-->
SĂNĂTATE FĂRĂ MEDICAMENTE, PRIN
NATUROPATIE
„Dumnezeu nu a făcut boala şi cu atât
mai puţin medicii şi remediile”
[Cei care doresc, pot descărca documentul accesând acest link.]
[Cei care doresc, pot descărca documentul accesând acest link.]
Pierre Valentin Marchesseau, fondatorul naturopatiei contemporane în
Franța, a sintetizat cunoștințele disponibile la vremea sa, pentru a crea „naturopatia
ortodoxă”. Era fascinat de ceea ce el numea „minunata mașină umană” care este
corpul și de modurile în care i se pot crea cele mai bune condiții pentru a-l
menține în starea de funcționare perfectă cu care a fost creat. Marchesseau
și-a dedicat 60 de ani din viață exclusiv răspândirii acestei
științe în Franța, apoi în Europa și în sfârșit, în întreaga lume. Profesor de
educație fizică, licențiat în filozofie, jucător internațional de rugby,
halterofil de nivel înalt, pictor în timpul liber – iată profilul acestui om excepțional.
S-a născut pe 21 martie 1911 și a încetat
din viață pe 20 decembrie 1994. În tinerețe, a avut un parcurs academic clasic:
doctorat în filozofie, studii de drept, medicină. Mai târziu, a intrat în legătură
cu marii naturopați și umaniști ai epocii, mai întâi în Statele Unite (Krishnamurti,
Lutz, Mac-Fadden), apoi în Franța (Carton, Mono, dr. George Rouhet, Edmond
Desbonnet), ceea ce i-a permis să-și continue cercetările și să-și
desăvârșească propria sinteză de vindecare: „naturopatia ortodoxă”. Această
sinteză constă în reunirea tuturor tehnicilor utilizate de iluștrii săi
predecesori în scopul restabilirii forței vitale a pacientului, pentru a-i
permite corpului să-și recapete starea de sănătate în mod natural. Este ceea ce
numim „autovindecare”.
Așa cum s-a întâmplat cu mulți alți
naturopați, ceea ce l-a determinat pe Marchesseau pentru prima oară să-și pună cunoștințele în
practică a fost un necaz ivit în propria familie: ginerele său s-a îmbolnăvit
de leucemie, iar medicii nu i-au dat nicio șansă de supraviețuire. Ei bine, în
ciuda verdictului autorizat, Marchesseau l-a vindecat complet în doi ani de zile.
Evident, vestea s-a răspândit, ceea ce i-a adus ulterior numeroși pacienți. În
același timp, a simțit ca o obligație morală să-și răspândească cunoștințele în
întreaga Franță, iar mai târziu în lume, ca membru al „Federației
mondiale a naturopaților”, care în 1995 regrupa 46 de țări. A creat prima
Facultate liberă de naturopatie din Franța în 1935. De-a lungul întregii vieți,
și-a împărtășit cu generozitate cunoștințele, fără nicio restricție, prin
sfaturi, protocoale de tratament și lucrări scrise. Practic, timp de 60 de ani,
n-a trăit decât pentru această muncă nobilă. Astfel, Pierre Valentin
Marchesseau este considerat astăzi întemeietorul tuturor școlilor actuale de
naturopatie din Franța și omagiat pe măsură.
BAZELE FILOZOFICE, ȘTIINȚIFICE ȘI
TEHNICE ALE NATUROPATIEI,
SAU IGIENA VITALĂ
Pierre Valentin Marchesseau
Adevăratul medic lucrează pentru dispariţia oricărei medicini
Sănătatea prin intermediul medicamentelor
(otrăvuri) este un nonsens ştiinţific. Este demonstrat că naturopatia, sub
forma sa dublă, igienică şi terapeutică, reprezintă viitorul în materie de sănătate.
În lipsa posibilităţii de a schimba boala, bolnavul schimbă adesea medicul. De
fapt, el nu schimbă nimic. Ar face mai bine să schimbe... medicina. Într-adevăr,
metodele valabile nu lipsesc, dincolo de orice oficialitate. Se vorbeşte de o medicină
paralelă; ceea ce este de fapt o denumire nepotrivită, care lasă să se înţeleagă
că metodele sale nu se conjugă niciodată cu cea clasică, ba chiar se opun. În
principiu, toate mijloacele preconizate sunt convergente şi complementare, şi
niciodată paralele sau antagonice. Această noţiune fundamentală de „medicină
integrală” admisă, deschide calea problemei în ceea ce priveşte modul în care
bolnavul se poate regăsi în „labirintul terapeutic” ce i se oferă. Iată firul
conductor care să-i permită de a urma calea cea bună.
Prima regulă ce trebuie avută în vedere
atunci când suntem bolnavi este de a căuta un medic grijuliu şi conştient de
faptul că nu trebuie să ne risipească puţina sănătate care ne-a mai rămas. În
acest spirit, cel mai bun practician va fi întotdeauna cel care va înclina cât
mai puţin spre un tratament medicamentos şi va încerca, pe cât posibil, să
reeduce pacientul. Acest practician de elită nu foloseşte decât rar, doar în
caz de urgenţă, medicamentele toxice obişnuite, foarte eficace la nivel de
simptome, dar prejudiciabile la nivel de individ şi specie. Conform
fiziologiei, el preferă să acţioneze prin intermediul agenţilor naturali
(fizici) şi se străduieşte să surprindă cauza generală şi profundă a răului,
trecând dincolo de localizările simptomatice (boli clasice) care nu sunt decât
măşti. Medicul bun veghează mai presus de orice să ocrotească autonomia forţei
vitale, care se află în sistemul neuroendocrin. El ştie că
forța vitală luptă cu inteligenţă împotriva dezordinilor interne şi că el e destul de abil să o facă asociată în această luptă împotriva bolii.
Acest gen de medic, plin de înţelepciune
hipocratică, hrănit în pura tradiţie eseniană, există, dar este rar. Fie că
s-a format cu ajutorul unor studii clasice, sau și-a dobândit înțelepciunea în
facultăţile libere, urmând modelul anglo-saxon, acest lucru contează mai puţin.
Formaţia sa veritabilă rezidă înainte de toate într-o profundă înțelegere a
fenomenelor vieţii, departe de conceptele fizico-chimice, atât de dragi materialiştilor.
Gândirea sa, din contră, îşi bazează răspunsurile pe sursele vitalismului.
Acest „preot” al sănătăţii cunoaşte delicateţea mecanismelor vitale care ne
animă pe fiecare în parte; el cunoaşte natura lor ascunsă, percepe originea şi
sfârşitul lor şi, în consecinţă, nu le violentează niciodată, în dorinţa sa,
uneori justificată, de a le stimula.
Dacă, din fericire, vi se întâmplă să
întâlniți un medic de această calitate pe drumul vostru, într-o zi de mare
suferinţă, în urma unei boli, binecuvântaţi-l pe Dumnezeu! În marea lui
bunătate şi în ciuda erorilor voastre, v-a îndrumat pe calea cea bună.
Într-adevăr, graţie acestei întâlniri providenţiale, o mare parte din sănătatea
voastră, pierdută din cauza propriilor greşeli, vă va fi redată. Cât despre
medicii cotidieni, care iau în derâdere regula pe care o s-o enunţăm, să nu
aveţi încredere în ei ca în ciumă, oricare-ar fi prestigiul sau diplomele lor.
Această „regulă” de bun simţ se rezumă la trei aforisme, pe care ar trebui să
le gravăm în litere de aur pe toate şcolile medicale din lume. Iată-le:
1. Mai întâi, a preveni, pentru a nu
trebui să vindeci (deoarece nici cea mai bună terapeutică nu restituie sănătatea
în totalitatea ei iniţială);
2. Apoi, dacă trebuie să îngrijim, s-o
facem fără să dăunăm sau să aducem prejudicii, deoarece un remediu mai rău
decât răul încetează să mai fie un remediu;
3. În final, pentru a vă recăpăta
sănătatea, urmaţi procesele curative ale organismului, deoarece corpul ştie mai
bine decât cel mai bun medic ceea ce trebuie să facă.
Să avem grijă să nu obținem o „victorie à la Pirus” [o victorie obținută cu un uriaș cost pentru învingător] – această regulă
de prudenţă este adesea ignorată nu numai de medic, ci şi de bolnav. „Sănătate
mai întâi!”, se reclamă, fără a mai reflecta la în subînţelesul acestei
formulări. „Repede și prin orice mijloace, pentru ca durerile noastre să
înceteze, disconfortul să dispară, iar noi să putem trăi ca înainte”.
