-->
ISTORIA
FLIRTULUI
Verbul englezesc to flirt
înseamnă a flutura, a agita ceva repede încoace și încolo. Unul dintre cei mai
spirituali scriitori englezi ai secolului al XVIII-lea, contele Chesterfield, povestește
că a fost de față la nașterea noului sens al acestui cuvânt. Doamna care a
folosit pentru prima oară cuvântul în înțelesul lui de astăzi, și al cărei
merit a fost uitat cu totul de posteritatea nerecunoscătoare, se numea Frances
Shirley. „Eram de față – scrie Chesterfield – când acest cuvânt plin de importanță
și-a luat zborul de pe cele mai fermecătoare buze”. Încântătoarea Lady Frances
ba își deschidea evantaiul, ba și-l închidea; ba își ascundea fața în dosul lui,
ba doar ochii, iar când partenerul ei i-a reproșat în glumă provocarea plină de
seducție, ea a răspuns cu nevinovăție că ceea ce face este un simplu flirtation, adică o fluturare de evantai.
Așa s-a născut cuvântul, și atât doamnele englezoaice, cât și cele de pe
continent s-au străduit din răsputeri ca nou-născutul să nu rămână firav, ci să
se dezvolte cum trebuie. Astfel, înțelesul cuvântului „flirt” a luat proporții
și s-a complicat, încât acum se întrebuințează în diverse feluri.
Nici azi flirtul nu are o definiție științifică.
N-o spun cu ironie, fiindcă, într-adevăr, o mulțime de savanți și-au bătut
capul cu definirea lui. Iwan Bloch îl definește
opunându-l cochetăriei. După el, cochetăria are în vedere doar simțurile,
neluând în considerare partea spirituală a relației dintre bărbat și femeie. În
schimb, flirtul este ruda spiritualizată a cochetăriei; în acest caz, femeia recurge
mai ales la armele spiritului.
După elvețianul Forel, femeia cochetă vrea în
primul rând să placă, lăsând cucerirea pe planul doi. În schimb, flirtul vrea,
prin mijloace variate, să trezească iubirea. Excelentul autor înșiruie aceste
mijloace cu o grațioasă detaliere și stabilește cu temeinicie științifică cum
că flirtul recurge la organele de simț vizuale și tactile. Cel mai important
este limbajul ochilor, pentru că ochii destăinuie multe. Din zona simțului
tactil fac parte: strângerea de mână și atingerea aparent întâmplătoare, iar în
locurile în care oamenii stau unul lângă altul acționează graiul genunchilor și
al picioarelor. În acest caz vorbele devin inutile, perechea care flirtează
înțelegându-se și fără ele.
Americanul H.T. Finck face, de asemenea,
deosebire între cochetărie și flirt. Și după el cochetăria (coquetry) înseamnă dorința de a plăcea. Femeia
cochetă vrea să cucerească, însă fără niciun alt scop în afară de cel de a
savura cucerirea – exact ca avarul care nu vrea să cumpere nimic cu galbenii
săi, adunându-i grămadă numai de dragul aurului. Față de cochetărie, flirtul
este un joc mult mai de iertat – de altfel, se și spune „un flirt nevinovat”,
pe când despre cealaltă se spune „cochetărie crudă”. Pentru a scoate și mai mult
în evidență caracterul flirtului, autorul amintește și de tipurile de femei trufașe,
rigide și ipocrite. Acestea răspund cu un „nu” la întrebarea bărbatului chiar
în cazul când gândesc „da”; în schimb, femeia cochetă, chiar atunci când gândește
„nu”, răspunde cu „da”. Cât despre flirt... zâmbind, ea spune „poate”. Urmărind
acest șir de idei, învățatul nostru conchide dând o scurtă definiție a
flirtului: „Flirtul este arta prin care femeia vrăjește și subjugă bărbatul,
lăsându-l totodată în nesiguranță dacă-l iubește sau nu”. Definiția pare
acceptabilă. Încă ceva pentru a elucida complet înțelesul flirtului: nu trebuie
să-l confundăm cu un tip de preludiul al dragostei. Acesta, câteodată, coincide
cu fenomenul observat de profesorul Forel în legătură cu flirtul, fiindcă
dragostea nu este doar o întâlnire a inimilor, ci câteodată și a genunchilor.
