-->
IOANA D’ARC
O EROINĂ REALĂ SAU FABRICATĂ?
Astăzi, grație mondializării
informației prin Internet, orizonturile ni se lărgesc și perspectivele ni se
schimbă. Aflăm o mulțime de lucruri interesante, care nu ne-au fost
niciodată predate la școală. În același timp, aflăm cu surprindere și chiar
cu revoltă că multe dintre lecțiile învățate la școală nu ne-au prezentat adevărul,
ci ceea ce s-a dorit ca noi să credem fi adevărul. Iar cele mai multe
cazuri de „fraudă intelectuală” le găsim în materia de studiu numită „Istorie”.
Toată lumea cunoaște
povestea glorioasă a Ioanei d’Arc, figură emblematică în istoria Franței. Știm
că voia să elibereze Franța de sub stăpânirea britanicilor, iar victoria ei de
la Orléans i-a împlinit acest vis. Am a avut și noi o eroină, în multe privințe
asemănătoare, pe Ecaterina Teodoroiu, care a căzut eroic, în fruntea plutonului pe care-l comanda
ca sublocotenent în timpul Primului Război Mondial. Românii au numit-o „Ioana d’Arc
a noastră”, dar, spre deosebire de cea a francezilor, istoria faptelor ei de
vitejie este întru totul incontestabilă. Pentru că... se pare că povestea
fascinantă a Fecioarei din Orléans a fost în mare parte ticluită, într-o perioadă
în care Franța avea nevoie de un impuls pentru revigorarea sentimentului său
național. Pe 6 ianuarie, francezii
sărbătoresc nașterea eroinei lor. Cu această ocazie, dorim să punem în paralel
ce spun doi specialiști, ambii foarte bine documentați, dar din surse diferite,
despre personajul istoric Ioana d’Arc. Concluzia vă lăsăm s-o trageți singuri.
Charles Panati, în Extraordinary Endings
of Practically Everything and Everybody, spune:
Ioana d’Arc
era cea mai mică dintre cei cinci fraţi ai unor ţărani prosperi din Domrémy,
ducatul francez Bar. Ea nu fusese dată la şcoală, nu ştia nici să scrie, nici
să citească, lucrând ca slujnică şi ciobăniţă. Fiind extrem de credincioasă şi
de patriotă, se simţea chinuită de perpetuarea „Războiului de 100 de ani” dintre
ţara sa şi Anglia. Pe când avea 13 ani, i s-a întâmplat ceva miraculos,
sau cel puţin semnificativ din perspectivă medicală. A început să audă voci şi
să aibă viziuni cu Sf. Mihail îmbrăcat în armura de cavaler, secondat
de Sf. Margareta şi de Sf. Caterina. Fiinţele divine i-au şoptit în ureche timp
de 3 ani.
În anul 1428, pe când avea 16
ani, vocile au rugat-o să meargă în audienţa la Delfin, Carol al VII-lea, şi să-i spună acestuia că are o
misiune divină: să-i alunge din ţară pe englezi şi pe burgunzi, să dedice acest
regat curăţat slăvirii Domnului şi să asiste la sfinţirea încoronării
Delfinului (încoronarea se petrecuse cu 11 ani înainte) – lucru ce fusese
imposibil până atunci, deoarece locul tradiţional al încoronărilor religioase,
Reims, se afla în centrul teritoriului ocupat de armatele engleze. Delfinului
i-a plăcut ce a auzit, astfel că şi-a încredinţat armatele în mâna adolescentei.
În acest timp, Ioana şi-a modificase semnificativ înfăţişarea. Și-a
tăiat părul lung și negru până deasupra urechilor și s-a îmbrăcat în haine
bărbăteşti. În numele Domnului, a regrupat forţele franceze, iar victoria ei de
la Orléans a fost interpretată ca o minune, dovada misiunii ei divine. Două
luni mai târziu, regele a fost încoronat religios la Reims.