Criteriul de succes al celor mai mulți medici este rezolvarea rapidă a acestor
dorințe ale pacientului. Remediul a fost bun pentru că a înlăturat durerea, iar medicul valoros, pentru că
l-a prescris. Bolnavul nu-şi mai pune alte probleme. Dar n-are dreptate, căci nu
trebuie să ne dorim orice fel de sănătate. Aceasta se măsoară întotdeauna prin
mijloacele folosite pentru a o dobândi. Deviza noastră este: „Sănătate naturală
înainte de toate!” Ea precizează mai bine conceptul de calitate pe care-l promovăm.
Sănătatea, dragostea şi banul
reprezintă trilogia fericirii umane. Şi în această lume, în care boala şi
moartea apar aşa repede, sănătatea este pe primul loc între aceste bunuri. Nu
trebuie să ne mire că facem tot ceea ce credem util pentru a regăsi ce am
pierdut. „Sănătate mai întâi!” este deci primul strigăt care urcă din
profunzimile instinctului nostru de conservare. Dar trebuie să gândim mai
degrabă la ce ar putea fi această „sănătate”, şi cât de greșit este a se
satisface o sănătate artificială, neavând decât aparenţele adevărului. Există
succese terapeutice care sunt de fapt veritabile eşecuri şi care costă scump în
ceea ce priveşte vitalitatea bolnavului.
Din păcate, sănătatea actuală pe care o
propune medicina este una din formele detestabile ale acestei artificialităţi.
Ea este obţinută şi întreţinută urmând moda ştiinţifică a momentului, prin intermediul
marilor lovituri, care înseamnă remediile anti-simptomatice, fără a mai ține
seama de surplusurile toxice, care înăbuşă reacțiile de autoapărare ale
organismului și care nu ating niciodată cauza generală şi profundă a bolii, ci
ne otrăvesc în mod inexorabil. Medicina oficială, care dispersează această „sănătate
artificială” şi care se autointitulează „ştiinţifică” se vede suficientă sieşi
şi se vrea exclusivă. Ea obţine în acest fel victorii care, în final se soldează
cu înfrângeri. Noi ştim că această medicină nu protejează „pseudo-vindecaţii”,
că aceștia recidivează la cea mai mică alertă. Vedem deseori noi afecţiuni care
se succed celor vechi prin transferurile morbide rezultate din brutalitatea
represiunilor şi a otrăvurilor medicamentoase.
Pe de altă parte, lucru
foarte grav, această formă de „sănătate artificială” compromite longevitatea
individului şi chiar viitorul speciei umane, care depinde de capitalul său genetic.
Prin urmare, așa-zisa sănătate prin medicamente costă scump colectivităţile care
se întreţin cu ele. În ritmul în care merg lucrurile astăzi, nu peste multă
vreme, bugetele naţionale nu vor mai putea suporta cheltuielile. Securitatea socială
este o lucrare admirabilă în sine; dar aşa cum este ea concepută, axată pe o
concepţie falsă despre sănătate şi sprijinindu-se pe metode medicale false, ea
devine, paradoxal, forma cea mai perfectă a insecurităţii şi sămânţa revoluţiilor
viitoare, deoarece mizeria socială umple râurile până la
inundaţia finală.
Nu vor lipsi cei care să găsească
analizele noastre exagerate. În acest caz, le amintim de recăderile succesive
care-i lovesc pe toţi bolnavii, fără excepţie, supuşi timp de câţiva ani unei
chimioterapii intense. Sau îi întrebăm din ce motiv oamenii cei mai civilizaţi,
deci cei mai bine îngrijiţi, sunt în acelaşi timp și cei mai bolnavi şi mai
degeneraţi? Iar dacă cei care ne contrazic îşi menţin poziţiile critice, ei vor
afla aici toate elementele filozofice, ştiinţifice şi tehnice care le lipsesc
pentru a asimila învăţăturile noastre. Noi explicăm de ce „igiena falsă” (cea a
vaccinărilor şi a sterilizărilor) mai mult fragilizează rasa decât o protejează.
Arătăm şi motivele care fac ca „medicina rea” (cea a represiunilor brutale şi a
medicamentelor toxice) nu aduce sănătatea, ci din contră, creează vicieri
umorale de neşters, surse de putreziri morbide. Şi, în faţa tarelor deja
instalate, noi vom indica modalitatea prin care putem elimina panta fatală a
degenerescenţei şi reda oamenilor calităţile lor ancestrale pierdute. Într-un
cuvânt, este încă posibil de a reface o „aristocraţie biologică” prin practicarea
generalizată a NATUROPATIEI.
Medicamentul-otravă
Înainte de a expune bazele sistemului
nostru, mai precizăm unele puncte, răspunzând la întrebările obişnuite care ne
sunt puse întotdeauna, cu prilejul conferinţelor noastre.
Abuzurile, pericolele, erorile,
carenţele „medicinii oficiale” legitimează noua metodă pe care noi o propunem.
Iată ce gândeşte marele public. Contestarea, care caracterizează epoca noastră,
nu se limitează doar la domeniul politicii sau al moravurilor. Ea a înglobat
și ştiinţele şi medicina. Numai că în ultimul domeniu, contestarea a luat o
formă aparte, cea a neliniștii, a fricii. Bolnavul zilelor noastre se teme de
violenţa terapeutică şi de procedurile chirurgicale. Desigur, după Molière, s-a
glumit mereu pe seama medicilor. Dar, dincolo de persoana ca atare, criticile
nu vizau carenţele ştiinţei. Se râdea de medici, crezând în medicină. Astăzi,
lumea s-a schimbat. Publicul, mai instruit și mai bine informat, nu mai crede cu
naivitatea de altădată în virtuţile remediilor pe care o presă în delir le
prezintă periodic în calitate de panaceu. Se ştie din experienţă cât valorează
aceste remedii miracol, care se succed ritmic cu trecerea timpului. Acest
tam-tam pseudo-ştiinţific se definește foarte bine prin termenul magic „progres”,
dar nu mai impresionează pe nimeni. Astfel, eşecul antibioticelor după cel al
sulfamidelor care nu mai protejează în faţa atacurilor microbiene crescute a
fost general resimţit de opinia publică. Au urmat ezitarea şi chiar lipsa totală
de încredere.
Bolnavii ezită acum să se îngrijească. Faimoasa
„banderolă roşie” pe care altădată n-o băgau în seamă, îi înspăimântă literalmente.
Şi, dacă n-ar exista avantajul rambursării costurilor, ei ar renunța imediat la
medic în favoarea vindecătorului. Astăzi, bolnavul se teme de remediu mai mult
decât de boală. La ce bun să faci să dispară o afecțiune, dacă se naște alta,
adesea mai gravă? Ar merita încercat să fie salvat în afara regulilor, decât să
moară în cadrul lor.
Răbdarea pacienţilor are și ea limitele ei.
Mulți bolnavii îşi refuză acum rolul de consumatori de medicamente şi, mai
mult, pe cel de cobai. Accidentele farmaceutice, semnalate din timp în timp în mare
grabă, le accentuează neliniştea. Un produs oarecare, testat și înzestrat cu toate aprobările
oficiale, face producție de serie. Apoi, produsul-minune este
retras de pe piaţă, deoarece s-a dovedit responsabil de dermatoze grave, de albuminurie,
de accidente cerebrale etc. Pentru a lupta împotriva impresiei proaste produse,
se vorbeşte de supra-medicaţie prin imprudenţă. Se vrea să se creadă că
bolnavii cumpără și înghit de capul lor orice pentru a se îngriji. În
realitate, bolnavii nu sunt atât de nebuni, încât să se otrăvească voluntar. În
plus, vânzarea de produse periculoase este reglementată sever în farmacii, iar
farmaciştii îşi cunosc foarte bine meseria. Dacă există abuzuri, acestea se
datorează medicilor care acordă prea multă încredere produselor farmaceutice, lăudate
de laboratoare. Ei prescriu utilizarea lor, încrezându-se în prospect, fără a-i
cunoaşte bine efectele secundare (pe care uneori chiar inventatorul nu le
cunoaște, sau le trece sub tăcere). Rețetele unor practicieni, ne-a spus odată
un prieten farmacist, sunt adevărate capodopere de intoxicare inconştientă. Confirmând
această judecată asupra practicării neglijente a chimiei medicale, medicul S...
din Paris ne-a declarat altă dată: „Medicii sunt singurii care pot ucide în mod
legal”.
O anchetă recentă realizată în Statele
Unite a relevat faptul că 50% dintre diagnostice au fost greșite şi că mai mult
de 40% din cazurile de mortalitate în mediu spitalicesc s-au datorat efectului violent
al remediilor. Chirurgia îi înspăimântă de asemenea pe oameni. În prezent, rari
sunt cei care merg la operaţie cu liniştea și speranța pe care le aveau în
trecut. Scandalul recent al transplantărilor de ţesuturi n-a fost de natură să
îmbunătățească lucrurile.
