-->
SOFIA NĂDEJDE
– O FEMEIE DE NĂDEJDE A EPOCII SALE –
Sofia Nădejde (1856-1946), născută în Botoșani, a fost o
publicistă, prozatoare și autoare dramatică de orientare feministă și socialistă.
A fost sora pictorului Octav Băncilă. A scris schițe, nuvele, romane,
teatru și a publicat numeroase articole în revistele vremii. Sofia Nădejde a fost prima femeie căreia i s-a permis
să susțină bacalaureatul într-un liceu de băieți, prima femeie care a condus o
revistă literară („Evenimentul literar”), prima femeie care a ținut o conferință
într-un club (Clubul muncitorilor din București) și prima femeie care a ajuns președinta
unui congres (Congresul al IV-lea al P.S.D.M.R.). Revista „România
literară” a făcut în anul 1895 un sondaj de opinie, solicitând cititorilor
părerea la întrebarea „Care femeie româncă este cea mai învățată?”
Personalitățile culturale care au răspuns au indicat-o pe Sofia Nădejde. Fiica ei a fost prima femeie medic din România.
Profesoară, scriitoare, eseistă, critic literar, traducătoare,
mamă a 6 copii, militantă cu idei socialiste și feministă, prin scrierile și conferințele
ei publice, Sofia Nădejde s-a luptat cu prejudecățile vremii privind
inferioritatea femeii și a militat pentru ridicarea spirituală a femeii române.
La sfârșitul
secolului al XIX-lea era foarte la modă problema inteligenței femeilor,
articolele din Europa Occidentală susținând teoria conform căreia ar exista o
relație directă între greutatea creierului și inteligență. Cum oamenii de știință
tocmai descoperiseră că creierul bărbatului este mai greu decât cel al femeii, mulți
bărbați erau convinși că „femeia e incapabilă de dezvoltare; oricât ar încerca
să-și dezvolte inteligența, ea nu va reuși; ba chiar, cu timpul, ea se tâmpește
și tinde către idiotism”. În România, Titu Maiorescu era și el mare simpatizant
al acestui curent, pe care-l susținea în articole și în discursuri publice.
Doamna
Nădejde n-a stat cu mâinile în sân și s-a luptat cu argumente extrem de
percutante, înfruntând intelectualii vremii în polemici care au rămas în istoria
feminismului românesc:
„Dacă
inteligența e funcția materiei cenușii, atunci nu se poate trage nicio
concluzie pe baza greutății creierelor, căci ar trebui avută în vedere
greutatea materiei cenușii. Dar greutatea nu e cea mai potrivită măsură:
calitatea materiei cenușii, numărul celulelor și al polilor acestora și ramificațiile
lor ar trebui să fie măsura inteligenței”.
„Dacă
privim comparativ cavitatea creierului oamenilor primitivi și pe cea a creierului
omului modern, constatăm o scădere de capacitate și volum, atât la bărbați, cât
și la femei. Ceea ce înseamnă fie că și bărbatul regresează odată cu femeia,
fie că un volum mai mic indică o evoluție”.
„Dacă
e să judecăm inteligența după greutatea creierului, atunci ar trebui să spunem că
unele păsări care au un creier mai greu raportat cu trupul, sunt mai
inteligente ca omul”.
„O
serie de alienați mintal au fost găsiți cu creiere cântărind mai mult decât
greutatea medie a creierelor bărbaților. Sunt ei mai inteligenți din această
cauză?”
„Și
dac-ar fi să conteze greutatea creierului, de ce nu luăm în considerare
raportul dintre greutatea creierului și greutatea corpului? Dacă ar fi luat în considerare
acest aspect, atunci femeile ar avea mai mult creier pe kilogram!”
Într-o
vreme în care femeia era educată doar pentru a deveni o mamă și o nevastă bună,
doamna Nădejde se lupta cu sistemul și susținea: „Și cei vechi dădeau educație
înaltă unor robi care să le crească odraslele. Trebuie să se dea femeii instrucție,
pentru că e om, pentru că e semenul bărbatului și nu pentru că e mamă de fii. E
numai o perioadă a vieții în care femeia e mamă și ar fi nedrept ca restul vieții
să și-l petreacă într-o neștiință dobitocească”.
