-->
SIMBOLURI MASONICE EXPLICATE
Sunt simbolurile de bază ale masoneriei,
necesare pentru ridicarea unor edificii stabile și drepte. Prin analogie, devin
simboluri ale virtuții și conștiinței care duc la perfecționarea
spiritului. În această cheie, se poate identifica în echer moralitatea și în compas spiritualitatea. În alți termeni, echerul simbolizează sinceritatea și
justețea intenției, a hotărârii și a operei, adică reprezintă o obligație,
o normă imuabilă, un „trebuie”, în vreme ce compasul semnifică hotărârea,
capacitatea, geniul. În cadrul gradului de ucenic, primul simbol îl controlează
pe al doilea, în timp ce în cadrul celui de-al doilea grad, cele două
simboluri se echilibrează, iar în al treilea, compasul controlează echerul. Astfel,
pe grade, sunt semnificative raporturile dintre cele două puteri.
Firul de plumb este elementul echilibrului
interior și sugerează ideea ascensiunii stabile, liniare, trasând o linie
verticală infinită, care duce la perfecțiune. Face aluzie la căutarea
transcendentului, dar și la înălțare, lucruri indispensabile unei construcții
care se înalță spre o dimensiune superioară. Instrumentul de nivelare
(livella), destinat stabilirii perpendicularității, a raportului dintre planul
orizontal și cel vertical, simbolizează capacitatea de a construi un sistem
de referință și, prin aceasta, de a se îmbogăți spiritual, în timp ce prin
alte mijloace, simbolizează destinul comun al morții.
Ciocanul reprezintă forța voinței, determinarea
de fier de a izbuti pentru bine. Dalta simbolizează discernământul, mai
precis capacitatea de a distinge părțile utile ale pietrei, esențiale
pentru construire, de cele inutile. Combinarea forței voinței cu cea a
capacității de a discerne determină perfecționarea treptată a operei. Astfel,
în timp ce ciocanul exprimă voința de a obține, dalta simbolizează conștiința
a ceea ce trebuie evitat. La o ultimă analiză, cele două instrumente
semnifică necesitatea de a uni acțiunea cu gândul.
În sens general, metafora pietrei este legată
de identificarea ei cu însuși masonul. Lucrarea masonică a măsurării și lustruirii
pietrei brute corespunde transformării masonului. El face acest lucru pentru a trece de la stadiul diform, inconștient și pasiv
al profanului, la stadiul regulat, creativ și conștient al masonului
liber. Așa cum piatra brută nu este potrivită pentru edificarea unei
catedrale pentru că produce instabilitate și dizarmonie, la fel piatra cubică,
regulată și lustruită, se aseamănă în unicitatea ei cu celelalte pietre lucrate
la fel și contribuie la ridicarea Templului. Aceasta corelare implică, în consecință,
ca masonul să lucreze pentru binele și progresul țării și al umanității, perfecționându-se
și pe sine în același timp.
Așezate la intrarea în Templu, la vest, în amintirea
celor pe care Hiram le-a așezat la intrarea în Templul lui Solomon, coloanele simbolizează
dualitatea. Cea cu trei rodii se referă la elementul feminin, la aer, suflul ce
alimentează viața, sensibilitate feminină, mercurul înțelepților. Cealaltă,
care susține Globul, se referă la elementul masculin, la foc, căldura vitală
devoratoare, activitatea, sulful alchimiștilor. Din duplicitatea simbolului
coloanei se naște dichotomia între vertical și orizontal, între valorile
terestre și cele ale aerului, căutarea contrariilor și a principiilor complementare.
Din punct de vedere istoric, în afară de semnificația arhitectonică,coloana are
conotațiile înălțimii, ale forței, ale tensiunii, ale robusteții și structurii. Jachin
este deci forța, iar Boaz vine, după tradiție, de la numele străbunicului lui
David, stâlpul regal, cel ce simboliza în timpul lui Solomon conceptul lui
Mishpat, dreptatea. Coloana mai înseamnă perpendicularitate, stabilitate,
echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuș și coborâș, canal de
transmitere a energiilor între baza de sus și cea de jos. Jachin, primul
sacerdot al Templului lui Solomon, a dat propriul nume coloanei care simboliza
principiul corectitudinii, al dreptății, inspirat din anticul cult solar al
locuitorilor Canaanului, care vedeau Zeul-Lumină ce veghea lumea din înălțimi.