Factorii ce au condus la
sfârşitul tragic al Ioanei au fost atât victoria ei, cât şi
vocile pe care le auzea. Pe data de 22 mai 1430, Ioana, pe atunci în vârstă de
18 ani, a fost luată prizonieră şi închisă de englezi, la înfrângerea cărora
participase. Împotriva ei s-au formulat 12 capete de acuzare grave, printre
care şi „oroarea” purtării de veşminte bărbăteşti, vărsarea de sânge britanic
şi refuzul de a tăgădui că aude voci sfinte. Dar aceste voci erau reale sau imaginare? Acum
câteva secole, o fată ce mărturisea că aude voci şi are viziuni era considerată
posedată de demon. În prezent, ea ar fi internată într-un spital de psihiatrie,
pentru a fi investigată.
Dar să începem cu faptele. La
procesul ei din 1431, Ioana a dat judecătorilor mai multe detalii referitoare
la voci. Iniţial, ea le auzea doar când era cuprinsă de teamă. N-a putut
distinge mesajele abia şoptite decât cu a treia ocazie, când sfinţii s-au şi
materializat vizual. Ea a spus că aceste apariţii erau însoţite de un „miros
plăcut”, iar teama pe care i-o inspirau o făcea să cadă în genunchi.
Iată şi părerea medicală modernă: Este
foarte probabil ca Ioana să fi suferit de atacuri intermitente de acufenă în
formă agravată, acel ţiuit iritant din urechi pe care mulţi din cei care suferă
de această afecţiune îl traduc printr-o voce care le vorbeşte. O altă opinie
medicală este că Ioana suferea de un anumit tip de tumoare cerebrală, numită
tuberculom. Apărând în regiunea temporo-sfenoidă a creierului, aceasta poate
produce simptome de voci şi viziuni. Indiferent de diagnostic, Ioana ar fi fost
internată. Dar la vremea respectivă, anchetatorii ei au poruncit: „Moarte, prin ardere pe rug”.
Ioana, în vârstă de numai 19
ani, era îngrozită de ideea de a arde de vie, însă n-a tăgăduit natura divină a
apariţiilor sale. La ora 9, în dimineaţa zilei de 30 mai 1431, Ioana a urcat în
căruţa închisorii, fiind transportată în piaţa centrală din Rouen. Aceasta era
plină de soldaţi, oficiali ai bisericii, nobili şi orăşeni. În timp ce era
târâtă spre rug, ea s-a rugat să i se aducă o cruce de la biserică, pentru a-şi
putea aţinti privirea asupra ei până la sfârşit. Dorinţa i-a fost îndeplinită,
iar ea a fost legată de stâlpul din mijlocul rugului, pe cap aşezându-i-se
mitra Inchiziţiei – o bentiţă pe care era înscris sloganul „Eretică,
recidivistă, apostată, idolatră”.
Călăii au aprins lemnele, iar
flăcările au început să pâlpâie şi să se ridice în jurul picioarelor ei. Un călugăr
ţinea crucea cerută de ea la înălţime, forțând-o să privească în sus, nu către
flăcările ce se întețeau. Fumul a făcut-o să tuşească, iar atingerea primelor
flăcări i-a produs un ţipăt. Mulţimea gălăgioasă a îngheţat. Din acel moment,
deasupra pieţei s-a aşternut o linişte mormântală, tulburată doar de
trosniturile lemnului ce ardea. În momentul în care hainele i-au fost cuprinse
de flăcări, Ioana a privit către cer şi a strigat: „Mi-e teamă că veţi suferi
de pe urma morţii mele... Iisus! Iisus!”. După ce hainele i-au
fost carbonizate și înainte să-i fie atinsă carnea, lemnele aprinse au fost
trase la o parte, pentru ca spectatorii să vadă că sentinţa fusese îndeplinită.
„Au văzut-o complet goală, aflăm dintr-o sursă, dezvăluind toate secretele unei
femei, iar când această imagine a fost privită suficient de mult, călăii au
reaprins focul în jurul bietului cadavru”. Călăii ştiau cum să ofere mulţimii
contravaloarea preţului pentru spectacol.
