai conţine:
- o arhivă conectată la Internet;
- şase biblioteci specializate:
- artă şi materiale multimedia
şi audiovizuale
- microfilme
- cărţi rare şi de colecţie
- trei muzee
- un planetariu
- un exploratoriu
- culturama, o panoramă culturală expusă pe 9 ecrane; câştigătoare
a mai multe premii, reprezintă o expunere a moştenirii culturale a Egiptului în
cei peste 5.000 de ani de istorie.
- VISTA (The
Virtual Immersive Science and Technology Applications System)
- 7 centre de cercetare academică
- 9 expoziţii permanente
- 4 galerii de artă
- un centru de conferinţe
- un forum de dialog
Noua Bibliotecă Alexandrină mai
găzduieşte şi un număr mare de instituţii ca:
- Academia Bibliotheca Alexandrinae
- Societatea arabă pentru etica știinţei şi tehnologiei
- Fundaţia Anna Lindh pentru dialog intercultural
- Institutul de studii pentru pace al mişcării Suzanne Mubarak
- Proiectul de cercetare medicală
- Centrul Jean-Rene Dupuy pentru lege şi dezvoltare
- Biroul regional arab al academiei de știinţe pentru dezvoltare mondială
- Biroul regional al Federaţiei internaţionale a asociaţiilor bibliotecarilor
- Secretariatul Comisiilor naţionale arabe ale UNESCO
- Reţeaua Orientului Mijlociu şi Nord-Africană pentru economia protecţiei mediului
Sursa: Muzeul Norvegian al
Arhitecturii
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.