MIHAI EMINESCU
DESPRE VÂNZAREA PĂMÂNTURILOR ȚĂRII
ȘI ÎNDATORAREA ROMÂNIEI
„Arta de a guverna în România
este sinonimă cu arta de a amăgi poporul, de a-l cloroformiza cu utopii
demagogice”.
„Greşalele în politică sunt
crime; căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se-mpiedică
dezvoltarea unei ţări întregi şi se-mpiedică, pentru zeci de ani înainte,
viitorul ei”.
„Oameni care au comis crime
grave rămân somităţi, se plimbă pe stradă, ocupă funcţiuni înalte, în loc de
a-şi petrece viaţa la puşcărie”.
„S-au zidit fără îndoială
multe palate în Bucureşti, s-a înmulţit numărul acelora care trăiesc numai în
capitală sau numai în străinătate; ţara munceşte înzecit pentru a întreţine
absenteismul şi luxul, precum şi pătura numeroasă de oameni care şi-au făcut din
politică o profesie rentabilă”.
„Vom avea de-acum înainte
dominaţia banului internaţional, o domnie străină, impusă de străini;
libertatea de muncă şi tranzacţiuni; teoria de luptă pe picior în aparenţă
egal, în realitate inegal. Şi în această luptă nu învinge cine-i tare, nobil,
sau eroic; învinge cel pentru care orice mijloc de câştig e bun, cel fără
scrupule faţă de concetăţenii săi, cel pentru care orice apărare a muncii e o
piedică pe care va tinde a o răsturna, pe cale legiuită sau pe cale piezişă”.
”Ţara este rodul a zeci de
generaţii şi aparţine altor zeci de generaţii care vor veni. Blândeţea caracteristică
a poporului românesc dovedeşte că în trecut el a trăit economiceşte mulţămit,
c-a avut ce-i trebuia”.
„Noi nu suntem contra îmbogăţirii celor ce vin şi se aşează în ţară. Dar,
ca de dragul lor să ucidem oamenii noştri proprii, ca de dragul luxului,
desfătărilor, înlesnirilor de trai să compromitem existenţa fizică şi morală a
rasei române, iată ceea ce e de neauzit şi de neînţeles. Dar creditul statului e sus, ni se zice. Să nu se uite
cum că încă aveţi ce vinde. Mai sunt de vândut trupurile de moşii ale statului,
mai e de vândut dreptul de-a le cumpăra; mai sunt de vândut încă multe din
România din câte strămoşii au păstrat. Şi, dacă ne veţi întreba care e
împrejurarea ce inspiră străinătăţii încredere în solvabilitatea statului român,
vă vom spune asemenea care e. Din ce în ce elementele naţionale sunt
substituite prin cele străine; siguranţa că România devine un simplu nume pentru
a însemna colonii din centrul Europei lângă Dunăre, siguranţa că poporul nostru
nu mai e în stare de a-şi recâştiga vreodată pământul patriei sale din mâini
străine, pe această siguranţă că viitorul e al lor în această ţară, ei
creditează guvernul”. [1]
„Matei Basarab răscumpăra cu bani din visterie
pământuri încăpute pe mâini străine; astăzi trei din patru părţi ale acestor
pământuri sunt în asemenea mâini. Se înţelege că cu pământul trec drepturile
publice, cu acestea Parlamentul, cu Parlamentul puterea”. [2]
„Posibilitatea dată unor nulităţi şi unor parveniţi de-a trăi din buget, din
întreprinderi, din arenzi, din păsuieli; posibilitatea constituţională dată
unor oameni de provenienţă incertă de-a exploata munca poporului fără nici o
compensaţie, iată răul, incurabil poate, al organizării noastre sociale”. [3]
„Azi ţăranul scade pe zi ce merge, proprietarul, ale
cărui interese sunt identice cu ale ţăranului, asemenea, bresle nu mai avem,
negoţul încape pe mâini străine încât, mâine să vrem să vindem ce avem, găsim
cumpărători străini chiar în ţară şi am putea să ne luăm lucrurile în spinare
şi să emigrăm la America. Chiar ar fi bine să ne luăm de pe acuma o bucată de
loc în Mexico, în care să pornim cu toate ale noastre, când nu vom mai avea
nimic în România. Să nu ne facem iluzii. Prin atârnarea noastră economică am
ajuns ca toate guvernele, spună ele ce-or pofti, să atârne mai mult sau mai
puţin de înrâuriri străine”. [4]
„Pentru încurcarea judecăţii profanilor se clădeşte un
