POSTUL
ALIMENTAR CA TERAPIE
Dacă pentru combinarea corectă a alimentelor literatura de specialitate este deosebit de săracă, privitor la post, situația este exact inversă: s-au
scris biblioteci întregi. Dar ce este postul? Și mai
ales postul total? Din „Evanghelia
păcii” aflăm că există un singur fel de post – ajunatul – auto-înfometarea, adică abținerea de la orice fel de aliment.
Această metodă se poate aplica în toate bolile și suferințele, ducând întotdeauna la vindecarea bolnavilor. În textul Evangheliilor
ortodoxe sau catolice de astăzi se găsesc doar referiri la post, prin acest termen înțelegându-se abținerea de la mâncatul anumitor
mâncăruri, de pildă carne, ouă și lapte, în anumite zile, ca
miercurea și vinerea, și până la șapte săptămâni
înainte de Paști și Crăciun. Nicăieri nu există vreo descriere a postului așa cum
a fost el cerut în religie. Cine a făcut
această schimbare de la postul total la
post? Când și de ce? E posibil să nu găsim niciodată răspunsul la aceste întrebări și să ne
mulțumim a constata că reducționismul dogmatic al religiei
este tot atât de vinovat de suferința
actuală a omenirii, ca și cel al științei materialiste carteziene. Deoarece postul în înțeles dogmatic ar avea ambiguități, ne
vom folosi de termenul „post total” [n.n.: noi,
românii, îi spunem „post negru”] cu înțelesul
de ajunare sau de auto-înfometare terapeutică (pentru
a o diferenția de greva foamei).
Doctorul Otto Buchinger arată că repausul alimentar este vechi de când a apărut omul pe pământ: „Este sigur că cea mai veche boală a fost provocată de
greșelile de hrănire, iar cel mai
vechi leac a fost înfometarea”. În introducerea la cartea sa „Cura de înfometare şi metodele sale
auxiliare sub formă biologică”
(Das Heilfassen und seine Hilfemethoden als Biologischen Weg), el arată că în
trecutul omenirii au existat două feluri
de post total: posturile propriu-zise, ca metodă de
vindecare și posturile religioase, în fond însă, fiind cam același
lucru. Postul religios și cel de vindecare mergeau mână-n mână în culturile
vechi, pentru că medicina lor ținea de magia albă
și pentru că regii, preoții, inițiații și adepții dobândiseră de mult timp experiență în această direcție, anume că posturile severe nu numai că
vindecau trupul de boală ci chiar, cu același
succes, elibera omul de obsesiile chinuitoare.
Așa de mult depinde sănătatea trupului de cea sufletească, atât
de strâns sunt legate între ele, încât acest lucru nu poate fi neglijat nici de oamenii simpli, nici de
instruiții psihoterapeuți moderni. Otto Buchinger menționează o serie de sfinți părinți ai
Bisericii creștine care țineau des posturi îndelungate. El mai spune că pelerinii mahomedani, când merg la Mecca, trebuie să postească total trei zile înainte și șapte zile la înapoiere, iar în Iudeea
existau sectele Esenienilor și Nazarinenilor care, în contrast
cu poporul iubitor de carne, trăiau
vegetarian, lipsindu-se de alcool și obișnuind posturi severe, de 40 de zile.
Utilizarea postului total în scop curativ a continuat fluctuant,
dar cu o relativă dezvoltare până la începutul secolului al XIX-lea. Acest secol a fost dominat
de școala de patologie materialistă a profesorului Wirchow și a
urmașilor săi: Liebig, Weit, Meleschote, Feuerbach, Buchner, care au făcut să amuțească toate vocile favorabile vindecării prin post total. De pretutindeni se înălțau voci care criticau acest fel
de vindecare. Chiar și bolnavii cu febră mare erau hrăniți bine. Francezul Chossat vorbea
despre nonsensul postului în timpul febrei. Durian interzicea postul nu numai
în stările febrile, ci și în cazurile de reumatism. Astfel, în ultima treime a secolului
al XIX-lea, tratamentele prin post total fuseseră
complet înlăturate din rândul artelor de vindecare.
Așa au stat lucrurile cam până în anii 1880. S-a întâmplat
atunci ca doi medici americani să
redescopere vechiul post total vindecător.
Doctorul Henry S. Tenner a fost primul care a îndrăznit să reintroducă tratamentul prin post total în terapeutica de purificare a
organismului, el însuși supunându-se unei înfometări de
40 de zile, sub supravegherea mai multor colegi, pentru a dovedi lipsa de
pericol a unui post absolut, îndelungat.
Al doilea medic american care a forțat ușa spre un nou mod de a privi tratamentul
prin post total a fost dr. Dewey din Meadville, Pennsylvania, care lucra la
spitalul din Chattanooga. El a scris o serie de cărți de o valoare neprețuită, câștigând un mare număr de adepți. Dr. Buchinger citează cazul unei fetițe
tratată prin post total de dr. Dewey,
care a produs o mare senzație. Cazul a fost următorul: Fetița suferea de multă vreme de dispepsie. A căpătat în plus și tifos, ca urmare vomitând orice
mâncare i se dădea, inclusiv apa. A fost supusă unui post total de 35 de zile, după care pulsul și temperatura au revenit la
normal, iar limba tot atât de curată ca a
unui nou născut. Fetița s-a însănătoșit complet! După aceasta, dr. Dewey a tratat nu
numai bolile acute, ci și pe cele cronice prin posturi
totale de 3, 4 sau 5 săptămâni,
având un asemenea succes, încât societatea medicală și presa medicală din Statele Unite au avut o dezbatere cu privire la această metodă de tratament. Cu toate acestea, medicina „oficială” a stârnit o furtună contra metodei prin post total, acest mod de
vindecare nefigurând în
analele ei. Au urmat o serie de alți mari adepți ai postului total în Rusia,
Franța, Germania etc.: dr. von
Seeland, dr. Adolf Meyer, dr. Sigmund Müller.