Deziluzia îşi face loc chiar în cadrul
facultăţilor, unde anumiți profesori nu se mai tem de a denunţa în mod deschis
riscurile la care sunt expuși pacienții prin desfrâul de medicamente-otravă şi
exploatarea chirurgicală nejustificată. Este un semnal că cunoaşterea medicală
actuală, aşa cum este ea redată în învăţământul analitic, experimental şi
materialist, nu mai răspunde nevoilor cotidiene. Însă fără a abandona ceea ce
conţine preţios, adică intervenția chirurgicală în cazuri excepţionale, nu
trebuie să cădem în extreme. Adevărata judecată se depărtează de orice extremism.
Dar, vor zice scepticii, cum rămâne cu
progresul medical? Nu e oare o realitate faptul că foarte mulţi pacienţi supravieţuiesc
graţie descoperirilor moderne? Răspunsul nostru va fi fără echivoc. Noi nu negăm
această formă de progres. Medicina oficială, în calitate de metodă represivă a
simptomelor maligne, a făcut remarcabile progrese, și ar fi stupid a o refuza
printr-o idee preconcepută, ceea ce nu vom face. În urgenţă, în faţa marilor
dureri, a instabilităţilor microbiene (rău întreţinute), sau gravelor leziuni
ireductibile, terapia chimică modernă realizează în fiecare zi veritabile „tururi
de forţă”, făcând să trăiască persoane condamnate. În acest sens, ea este
indispensabilă. Totuşi, nu e vorba aici decât de cazul speciei. Majoritatea
populaţiei este foarte departe de aceste stări extreme şi reclamă griji care
privesc mai mult reeducarea funcţională decât reprimarea simptomatică. Noi ne
oferim să o acoperim această carenţă a medicinii oficiale prin învăţământul nostru
naturopatic. În concluzie, noi nu negăm eficacitatea medicamentelor clasice. Nu
sfătuim altceva decât utilizarea lor în rare cazuri.
Faptele următoare dovedesc că folosirea de
remedii ar putea fi limitată semnificativ, fără nici un prejudiciu pentru
bolnavi, ba chiar din contră. În mai multe rânduri, şefi de clinică și-au împărţit
bolnavii în două grupuri: unii trataţi urmând medicina oficială, alţii îngrijiţi
cu placebo. Cei care s-au vindecat au fost mai mult din rândul celor neasistaţi
de un program clinic.
În timpul războiului din Vietnam,
americanii nu acordau asistenţă medicală decât răniţilor consideraţi recuperabili.
Ei bine, rata de supraviețuire era mai mare printre cei „abandonaţi”. Un ultim
exemplu: Ca urmare a grevelor medicale din Italia şi Israel, a fost
înregistrată o scădere importantă a mortalităţii (mai mult de 30%). Oficialii n-au
ştiut niciodată cauza şi încă o mai caută.
„Totuşi, spun scepticii, statisticile de
longevitate sunt indiscutabile. Nu demonstrează ele că
noi trăim în prezent mult mai mult decât anticii, graţie medicinii moderne şi
descoperirilor ei?” Să judecăm: Dacă s-a stabilit că noi, oamenii trăim
mai mult, de ce să atribuim această longevitate actului medical şi să nu vorbim
de binefacerile igienei şi ale legilor sociale. Baia, sportul, ziua de lucru de
8 ore, concediile plătite etc. au făcut cu siguranţă mai mult pentru sănătate
decât penicilina şi cortizonul. În prezent, autenticitatea acestei longevităţi se stabilește prin statistici pe oamenii le cred. Noi însă le considerăm
măsluite. Să ne explicăm: Se pretinde că oamenii ating în zilele noastre o vârstă
mai înaintată decât altădată. Se afirmă, de exemplu, că durata noastră de viaţă
s-a dublat în raport cu cea a oamenilor care trăiau în epoca lui Ludovic al XIV.
Un asemenea raţionament nu are o bază reală. Cine poate calcula longevitatea
unui popor care a trăit cu multe secole în urma lui şi într-un timp în care
registrele de stare civilă erau cvasi-inexistente? Procedând în acest fel, am
putea afirma fără a glumi că galii din vechime mureau cu toţii înainte de a
atinge faza adultă şi că luptele lor cu romanii n-au fost decât niște
încăierări între copii. Şi apoi, de ce să lăsăm să intre în calculul longevităţii
beneficiile obţinute prin reducerea mortalităţii infantile datorate igienei? Cifrele
pot fi relevante, dar concluziile înșelătoare. Contra-expertiza noastră este mult
mai revelatoare. Am mers în cimitirul vechi şi am notat numărul de persoane
care au atins vârsta centenară înainte de a muri. Aceeaşi anchetă în cimitire
mai recente ne-a dat un procent net inferior. Așadar, mormintele spun adevărul
pe care statisticile trucate îl ascund. Se trăia mult mai mult altădată...
Pe de altă parte, dacă medicina avea o oarecare
influenţă asupra longevităţii, aceasta s-ar observa la nivelul bolilor. Or răul
nu a scăzut cu nimic. Unele afecţiuni sunt chiar mai violente ca altădată.
Cancerul roade specia la ambele capete. Bebeluşi se nasc cu leucemie. Cât
priveşte bolile cardiovasculare, ele domnesc, iar afecţiunile neurologice şi
mentale nu se lasă mai prejos. Se vorbeşte, ca scuză, de „bolile civilizaţiei”,
ca şi cum asta ar puteau schimba ceva. Din păcate, nu se întrevede un viitor
apropiat în care spitalele să-și închidă porţile, iar medicii să se recicleze.
Acesta ar fi primul pas către o veritabilă sănătate socială. Când va veni oare
progresul sanitar în societăţile noastre moderne?
De la homeopatie, la cel care vindecă
În faţa acestei medicinii savante, care
calmează fără a vindeca şi deseori intoxică, ce face bolnavul care - trădat în speranţele sale - ia brusc
cunoştinţă de această situaţie paradoxală? El va respinge din start alopatia
(care este o opțiune contrară bunului simţ) şi se va îndrepta hotărât spre
homeopaţi sau vindecători (magnetizatori, fitoterapeuţi, acupunctori, chiropractori
şi alţi manipulatori care, fără se fie medici, se pun în postura de a vindeca
de fracturi și luxaţii, sau se dau drept naturopaţi). Dar în orice caz, aceşti practicieni
sunt incontestabil mai puţin periculoşi pentru bolnavii care, refuzând metodele noastre, se aruncă în braţele medicinii chimizate. Din păcate, și aceștia se
ocupă tot de simptome şi uită cauza umorală. Totuşi, recunoaştem că ei nu
uzează de produse toxice. În acest sens, ei nu aduc nici o pagubă bolnavului,
şi din acest motiv merită consideraţia noastră. Cu toate acestea, practicile
lor sunt insuficiente. Pe această cale, există mai mult şi mai bine de făcut, iar
noi am numit această cale de vindecare naturopatia, în toată ortodoxia ei. Întreţinerea
şi căutarea sănătăţii trebuie să fie considerată sub o nouă formă. Mai întâi, trebuie
să avem în atenţie ceea ce noi numim triunghiul medical, și anume:
1. Reprimarea simptomelor alarmante
trebuie să fie lăsată, zicem noi, medicinii alopate clasice, a cărei vocaţie
este. Nu s-ar putea face mai bine ca ea. Activitatea sa, totuşi, trebuie să se
limiteze la cazurile de urgenţă, care, după estimările noastre, ar fi 20% dintre
bolnavi.
2. Dincolo de aceasta, terapiile trebuie să
fie mai puţin violente şi ajustate la nivel individual.
Homeopatia ar conveni atunci la 30% din cazuri, adică
atunci când bolnavul, neobținând rezultate prin medicina alopată, nu este în
stare nici să suporte marile manevre naturopatice. Ne referim aici la copii, bătrâni,
pacienţi în călătorie etc.
3. Pentru restul de 50%, este indicată
naturopatia. Ea se adresează tuturor bolnavilor cu tulburări funcţionale grave
şi celor care, fiind bolnavi cronici în general, sunt atinşi de leziuni
reversibile. Naturopatia se adresează şi
celor sănătoşi care, fără excepţie, au nevoie de o igienă activă, pentru a rămâne
într-o formă bună şi a evita astfel boala.
Ajunşi la acest punct, trebuie în acelaşi
timp să avem în minte ceea ce caracterizează adevăratul naturopat de cel fals.
Adevăratul, naturopatul ortodox, nu respinge sistematic orice îngrijire locală,
dar el stabileşte întotdeauna ca prioritate o „metodă generală de sănătate”,
care este suficientă pentru a stimula autovindecarea. Bineînţeles, el nu va
recurge niciodată la otrăvuri, nici chiar la cele extrase din plante.