Francezii au o vorbă excelentă pentru a desemna acest preludiu: îl numesc petite oie. Tradus, sună cam aspru: potroace
de gâscă, adică delicii mărunte, care preced adevăratul ospăț, când se va servi
însăși friptura de gâscă (pentru a nu da loc la neînțelegeri: accentul comparației
cade pe friptură, și nu pe gâscă...).
Slujirea
femeii în timpul cavalerismului
De data aceasta nu încep cu antichitatea, cum
este obiceiul în istoria culturii. Știm că lumea antică nu cunoștea dragostea
în accepția de astăzi. Femeia, ca mamă de familie, era înconjurată de o stimă nemărginită:
era respectată și ridicată pe un piedestal, unde era lăsată să stea fără să se cațere
nimeni după ea. În căsnicie se vorbea foarte puțin despre dragoste. Când capul
familiei voia să se distreze, mergea la hetaire [n.n.: curtezanele Greciei
Antice], unde chiar că nu căuta principalul element al dragostei – înțelegerea
sufletească.
Dragostea care corespunde înțelesului de astăzi
s-a dezvoltat în perioada cavalerismului. Aceasta a fost, pe de o parte, un
rezultat al influenței germanice, deoarece în nord femeia se bucura de o
libertate mai mare, iar pe de alta, ochii bărbatului au fost deschiși de
cultul Mariei, începând să vadă în femeie și altceva decât material de prăsilă
sau hetairă. Lucrul acesta a fost recunoscut și stabilit demult de istoria
culturală. Mai greu s-ar accepta îndrăzneața afirmație că, de fapt, tot atunci
s-a născut și flirtul. Voi încerca să demonstrez și aceasta. În primul rând,
trebuie să fim la curent cu esența dragostei din perioada cavalerismului. Spre
a nu fi învinuit că o deformez potrivit ipotezei mele, voi da cuvântul lui Karl
Weinhold, care în opera sa capitală, „Femeia germană în Evul Mediu”, Viena,
1882, spune:
„Perioada cavalerismului a creat instituția slujirii femeilor. (Frauendienst). Viața ordinului cavaleresc
era dirijată de reguli diferite de cele ale vieții civile. Cavalerul avea o concepție
aparte despre onoare, scopul vieții lui constând în a-și dovedi bărbăția și curajul
prin fapte cutezătoare. Acest scop a generat legea de bază a dorinței de
aventuri: să apere pe cei slabi, în special femeile. Cu apărarea femeii și cu
slujirea ei, s-a ajuns, în cele din urmă, ca serviciile cavalerului să fie închinate
unei singure femei. Acest serviciu s-a transformat într-un veritabil obicei convențional,
deseori lipsit de pasiune și luând aspectul unei formalități. Serviciul cavaleresc
viza femeile măritate, deoarece acestea aveau un rol de frunte în societatea ‘distinsă’.
Scopul era doar jocul spiritual și simțirea amoroasă. Cavalerul își alegea o Frouwe (doamnă) căreia își oferea serviciile.
Am putea spune că pentru el era o necesitate vitală să aibă o doamnă la care să
se poată angaja drept Ritter
(cavaler). Dacă doamna îi primea angajamentul, toate acțiunile lui erau întreprinse
în numele ei. Totodată, doamna nu avea dreptul să mai primească și serviciile unui
alt cavaler, iar ca semn al înțelegerii lor, ea îi dăruia o panglică, un văl
sau o cunună, pe care acesta o purta fie pe coif, fie prinsă de vârful lăncii, pentru
ca amintirea doamnei să fie mereu prezentă la faptele sale vitejești și să-l
stimuleze la acțiuni eroice”.
Voi aduce vorba mai târziu despre atitudinea uimitor de indiferentă a soțului.
Acum, voi adăuga câteva date despre obiceiurile cavalerești ale francezilor.
Din operele trubadurilor provensali care ne-au parvenit, aflăm că serviciul cavaleresc
avea mai multe trepte. Când încă își purta simțămintele ascunse în inimă, fără
a îndrăzni să-și mărturisească tainica dragoste, cavalerul se situa pe prima
treaptă. Dacă făcea doamnei declarații, urca pe cea de-a doua, care se cuvenea solicitanților.