labirint de cifre şi fraze pseudoştiinţifice, fără cap şi fără coadă, în care
nu se vede esprimată clar nici o idee cumsecade, dar din al căror întreg reiese
intenţia guvernului vătămătoare intereselor Statului”. [5]
„Marii oameni ce se pretind reprezentanţi ai poporului
românesc, cei ce pretind a personifica idealurile noastre naţionale, lupta de
emancipare ce ne absoarbe, aceştia nu au în vedere decât utopii cosmopolite,
proprii a ne dezorganiza şi mai mult, a slăbi în noi simţul de conservaţiune
naţională şi, dacă se servesc din când în când de ideile comune poporului
românesc, o fac numai debitându-le ca pe o marfă, pentru a-şi câştiga
popularitate”. [6]
„Natura poporului, instinctele și înclinările
lui moștenite, geniul lui, care, adesea, neștiut, urmărește o idee pe când țese
la războiul vremii, acestea să fie determinante în viața unui stat, nu maimuțarea
legilor și obiceielor străine. Deci, din acest punct de vedere, arta de-a
guverna e știința de-a ne adapta naturii poporului, a surprinde oarecum stadiul
de dezvoltare în care se află și a-l face să meargă liniștit și cu mai mare
siguranță pe calea pe care-a apucat. Ideile conservatoare sunt fiziocratice, am
putea zice, nu în sensul unilateral dat de d-nul Quesnay, ci în toate
direcțiile vieții publice. Demagogia e, din contră, ideologică și urmărește
aproape totdeauna realizarea unor paradoxe scornite din mintea omenească.
Legile demagogiei sunt factice, traduse de pe texte străine, supte din deget,
pe când ele ar trebui să fie, dacă nu codificarea datinei juridice, cel puțin
dictate și născute din necesități reale, imperios cerute de spiritul de
echitate al poporului; nu reforme introduse în mod clandestin, necerute de nimenea
sau vulgarizate ca o marfă nouă sau ca un nou spectacol, ca eligibilitatea
magistraturii, pe care nimeni n-o cere. Măsurile economice ale demagogiei sunt
o maimuțărie. Îi vezi creând drumuri noi de fier, tot atâtea canaluri pentru
scurgerea industriei și prisosului de populație din străinătate, pe când
adevărate măsuri ar fi acelea menite a dezvolta aptitudinile cari sunt în germene
în chiar poporul românesc”. [7]
„Capitalul, cel puţin cel imobiliar, avea înainte un
caracter istoric, tradiţional şi personal. Legăturile între boieri şi ţărani
erau istorice, tradiţionale, personale. E nenatural a admite ca oameni de
aceeaşi rasă, care neam de neamul lor au trăit şi lucrat împreună, să nu aibă
un sentiment de cruţare şi omenie între ei. Boierul cel mai avar, cel mai lacom
de avere, n-ar fi îngăduit să i se exploateze ţăranii de către slugile lui. Astăzi
capitalul e impersonal. O moşie străveche încape pe mâna unui străin de
origine, care caută să scoată lapte din piatră. Puţin îi pasă de soarta lucrătorului,
de biserică ori de şcoală. Omul e pentru el un instrument de muncă, o vită
trebuitoare pentru un timp mărginit, până ce vinde sau arendă altuia moşia.
Lipsa de sentiment de rasă, lipsa de solidaritate între popor şi clasele
dirigente, recrutate dintre Cariadgii şi Basmangii [alcătuite din elemente neromâneşti n.n.] lipsa de simţ istoric şi
naţional, ne-au adus unde suntem şi au prefăcut o ţară veche, cu trecutul ei
cinstit, cu datinele ei oneste, într-un han de oaspeţi străini, în care toată
organizarea s-a făcut în favorul străinilor, pentru a le face traiul cât mai
neted şi mai moale în ţara nimănui, căci numai firma mai e a noastră. Noi nu
suntem contra îmbogăţirii celor ce vin şi se aşează în ţară. Cu timpul vor
deveni, poate, buni cetăţeni ai acestui stat. Dar, ca de dragul lor, să ucidem
oamenii noştri proprii, ca de dragul luxului, desfătărilor, înlesnirilor de
trai să compromitem existenţa fizică şi morală a rasei române, iată ceea ce e
de neauzit şi de neînţeles. Poporul nostru e pe calea de a ajunge ca fellah din
Egipt. Totul e străin acolo, afară de mizerie. Numai ea e naţională, egipteană”.