Charles Panati - Cartea sfârșiturilor, Ed. Lira, 2007
Charles Panati - Cartea sfârșiturilor, Ed. Lira, 2007
Robert Charroux, în Le livre de ses livres, prezintă o versiune diferită:
Misteriosul necunoscut, blamat, negat de
raţionaliştii sectanţi, a jucat un rol primordial în politica tuturor
naţiunilor şi îndeosebi în istoria Franţei şi a Ioanei d’Arc. Să fi fost Ioana
d’Arc dotată cu un al treilea ochi? Prin ce magie l-a recunoscut ea, la Chinon,
pe regele care se amestecase în grupul favoriţilor săi? Aceasta nu a fost o
experienţă absolut convingătoare, dar povestea sabiei din biserica
Sainte-Catherine din Fierbois face parte, pentru cronicarii în domeniu, din
categoria misteriosului necunoscut. Intriga, în care legenda se apropie de
faptele istorice, a fost scrisă de călugărul Bas şi abatele Charles Pichon,
fost îngrijitor al parohiei.
O tradiţie foarte veche spune că, după
bătălia de la Poitiers, Carol Martel a lăsat în biserica Sainte-Catherine din
Fierbois sabia care provocase derută în rândul sarazinilor. După 7 secole de la
această întâmplare, Franţa se afla din nou în pericol, de data aceasta fiind
invadată de trupele engleze ale regelui Henric al IV-lea, iar adevăratul
suveran, Carol al VII-lea, se afla într-o situaţie delicată. Atunci a apărut
magica Ioana d’Arc, Fecioara, care urma să reînvie spiritul naţional al
francezilor, eliberând teritoriul.
Situaţia Franţei era critică în după-amiaza
zilei de 5 martie 1429, când locuitorii din Fierbois au văzut apropiindu-se, pe
drumul ce venea de la Loches, o trupă mică de cavaleri. Aceasta s-a îndreptat
spre biserică, unde tânăra care conducea grupul, îmbrăcată în haine bărbăteşti,
s-a rugat îndelung în faţa altarului dedicat Sfintei Ecaterina. Unul dintre
camarazii ei, Jean de Metz, a povestit că Ioana d’Arc, fiica unor ţărani din
Domrémy (Barrois), tocmai fusese numită „comandant
de război” de către regele Carol al VII-lea care, în consecinţă, i-a pus
la dispoziţie „o trupă de soldaţi, pe care s-o comande, în scopul realizării
promisiunilor sale”. Cei din Tours i-au pregătit atunci o armură și steaguri,
iar ducele d’Alenҫon i-a dăruit un cal de luptă. Însă Fecioara a refuzat să
primească o sabie. „Sabia asta, a spus ea, a fost pregătită pentru mine de
către prietena mea celestă, Sainte-Catherine, iar ea se află în biserica de la
Fierbois”.
Iată ceva nou! În biserică
existau o mulţime de ex-voto [obiecte
dăruite ca ofrandă unei divinități] o statuie, vase pentru flori şi scaune de
rugăciune pentru credincioşi, dar nicio sabie!
– Ba da! Există una, a spus Ioana. Cea care
îi va alunga pe englezi din Franţa!
Din documentele procesului ei, ştim cum s-au
petrecut lucrurile, şi se pare că Fecioara nu s-a dus personal la Fierbois, aşa
cum scriu preoţii! Iată declaraţia înregistrată la Rouen:
– În timp ce mă aflam la Tours sau la Chinon,
am trimis să fie căutată o sabie în biserica Sainte-Catherine din Fierbois, în
spatele altarului: ea a fost găsită repede.
– De unde ştiai că sabia se află în acel loc?
– Sabia era îngropată în pământ, ruginită; pe
ea erau cinci cruci; vocile pe care le-am auzit mi-au spus unde se află. N-am
văzut niciodată persoana care s-a dus s-o ia. Le-am scris preoţilor de acolo că
mi-aş dori să am acea sabie, iar ei mi-au trimis-o. Din câte ştiu, nu era
foarte adânc îngropată în pământ, în spatele altarului. Totuşi, nu ştiu precis
dacă se afla în faţa sau în spatele acestuia; dar cred că le-am scris atunci că
se află în spatele altarului. Imediat după ce a fost găsită, preoţii au
curăţat-o, iar rugina a căzut repede. Cel care a fost s-o ia era un vânzător de
arme din Tours. Preoţii din Fierbois mi-au făcut cadou o teacă, iar cei din
Tours, o alta. Una dintre teci era din velur de culoare roşu-închis, iar
cealaltă din postav aurit. Eu am comandat o a treia, din piele solidă. Când am
fost prinsă, nu aveam sabia cu mine. Am purtat întotdeauna această sabie, de
când am intrat în posesia ei, până la plecarea mea din Saint-Denis, după atacarea
Parisului.