Când doamna îi accepta serviciile, devenea ascultat. Până să ajungă la această
treaptă, trebuia să treacă printr-o perioadă de probă, care uneori putea să se
tărăgăneze chiar și 5 ani. După trecerea cu succes a acestei perioade,
cavalerul era acceptat de doamnă ca vasal, dar nu numai așa, între patru ochi,
drept urmare a unei șușoteli intime, ci în mod public, în cadrul unei ceremonii.
Ceremonia decurgea cu aceleași formalități uzitate între suzeran și vasal! Doamna
ședea într-un fotoliu, iar în fața ei, cavalerul îngenunchea, depunând cu
mâinile împreunate jurământul de credință, pe care doamna îl primea ținându-i mâna
în mâinile sale, și consemnând apoi, printr-un sărut (nu de dragoste, ci de
suzeran!) pecetluirea contractului. Nu-i așa că încep să se limpezească
contururile acestei nebunii medievale? Bărbatul se angajează ca servitor, iar
femeia... nu se obligă la nimic. Cu privire la ce se întâmpla după depunerea
jurământului, îi voi da cuvântul din nou lui Weinhold:
„Tot ce făcea cavalerul – participarea la un turnir
ori la o cruciadă – se îndeplinea în numele doamnei sale sau la porunca ei.
Când Hartmann von Aue a pornit la luptă împotriva sarazinilor, el cânta astfel:
«Să nu întrebe nimeni de ce merg la luptă, fiindcă spun singur că o fac la
porunca dragostei. Acest lucru-i de neclintit; promisiunea și jurământul nu se
pot călca! Mulți se laudă că fac cutare sau cutare lucru din dragoste, dar
toate acestea nu sunt decât vorbe. Unde sunt faptele? Adevărata dragoste este
numai aceea pentru care bărbatul e în stare să-și părăsească patria și să plece
între străini. Iată, vedeți cum mă gonește dragostea din patria mea, deși sultanul
Saladin, cu toată armia lui, n-ar fi putut să mă momească din Franconia.»”.
Toate faptele cavalerului erau făcute în speranța
că va fi răsplătit. Răsplata era de multe feluri. Era considerată răsplată dacă, în urma
slujirii femeii, cavalerul se ridica deasupra cotidianului, ajungând într-o
stare sufletească înălțătoare. Albrecht von Johannsdorf, menestrel din secolul
al XII-lea, într-unul din cântece, îi cere o recompensă doamnei sale: „Oare
cântecele mele, făcute pentru tine, și faptele mele săvârșite pentru tine nu
merită răsplată? Fii liniștit, răspunde femeia, îți vei primi răsplata și vei
fi fericit! Care-mi este premiul, o, distinsă doamnă? Gloria-ți în creștere și înălțătoarea
stare sufletească îți sunt îndeajuns răsplată”.
De obicei, în felul acesta a fost păcălit
cavalerul cu mintea risipită prin zale și, timp de secole, nu și-a dat seama că
starea sufletească înălțătoare este, de fapt, o dragoste unilaterală. Bărbatul
depune jurământ, face față încercărilor, participă la cruciade, face pelerinaj
la sfântul mormânt, iar femeia primește totul plină de bunăvoință, neoferind nimic
în schimb. Istoria burgheză a culturii germane numește această legătură
unilaterală dragoste romantică și nu contenește să se minuneze de gingașul și nevinovatul
sentiment. Dar se ignoră că floarea romantismului înflorește doar de partea bărbatului.
Din partea femeii, ce altceva este aceasta decât un flirt? Femeia avea nevoie
de flirt ca să dea puțină strălucire vieții ei cenușii. E știut că în acea
epocă, la baza căsniciei nu stătea dragostea, ci interesele familiale. Părinții
n-o prea întrebau pe fată ce părere are; ei îi alegeau soțul. Astfel de
casnicii îi ofereau femeii liniște și comoditate, dar o plictiseau de moarte.
Mai mult, nici liniștea nu era totdeauna sigură. Iată câteva date interesante
despre felul în care se comporta, în cercul restrâns al familiei, soțul
medieval.
Nici nu se poate închipui o dragoste mai
nobilă decât aceea, descrisă în Cântecul Nibelungilor, dintre Siegfried și Krimhilda.
