TRIBUL HIMBA
Membrii tribului Himba, locuitori străvechi ai regiunilor din nordul
Namibiei, s-au numărat multă vreme printre cei mai prosperi păstori ai Africii.
Însă, începând cu anii ’20 ai secolului trecut, conducătorii sud-africani i-au
obligat să trăiască într-un fel de patrie impusă, interzicându-le oficial să
facă negoț, să-și pască turmele, să cultive grădini sau să culeagă plante sălbatice
de pe malurile râului Kunene. Cu toate acestea, fiind un neam rezistent și
inteligent, au găsit soluții să supraviețuiască. În anii ’90, o dată cu
instalarea păcii în Namibia, poporul Himba și-a refăcut turmele și, alături de
activiștii internaționali, a ajutat la blocarea planului de construire a unui
baraj de hidrocentrală care ar fi inundat pășunile ancestrale aflate de-a
lungul râului Kunene. În același timp, au profitat și de noile oportunități
oferite de guvernul Namibiei independente: școli mobile, unde copiii himba
învață engleza, sau asociații ecologice, care le dau oamenilor controlul
resurselor naturale și al turismului pe pământurile lor.
Dar, cu toate binefacerile
civilizației, tribul Himba n-a renunțat la obiceiurile și tradițiile sale
ancestrale. Unul dintre acestea este legat de venirea pe lume a unui copil. Astfel,
ei nu socotesc data nașterii din momentul în care pruncul a venit pe lume, și
nici din momentul în care a fost conceput, ci din ziua în care copilul a fost
un gând în mintea mamei.
Când o femeie himba se
hotărăște să facă un copil, ea se duce singură în pădure, se așează sub un copac
și ascultă până când aude cântecul copilului care vrea să vină pe lume. După ce
l-a auzit, se întoarce la bărbatul care va fi tatăl copilului și îl învață și
pe el acest cântec. Apoi, în timp ce fac dragoste pentru a concepe fizic
copilul, din când în când, ei murmură cântecul copilului, pentru a-l chema.
Mai târziu, în timp ce
viitoarea mamă este însărcinată, ea le învață și pe moașele și bătrânele
satului acest cântec, pentru ca atunci când copilul se va naște, toate
persoanele din jurul ei să-i cânte cântecul, ca semn de bun venit în această
lume. Copilul stă cu mama lui până la vârsta de 3 ani, după care este dat în
grija întregii comunități. Pe măsură ce crește, și ceilalți săteni vor învăța
cântecul copilului, astfel ca, atunci când cade și se rănește, cel care se află
în preajma lui să-l ridice și să-i cânte cântecul. Dar și atunci când copilul
face ceva demn de laudă sau trece prin riturile pubertății, membrii comunității
îi cântă cântecul, în semn de cinstire.
În cadrul acestui trib african mai există o ocazie în care membrii săi îi
cântă copilului cântecul. Dacă la un moment dat, în timpul vieții sale, copilul
(băiat sau fată) comite un act reprobabil, el este chemat în centrul satului. Oamenii
comunității formează un cerc în jurul lui și îi cântă cântecul. Membrii
tribului Himba au convingerea că îndreptarea unui comportament antisocial nu
constă în pedepsirea individului, ci în iubire și reamintirea identității sale.
Atunci când îți recunoști propriul cântec, nu mai ai nicio dorință să faci ceva
ce ar putea răni un alt om.
Astfel, cântecul propriu îl însoțește pe copil pe tot parcursul vieții. La
ceremonia căsătoriei sunt cântate cântecele celor doi tineri, iar în cele din
urmă, când acest copil a ajuns la sfârșitul vieții lui în această lume, toți
sătenii îi cântă, pentru ultima dată, cântecul.
Din păcate, nu toți ne-am născut într-un trib african, care să ne cânte
cântecul în momentele cruciale ale vieții, dar viața ne spune fiecăruia când suntem
acordați cu noi înșine și când nu. Când suntem fericiți, tot ceea ce facem este
bine și în armonie cu vibrația noastră, iar când suntem supărați, facem numai lucruri
nesăbuite, pentru că ne-am perturbat această armonie. Așadar, să nu uităm
niciodată să ne fredonăm cântecul propriu, mai ales în momentele de cumpănă.
Un alt obicei interesant în cadrul culturii Himba este cel legat de aspectul exterior, care pentru femei este foarte important. Deși femeile himba sunt oricum cele mai frumoase femei africane, ele au dezvoltat de-a lungul timpului o adevărată artă, prin care își recreează chipul și trupul și își consacră o mare parte din timp înfrumusețării. Pentru femeile himba, cele mai prețioase ornamente, care le fac să fie privite ca niște femei privilegiate, sunt niște cochilii, pe care le obțin prin schimburile practicate cu triburile vecine. Astfel, o frumoasă cochilie de formă conică poate costa chiar și un bou.
Coafura femeilor are nu numai
o funcție estetică, ci și una prin care este exprimată poziția socială. Părul
este împletit în cozi, care la câteva zile sunt desfăcute și reîmpletite, și nu
este niciodată spălat cu apă, ci cu cenușă.
Dar ceea ce le diferențiază pe
femeile himba și le face unice în Africa Neagră este culoarea roșie a pielii
lor. Aceasta este obținută prin aplicarea pe întregul corp a unei creme speciale,
numită otjize, obținută prin
zdrobirea unor roci argiloase (ocru) până când acestea devin o pudră, care se
amestecă cu grăsime și unt din lapte de vacă. Frumoasa culoare roșie este dată
de conținutul ridicat în oxizi de fier al rocii. Occidentalii care au vizitat
triburile Himba spun că ungerea cu această cremă conferă o protecție eficientă
împotriva radiațiilor solare și înțepăturilor de insecte, însă acesta este doar
un mit. Pentru femeile himba, colorarea pielii în această culoare caldă are
doar o funcție estetică. Pentru a-și desăvârși toaleta zilnică, ele adaugă
mixturii și ierburi aromatice, ceea ce le face cu atât mai atrăgătoare.
Civilizații
pe cale de dispariție
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.