Pact incontrolabil, fundament al raportului cu divinitatea, stabilitatea
simbolizată de coloanele gemene completează rolul fundamentului edificiului
interior, pe care masonul trebuie să-l proiecteze și să-l realizeze.
Instrument al zidarului care servește la îndreptarea
materialului pietros, simbolizează binefacerea, precum și dorința de a-l ajuta
pe cel care are nevoie. Astfel, ea exprimă bunătatea activă, caritatea, dar și voința
ființei umane. Iubirea fraternă, care creează coeziunea între pietre este
precum cimentul – moale și capabil să ia orice formă, și mai apoi rezistent,
fără a fi rigid, când leagă părțile în interiorul construcției. Mistria servește
la amestecarea cimentului până la obținerea amalgamului perfect, la eliminarea
excesului - la răspândirea binecuvântării iluminate și a toleranței generoase.
Din acest motiv, este instrumentul de alegere al constructorului-zidar în acțiunea
sa constantă și pozitivă de edificator activ.
Delta mai este numită și triunghiul lui
Solomon. Este un triunghi echilateral, care și-a luat numele după forma
majusculă a celei de-a patra litere a alfabetului grecesc. Este reprezentarea
geometrică a lui trei (principiul triplicității, extrem de important în simbolistica
constructorilor), în tradiție pitagoreică semnificând asceza multiplului către
Unul, în cea creștină, trinitatea, iar în multe alte filozofii, divinitatea ca perfecțiune.
În Templu, delta luminoasă este așezată în partea de est și are în centru fie
litera G, căreia i se dau multiple interpretări (Dumnezeu - God, cunoaștere -
gnosi, geometrie, geneză), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagoreică, fie
ochiul divin – simbol al principiului creator, fie soarele – principiu luminos
al vieții.
Soarele este asociat cu o serie de valențe
simbolice, între care aceea a dinamicii axiale, a corespondenței soare-spirit-foc,
aceea a căldurii și adevărului, a purificării, a vitejiei (Soarele este asociat
în multe tradiții antice cu Eroul care coboară în fiecare seara în tărâmul morților
și iese în fiecare dimineață victorios), a ghidului inimii umane. În sens mai
larg, Soarele se identifica cu principiul activ al masculinului, fiind de aceea
simbolul originii, al începutului, al rațiunii care luminează tenebrele și iluminează
spiritele. Luna simbolizează în schimb principiul feminin, obscurul, intuiția,
caracterul schimbător al formelor. Caracterul său este feminin, și astfel întruchipează
grija maternă care se manifestă în parcursul său, crescând sau descrescând, reglând
zvâcnirile naturii. Dar semnifică și privarea omului care și-a pierdut
demnitatea primordială. De asemenea, mai reprezintă și imaginea mediatorului între
forțele celeste, pentru că reflectă lumina soarelui și este doamna apelor. În sens
masonic, Soarele și Luna reprezintă alternanța și echilibrul între zi și noapte,
între alb și negru, între activitate și repaos, dialectica contrariilor.
După etimonul grecesc, zodiac înseamnă „cerc cu
figuri de animale”. Conform definiției platonice, era imaginea cerului. În masonerie,
zodiacul este folosit ca sistem simbolic și nu are caracter divin sau astrologic,
ci înfățișează mai degrabă o viziune cosmologică a universului. Semnele
zodiacale sunt reprezentate de-a lungul părții superioare a Templului, semnificând
varietatea polimorfă a cosmosului, care se condensează în sinteza terestră.
Fiecare grup de semne, după geometria ternară și cuaternară (fiecare element –
foc, pământ, aer și apă regrupează trei semne, care reprezintă șapte planete,
adică trei plus patru), în succesiunea loc, simbolizează cele trei grade ale
Ordinului.