[8]
„La noi, în ţara absolutei libertăţi, este cu putinţă
ca lucrătorul să nu se bucure nici de duminecă, nici de sărbătoare, să nu se
bucure nici de răgazul pe care Scriptura îl asigură până şi animalelor. Mania
de a trata pe om ca simplă maşină, ca unealtă pentru producere, este, întâi,
tot ce poate fi mai neomenos; al doilea, dezastruoasă prin urmările ei. Căci,
vita de muncă se cruţă la boală, i se măsură puterile, nu se încarcă peste
măsură, pierderea ei e egală cu cumpărarea alteia, încât interesul
proprietarului este cruţarea. La om lucrul se schimbă. Poate să se stingă în bună
voie, se va găsi totdeauna altul la loc, căci nevoia e o dăscăliţă amară, care
primeşte orice condiţii”. [9]
„Un popor, oricare ar fi el, are dreptul a-şi legiui
trebuinţele şi tranzacţiunile ce rezultă neapărat din acele trebuinţe; într-un cuvânt: legile unui popor, drepturile
sale, nu pot purcede decât din el însuşi”. [10]
„Avem la datorii: o jumătate de miliard de franci
datorie publică, o scădere regulată atât a muncitorilor agricoli cât şi a
breslaşilor, o despoiere neîndurată a ţăranului, ba sărăcirea claselor de sus,
produsă prin sărăcirea generală, iar negoţ şi meserii în mâni străine. Am admis
legiuiri străine? Ei bine, nu le-am admis pentru român, cu trebuinţele căruia
nu se potriveau, ci pentru elemente economice cu care se potrivesc şi care ştiu
a se folosi de dânsele. Am creat o atmosferă publică pentru plante exotice, de
care planta autohtonă moare. [...] Statul e azi maşina prin mijlocul căreia cei
laşi se răzbună asupra potrivnicilor lor politici. Iată la ce hal am ajuns cu
suveranitatea poporului, libertatea, egalitatea şi fraternitatea. Apoi bune
sunt? Bune, numai au un cusur: Nu se potrivesc”. [11]
[1] Mihai Eminescu, În
numărul său din urmă..., Timpul, 1 dec. 1882, Opere, vol. XIII, pag. 232
[2] Mihai Eminescu, De
îmbunătăţiri rele..., Timpul, 3 dec. 1882, Opere, vol. XIII, pag. 234
[3] Mihai Eminescu, Răul
de căpetenie..., Timpul, 22 august 1881, Opere, vol. XII, pag. 303
[4] Mihai Eminescu,
Frază şi adevăr, Timpul, 23 dec. 1877, Opere, vol. X, pag. 31
[5] Mihai Eminescu, Mai
toate ziarele oficioase..., Timpul, 16 nov. 1879, Opere, vol. X, pag. 354
[6] Mihai Eminescu, E
greu a afla..., Timpul, 27 noiembrie 1882, Opere, vol. XIII, pag. 229
[7] Mihai Eminescu, Ceea
ce dă guvernului..., Timpul, 1 apr. 1882, Opere, vol. XIII, pag. 87
[8] Mihai Eminescu,
Economiştii observă..., Timpul, 10 iul 1881, Opere, vol. XII, pag. 238, 239
[9] Mihai Eminescu,
Robie modernă, Curierul de Iaşi, 12 dec. 1876, Opere, vol. IX, pag. 286
[10] Mihai Eminescu,
Echilibrul, Federaţiunea, 22 aprilie, 4 mai 1870, Opere, vol. IX, pag. 93
[11] Mihai Eminescu,
Scrieri politice
Sursa: aici
Eminescu a trait inaintea timpului sau e vesnic printre noi si din pacate si problemele acestui popor sunt la fel de eterne .Ce-i de facut ?Sa-mi fie cu iertare dar tot ce ni se intampla azi e din cauza tacerii ,tacem si inghitim ca prostii .Cine crede-ti ca o sa scoata tara asta din situatia in care se afla ?Noi cei care spunem "capul plecat sabia nu-l taie" sau "tacerea-i ca mierea" sau "lasa ca-i bine si asa " putini sunt cei care isi dau seama ca doar uniti putem sa ne reluam tara si doar prin munca o vom putea aduce acolo unde-i este locul in lume .
RăspundețiȘtergere