Totuși, ce se întâmplă după cunoscutul episod în care Krimhilda o jignește pe
Brunhilda, tulburând astfel pacea Curții de la Worms? Însăși Krimhilda îi povestește
lui Hagen ce i-a făcut Siegfried: ,,Drept pedeapsă, el mă bătu, învinețindu-mi
trupul”.
În sânul familiei, astfel de păruieli nu țineau
de domeniul rarităților. Soțiile domnitorilor nu puteau fi sigure că nu vor fi pălmuite
de soții lor; asemenea cazuri întâlnim deseori în cronici. În jurnalul său
nemaipomenit de savuros, cavalerul Schweinichen povestește o scenă semnificativă,
desfășurată între perechea princiară de Liegnitz. Prințul a dat un banchet la
care a fost invitată și o anume doamnă K., pe care prințesa n-o putea suferi,
și de aceea, a refuzat să participe la ospăț. Auzind aceasta, prințul s-a
mâniat grozav și s-a dus personal în apartamentele prințesei s-o ia la rost.
Cavalerul Schweinichen, șambelanul prințului, relatează regretabila întrevedere:
„Alteța sa prințul a binevoit s-o certe aspru
pe prințesă, spunând că, deoarece alteța sa serenisimă a invitat o mulțime de
nobili, dorește ca prințesa să vină numaidecât la masă. După multe scuze, alteța
sa prințesa a răbufnit că ea nu vrea să stea lângă o scârbă ca doamna K. La
care alteța sa serenisimă s-a supărat rău și, începând s-o tutuiască pe prințesă,
i-a spus: «Află că doamna K. nu-i o scârbă». După care i-a tras prințesei o
palmă atât de tare, încât femeia a amețit pe loc și a trebuit s-o prind eu în
brațe. Alteța sa serenisimă a vrut s-o pălmuiască și mai tare pe prințesă, dar
eu i-am închis repede ușa în față. Din cauza aceasta, alteța sa serenisimă s-a supărat
și pe mine, spunând că bărbatul face ce vrea cu soția lui”. Din cele ce au urmat,
ajunge doar să pomenim că, după lungi tratative de pace și după stabilirea unor
condiții, prințesa a fost de acord să-l ierte și să participe la ospăț, „fără
să ia în considerare – precizează cavalerul Schweinichen – că de la palmă i se
umflase un ochi”.
Trebuie să fi fost o palmă serioasă și bine
dirijată. Dar ce importanță a avut această superficială atingere princiară față
de acea bătaie despre care amintește cavalerul La Tour-Landry, în poemul
didactic adresat fetelor sale? Autorul acestei opere din secolul al XIV-lea,
rămasă în manuscris, își instruiește fetele de-a lungul a 98 de capitole; el le
sfătuiește să aibă o purtare bună și cuviincioasă, condimentându-și spusele cu
pilde și mici întâmplări. Mereu le atrage atenția să fie supuse, povestindu-le
întâmplarea unei femei care-și contrazicea mereu soțul. Până la urmă, bărbatul
s-a înfuriat, a răsturnat-o cu un pumn și, când aceasta zăcea la pământ, i-a
tras un picior în față de i-a rupt nasul. Morala întâmplării este prezentată de
autor în felul următor: „Și astfel, femeia, din pricina urâtului ei caracter, a
fost desfigurată pe viață. Era mai bine să fi fost supusă și să fi stat
liniștită, pentru că bărbatului îi este hărăzit să comande, iar pe femeie o onorează
dacă îi dă supusă ascultare”. Purtării soțului, preabunul cavaler, nu-i găsește
niciun cusur.
Poate că atât va fi de ajuns pentru a
caracteriza căminul femeii din perioada cavalerismului. Femeia, înlănțuită de soțul
brutal, care duhnea a băutură, nu răsufla decât atunci când acesta pleca la vânătoare,
la curte ori la război. Dar atunci o apăsa monotonia ucigătoare a vieții
izolate de la castel. O legătură de dragoste ar fi însemnat un pericol de
moarte, fiindcă putea aduce prejudicii soțului sub raportul averii dotale; în
schimb, inofensivul cavalerism (Frauendienst)
îi prindea bine, și astfel, populariza cu plăcere această deosebită instituție
care, pentru ea, nu era altceva decât un joc de-a dragostea, adică un... flirt.
