SPIRITUL VINDECĂTOR
Corpul uman își poate menține sănătatea numai
dacă cele trei sisteme ale lui
- corpul, mintea și spiritul - lucrează
împreună.
Propun să ne însuşim deviza lui Montaigne: „Oare
ce ştiu eu?”, şi să reflectăm la maxima acestei inteligenţe sclipitoare: „E o
mare pacoste ca omul să creadă că ştie”. Montaigne nu încetează să pună
întrebări şi caută mărturiile cele mai diverse, pe care le foloseşte în
redactarea Eseurilor. Dintre
aceste istorisiri vom reţine două probe ale influenţei exercitate de spirit
asupra corpului. Cea dintâi este povestea unui gentilom, unul dintre micii
nobili de ţară ce-şi irosesc viaţa la vânătoare şi la serate fastuoase. La
sfârşitul unei petreceri, ghiduş, nobilul senior bate în argintărie ca să-i
liniştească pe comeseni, după care se ridică încet şi proclamă cu glas tunător:
„Doamnele mele, domnii mei, preparatul care tocmai v-a fermecat simţurile era o
tocană de pisică!” În ciuda hohotelor de râs care zguduie preacinstita adunare,
o frumuseţe ingenuă dă crezare ororii; începe să aibă dureri cumplite de
stomac, face febră, vomită fără oprire şi în trei zile îşi dă duhul.
O altă anecdotă consemnată de maestru se
referă la o femeie care mușcă cu poftă dintr-o bucată de pâine. Fiind lacomă de
felul ei, doamna nu mestecă aşa cum trebuie, și îmbucătura i se opreşte în
gâtlej. Ţinându-se disperată cu mâinile de gât, nefericita urlă că are un ac
înfipt în glotă. Un valet se repede s-o ajute, îi introduce două degete în
gură, apucă bucăţica de pâine și o scoate, dar femeia zbiară în continuare,
vomită, scuipă. Pe furiş, bărbatul pune un ac îndoit în balta de vomă, iar
victima se linişteşte imediat.
Aceste două cazuri scot în evidenţă puterea
sugestiei, a convingerii intime, efectul placebo declanşat la absorbţia unui
element neutru, inofensiv, dar prezentat ca activ. În secolul al XIX-lea, doi
medici francezi au demonstrat existenţa fenomenului placebo. Este vorba de
prof. Hippolyte Bernheim din Nancy, care a publicat prima carte pe această
temă, intitulată De la suggestion et de ses applications à la thérapeutique [Sugestia și aplicațiile ei în terapeutică]
şi profesorul Jean-Martin Charcot, care a studiat persoanele
isterice folosind hipnoza. Într-o zi, prof. Bernheim a administrat unui grup de
10 bolnavi apă îndulcită, după care le-a cerut infirmierilor să simuleze o
stare de agitaţie intensă şi să le declare pacienţilor că, din greşeală, le
dăduseră un vomitiv puternic. Patru bolnavi din cinci au fost cuprinşi rapid de
greţuri şi au început să vomite.
Dintre experimentele efectuate de profesorul
Charcot la spitalul Salpetrière din Paris îl voi reţine pe acela foarte
derutant cu monedele. Profesorul (sau un asistent) apropia de încheietura mâinii
unei paciente aflate sub hipnoză un bănuţ ţinut într-o pensetă şi afirma că e
fierbinte; în momentul în care moneda atingea pielea pacientei, aceasta începea
să urle, ulterior observându-se urma discului pe epidermă. Invers, un ban
încălzit în prealabil şi aplicat în acelaşi mod, afirmându-se că e rece, nu
provoca nicio reacţie şi nu lăsa niciun semn pe piele.
