-->
MENTALITATEA
FRANCMASONICĂ
Mircea
Eliade
Nu
cunosc niciun francmason și din toate cărțile pe care le-am citit n-am înțeles
nimic asupra francmasoneriei. Nu știu ce vor acești oameni, cine le-a băgat în
cap că își trag doctrinele de la Solomon și de la Piramide și de ce sunt atât
de misterioși cu „secretele” lor, pe care le publică totuși în sute de cărți de
propagandă. Dar un lucru am învățat din comerțul meu cu literatura aceasta
aiurită: să cunosc mentalitatea francmasonică. Vă veți mira, poate,
aflând că acord o mentalitate francmasonică unor oameni care n-au nimic de-a face
cu această societate secretă. Într-adevăr, e uimitor cât de mulți intelectuali
judecă lumea, spiritul și istoria cu o asemenea mentalitate, pe care aș putea-o
rezuma astfel: fel simplist de a vedea lucrurile, criterii abstracte de
judecare a istoriei. Un marxist, de pildă, exemplifică de minune mentalitatea
aceasta francmasonică. Pentru marxist, toate lucrurile sunt clare, toată
istoria e un joc de forțe economice, rigide, simpliste până la absurd, abstracte
până la confuzie. Cu un marxist nu poți discuta. Cu nici un intelectual de
formație „francmasonică” nu poți discuta. În capul lui e prea multă „lumină”,
sunt prea multe „certitudini”; toate problemele se rezolvă cu aceeași ecuație,
toate necunoscutele sunt de același grad, pe același plan.
Am
început să mă gândesc serios că paradoxul acesta – mentalitatea francmasonică –
nu este un simplu paradox, după ce am cunoscut mai îndeaproape mentalitatea
marxistă. Un marxist este un om cu o mie de certitudini și care acceptă un
singur miracol: opera lui Karl Marx. Pentru el, istoria se rezolvă în câteva
formule simple, care explică tot, satisface orice curiozitate, preîntâmpină
orice controversă – iraționalul, imprevizibilul, ireductibilul. Toate acele
forțe obscure și peste putință de anticipat care fac istoria unei țări să se
deosebească net de istoria altei țări, pentru un fericit marxist cu mentalitate
francmasonică nu există. Ceea ce caracterizează mentalitatea francmasonică este strania
conjugare a abstractului cu grosolanul. Într-adevăr, un spirit
francmason judecă lumea și istoria într-un chip abstract (adică
fără atingere directă cu realitățile, fără experiența timpului,
fără priza asupra prezentului). Un francmason pur-sânge ar spune de pildă cam
astfel: Mihai Viteazul a reprezentat cutare Forță și a jignit cutare simbol;
din această cauză, lipsindu-i ajutorul Maestrului Trei Stele, și-a găsit
moartea, așa cum era de așteptat. Ați observat cât de
abstract și cât de grosolan totuși judecă un mason – sau un marxist, unul cu
mentalitate masonică – istoria, lumea, viața. Acestea nu există concret pentru
ei; nu există pur și simplu fapte, evenimente imprevizibile, ireductibile,
iraționale. Ei posedă o schemă simplistă – adică semidoctă, adică
pseudo-rațională, lipsită de pătrundere filosofică și în același timp lipsită
de intuiția directă a faptelor, a realităților – și cu aceasta, schema rezolvă
totul. Pentru un fericit participant la mentalitatea masonică nu există enigmă,
după cum nu există destin. Toate se pot prevedea, toate se pot explica; toate
și pentru oricine.
Freud
și psihanaliza alcătuiesc încă un admirabil exemplu de ceea ce numesc
eu mentalitate francmasonică. Freud laicizează Absolutul, adică pune la îndemâna
oricui o cheie unică prin care, crede el, se explică toate cele sufletești. De
unde înainte înțelegerea Absolutului (adică a sensului existenței, sufletului,
realităților supra-firești) presupunea efort, asceză, inteligență – deci
inegalitate – psihanaliza oferă tuturor această înțelegere în schimbul a trei
sau patru cărți accesibile oricui, costând aproximativ 1000 lei. Freud este un
grav exemplu de trădare a spiritualității – adică de laicizare a Absolutului. Nu mai e nevoie de efort, de inegalitate, de inteligență deci, căci schema e
la îndemâna oricui. Înveți un simbol în plus și ai înțeles Evul Mediu. Citești
un volum din „Capitalul” lui Marx și ai înțeles feudalismul. Plătești încă o
taxă la Lojă și înveți un al doilea simbol; înțelegi atunci misterul secolului
al XVIII-lea. Citești un al doilea volum din „Capital” și înțelegi Revoluția
Franceză.
Poate
că cele ce scriu par vorbe glumețe. Și n-aș vrea să pară așa. Lucrurile sunt
prea serioase și prea triste. Nu știu ce este aceea societate sau lojă
masonică, dar mi se pare că spiritul masoneriei ca simplism a pătruns și a răscolit întreaga mentalitate
europeană. Sunt clase întregi de oameni atât de siguri că posedă cheia universului,
încât nici nu mai poți sta de vorba cu ei. Observați că această certitudine nu
se referă la principii, la esența lucrurilor, la un domeniu propriu filosofiei
sau religiei – ci la un domeniu de realități fenomenologice în veșnică
prefacere și revenire: viața, istoria, omul de toate zilele și
omul faptelor mari.
Nu
știu dacă ați întâlnit și dumneavoastră asemenea „intelectuali” de formație
masonică, oameni cu care nu poți sta de vorba asupra lucrurilor de toate zilele
și cu care trebuie să te întâlnești pe un teren neutru de discuție. Priviți cu
mai multă luare aminte asemenea oameni. Veți observa că toți acceptă un miracol
în centrul înțelegerii lor universale. Ei admit că în cursul istoriei a intervenit
la o anumită dată un eveniment unic, singular, ireversibil – prin care se
explică totul și pentru toată lumea. Nu știu și nu interesează orientarea
acestor note, dacă există vreo legătură istorică între feluritele manifestări
ale mentalității masonice în lumea modernă (iluminism, marxism, teozofism,
anti-istorism etc.).
De
altfel, mentalitatea masonică se manifestă și în afara cadrelor menționate mai
sus. Am un excelent prieten care judecă lumea masonic, fără a fi nici marxist,
nici teozof. Este numai simplist și cam semidoct. Cu cât știi mai convins
„una și bună”, cu atât te apropii de mentalitatea masonică. Iată, de pildă, istoria
politicii românești de la pașoptism la 1933. Peste tot nu întâlnești decât legi
abstracte, fapte iluministe, gândire grosolană. Lipsește cu desăvârșire simțul
realului, al concretului, al omeniei, intuiția de toate zilele. Și lista
exemplelor poate continua.
Sursa: Ziarul „Vremea”, 10 septembrie 1936
Ordinul
morții (The Order of Death) (RO)
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.