Sofia
Nădejde a fost o intelectuală plină de curaj și un personaj pe care nimeni nu-l
putea ignora. Se spune că lumea bună ieșeană era scandalizată de curajul ei verbal
și de ideile îndrăznețe pe care le susținea în conferințe: votul
universal, emanciparea femeii, rezolvarea problemei agrare.
Surse:
Sofia Nădejde și-a meritat pe
deplin numele. A fost o femeie „de nădejde” a epocii sale. Citiți-i romanele „Robia
banului”, „Părinți și copii” sau „Patimi”. Veți
afla cum era societatea românească acum 100 de ani și veți constata cu uimire că
problemele semnalate de ea sunt și astăzi valabile. Vă oferim mai jos unul dintre
articolele Sofiei Nădejde, ce pare scris pornind de la realitățile României de
azi, dacă ar fi să comparăm numai metehnele profesorilor, părinților și
elevilor în cadrul examenului de bacalaureat, rămase neschimbate la români în
ultima sută de ani.
DATORIA FAMILIEI ÎN EDUCAȚIE
Sofia Nădejde
Articol apărut în „Gazeta săteanului” nr.
5, din 20 aprilie 1896
În lumea civilizată, chestia
educației tinerimei ocupă spiritele oamenilor învățați. A forma viitoarea
generație e a forma națiunea, și cu cât tinerimea va fi mai morală, mai
viguroasă și mai instruită, cu atât nația va sta mai în fruntea civilizației.
Dar pentru aceasta trebuie muncă neobosită. Oamenii noștri politici se
îngrijesc de economia și industria țărei, de politica externă, de prestigiul
nației în fața Europei, de înfrumusețarea orașelor. Și vai, atât de puțină
grijă au pentru temelia acestor clădiri, care e formarea unei nații robuste,
deștepte și, mai presus de toate, morale. Și dacă statul face puțin pentru
căpătarea acestor virtuți, apoi familiile, direct interesate în cauză, fac și
mai puțin. Să nu uităm că educația morală a unei nații e mai anevoie de căpătat
decât o civilizație superficială.
E lucru neîndoielnic că școala
singură nu poate forma caracterul copiilor. Pentru aceasta se cere ajutorul
nelipsit al părinților. E o idee nenorocită a lăsa copiii în voia liberului
impuls al unor apucături sălbatice, pe bază că: „l-oi da la școală și i-or
scoate din cap toate”. Mai întâi că-i nespus de rău a face pe copil să
privească școala ca pe un local de pedeapsă, ca pe o casă de corecție; și al
doilea, că-i falsă credința cum că un copil destrăbălat, cu deprinderi rele, pe
care și le-a însușit zi de zi, aproape de cum a început a gânguri, va putea fi
corectat de profesor. Dumneata, tată și mamă, care l-ai avut mereu sub ochi, nu
l-ai putut înfrâna, având numai doi-trei copii; și voiești ca profesorul, care
are 50 de copii de instruit, care-l vede numai câteva ceasuri pe zi, să
îndrepte tot ce s-a infiltrat ani de zile în inima și caracterul copilului
dumitale. Nu sunt rari părinții care, fără să-și dea osteneala de a se îngriji
de educația morală a copilului, când își văd odorul cu apucături rele, îl
întreabă: „Așa lucruri înveți tu la școală?”.
Greșesc părinții care cred că,
dându-și copilul la școală, se desărcinează de orice educație; că-i de-ajuns să
le dea hrană și îmbrăcăminte, iar de educația morală e datoare școala să se
îngrijească. Școala singură, fără concursul familiei, nu poate face asemenea
minuni. Nu școala în sine are rele, ci fiecare copil aduce cu sine câteva rele,
pe care le împărtășește și altora. De aceea, datoria părinților e de a veghea.