– Ce binecuvântare ai făcut sau ai pus să se
facă pentru sabia despre care vorbești?
– N-am făcut şi n-am pus să se facă nicio
binecuvântare, şi nici n-aş fi ştiut să fac aşa ceva. Ţin mult la sabie,
deoarece a fost găsită în biserica Sainte-Catherine, pe care o iubesc mult”.
Aşadar, Ioana precizase că arma magică avea o
stemă cu cinci cruci, fapt care, în ochii ei, căpătase o importanţă primordială:
avea nevoie de acea sabie, şi nu de alta! Călugărul Bas şi abatele Pichon au
scris că nu se ştie nimic sigur despre provenienţa ei. Legendele o atribuie
când lui Carol Martel, când lui Guillaume de Pressigny, care ar fi primit-o de
la Ludovic cel Sfânt aflat pe patul de moarte, de la Godefroi de Bouillon sau
chiar de la René d’Anjou! Pierre de Sermoise, autorul unui studiu pasionant
despre Ioana d’Arc, e convins că sabia i-a aparţinut lui Du Guesclin. Nu ştim
ce s-a întâmplat cu sabia magică; Ioana n-o avea cu ea atunci când a fost
„prinsă” la Compiègne. Ea ar fi lăsat-o la Saint-Denis sau ar fi ascuns-o la
Compiègne, când a considerat că se află în pericol.
„Nu există nicio urmă a Ioanei, au spus
călugării Bas şi Pichon. Englezii i-au ars corpul, iar cenuşa au aruncat-o în
Sena, devenită sfântă, de la Rouen până la vărsare. Armele ei au dispărut.
Această fiinţă angelică a urcat la cer fără să lase pe pământ alte urme decât
cele ale faptelor ei vitejeşti”.
Trebuie totuşi să remarcăm că povestea vieţii
ei poate fi considerată suspectă în multe privinţe. Pentru noi, nu încape nici
cea mai mică îndoială că Ioana d’Arc a fost o eroină, că a contribuit din plin
la eliberarea Franţei şi că a fost arsă la Rouen, dar, după acest act de
credinţă, să ne fie permis să prezentăm argumentele părţii adverse:
„Vocile”
ei, aşa cum le numea ea, au
înşelat-o, dacă a fost arsă la Rouen, iar cele mai multe dintre prezicerile ei
nu s-au împlinit, mai puţin atunci când, aflându-se la Chinon, l-a anunţat pe
rege că va fi rănită „deasupra sânului”, lucru care s-a întâmplat în timpul
asediului oraşului Orléans. În timpul interogatoriului, Ioana d’Arc a povestit
acest fapt, şi avem, în privinţa acestui subiect, o mărturie de neatacat. Ea a
fost rănită în ziua de 7 mai 1429. Cam cu o lună înainte, la 12 aprilie, un
ambasador flamand care se afla la curtea regelui Carol al VII-lea a scris
guvernului său o scrisoare în care găsim această frază: „Fecioara... a fost
rănită de o săgeată la intrarea în Orléans, dar nu a murit”. Primirea acestei
scrisori a fost consemnată în registrele Camerei de Conturi de la Bruxelles. Dar
când Ioana d’Arc spune că: „înainte de şapte ani, englezii vor abandona o
promisiune mai mare decât cea făcută la Orléans şi vor pierde totul în Franţa”,
prezicerea va avea o foarte mică acoperire în realitate. Într-adevăr, în 1438,
doar Parisul fusese eliberat!
Dar aceste informaţii au o importanţă mică în
comparaţie cu contestaţia cea mai ciudată: întreaga poveste a Ioanei d’Arc ar
fi o mistificare, un complot pus la cale de o puternică conjuraţie politică!