Cavalerul
oficial spaniol
Ca urmare a multisecularei influențe maure,
femeia spaniolă trăia sub povara unei paze de harem. Nu numai opinia publică îi
interzicea societatea bărbaților străini, dar și bărbatul, turbat de gelozie,
avea grijă să facă imposibilă orice apropiere suspectă. Când ceva îl împiedica
să-și exercite personal supravegherea, el era înlocuit de dueña, care își păzea prizoniera cu un ochi de Argus. În această
țară ne întâlnim cu varianta blândă, de secol XVII, a flirtului cavaleresc, și o
găsim acolo unde ne-am aștepta mai puțin: la curtea regală. Viața mondenă a
curții spaniole a fost încremenită de una dintre cele mai curioase invenții ale
spiritului uman: eticheta spaniolă. Aceasta preamărea persoana regelui și a
reginei de parcă ar fi fost zei pământeni; și este știut că zeii nu râd.
Veselia și râsul fuseseră surghiunite de la curte (despre Filip al IV-lea s-a
consemnat că de-a lungul vieții sale a râs de trei ori). Rolul de camerara mayor, adică de prim-maestră de
ceremonii pe lângă regină, era îndeplinit de o doamnă în vârstă, iar funcția ei
consta în a fi, de dimineața până seara, pe urmele reginei, păzind cu strășnicie
ca regulile etichetei să fie respectate. „Regina spaniolă n-are voie sa râdă”,
suna avertismentul când tânăra soție a suveranului izbucnea în râs la glumele
bufonului. „Regina spaniolă n-are voie să privească pe geam”, deși geamul se
deschidea spre grădina pustie a unei mânăstiri. Cu altă ocazie, pentru că
regina era amuzată de pălăvrăgeala prostească a papagalilor săi, camerara mayor a sucit cu propria-i mâna
gâtul bietelor păsări.
Camerara
mayor era o domnișoară bătrână
și se numea prințesa Terranova. În numele etichetei, putea să-și facă de cap
nepedepsită și n-a pățit-o decât o singură dată, când regina era însărcinată.
În primele luni sacre ale maternității, conform obiceiului spaniol, tinerei
mame trebuia să i se îngăduie orice poftește. Regina a făcut uz de acest
privilegiu și, când urâta zgripțuroaică s-a prezentat în fața ei pentru
obișnuitul sărut de mână, a pălmuit-o cu toată puterea pe amândoi obrajii. „Mi
s-a făcut poftă”, s-a scuzat ea candidă, iar onorabila domnișoară n-a mai avut
ce să spună.
În această atmosferă, doamnele de la curte se ofileau de plictiseală, mai
ales că supravegherea lor se concentra în mâinile unei doamne în vârstă, guarda dama, care veghea asupra moravurilor
lor. Femeia măritată nu putea îndeplini vreo funcție la curte (numai
fecioarele și văduvele aveau acest drept) și trebuia să locuiască la palat.
Pentru ca viața să le fie mai suportabilă, eticheta le îngăduia să-și țină pe lângă ele unul sau mai mulți adoratori oficiali.
Aceștia erau denumiți galanteos de
palacio, cavaleri de palat. Ei puteau fi, după preferință, tineri, bătrâni
sau însurați; era totuna, pentru că nu putea fi vorba de vreo recompensă
amoroasă concretă. Din tot anul, cavalerului nu-i reveneau decât vreo câteva
zile în care se putea bucura de apropierea adoratei. Doamnele de la palat se
arătau în public numai la ocazii excepționale: la marile serbări de la curte,
la parăzi, la recepții și eventual la vreun ritual public, unde ochii și urechile
lor se puteau reconforta la vederea vâlvătăilor rugurilor și la auzul țipetelor
vrăjitoarelor care se prăjeau în flăcări. Cu aceste ocazii, cavalerul oficial putea sta lângă doamna lui și o putea curta, bineînțeles în limitele
bunei-cuviințe și ale moralei.