Nu-i de-ajuns să-l mântui de boli; tot atât de însemnat e de a face din el un
om de o înaltă moralitate. Copiii de azi vor fi oamenii de mâine, și tu,
părinte, ești dator să le sădești de mici o moralitate aspră, pentru ca, fiind
mari, să nu-ți mânjească prin faptele lor perii tăi albi, să nu-ți amărască
grelele bătrânețe.
Să luăm un exemplu: În toate
școlile se copiază într-un mod scandalos. Școlarii fac haz de asta, istorisesc
părinților și rudelor și cu toții râd de metodele ingenioase prin care au fost
păcăliți profesorii. Oare să n-aibă acest fapt o înrâurire asupra slăbirii
moralității? Ba da, vom răspunde noi, are. Căci ce înseamnă a copia? Înseamnă a
fura o notă pe care n-o meriți, înseamnă a înșela pe profesori, înseamnă că
printr-un mijloc neonest iei locul unui coleg mai destoinic. A copia
este un fals, o nelegiuire față de societate, care îți cere să treci clasa prin
merit. Ce se întâmplă însă? Copilul copiază în clasă, copiază la bacalaureat
și chiar la examene superioare. Iar la urmă, dacă are spate,
nedreptățește pe altul și capătă un loc, iar de nu, ajunge un neisprăvit,
specia cea mai nenorocită a societății de azi.
Iată de ce părinții ar trebui
să pedepsească orice înclinare spre necinste ar vedea la copiii lor. Căci e
treptată calea de la a copia, a falsifica niște note și, încet-încet, se ajunge
la a falsifica iscălituri, a face acte false și a lua bani. Trecerile sunt
line, fără salturi, și dacă am analiza trecutul celui mai mare criminal, am
vedea cum pe încetul a ajuns la crimă. De aceea trebuie ca părinții să combată
orice viciu îndată ce s-arată cele mai slabe preludii, lucru ce nu l-ar putea
face școala, de vreme ce nu intră în viața intimă a copilului, și nici acesta
nu se destăinuiește profesorilor, ci părinților.
În genere, la copii simțul
moral e foarte puțin dezvoltat: sunt cruzi, nemiloși, înșelători și egoiști
peste măsură, dar familia, împreună cu școala, trebuie să lucreze pentru a
înfrâna aceste apucături. Altfel, se deprind a înșela de la vârsta de 7 ani. Înșală pe profesori, falsifică tezele. Mai aud că unii cumpără sprijinul și
favoarea profesorilor. Părinții nu se silesc deloc a combate toate acestea, așa
că nu-i lucru de mirare dacă, ajungând mari, vor fura, vor înșela și vor face
tot soiul de fapte rele pentru a căpăta bani și huzur. Și la toate acestea vor
fi duși pe nesimțite de o educație neîngrijită, întocmai ca și aceia al căror
organism poate lua otrăvi înspăimântătoare, fiindcă s-au deprins a le lua în
doze mici. Iată de ce nu se cuvine a lăsa pe copii să se abată de la morală și
bună cuviință.
Dar vai! horibile dictu, la ce-ar folosi vorbele, când părinții, prin
purtarea lor zilnică, nu vor da exemplu de moralitate? Exemplele rele din
familie vor strica chiar și preceptele morale pe care încearcă școala să le
vâre în capul copiilor. Astfel, nici cel mai bun și mai moral sistem de educație
nu va lucra, câtă vreme practica și exemplele nu vor fi în armonie cu teoriile,
și toate dogmele învățate nu vor folosi cât va folosi un exemplu bun.
Într-adevăr, sarcina cea mai
grea e sarcina familiei. A-i învăța pe copii latinește ori grecește e chestie
de aplicație de un ceas pe zi. A sădi în ei simțul moral, ideea de datorie, e
lucru migălos și anevoie. Familia să nu uite că de la sârguința cu care va
analiza cele mai fine nuanțe ale caracterului atârnă adesea moralitatea
generației viitoare, numele și treapta socială ce vom avea între popoarele
civilizate. Fapte care par nimicuri, adunate zi cu zi, au înrâuriri colosale,
naționale și sociale.
-->
Excelent articol! Chiar ma gandeam mai devreme ce se intampla in fiecare an la bacalaureatul romanesc...
RăspundețiȘtergere