Aceasta este teza, foarte bine documentată, susţinută de Pierre de Sermoise,
pentru care Ioana era fiica naturală a reginei Isabela şi a ducelui Louis d’Orléans:
„Subjugată şi în acelaşi timp protejată de talentul machiavelic al monseniorului
Cauchon, ea a scăpat de rug. În cele din urmă, după o căsătorie care nu s-a
consumat cu Robert des Armoises, ea şi-a continuat misiunea”. Părerile istoricilor
sunt împărţite, dar cu toţii recunosc că acest caz este departe de a fi unul
clar!
Registrele din
Saint-Pol (Arhivele
Naţionale) menţionează că la 12 iunie 1407 (deci cu 5 ani înaintea presupusei
date de naştere a Fecioarei), o săteancă numită Jeanne Darc a venit să-i ofere
flori lui Carol al VI-lea. Regina Isabela ar fi avut gemeni: băiatul, Filip, a
murit, iar fata, Jeanne, ar fi fost dată unei dădace la Domrémy, în familia
Dare. Ioana l-ar fi recunoscut pe rege la Chinon, deoarece era fratele ei; ea ar fi primit toate
directivele pentru a-l identifica în cele două zile petrecute în apartamentele
reginei, înainte de a se întoarce lângă Carol al VII-lea. Seniorii de Poulegny
şi de Novelompont ar fi făcut din ea o călăreaţă strălucită (o ţărancă n-ar fi
ştiut să urce pe cal). Armura ei, care ar fi costat 100 de lire, i-a fost
oferită de soacra regelui; era o armură „regală”. Sabia Ioanei aparţinuse lui
Du Guesclin, care i-ar fi lăsat-o moştenire lui Louis d’Orléans, presupusul
tată al Fecioarei. Sabia fusese, într-adevăr, depusă în biserica
Sainte-Catherine din Fierbois. Aşadar, Ioana d’Arc ar fi recuperat sabia de la tatăl ei.
„Cronica
episcopului de la Saint-Thibaud” din Metz, amintită de Pierre de
Sermoise, relatează că Ioana d’Arc „în oraşul Rouen din Normandia, a fost arsă
pe rug, aşa se spune, dar de atunci a fost dovedit contrariul”. Fecioara a fost
condusă la rug „cu faţa acoperită”;
faţa condamnatei a rămas acoperită până la sfârşit. Numele ei nu
figurează pe lista vrăjitoarelor arse la Rouen între 1430 şi 1432, dar găsim
alte trei persoane cu numele de Jeanne: Jeanne-la-Turquenne, Jeanne Vannerit şi
Jeanne-la-Guillorée.
Într-un manuscris depus la British Museum se
poate citi textual: „În cele din urmă, au ars-o în piaţa publică, sau o altă femeie care-i
semăna. Mulţi oameni au avut şi încă mai au păreri diferite în această
privinţă”. În sfârşit, ştim că în 1436, la Orléans, „o doamnă des Armoises”,
susţinând că este Fecioara, a fost recunoscută de fratele ei, Pierre du Lis, de
mama ei şi de trezorierul Jean Bouchet, care o primise pe vremuri în casa lui!
Situaţia regelui Franţei avea atât de mare
nevoie de o eroină de talia Ioanei d’Arc, încât sfetnicii lui Carol al VII-lea
i-au adus un clarvăzător, un cioban din Gévaudan, care şi el a înfăptuit miracole.
O lucrare istorică spaniolă, „Cronica
lui don Alvaro de Luna”, conţine un capitol intitulat: „Cum Fecioara din Orléans, aflându-se sub
zidurile cetăţii La Rochelle, a trimis
după ajutor la rege şi despre ce a făcut conetabilul cu ajutorul ei”.
Alvaro de Luna (1400-1453) a fost contemporan cu Ioana d’Arc. Aceste fapte ciudate, aceste mărturii şi documente adeseori
contradictorii ne fac să credem că misiunea Ioanei d’Arc nu a fost atât de spontană
şi de clară cum s-a vrut să se creadă.