Dreptul cavalerului de a-și păstra pălăria pe
cap în prezența regelui dădea curtării un aer oficial. Se spunea că eticheta de
la curte le acorda această favoare deoarece se presupunea că, din cauza prezenței
iubitei, cavalerul amețește atât de tare, încât, dacă și-ar scoate pălăria, ar
scăpa-o din mână. În celelalte zile ale anului, galanteo n-avea decât să se învârtească în jurul palatului, pândind
momentul în care, eventual, doamna o să apară pentru o clipă la geam. Dacă avea
această fericire, el putea să facă cu ajutorul semnelor declarații de dragoste
care, după obiceiul spaniol, decurgeau astfel: respectivul îndrăgostit își
ducea batista la gură, apoi la frunte și în sfârșit se atingea cu ea în dreptul
inimii. Conform memoriilor contesei d'Aulnoy, un astfel de galanteo, topit de dragoste, gemea și ofta atât de zgomotos, încât putea
fi auzit de departe. Ca să aibă totuși parte și de plăceri fizice, cavalerul
mituia chirurgul care lua sânge doamnelor de la palat să-i aducă o basma sau un
pansament îmbibat cu sângele doamnei adorate. Acest serviciu cavaleresc oficial
era considerat drept o mare favoare. De bucurie, cel pe care cădeau sorții își
copleșea doamna cu daruri alese: contesa d'Aulnoy povestește că atunci când a
fost în Spania a văzut o mulțime de galanteos
ruinați de această manie.
Cicisbeul
Cicisbeul era curtezanul
unei femei măritate, care o însoțea pretutindeni. Această splendidă instituție a apărut la începutul secolului al
XVIII-lea, în Genova. Ea consta în aceea că distinsa nobilă genoveză putea să
țină în preajma ei nu unul, ci mai mulți cavaleri însărcinați cu slujirea persoanei
sale. Dacă avea mai mulți, aceștia își împărțeau între ei sarcinile. Unul o
ajuta dimineața la îmbrăcat, altul o conducea la biserică, un al treilea o
însoțea la plimbări, al patrulea o întovărășea când era în societate, al
cincilea se îngrijea de mesele ei, al șaselea îi orânduia treburile pecuniare.
Aceste obligații erau privite de către cavaleri ca niște îndeletniciri plăcute.
În ceea ce-l privește pe soț, el era nevoit
să accepte ca soția lui să-și angajeze, în cadru festiv, un adorator. Dar, în
timp ce servantul din perioada cavalerească își întâlnea rar adorata, cicisbeul
se ținea de dimineața până seara de fustele ei. Tocmai de aceea, soțului nici
nu-i prea păsa de veșnicul alai, deoarece cicisbeii erau mai geloși unul pe
altul decât era soțul pe ei, și astfel adoratorii se transformau în paznici de
încredere. Doar unde funcționa numai un singur cicisbeu se puteau ivi unele neplăceri,
dar în nicio epocă nu s-a găsit vreun mijloc de apărare împotriva flirtului
care rupe zăgazurile. Și aici situația soțului era asemănătoare cu cea din Frauendienst-ul medieval: soțul se
angaja pe post de cicisbeu în altă parte.
Cicisbeatul se deosebea de flirt (care era mai
puțin public și mai puțin acceptat), prin faptul că era organizat instituțional.
Astfel, în contractele de căsătorie exista o clauză care stipula câți cicisbei
are dreptul să-și țină tânăra soție! A nesocoti acest obicei legalizat era la
fel de revoltător cum ar fi fost, în perioada rochiilor cu trenă, ca o femeie
să se plimbe pe stradă în rochie scurtă. Cronica nu consemnează decât numele
unui singur bărbat curajos, marchizul Spinola, care-și iubea logodnica într-un
mod atât de asemănător oamenilor de rând, încât a inclus în contractul de căsătorie
un alineat în care a pus condiția ca în decursul căsătoriei lor, nici nevasta
lui să nu aibă dreptul să-și țină un cicisbeu și nici el să nu se angajeze
într-un astfel de rol pe lângă vreo altă femeie. Din Genova, moda a fost
preluată și de alte orașe italiene. Scriitorii italieni au constatat
răspândirea flagelului și nu i-au găsit altă scuză decât aceea că, în fond,
cicisbeatul îi împiedica pe tinerii nobili de la alte distracții, mai urâte.
Aici se termină epoca eroică a istoriei
flirtului. Cum însă această perioadă nu s-a încheiat încă, sarcina de a
investiga, cu ajutorul mijloacelor științifice, tendința de dezvoltare, apogeul
și declinul flirtului modern revine cronicarilor timpului ce va să vină.
Sursa: Rath-Vegh Istvan - Istoria culturală a
prostiei omenești, Ed. Garamond, 2003
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.