La fel de uimitoare sunt și rezultatele
obţinute, tot sub hipnoză, de J.D. Levine, care în 1978 arăta în revista The Lancet că în cursul unei extracţii
dentare pacientul produce endorfine ce suprimă durerea. Aici aş adăuga
mărturiile stomatologilor, potrivit cărora o operaţie efectuată sub hipnoză
nu este urmată niciodată de o hemoragie. Dar primul care a căutat factorul
declanşator al puterii spiritului de a face minuni a fost nimeni altul decât
Emile Coue! Sigur, puteţi chicoti oricât, pare incredibil să fie vorba tocmai
de greoiul Coue, cu a sa gândire pozitivă, dar experimentele privind principiile
active ale medicamentelor se bazează pe o extrapolare a metodei lui. Fiecare
nouă moleculă elaborată într-un laborator e testată prin comparaţie cu un
element inert, faimosul placebo, termen latinesc însemnând „îmi va plăcea”.
Prima definiţie medicală datează din 1811 şi sună astfel: „Calificativ dat
tuturor medicamentelor prescrise pentru a-i face plăcere bolnavului”. Exact
acesta a fost principiul aplicat de Emile Coue, farmacist la Troyes, la începutul
secolului XX.
Pe atunci, farmacia nu era un magazin de produse
farmaceutice gata fabricate şi ambalate, ci un laborator în care, cu minuţie,
se realizau preparate personalizate. Omuleţ afabil, cu privirea blândă, mustaţă
şi barbişon, umanistul Coue îşi întâmpina clientela cu o compasiune cu atât mai
sinceră, cu cât în decursul carierei îşi dăduse seama că atitudinea lui,
cuvintele pe care le pronunţa şi tonul luau parte la acţiunea curativă a
medicamentelor. Intuiţia i s-a confirmat în ziua în care o pacientă fidelă,
suferind mereu de migrene, a venit să cumpere preparatul care îi alina
suferinţa. Neavând în stoc toate substanţele necesare, Coue a improvizat un
amestec de ceaiuri de plante neutre şi, pe un ton convingător, i-a spus doamnei
că această poţiune conţinea esenţe noi, mult mai eficace decât cele din leacul
obişnuit. Convinsă că profită de pe urma unui progres al fitoterapiei, clienta
s-a întors după două zile radiind de bucurie: voia să-i mulţumească pentru medicamentul
revoluţionar, care acţiona mai rapid, mai intens şi pe o durată mai lungă, şi
să-l anunţe că nu intenţiona să revină la vechiul preparat medical, când acesta
ar fi fost iarăşi disponibil.
Începând cu anul 1927, trei cercetători
britanici, Ferguson, Davey şi Topley au încercat să verifice acest principiu al
sugestiei care, generând autoconvingerea, acţionează asupra fizicului. Ideea
lor a fost să compare efectele unui vaccin contra răcelii cu acelea ale unui
ser salin. Metoda testărilor clinice a devenit sistematică în anii '40, după ce
un statistician, Austin Bradford Hill, a rafinat protocolul. Astfel, bolnavii
erau traşi la sorţi pentru a se constitui grupul-martor, respectiv cel căruia i
se administra tratamentul, iar medicii nu ştiau dacă substanţa pe care o
manipulau era placebo sau medicamentul. Această intervenţie a unui specialist
în procente în ajutorul biologilor nu a fost rodul întâmplării. Rezultatele
unui tratament nu sunt identice la doi indivizi, ca de altfel nici în cazul aceluiaşi
individ. Prin urmare, acţiunea moleculei este influenţată – amplificată, diminuată
sau chiar anulată – de o sumedenie de parametri, printre care un loc important
îl ocupă starea de spirit a pacientului.