Asemenea preistoriei, arheologiei şi uneori
ştiinţei, istoria poate şi ea, în anumite cazuri, să găsească o explicaţie
evidentă pornind de la logica faptelor, chiar dacă ele au o anumită tentă de ezoterism...
În mod sigur, povestea Ioanei d’Arc este în totalitate scăldată în magie. Ea
s-a derulat într-o epocă a vrăjitoriei, incantaţiei, întrunirilor nocturne ale
vrăjitoarelor. La fel ca pe vremea cezarilor, astrologul sau ghicitorul este
cel care, din umbră, oficiază şi ia deciziile. Istoria ocultă a Ioanei d’Arc
i-a avut ca principali actori pe: Agnès Sorel, amanta lui Carol al VII-lea,
Isabela, mama regelui, Carol al VII-lea, ducele d’Orléans, Gilles de Retz şi
episcopul Cauchon. Or, cu toţii vor muri tragic, şi am putea spune chiar într-un
mod diabolic, loviţi prin ricoşeu:
- Ioana
d’Arc: arsă ca vrăjitoare pe rug;
- Agnès
Sorel: otrăvită (în mod sigur de delfinul Ludovic al XI-lea);
- Isabela:
abandonată şi dispreţuită;
- Carol
al VII-lea: a murit de foame;
- Ducele
d’Orléans: asasinat de spadasini plătiţi de Ioan-fără-Frică;
- Gilles
de Retz: acuzat pe drept de vrăjitorie şi alchimie satanică, cu
slujbe negre şi sacrificii sângeroase de copii, a fost spânzurat şi ars;
- Pierre
Cauchon: odiosul episcop de Beauvais, „lovit de o moarte subită
de mâna lui Dumnezeu” (scria Eliphas Lévi), a fost excomunicat „după moarte” de papa Calixt al
IV-lea; osemintele sale, scoase din pământul sfânt, au fost aruncate de popor la
groapa de gunoi.
Chiar şi un spirit sceptic ar trebui să
ajungă la concluzia că o asemenea convergenţă de elemente oculte, dacă nu
diabolice, nu ne permite să credem în hazard. Cu atât mai mult, cu cât alte o
sută de indicii întăresc aceste coincidenţe exagerate: ofrandele Ioanei d’Arc
la stejarul din Bourlemont (ea îi aducea lapte), vocile magice pe care le auzea,
sabia misterioasă, Bellator-ul,
care i-a folosit drept pavăză. Viziunile și profețiile ei
aparţin unui misterios necunoscut, pe care ar fi mai bine să nu-l aprofundăm,
dacă vrem să păstrăm imaginea minunată a eroinei, împământenită în Istorie.
Robert Charroux, „Cartea cărților sale”, Pro Editură și Tipografie”, 2009
Robert Charroux, „Cartea cărților sale”, Pro Editură și Tipografie”, 2009
-->
Nu cred in teoria aceasta,ca Ioana ar fi fost sora regelui sau alte speculati.Sunt oameni care pot auzi s-au comunica intr-o limita oarecum diferita cu sfinti sau chiar cu spirite mai putin bune din lumea de dincolo.Oricum toti comunicam prin vis cu lumea de dincolo,dar nu intelegem mesajele. Si inca ceva;cred ca Romania se afla intr-o situatie mai dificila decat Franta din 1400.Pentru ca atunci era clar ca tara era ocupata de englegi si ca o parte ditre francezi erau cu englezi.Dar ceilalti francezi isi doreau eliberarea.La noi exista mai multe nuante de ocupatie.Cea mai dificil de invins este acea formata din mafia politico-relati-spaga.Care este formata din romani.Problema cea mai grava este ca o mare parte dintre romani sunt inselati de acestia si sustin sau sunt indiferenti de 28 de ani.Este o situatie foarte grii si lupta impotriva lor aproape imposibila,pentru ca multi dintre cei murdari sunt deghizati in corecti si invers.Se pare ca la noi chiar un miracol ar putea opri caderea Romaniei,pentru ca o Ioana d'arc la noi ar putea exista,dar nu ar avea armata s-o urmeze.
RăspundețiȘtergere