Îngrijirile pe care le dă el sunt de puternice stimulări organice, realizate cu
elementele mediului ambiant specific, acolo unde s-a născut viaţa, mediul înconjurător,
şi care este singurul capabil să ne refacă. Toate celelalte procedee
alternative de vindecare nu sunt decât un mozaic de practici, izolate una de
alta, alese de bolnav și utilizate la întâmplare. Practicianul specialist în una
sau două tehnici naturale (acupunctură chinezească, chiropractică americană etc.)
şi care pretinde că rezolvă totul dincolo de orice cură generală, nu este un
naturopat adevărat. Viaţa se învaţă în
natură şi nu în laboratoare. Naturopatia
demnă de acest nume face apel la ansamblul de mijloace naturale de care dispune
şi are un plan prestabilit. Autovindecarea are acest preţ. Însă această
întoarcere la natură nu înseamnă că naturopatia e o metodă care constă în a nu
face nimic altceva. Din contră, naturopatia este foarte activă. Ea ascultă de
principii, legi şi reguli pe care o să le examinăm în continuare.
Bazele filozofice, ştiinţifice şi tehnice ale naturopatiei
Regrupând într-o vastă sinteză toate
aspectele sănătăţii, ale bolii şi ale vindecării, se observă că ele pot fi
interpretate prin intermediul a trei mari metode, despre care vom vorbi imediat.
Nu există alte soluții. Cine îngrijeşte, aplică una din cele trei metode. Și
orice tehnică şi orice procedeu nou apelează la una dintre ele. Să amintim pe
scurt caracteristicile fiecăreia:
1. Alopatia: metodă
medicală oficială axată pe bolile clasice şi care vizează anihilarea simptomelor
caracteristice fiecăreia. În acest scop, se utilizează remedii zise „specifice”,
foarte variate (mai mult de 100.000 de tipuri distincte) pentru a răspunde la
toate formele de patologie observate. Criteriul de vindecare este reprimare
simptomelor. Diagnosticul bolii simptomatice şi alegerea remediului specific
sunt cele două chei ale acestei metode. Prin urmare, aceasta este metoda principală
aplicată de medicina alopată și acest lucru trebuie știut în primul rând de
către cei care apelează la serviciile sale.
2. Homeopatia: metodă
mai puţin violentă decât prima, uzând de remedii diluate sau micro-doze. Este
foarte individualizată, boala fiind văzută din prisma bolnavului. Slăbiciunea
ei, după părerea noastră, constă în faptul că nu constituie o veritabilă medicină,
care să vizeze profunzimile umorale ale corpului, aşa cum o înţelegem noi. De
exemplu, în cadrul planului de igienizare a organismului, homeopatia ia
exemplul alopatiei, uzând de vaccinuri şi de sterilizări, mijloace insuficiente
pentru a proteja şi a revaloriza ansamblul organismului uman.
3. Naturopatia:
metodă aflată la confluența precedentelor, vizând în mod esenţial să normalizeze
terenul. Odată cu repunerea în stare normală a principalelor funcţii
fiziologice, se realizează și autovindecarea. Toate reparațiile locale
procedează în această manieră. În acest sens, naturopatul caută înainte de
toate să atingă răul cauzal, responsabil de tulburările locale. Diagnostice,
remedii specifice, îngrijiri anti-simptomatice nu pot să intereseze pe adevăratul
naturopat. Pentru el, orice organism activ, dacă este drenat corect (la nivelul
umorilor) se află pe calea vindecării.
Naturopatia este, înainte de toate, o
igienă a eliminării. Fără niciun medicament, numai prin intermediul agenţilor
fizici - plante, exerciţii fizice, alimente izvorâte din mediul biologic
uman, naturopatul îşi atinge scopul. Pentru a personaliza această metodă, el
face mai întâi un examen de vitalitate a pacientului. Începe cu studiul
formelor exterioare ale corpului - morfologie, tipologie, iridologie etc. - și
ajunge la măsurarea masei de suprasarcină umorală (reziduuri și toxine neeliminate),
permeabilitatea emonctorială (ritmul excreției) şi resursele vitale disponibile.
Curele sunt reglate în funcţie de acest examen. Ele nu se schimbă în funcţie de
fiecare bolnav, ci doar variază în intensitate. În final, igiena este foarte
importantă în naturopatie. Foarte activă, ea vizează dezvoltarea la maximum a
imunităţii naturale, creând un potenţial vital ridicat, în loc de a-l epuiza prin intervenţii parţiale,
constând în stimulente artificiale. Deloc surprinzător, tehnicile utilizate
sunt aceleaşi ca în terapeutică. În planul imperativelor fiziologice, nu există
diferenţe între un bolnav şi un om sănătos, aşa cum nu există diferențe între
diversele tipuri de boală. Orice cură naturală variază deci în cantitate, şi
niciodată în calitate.
Pentru viaţă şi prin viaţă
Bazele igienei vitale, şi ale medicinii
naturale - naturopatie - sunt în mod clar puse în evidenţă atunci când se studiază
în paralel cu cele ale alopatiei. Orice activitate umană, de la simplu la complex,
pornește întotdeauna de o idee generală, adică de la un principiu filozofic. Orice
cunoaștere pornește de la un principiu general, a cărui formă actuală este știinţa.
În final, vine tehnica, sau ansamblul de practici făcute posibile de către
cunoaşterea dobândită. Adevărata naturopatie urmează același demers. Baza sa
filozofică este vitalismul, în timp ce cea a alopatiei este materialismul. Pe
plan ştiinţific, umorismul naturopatiei, care se opune solidismului
alopatiei. În final, în practică, naturopatia se supune unor reguli ale naturismului,
şi nu celor ale chimismului, care comandă în alopatie. [umorism - termen derivat de la umoare = lichid biologic (sânge, limfă) care intră
în compoziția sistemelor organismului]
Alopatia, care îngrijeşte în propria sa
manieră tulburarea locală, recunoscută după diagnostic, şi caută să facă să
dispară această tulburare cu ajutorul unor remedii chimice, rămâne logică cu ea
însăşi, adică fidelă filozofiei sale. }n acelaşi fel, naturopatul, care dincolo
de simptome vrea să normalizeze umorile, făcând apel la forţa vitală şi la
agenţii fizici, acţionează conform propriului său principiu filozofic, conform
căruia totul este lăsat pe seama mecanismelor care ne prezidează existenţa. Nu
putem spune că alopatia este o ştiinţă şi naturopatia altă știință şi că fiecare
îşi extrage din aceasta practicile sale corespondente. Eroarea (dacă aceasta
există) nu este la nivelul știinţei sau tehnicii, ci la nivelul filozofiei. Or,
la acest stadiu, este greu a judeca. Este acelaşi lucru ca în politică sau în
religie.
Ce este de fapt vitalismul?
Contrar opiniei savanţilor materialiști,
care caută să explice viaţa pornind de la reacțiile fizico-chimice ale
materiei, vitaliştii gândesc că viaţa este străină materiei, dar se poate
integra în ea şi chiar o poate locui, dacă anumite condiții sunt îndeplinite.
Atunci, viaţa se instalează în materie şi o organizează în profitul său, după
anumite legi biologice pe care niciun principiu fizico-chimic nu le poate explica.
Nimic nu este făcut la întâmplare, cum pretind materialiştii; din contră, totul
e prestabilit, iar forţa vitală care ne animă servește cel mai bine
intereselor noastre organice. Contrariul
nu poate fi conceput, deoarece inteligenţa creatoare a făcut ca viaţa să nu-și
poată desfăşura activitatea în sensul propriei distrugeri. Chiar și în
perioadele de boală, contrar aparenţelor, viaţa îşi exercită corect forţele.
Noţiunea de „boală de autoapărare”, dragă
naturopaţilor, este cea care intră în discuţie aici. „Crizele curative” care se
exprimă în modul de eliminare (boli centrifuge) nu sunt altceva decât manifestarea
acestei autoapărări, care tinde să readucă puritatea în sânul lichidelor
umorale, pentru a proteja organele care depind de ele. Boala, în acest context,
nu mai este un accident, ci un răgaz pe care-l vedem venind şi care rezultă din
erorile noastre, din comportamentul contrar legilor biologice ale speciei
noastre. Boala nu mai este numai o sancţiune, ci un avertisment, şi mai mult
de-atât, efortul oricărui organism pentru a repara dezordinile. Este actul autovindecării
care, dacă nu se realizează întotdeauna, este numai rezultatul greșelilor
noastre. „Boala bolii” este această formă centripetă, care nu vindecă. Ea
survine în principal după o lungă reprimare a „bolilor simptomatice de autoapărare”,
ca urmare a slăbirii forţei vitale. În acest caz, boala nu mai vindecă.