Comit o eroare fundamentală cei care fac o
analogie între fiziologie şi fizică sau chimie, ştiinţe exacte, cu fenomene
reproductibile, guvernate de legi imuabile. La fel, asimilarea corpului cu un
sistem mecanic şi decuparea lui organ cu organ, fiecare organ fiind subdivizat,
la rândul lui, în structuri şi mai mici, constituie o inepţie. În aceste
condiţii, boala nu este decât o abstracţie, un model ce trebuie experimentat pe
un cobai. N-are nicio importanţă că aceste animale absorb fără probleme tot felul
de gunoaie şi substanţe care ar ucide pe loc orice fiinţă umană! Alimentaţia nu
este luată în calcul niciodată, nici măcar la studiile clinice pe subiecţi
umani. Se pare că interacţiunea dintre conţinutul farfuriilor şi medicament nu
prezintă niciun interes pentru cercetători!
Un alt factor, şi mai semnificativ, trecut cu
vederea în experimentele care vor să pună în evidenţă principiile ce stau la
baza vindecării, este reprezentat de forţele naturale reparatoare, regeneratoare.
Totuşi, ele sudează oasele rupte, închid rănile, le cicatrizează şi chiar refac
organe, așa cum se întâmplă cu ficatul în cazul unei ablaţii parţiale. Totul se
petrece ca şi cum corpul fiinţelor vii ar fi o organizaţie inteligentă. care se
ordonează și se reface în moduri uneori surprinzătoare. Celulele răsculate sfidează
puterea genelor și ridiculizează atotputernicia creierului. Ele nu intră însă într-un
soi de debandadă, ci sunt capabile să facă lucruri extrem de complicate, ca de
pildă o reţea nervoasă care îl pune în mişcare pe condamnatul la scaunul cu
rotile, sau îl salvează pe bolnavul de cancer aflat în stadiul de metastază,
fenomene pe care ştiinţa, prinsă în pânza de păianjen a propriilor teorii, se
grăbeşte să le pună pe seama efectului placebo. Etichetarea este liniştitoare,
îl scuteşte pe savant de contactul cu nişte cuvinte umilitoare pentru statutul
său: mister, miracol!
Simpla enunţare a sintagmei „efect placebo”
înăbuşă orice reflecţie, orice întrebare, totul se reduce la un raţionament
închis. Această gândire în stare de libertate condiţionată constituie o negare
a inteligenţei. Prefer să explorez căi noi de cugetare decât să mă înclin
ruşinat în faţa acestei sinistre pantomime. În dorinţa mea de a cerceta
vestitul efect, scotocesc prin diverse culturi şi constat că, de la Antichitatea
grecilor până în Asia, în India, la popoarele animiste, toate evocă (folosind,
bineînţeles, termeni diferiţi), psyche, anima, Qi, prana, spirit, ceea ce, în toate cazurile, se traduce prin „suflu”,
energia vieţii. Nu, nu sunt un magician abil al cuvintelor care, vrând să-şi
păcălească publicul, încearcă să repună în drepturi orchestrarea divină, nu
sunt eu cel care să se ţină de trucuri, ci medicina, care, de câte ori e incapabilă
să explice un fenomen, abracadabra! scoate din pălărie efectul placebo.
Paradoxal, graţie tehnologiei extraordinare
de care dispune, tocmai medicina este cea care permite să se studieze concret
suflul vital. Mă gândesc la cazurile de moarte cerebrală cu asistenţă respiratorie,
aceste stări depășite de comă, cum e aceea în care se află Jean-Pierre Adam,
fundaş dreapta în echipa Franţei pe vremea lui Michel Platini, care
supravieţuieşte vegetativ de 20 de ani, creierul neemiţând niciun semnal pe
encefalogramă. Deşi este privat de coordonarea marelui computer, organismul său
îndeplineşte toate funcţiile, se regenerează, se repară, sistemul lui imunitar
combate cu bravură virusurile şi bacteriile, iar celulele se reînnoiesc permanent.