Este cu siguranță cel mai important dintre
simbolurile vegetale ale masoneriei, referindu-se la principiul nemuririi
gradului de Maestru. Originea acestui simbol este legată de mitul lui Hiram,
arhitect al Templului lui Solomon din Ierusalim. După moartea sa, asasinii lui
au ascuns cadavrul în pământ, dar pe locul unde a fost îngropat a răsărit un
fir de salcâm care ia relevat prezența, simbolizând în același timp și renașterea
la o nouă viață. Printre numeroasele etimologii care se atribuie termenului,
cea din grecescul a-kakon trimite la
absența răutății, la inocență. După Biblie, Arca Unirii era din lemn de salcâm
aurit. Sacru la egipteni și arabi, salcâmul este simbolul speranței și al existenței
sufletului dincolo de moartea fizică și conservarea energiei indestructibile a vieții.
Mozaicul
Mozaicul, pavimentul cu dale albe și negre care
se află în centrul Templului, este simbolul binarului, al opoziției între o
entitate și alta, între spirit și materie, între adevăr și fals, între bine și rău,
între frumos și urât, sugerând în același timp și dinamica interacțiunii
contrariilor. Nu face aluzie la dezbinare, ci la dialectica contrariilor
din care este formată realitatea: astfel, se nasc conștiința de sine și capacitatea
de a te raporta, pentru că nu exiști fără a-l accepta pe celălalt. Cu alte
cuvinte, nu se poate ajunge la adevăr dacă nu se pune la îndoială falsul, nu se
cunoaște binele dacă nu se pătrunde chiar pe teritoriul răului, nu se obține frumusețea
până nu se definește urâțenia. Numai conștiința ca tabla de șah nu are numai pătratele
albe sau numai pătratele negre produce efectul armonic al înțelegerii, al
corectitudinii, al creației artistice. Mozaicul reprezintă deci o amenințare:
nu există niciodată un singur aspect în ceea ce privește posibilitatea de perfecționare.
Floarea de nu-mă-uita
Florile de nu-mă-uita sau Myosotis, denumire din limba greacă, însemnând „urechea șoarecelui”, sunt un gen de plante
din familia Boraginaceae (plante
erbacee, acoperite de peri aspri). Henric al IV-lea a adoptat floarea de
nu-mă-uita ca simbol în timpul exilului său, în 1398. Simbolul acestei flori a
fost prima oară folosit în francmasonerie de către Marea Lojă zur Sonne (Bayreuth) în 1926, ca emblemă
la Conventul din Bremen. După cel de-Al Doilea Război Mondial, floarea a fost
utilizată din nou la primul Convent anual din 1948 al Marii Loje Unite a Germaniei.
Acum însă reprezintă simbolul tuturor celor care au suferit în numele francmasoneriei, în special în perioada nazistă. Ca pasarea Phoenix, masoneria
a renăscut din cenușa Germaniei naziste, ca un tribut adus curajului omului şi
durabilității adevăratelor valori. Floarea albastră este metafora-simbol din
titlul omonim al unei poezii eminesciene, motiv romantic, ce apare și în
finalul acesteia, aparent paradoxal („Ce frumoasă, ce nebună / E albastra-mi,
dulce floare!” și „Floare-albastră, floare-albastră! / Totuși, este trist în
lume...”).
Emblema perfecțiunii și a ordinii ce rezultă
din acțiunea justă și echilibrată, este din timpuri străvechi instrumentul de comparație
a mărimii și de măsurare a armoniei proporțiilor. Citată în Biblie, era chiar
și instrumentul cu care divinitatea egipteana Ptah măsura creșterea apelor
Nilului și semnifică norma. Oricare era scala utilizată, exista necesitatea comparării
lucrării cu niște parametri stabili. Este și simbolul celor 24 de ore ale
zilei, dintre care o parte ar trebuie dedicată gândului, una lucrului, una
odihnei și una celor care au nevoie de ajutor.
Societăți secrete
Consultant: Răzvan Theodorescu
Narator: Florian Pittiș
Consultant: Răzvan Theodorescu
Narator: Florian Pittiș
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.