Pentru ca acţiunea terapeutică a bolii să
fie corectă, este necesar ca ea să se manifeste, iar pentru aceasta, ca
subiectul să posede încă o „forţă vitală” importantă. Un potenţial neuroendocrin
insuficient, reduce şansele de autovindecare sau le anihilează. În acest caz,
acţiunea naturopatică, ce depinde de acest „potenţial vital”, este redusă sau
este făcută nulă.
În cazul forţei vitale slăbite, recurgerea
la procedeele terapeutice de substituţie ale medicinii uzuale alopatice este de
obicei primul pas avut în vedere de un bolnav. Forţa vitală se cultivă prin intermediul
agenţilor mediului specific al fiinţei pe care o locuieşte şi are nevoile ei
pentru a se manifesta şi a se menţine. Fiinţa vitală, oricare ar fi specia în
care se manifestă (şi orice-ar spune materialiştii) nu se adaptează la un mediu
pentru care nu a fost făcută. Noţiunea de adaptare şi cea de „mutaţii” fericite
sunt erori. Nu există niciodată adaptare, ci o supravieţuire mai mult sau mai puţin
lungă, cu degenerescenţă treptată şi moarte (într-un final, chiar al speciei
respective).
Artificialitatea unui mediu anti-specific
alungă viaţa, naturalul, în timp ce mediul biologic o fixează şi o dezvoltă la
maximum. Viaţa, astfel înscrisă într-o fiinţă în sânul unui mediu specific, ne
oferă în fiecare zi dovada întregii sale puteri creatoare, protectoare şi
reparatoare.
Nutriţia, creşterea, reproducerea, nu sunt
ele fenomene uimitoare de inteligenţă ascunsă? Cum niște simple particule de
materie, electroni neorganizaţi în afara gravitaţiei lor atomice şi a legăturii
lor, ar putea dobândi prin ei înșiși o aşa putere de organizare şi de direcţie,
încât să creeze memoria trecutului, ajustarea prezentului şi planificarea
viitorului? Un materialist este incapabil de a explica prin ce cale misterioasă
inferiorul electronic ar putea naşte superiorul biotonic. Cum puţin calciu,
fier şi fosfor ar putea, prin ele însele, să decidă fabricarea unui ţesut osos,
i-ar putea da forma unei vertebre, şi încă cea de atlas, la om?
În sfârșit, fenomenul incontestabil de
autovindecare manifestat la animalele bolnave şi de mii de ori experimentat în
naturopatie pledează magistral pentru „forţa vitală”, inteligenţa care ne animă.
Oasele fracturate ale unui mort, chiar puse în gips, nu se sudează, o rană,
chiar foarte bine dezinfectată, nu se cicatrizează pe un cadavru. Oricine ştie
acest lucru, dar nu trage din aceasta nicio concluzie. Este necesar ca viaţa să
fie prezentă pentru ca aceste fenomene să se producă. Mai mult, forţa vitală
este cu atât mai puternică, cu atât mai rapide sunt reparațiile pe care le face,
oricare-ar fi condițiile exterioare de îngrijire. O rană infectată şi netratată,
se vindecă întotdeauna repede la un vital superior, în timp ce o rană bine
curățată se vindecă greu, cu risc de infectare, la un vital inferior. Viaţa ne
apare deci ca principiul director de care vorbea medicul și fiziologul Claude
Bernard în disperare de cauză, şi pe care medicina experimentală refuză astăzi să-l
admită.
Puterea vindecătoare nu este în medici, ci
în forţa vitală pe care fiecare fiinţă vie o deţine în mod inegalabil, şi pe
care tarele de comportament ale medicilor alopați o pot reduce la zero. Din
acest motiv, naturopatul respectă Viaţa, caută să-i înţeleagă legile şi să-i
urmeze regulile.
Corpul este o baie
Se știe că aproximativ 80% din organismul
nostru este făcut din diferite lichide (5 litri de sânge, 10 litri de limfă
circulantă, 20 litri de ser extracelular imobil sau aproape imobil şi 20 litri de
ser intracelular complet imobil). Acestea sunt cantităţile unui subiect de 75
de kg. Sângele este mişcat cu 5 litri pe minut; limfa circulantă, cu 1 litru la
24 de ore; terenul umed extracelular nu suportă decât mişcări foarte rare. Exercițiile,
băile, masajele, posturile activează toate aceste lichide şi reînnoiesc mediul
celular. În raport cu aceste lichide umorale, solidele (organele) corpului au o
importanţă secundară. Viaţa se manifestă în primul rând la nivelul acestor
lichide, de unde numele de UMORISM, dat știinţei naturopatiei. Invităm cititorul
să-şi procure cartea „Ce este naturopatia”. Va găsi acolo precizări utile,
interesând umorismul.
Orice boală este mai întâi generală şi se
naşte sub forma unei tulburări funcţionale discrete, ce rezultă din alterarea
acestor lichide, ca urmare a saturării lor cu deşeuri şi reziduuri rezultate
din procesele metabolice. Tulburarea creşte şi puţin câte puţin, se manifestă răul
local, a cărui origine se află într-un organ. Leziunea organică apare puţin mai
târziu. Tulburarea funcţională este cea care „sapă” într-un fel leziunea.
Organul cel mai puţin rezistent suportă efectele necrozei umorale. Localizarea
răului este, pentru naturopat, o agravare patologică şi semnul unei tulburări
funcţionale mai vechi, rău tratată sau trecută cu vederea. Alopatia judecă
diferit. Cercetările ei se îndreaptă imediat asupra organului, de unde numele
de solidism, dat formei cunoaşterii sale ştiinţifice.
Dacă un subiect se plânge, alopatul îi va
examina rând pe rând organele cu ajutorul mijloacelor de investigaţie de care dispune
(auscultaţie, raze X, diverse analize de laborator). Fără o leziune, tulburarea
este considerată... imaginară, sau psihică. În acest caz, subiectul este pus
sub observaţie (adică se aşteaptă ca răul local să se precizeze). Invers, atunci
când o leziune benignă sau inocentă este descoperită, ea este făcută ca
responsabilă pentru tulburarea funcţională (de unde eroarea diagnosticului). Leziunea
în alopatie precede şi explică tulburarea. Răul pentru alopat este local
de la început şi tinde să se generalizeze dacă nu se intervine prin îngrijiri
precise la nivelul lui.
Pentru naturopat, răul este mai întâi
general și doar ulterior tinde să se localizeze, dacă erorile de comportament
se accentuează. Adevărata intervenţie este de a face ca aceste erori să înceteze.
Ce se întâmplă în sânul lichidelor? Deşeurile şi reziduurile care saturează
puţin câte puţin lichidele sau umorile, provin din diverse schimburi digestive
şi celulare (metabolism). Aceste deşeuri şi reziduuri se prezintă sub trei forme:
cristale, mucus şi substanţe mixte.
Substanţele cristaloide (pulberi) provin
din alimentele azotate (acizi aminați, tamponați cu baze minerale organice,
alcaline) şi acizi liberi, mai mult sau mai puţini neutralizaţi în aceeaşi
manieră şi apăruţi în urma degradărilor sau a combustiei (acizi carbonici,
lactici, citrici, butirici, benzoici, acetici, malici, tartrici etc.).
Responsabilitatea „falselor alimente” (anti-specifice pe de o parte şi
denaturate pe de altă parte) este deci foarte mare în acumularea acestor
deşeuri şi reziduuri care saturează lichidele umorale şi nasc bolile.
Mucusul insolubil se localizează de
preferinţă în limfă şi în serumuri, „cristalele”, mai solubile, rămân în
suspensie în sânge, iar substanţe mixte pot să satureze toate lichidele. Prezența
tuturor acestor trei forme de deșeuri este regula la subiecţii de vârsta a
treia.
Cristalele urmează calea sanguină şi trec
prin glandele renale şi cele sudoripare (urină şi sudoare). Mucusul sfârşește
spre exterior, trecând prin ficat, vezica biliară şi intestin – calea „legală”). Dar uneori, în caz de insuficienţă hepatică, sunt solicitate căile respiratorii - plămânii, nasul, urechile, ochii, gâtul - apoi vaginul la femei sau glandele sebacee (acnee
etc.). La subiecţii bătrâni, emonctoriile tind să-şi piardă rolul specific [Principalele căi de evacuare a deşeurilor şi a reziduurilor se numesc
emonctorii]. Un bătrân
gripat expulzează pe gură cristale din plămâni. Insuficienţa emonctorială,
mai mult sau mai puţin generalizată, este al doilea factor de saturare şi de
boală, după alimentaţia falsă. Enervările sau supărările contribuie la
închiderea emonctoriilor, devenind o cauză de supraîncărcare. Așa se explică de
ce stările psihice proaste sunt generatoare de tulburări fizice. Emoțiile negative
sunt deci al treilea factor de boală.