Cum să nu îndrăznim o analogie între această
organizare celulară auto-reglementată şi nişte sisteme lipsite de un centru
decizie, cum ar fi societăţile furnicilor? Mă voi lansa într-o astfel de
paralelă. Asemenea celulelor, furnicile au diverse specializări: se ocupă de
aprovizionare, de construcţii, de dădăcit larvele, de stabilirea traseelor, de
apărare şi, în funcţie de specie, pot fi şi crescătoare, cultivatoare ori
ţesătoare. Fiecare individ îşi îndeplineşte rolul, nu ca un robot, ci în
interacţiune cu mediul, schimbă informaţii cu partenerii prin atingerea
antenelor sau prin eliminarea de substanţe chimice, astfel încât ansamblul se
organizează, iar din anarhie ia naştere spontan, ordinea. Totul se petrece ca
şi cum o instanţă imaterială ar sintetiza informaţiile adunate de fiecare şi ar
coordona o acţiune globală.
Dacă sunteţi iubitori de natură, aţi observat
fenomenul în cursul plimbărilor prin pădure. Cu efect de cataclism, paşii
noştri provoacă prăbuşirea unor galerii, astfel că zeci de gângănii se
prăbuşesc de-a valma. Foarte repede, supravieţuitorii ies de sub ruine şi, fără
să facă măcar o pauză, se apucă de reconstrucţie. Din împrejurimi încep să
sosească semenii lor care, fără îndoială, au simţit vibraţiile generate în
momentul dramei şi, fără ca vreo autoritate să-i dirijeze, în scurt timp se
improvizează un şantier pe care se pot vedea scene de întrajutorare la mutarea
unei pietricele sau ridicarea unui fir de iarbă.
În unele colonii adăpostite sub pietre mari, când
sălaşul devine neîncăpător, populaţia se împarte în două grupuri egale. În
prealabil, cercetaşii au depistat noul loc, care întotdeauna este cel puţin la
fel de mare ca adăpostul iniţial, întrucât mai multe furnici se lansează în
prospectare. Va avea câştig de cauză cea mai hotărâtă, mai încăpăţânată, mai
dornică să-şi convingă surorile prin vibraţiile antenelor.
În coloniile tropicale, în perioadele de
secetă, când o furnică dă peste o rezervă de apă pot apărea două situaţii: fie
estimează că poate căra preţiosul lichid singură, făcând mai multe drumuri, fie
cantitatea i se pare prea mare, şi atunci lasă pe sol mesaje chimice
proporţionale cu volumul de transportat, ceea ce determină mobilizarea
efectivului adecvat pentru îndeplinirea misiunii.
La rândul lor, furnicile ţesătoare se agaţă
unele de altele pentru a forma un arc între două frunze de copac, apoi, pentru
a le uni, strâng rândurile. O dată joncţiunea realizată, muncitoarele strâng
pereţii în mandibule, aşteptând o furnică-ofiţer, care aduce în gură o larvă
luată din ou; cum aceasta produce fir de mătase, „şefa” o duce de la o margine
la alta a frunzelor pentru a le coase, iar altele vin după ea, procedând la fel,
ca să întărească legăturile. Aceste acţiuni colective „spontane” merg până la
stabilirea unor relaţii de reciprocitate cu terţi, oaspeţi ai coloniei, la fel
cum fac celulele noastre cu microorganismele din flora intestinală.
Iată două exemple impresionante: mai întâi, Pseudolasius
din Malaezia, insecte care, de plăcerea mâncatului, muncesc cu încrâncenare.
Ca să nu fie private de „mierea” păduchilor de frunze, care este o delicatesă,
ele cresc aceste homeoptere în galerii săpate la rădăcina plantelor; astfel,
şeptelul le pompează sucul şi se pot hrăni pe săturate. Când seva se termină, „ferma”
este mutată la baza altei flori. Drept răsplată, păduchii de frunze se lasă
atinşi pe abdomen, pentru a oferi o picătură din gustosul lor excrement.