Furtunile „neuro-hormonale”
În faţa saturării hormonale, organismul nu
rămâne inactiv. Când pragul de toleranţă este depăşit, se produce o furtună
neuro-hormonală (mai mult sau mai puţin violentă, în funcţie de resursele
vitale disponibile). Cu cât forţa vitală este mai mare, cu atât criza de autoapărare
(sau boală generală centrifugă) va fi mai explozivă. Este tipul de boală acută,
generală, intensă, rapidă, aşa cum se manifestă ea la tinereţe sau la adulţii
încă viguroşi (gripa, de exemplu). Unui potenţial vital mai scăzut îi corespunde
o boală de eliminare explozivă mai localizată,
mai puţin violentă şi adesea periodică. Este tipul de boală cronică a adulţilor
care au trecut de 40-50 de ani.
Orice reprimare violentă şi abuzivă a
bolilor de autoapărare (acute sau cronice) creşte automat nivelul saturării
interne, deci a bolii originare. Din acest motiv, se produc multiple agravări.
Acestea sunt recidive din ce în ce mai importante (întotdeauna după tratamente
specifice, considerate satisfăcătoare), sau transferuri morbide, trecute cu
vederea, dar generatoare de boli locale, noi.
Cea mai gravă situație este atunci când
boala este înăbuşită şi câştigă în profunzime. Din explozivă, ea devine
implozivă şi din centrifugă, devine centripetă, cu leziuni pe organele nobile
(celule nervoase, mușchi, măduvă osoasă). Orice maladie centrifugă, explozivă,
este preferabilă bolilor mai atenuate, în ceea ce priveşte vindecarea. Ea stă
dovadă pentru existenţa unei mari forţe vitale. Astfel, în funcție de gravitatea
afecțiunii, în naturopatie se disting trei grade patologice:
1 – boala de mare întindere, mai mult sau
mai puţin violentă, cu participare emonctorială intensă.
2 – boala de mică întindere, cu
participare emonctorială mai mult sau mai puţin localizată, însoţită adesea de
mici leziuni periferice sau semi-periferice (ulcere, calculi etc.).
3 – boala centripetă, fără nicio eliminare
de suprafaţă, cu leziuni cel mai adesea ireversibile, atingând organele nobile
(nervi şi ţesuturi celulare).
În naturopatie, se încearcă de a se
micșora această scară a morbidităţii, făcând în aşa fel încât pacientul să coboare
de la gradul 3, ajungând în final la gradul 1. În cursul manevrelor naturopatice,
se manifestă „crize curative”, semne ale acestei ascensiuni spre sănătate.
Aceste crize sunt prevăzute şi stăpânite de către practicianul naturopat. Cu
cât subiectul este mai în vârstă şi caracterizat prin surplus saturat, cu atât
prudenţa în acţiune este mai mare.
Criza curativă este provocată de
stimularea emonctoriilor a căror acţiune este de a epura lichidele. Stimularea
emonctorială operează graţie acţiunii agenţilor fizici existenți din mediul
biologic uman. Această practică poartă numele de naturism. Agenţii fizici sunt
grupaţi în 10 tehnici, care se aplică în cadrul a trei cure.
Alopatul, fidel materialismului şi
solidismului său, nu ne urmează exemplul pe acest teren. El caută remediul
specific pe care îl oferă laboratoarele chimice. Acesta, probat experimental,
este capabil de a readuce o aparentă ordine în dezordinea simptomatică. Chimismul
are exclusiv acest scop.
În tratamentul naturopat, prima cură, cea
de dezintoxicare, are ca scop drenarea surplusurilor reziduale, prin deschiderea
sistematică a celor 4 emonctorii (căi principale de eliminare).
Cura de revitalizare are ca scop de umplerea
carenţele, care comportă fazele următoare:
- constituirea fondului nutriţional corect
şi alegerea unor alimente tolerabile;
- adăugarea de nutrienți şi evitarea
hranei devitalizante;
- stimularea fondului şi formei şi
corectarea comportamentului cotidian.
În final, cura de stabilizare are ca
scop echilibrarea schimburilor, care se realizează prin următoarele manevre:
- întoarcere integrală la regimul biologic
uman, fără nici o abatere;
- crearea unui habitat, a unor condiţii și
a unui stil de viață cât mai apropiate de natură;
- îndreptarea eventualelor erori de
educație şi perfecţionarea în planul personalităţii.
În cadrul acestei prezentări, ne vom mărgini
la examinarea curei de dezintoxicare.
Cele 10 tehnici şi cele 3 cure în naturopatie
Acest ansamblu de mijloace reprezintă
marea tehnică naturopatică, numită NATURISM, născut din UMORISM (ştiinţă
naturopatică) şi din VITALISM (filozofie naturopatică). „Naturismul” este deci
studiul practic al tuturor procedeelor de igienizare de care dispune naturopatia.
Aceste procedee sunt extrase din elemente ale mediului uman, specific, originar
şi natural, de unde vine și numele care le este dat, acela de agenţi fizici.
Iată aici clasificarea lor în 10 grupe, sau tehnici particulare, în care
fiecare este prevăzută cu zeci sau sute de mijloace speciale de aplicare.
Cele 10 tehnici
1. Tehnica prin alimente (BROMATOLOGIA) –
ansamblu de procedee de restricţie alimentară care utilizează alimentul
(regimuri şi cure de orice formă).
2. Tehnica prin intermediul plantelor
(FITOLOGIA) – ansamblu de procedee care activează drenajul emonctorial,
suplinind carenţele prin intermediul plantelor netoxice, alimentare sau medicinale.
3. Tehnica exerciţiilor (KINESILOGIE) –
ansamblu de procedee care abordează exercițiul sub toate formele lui, cu
condiţia să vizeze în esență scopuri fiziologice, conforme cu sănătatea.
4. Tehnica cu ajutorul mâinilor (sau
CHIROLOGIE) – ansamblu de procedee care folosesc mâna, masajul şi mobilizările
variate, cu condiţia formală ca aceste practici să respecte imperativele naturopatice.
5. Tehnica băilor (HIDROLOGIE) – ansamblu
de procedee folosind apa pe cale internă sau externă, local sau general, caldă
sau rece.
6. Tehnica prin gaze (PNEUMOLOGIE) – ansamblu
de procedee de ventilaţie pulmonară şi de aerare în mediu oxigenat, ozonat şi
ionizat negativ (gimnastici respiratorii variate)
7. Tehnica prin reflexie (REFLEXOLOGIE) –
ansamblu de procedee de stimulare bulbară şi simpatică, la nivelul pielii, al
mucoaselor, al terminațiilor nervoase şi al tuturor zonelor sensibile (în
context naturopatic).
8. Tehnica cu raze (ACTINOLOGIE) – ansamblu
de procedee care utilizează soarele (şi toate sursele de lumină, calde sau
reci) precum şi diverşi curenţi electrici care nu prezintă pericol.
9. Tehnica prin fluide (MAGNETOLOGIE) – Ansamblu
de procedee care au suport magnetismul (mineral sau electronic, vital sau animal,
fizic sau mental, mediumnic sau spiritual).
10. Tehnica prin idei (PSIHOLOGIE) – ansamblu
de procedee care vizează eliberarea „creierului organic” (diencefalul) de influenţele
cortexului (relaxare) pentru ca acesta ca să utilizeze energia corticală
normalizată (sugestie sau hipnotism), şi reîncărcarea substanţei albe
sub-corticale (energia nervoasă).
Aceste tehnici particulare intră cu
necesitate în curele naturopatice prin una sau mai multe din procedeele lor. Nu
există aplicaţie tehnică izolată (dietetică, băi, reflexe, plante etc.), în afara
sintezei, care reprezintă planul general al unei cure naturopatice. Pe de altă
parte, orice procedeu trebuie să fie aplicat în locul său exact în acest plan
general. Nu există aplicaţie tehnică juxtapunere a procedurilor, fără legătură
între ele. Fiecare procedeu joacă un rol bine determinat în locul vizat. Acest
lucru se poate denumi ierarhie între mijloace. Curele naturopatice sunt deci
sintetice şi ierarhizate.
Învăţământul naturopatic vine de foarte
departe. El urcă până la începuturile umanităţii, dincolo de civilizaţia noastră,
născută în Sumer cu 4000 de ani înainte de Hristos. Cunoaşterea şi înţelepciunea
oamenilor antediluvieni (Atlantida şi Mu) a fost transmisă în cele patru
colţuri ale lumi, după cataclisme, graţie coloniilor constituite. La începutul
erei noastre, esenienii au învăţat acest sistem naturopatic pe lângă Regii
divini ai Egiptului, moştenitori ai civilizaţiei Mu. Hristos frecventa preoţii
egipteni şi a trăit pe lângă esenieni. El a primit de la ei arta îngrijirii
naturale. Hipocrat însă (460- 377 î.Hr.) cunoștea deja aceste tradiţii orale
înaintea lui Iisus.
Cele trei cure
După cum am spus, curele naturopatice sunt
în număr de trei; ele reprezintă diferitele faze ale refacerii fiziologice. Să
le amintim:
Cura de dezintoxicare este aplicată obligatoriu la început. Scopul ei este de a drena
suprasarcinile umorale, responsabile de boală. Cura de revitalizare trebuie să urmeze cu necesitate pe
prima. Scopul ei este de suplinire a
carenţelor morbide şi de drenaj naturopatic. Dezintoxicarea, după caz, durează
de la câteva zile la câteva săptămâni. Revitalizarea care o urmează are
întotdeauna o durată dublă. Este evident că înainte de a intra în cura a treia,
cea de stabilizare, pacientul trebuie să fie în stare perfectă de echilibru
umoral (fără deșeuri sau carenţe). Această stare nu se realizează în câteva
zile. Refacerea profundă, la nivelul lichidelor fine cere uneori mai multe
luni, chiar ani. Lichidele cele mai dificil de curăţat sunt cele mai puţin
mobile – serumurile celulare. Știind că deşeurile de medicamente pot rămâne în
corp și 20-30 de ani, mai ales în sistemul limfatic, veritabil depozitar organic,
se poate calcula timpul necesar pentru a epura organismul. Cura de stabilizare este aplicată la finalul terapiei,
atunci când subiectul şi-a regăsit echilibrul. O stabilizare grăbită este o
greşeală de procedură. Scopul acestei cure terminale este de a normaliza
schimburile, pentru a face imposibilă întoarcerea la boală. Această cură este
dificil de atins şi de realizat. Am cunoscut, totuşi, câţiva subiecți de elită,
mari naturopaţi care, prin înţelepciunea lor, au putut să ajungă la acest
stadiu de autoperfecţionare şi să se menţină astfel. Toţi au trăit mai mult de
100 de ani, fără nici o boală. Marii duşmani ai „stabilizării” (în afară de supraalimentare
și de proaste obiceiuri) sunt poluările de orice fel (de aer, de apă, de
alimente) împotriva cărora, individual, nu putem nimic, şi marile stări de
enervare (griji, emoţii etc.) pe care nu le putem evita dacă nu ne disciplinăm
mental. Chimioterapia nu are timp pentru a aplica aceste stadii de vindecare.
Ea utilizează metode drastice, agresive, risipind capitalul de sănătate al
omenirii.
Scurt istoric al naturopatiei
Istoria naturopatiei (medicină prin
intermediul agenţilor naturali), confundată uneori cu alchimia sau cu religia, urcă
până la anul 400 î.Hr. Hipocrat rămâne nu numai „părintele medicinii”, ci și părintele
naturopatiei şi cel mai mare medic al antichităţii. În scrierile sale, el
insistă asupra efortului corpului uman de a se vindeca singur. „Majoritatea
bolilor noastre, spune el, sunt simptome de apărare şi nu răul în sine”. Natura
era pentru el vindecătoarea oricăror boli. După el, Galenus, apoi Paracelsus au
continuat în bună măsură doctrina magistrului.
Hipnotismul şi magnetismul au jucat întotdeauna
un rol însemnat în artele curative naturale. Paracelsus, Cagliostro, Helmont,
Mesmer au fost mari magnetoterapeuţi. Părintele hipnotismului modern a fost medicul
britanic James Braid (1841). Azi Anglia şi SUA recunosc hipnotismul ca ştiinţă
respectabilă, valabilă şi utilă.
Priessnitz a fost fondatorul hidroterapiei
moderne. În ciuda urmăririlor legale angajate împotriva lui, guvernul austriac
i-a luat apărarea. El a cunoscut succesul. După el, Winternitz, medic din
Viena, aplica curele de apă.
Acum 75 de ani, doctorul Trall a scris
prima enciclopedie de hidroterapie. Apoi au apărut Hahn şi Bilz, care vor
populariza apa şi alte practici naturale. Mai menţionăm pe Rickli (1823-1926),
Berg (dietetician), Coue (fizician) şi Schroth (1798-1856) autor al „dietei
uscate” sau cura de îngrijire.
Christian a fost unul din primii mari
dieteticieni. Buckley a fost primul medic care a vorbit de dietoterapie în privința cancerului. Jennings a îndrăznit să combată alopatia şi va profesa deschis igienismul, preluat de la
Shelton. Wilslatter a făcut primele studii asupra clorofilei şi va
propune tratarea anemiei prin acest procedeu. MacFadden este inițiatorul culturii
fizice, urmat de Desbonnet în Franța şi Sandow în Anglia.
Cei trei mari promotori ai naturopatiei au
fost Kneipp, Khune şi Lust. Pe lângă aceștia, s-ar cuveni să mai cităm pe
doctorul Lehmann, pe Platen, Schmessle, Ehret, Heusel. Dacă aceşti
pionieri al reveni în zilele noastre, ar fi surprinși să vadă strălucirea actuală
a naturopatiei în lumea întreagă în faţa medicinii chimice alopate care,
totuşi, prin descoperirile sale recente, s-a dovedit mai mult ca niciodată o
concurentă acerbă.
Putem spune că naturopatia, născută la
începuturile umanităţii, s-a desprins treptat de practicile religioase, oculte
(superstiţii şi chimie alopată) pentru a deveni o ştiinţă distinctă, cu
finalitate şi metode proprii. Marea mişcare a renaşterii naturopatice se
plasează în secolul al XIX-lea, mai întâi în Germania şi apoi în SUA. Germania a
fost leagănul naturopatiei moderne, iar SUA pământul unde s-a dezvoltat
liber. În prezent, naturopatia (medicina prin agenţi naturali) este recunoscută
în America, Canada, Anglia, India, Africa şi în majoritatea ţărilor din Europa:
Belgia, Elveţia, Austria, Spania, Portugalia şi mai ales în Germania, unde este
oficială. Pionierii naturopați americani au fost
Lust, Schultz, Lahn, Lindlahr, Bocricke, Dewey. Dar și alți practicieni
americani au contribuit la promovarea naturopatiei. Cităm pe Still, părintele osteopatiei,
Palmer, care a creat chiropractica, Kellog, fondatorul Sanatoriului Battle Creek
și Lorenz, întemeietorul chirurgiei manipulatoare.
Statisticile au arătat că în anul 1955 mai
mult de 30 milioane de americani au recurs la medicina naturală pentru a se
îngriji. În Statele Unite, forma foarte democratică a guvernării şi principiile
liberale au făcut să se stipuleze prin lege că „orice om are dreptul să-şi
aleagă medicul şi terapia. Totuşi, acolo
ca şi oriunde, naturopatia trebuie să se apere de atacurile alopaţilor
dogmatici şi invidioși. Noi ne dorim ca în toate ţările din lume, naturopatia să
fie admisă ca o artă de a trăi, dublată de o artă medicală distinctă de alopatie,
şi ca toţi naturopaţii din lume să se unească pentru a-și apăra mai bine
idealul, iar drepturile lor să fie respectate în numele sănătăţii şi al regenerării
fizice şi morale a rasei, pe care medicina medicamentoasă, toxică şi chimică,
simptomatică, în opinia tuturor, chiar şi a propriilor ei practicieni, nu le poate asigura.
Cele 5 surse de stres care ne omoară
Societatea şi civilizaţia trebuie regândite
în funcţie de specificul uman şi de înflorirea sa integrală; şi ele trebuie să
înceteze de a fi în serviciul exclusiv al unui elan economic, fără limită, care
se întoarce împotriva vieţii şi fericirii indivizilor, pe care o astfel de
dezvoltare pretinde să o servească. Tuturor oamenilor de bună credință care
citesc acesta şi sunt convinşi că noi avem dreptate, tuturor celor care vor să
ne ajute pentru a repune umanitatea pe calea rezonabilă a perfecţionării integrale
şi a evoluţiei naturale, noi le semnalăm marile surse de stres care ne uzează fără
milă, pentru ca ei să ştie să le neutralizeze. Aceasta este prima condiţie a
regenerării. Este raţiunea doctrinei noastre. Stres-urile majore sunt în număr
de 5. Să le descriem pe scurt:
Primul stres - poluările atmosferice
Aerul marilor oraşe este supraîncărcat de
impurităţi şi devine din ce în ce mai impropriu de respirat. Plămânii noştri au
nevoie de oxigen şi nu de carbon, praf, uleiuri, gudron şi acizi, pe care le
elimină în fiecare zi coșurile de fum, uzinele şi autoturismele. Pe de altă
parte, radioactivitatea artificială ambiantă creşte periculos de mult din cauza
experienţelor și centralelor nucleare, care nu mai ştie unde să-şi arunce
deşeurile. Să ne amintim că redutabilul stronțiu este duşmanul oaselor şi chiar
al genelor noastre, şi că el pregăteşte monştrii din viitor. Ar fi înţelept să
degajăm oraşele, să dezvoltăm spaţiile verzi, să filtrăm gazele şi toxinele, să
interzicem tehnicile atomice şi să ocrotim natura, pentru a ne bucura de
vacanţe sănătoase, în aer liber.