Pe de altă parte, furnicile Myrmecia cultivă
ciuperci pe un pat de frunze tăiate direct din copaci de culegătoarele de
hrană, ale căror mandibule sunt puternice ca nişte foarfeci. Umiditatea călduţă
din galerii este ideală pentru ciuperci, dar favorizează şi proliferarea
microorganismelor dăunătoare. Pentru a combate
flagelul, furnicile-grădinar au dezvoltat glande ce secretă vreo 20
de acizi, pe care-i vaporizează pe paraziţi, unul dintre aceştia fiind Candida
albicans. Campioane
ale farmacopeii, Myrmecia ascund între cuticulele lor nişte bacterii,
antibiotice naturale, pe care Fleming le-a descoperit din întâmplare în 1928.
Aşa ajungem înapoi la organismul uman, şi el
dotat cu autoreglare; celulele sunt în simbioză la eşalonul local, fiecare îşi
supraveghează vecinele şi se poate asocia la o acţiune globală în reţea. Dacă
una iese din rol, cum se întâmplă cu celula canceroasă – această maniacă a
hegemoniei – se formează imediat o grupare paramilitară care intervine s-o
elimine. Boala nu este, aşadar, decât consecinţa unei dereglări a subtilei
cooperări. Şi ce are a face efectul placebo în treaba asta? Îl dăm uitării?
Dimpotrivă, teoria mea, bazată strict pe observaţii empirice, sugerează că el
nu depinde exclusiv de materia cenuşie, ci şi de psyche (la greci), de animus
(la romani) și de spirit (la animişti), pe scurt, de suflul vital. Pentru
a-mi duce raţionamentul până la capăt, voi lua ca reper vidul cuantic care,
potrivit fizicienilor, nu este sinonim cu neantul, întrucât găzduieşte perechile
de particule-antiparticule care se anihilează permanent, generând un câmp energetic.
Să ne însuşim teoria şi s-o aplicăm la suflul
vital, instanţă superioară ce devine simultan câmp de energie şi centru psihic
– vestitul inconştient al lui Freud, pe care neurobiologii n-au reuşit să-l
localizeze – la care fiziologia noastră este conectată aşa cum postul radio
este calat pe o frecvenţă anume. Boala, indiferent de cauză (aberaţii
alimentare, o proastă igienă de viaţă etc.), parazitează recepţia, iar organismul
deja dereglat, sufocat, nu se mai poate regenera, autoregla. Individul
respectiv e cuprins de slăbiciune, se angajează tot mai rar în acte generatoare
de endorfine, moleculele stării de bine (sport, sex, meditaţie profundă,
creaţie), suferinţele îl copleşesc, depresia îl macină. Degringolada morbidă nu
este iremediabilă. Placebo-ul, luat cu convingere, se comportă ca o descărcare
electrică, o supratensiune ce readuce psihicul pe frecvenţa suflului vital.
Organismul este invadat de un flux energetic, fiecare celulă este alimentată cu
doza necesară refacerii și, din aproape în aproape, celulele reintră în armonie
la fel ca societăţile de furnici, cele indezirabile fiind eliminate de nişte „colege”
cu virulenţă selectivă.
Efectul placebo reprezintă un reglaj al
vibraţiilor în raport cu o stare de spirit pozitivă, ceea ce explică faptul că
dragostea şi râsul galvanizează sistemul imunitar până la obţinerea vindecării.
Din păcate, medicina bazată pe simptome şi tratamentele ei locale tratează cu
dispreţ această simfonie materie-antimaterie. Mai grav, medicina are un rol
malign: ne deresponsabilizează, ne infantilizează şi, în plus, ne terorizează
cu nenumăratele campanii de avertizare cu privire la viruși şi neîncetatele apeluri
la controale preventive. Dresate în felul acesta, minţile noastre, în loc să
creeze efectul placebo, generează contrariul său, nocebo, care ne aruncă în braţele
bolii.
Sursa: Marc Menant - Medicina ne ucide, Ed. Antet,
2009
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.