Al doilea stres - alimentele denaturate
Se vorbeşte mult în acest moment de acest
fapt în revistele medicale. Acum mai bine de 30 de ani noi semnalam acest
pericol. Alimentele noastre sunt din ce în ce mai chimizate şi încetează a mai
fi nutrimente, devenind otrăvuri. La fermă, la uzină, la magazin, randamentul
şi productivitatea impun artificiul. Îngrăşăminte, insecticide, pesticide,
hormoni, antibiotice, rafinare, sterilizare, conservare... denaturează până la
moarte pâinea noastră, ouăle, vinul, carnea şi toate celelalte alimentele. Una
dintre cauzele proliferării cancerului este această chimizare a hranei. Rare
sunt alimentele care ajung pe masa noastră aşa cum le-a făcut natura. Este
timpul să revenim la o alimentaţie naturală, să căutăm a consuma alimente sănătoase,
să avem exigenţe faţă de producători în ceea ce priveşte garanţia alimentului
nedenaturat, să interzicem prin intermediul autorităților publice orice produs
chimic introdus în produsul alimentar şi să evităm rafinările abuzive şi metodele
de conservare excesive.
Al treilea stres - asfixia cutanee
Pielea nu este un sac inert. Învelişul
cutaneu, cu glandele sale sebacee şi sudoripare, pătura bazală epidermică şi
capilarele sale, este un organ imens, cu funcţii multiple. Ea drenează
organismul, colaborând cu vezica biliară şi plămânii, eliminând urina, mucusul
și sebumul. Pielea neutralizează deşeurile, reziduurile şi toxinele. Ea secretă
hormoni şi fabrică, graţie unei activităţi de auto-sinteză încă necunoscută, vitamine
și minerale. Creează un întreg chimism de apărare, ce contribuie la salvarea edificiului
celular pe care îl acoperă. Necazul este că purtarea de îmbrăcăminte interzice
pielii de a-şi exercita în întregime funcțiile, şi această asfixie cutanee ne perturbă
metabolismul. Pentru a se activa, pielea are nevoie de radiaţii solare şi
luminoase, de căldură, de excitaţii variate venite din mediul exterior. Pielea
celor civilizaţi nu primeşte nimic: ea moare. „Pentru a regenera omul, trebuie
refăcută o piele care să trăiască cu adevărat”, spunea Riekli. Pentru a stimula
pielea şi a-i aminti rolul, trebuie să facem băi de aer cu fiecare ocazie, să căutăm
bronzarea solară integrală, stimularea epidermei prin frecții cu esenţe
vegetale aromatice şi prin exerciţiu. În sfârșit, trebuie să uzăm de apă caldă
şi rece şi să facem băi de vapori regulat.
Al patrulea stres - carenţa musculară
Uităm prea adesea să vorbim despre
aceasta. Sportul este o activitate minunată pentru corp, dar practicat în exces
devine dăunător. Totuși, nimic nu justifică lipsa de activitate musculară a marii
majorități a oamenilor. Pierderea de volum şi de relief muscular pe care o
constatăm la majoritatea oamenilor moderni antrenează o periculoasă atonie a
organelor interne, mai ales pe osatura coloanei vertebrale şi a tubului
digestiv. Circulaţia şi inima suferă de insuficienţa diafragmei şi a muşchilor
periferici, care sunt pompe aspirante şi care mișcă lichidul sanguin. Muşchii
sunt contraponderea fiziologică a nervilor. Femeia, mai mult decât bărbatul,
suferă de carenţă musculară şi, mai mult decât el, este victima bolilor de
nervi. Gimnastica musculară, sistematică, adică cultura fizică analitică, la
haltere, ar trebui să fie cotidiană pentru toţi și la toate vârstele. Nu există
excepţie, nu există contraindicaţie. Omul, animalul care este construit pentru
a-și utiliza brațele prin excelenţă, îşi pierde sănătatea prin pierderea
muşchilor proprii. Din fericire, prin lucrul cu halterele, mușchii brațelor se
pot regenera. Braţele subțiri şi burţile lenevite ignoră legea activităţii
musculare şi beneficiile care rezultă din aceasta. Sportul competitiv, cu
specializările, antrenamentele adesea anti-fiziologice, campionatele şi
recordurile sale nu este şcoala unei musculaturi sănătoase. Noi, bărbații, trebuie să practicăm exercițiul
fizic regulat, acasă sau la sală (Edmond Desbonnet nu înceta să recomande asta)
şi să ne virilizăm prin culturism cu greutăţi medii, cicloturism, mersul cu rucsacul
pe umeri la munte şi atletism. Femeia va afla în dans o completare a activităţilor
sale fizice, fără a mai vorbi de plimbarea în aer liber.
Al cincilea stres - intoxicațiile medicamentoase
Ele sunt reale şi adesea grave. S-a vorbit
de pericolul sulfamidelor şi al antibioticelor care creează mătci de microbi
rezistente. Pentru a vindeca un rău mic nu trebuie provocat un altul mai mare,
prin abuzul de medicamente toxice. Doctorii Carton şi Durville au semnalat în
scrierile lor pericolele medicaţiei chimice, care naşte la 9 din 10 bolnavi o
intoxicaţie care se adaugă celei a bolii propriu-zise. Medicul George Rouhet
spunea: „Medicamentul trebuie folosit în exclusivitate pentru cazurile de
urgență – dureri insuportabile, simptome grave, infecții microbiene care pun
viaţa pacientului în pericol. Atunci când ne arde casa, chemăm pompierii, dar
toată lumea ştie că apa care stinge focul provoacă, la rândul ei, multe distrugeri”.
În viaţa de zi cu zi, supra-medicaţia este opusul sănătăţii. Trebuie să reînvățăm să trăim natural,
sănătos, fără a utiliza vreodată medicamente. Femeile însărcinate care iau
tranchilizante (zise inofensive) riscă să aducă pe lume copii fără braţe sau
picioare. Mii de mici monştri se nasc anual în lume. Am putea cita alte sute de
exemple edificatoare. Reiterăm doar că mania medicamentelor zilnice este un
obicei periculos, care aduce mari prejudicii echilibrului şi funcțiilor
noastre. Sănătatea nu se cumpără cu pilule, aşa cum un fortifiant nu face un
atlet. Înţelepciunea constă în a trăi sănătos, printr-o igienă activă, naturală,
a ne vindeca prin agenţii vitalogeni, naturopatici şi a nu recurge la pastile
decât în ultimă instanţă, când forţele vitale de autoapărare se relevă
insuficiente.
Concluzii
Toate aceste principii ale unei vieţi
optime nu se relevă din ştiinţă, ci din simplul bun simţ. Aplicate pe criteriul
imperativelor de ordin social, ele pot salva rasa zisă civilizată de la degenerare
ale cărei ravagii le vedem deja. A învăţa oamenii să respire un aer pur, să mănânce
alimente sănătoase, specifice şi naturale, să profite de binefacerile soarelui
pentru piele, să-şi cultive muşchii şi să se îngrijească natural este scopul
fundamental ale acestei reforme a vieţii pe care o predicăm şi care poate face
ca pământul să ni pară un paradis. Ziua în care guvernele, dincolo de certurile
politice, vor înţelege aceasta şi o vor pune în aplicare, îi vor face pe oameni
fericiți sub orice regim politic. O eră nouă de civilizaţie umană se va naşte
şi speranţele cele mai mari ne vor fi permise. Căci, dacă există o igienă a sănătăţii,
trebuie să existe și o politică a sănătăţii.
-->
foarte bun articol! din pacate nu este semnat, nu stim cine e autorul
RăspundețiȘtergereinteleg ca e un extras din opera lui marchesseau insusi, opera care de fapt e doar un articol; acest articol?
RăspundețiȘtergereArina, textul de mai sus, intitulat BAZELE FILOZOFICE, ȘTIINȚIFICE ȘI TEHNICE ALE NATUROPATIEI, SAU IGIENA VITALĂ îi aparține naturopatului francez Pierre Valentin Marchesseau, lucru care reiese clar din postarea noastră. Noi doar l-am prezentat în introducere și i-am atașat lucrarea, pentru a răspândi informațiile cuprinse în ea și prin intermediul blogului nostru.
Ștergere