În Franța, dr. Guelpa a înregistrat
succese răsunătoare
în tratarea prin post total în diabet, astm, bronșită, bolile de stomac, intestin și
ficat, constipațiile cronice, feluritele erupții ale pielii și chiar artrite și inflamații ale ochilor. Tot în acea vreme, doctorul Just, conducătorul Sanatoriului Junghom din Harz, a combinat tratamentul
vegetarian de crudități cu postul total, cu rezultate deosebite.
În sfârșit, astăzi există o lungă listă de medici partizani ai postului total. Între diferitele școli de medicină în care se aplică această metodă terapeutică
există, firește, unele deosebiri de durată sau
detaliu (de pildă, apă simplă, apă distilată, alte lichide, sucuri de legume, aplicări de clisme sau nu, purgative
etc.). După durată, în Anglia și SUA se practică
postul total de 30 de zile, în Germania de 21 de zile, iar în Franța de 14 zile. „Clasicii” mai moderni ai postului total sunt: Suvorin, Nicolaev, Bragg, Buchinger,
Waerland. Între aceștia, trebuie să-i fim
recunoscători medicului militar german Otto
Buchinger pentru minunata sistematizare și
rezumare a fiziologiei postului
total, exprimată cel
mai clar cu putință:
Organismul nostru fiind obișnuit cu introducerea regulată a substanțelor energetice pe traiectul digestiv,
o întrerupere intenționată a acestei aprovizionări
este o măsură care are efecte profunde.
Din ziua în care lipsim pe
cineva de hrană (cu excepția apei și puține sucuri de fructe), corpul este supus unor legi noi, în care
trebuie să facă apel la
măsurile de urgență, iar în această privință, el nu este lipsit de posibilități. Este
folosită rezerva de glicogen a ficatului, precum și alte
substanțe nutritive prezente în sânge. Acestea pot întreține funcțiile organismului timp de trei
zile. Întregul metabolism se ajustează, făcând maximum de economie, după care corpul atacă depozitele de substanțe
proteice. Pentru aceasta, el se folosește de țesuturile și substanțele care constituie agenți morbizi, de stingherire, în celule,
cum ar fi tumefierile, depunerile de substanțe străine, precum și tot ce este putred, slab și împovărător pentru
organism.
Experiența medicului care conduce cura de
post arată că acolo unde se petrece ceva ce
duce la disoluție apare o durere vie. Substanțele
morbide care s-au depus în țesuturile bolnave stau captive și nu se pot urni. Când introducerea hranei încetează, aceste substanțe se dizolvă și se răspândesc în sânge, pentru a fi eliminate prin ficat, rinichi și tubul digestiv. Când întrerupem postul prea devreme, adică înainte de distrugerea totală a acestor depozite – și acesta este cazul cel mai frecvent – depunerile din sânge
revin în vechile lor locuri de depozitare. Acest fenomen se numește recul. Valul nou de hrană
introdusă în sânge împinge înapoi substanțele morbide care n-au mai apucat să fie evacuate. Numai în
cazuri fericite, după întreruperea postului, substanțele morbide existente în sânge se evacuează definitiv, fără recul. Partea morbidă dispare, iar cea sănătoasă rămâne,
iar anumite substanțe toxice străine, ca iodul, mercurul, creozotul etc. se simt pe limbă în timpul postului, ceea ce înseamnă că postitorul scapă de ele. Energia vitală, în
înțelepciunea ei biologică, distruge tot ce este dăunător, bolnav și de prisos din depozitele de grăsime, hipertrofice, și de
pe organele interne, glande și mușchi.
Sângele postitorului suferă acum
o îngroșare. Capacitatea lui de coagulare
crește. El conține acum cu 60-100% mai multă grăsime. Alcalinitatea scade, aciditatea crește, iar spre sfârșitul
postului (după 3, 4 săptămâni) concentrația de substanțe alcaline crește din nou. Când sângele atinge punctul inferior de conținut în substanțe alcaline, apar unele fenomene
neplăcute, ca amețeli, dureri de cap, sfârșeală, dureri de inimă, tendința de vomă etc. Aceste fenomene dispar pe măsură ce crește conținutului de substanțe
alcaline. Totodată crește numărul de hematii (numărul lor, în orice caz, nu scade), iar numărul leucocitelor scade simțitor,
ajungând cam la o treime în a 30-a zi de post. Scade întrucâtva și cantitatea de hemoglobină. Depozitele de toxine din celule se
elimină și se
evacuează. Celulele devin mai mici.
Temperatura corpului scade cu 0,5 - 1°C. Metabolismul scade. Oxidările se reduc. Într-un
post îndelungat, valorile metabolismului rămân
constante. Respirația scade întrucâtva în
intensitate. Pierderea apei din organism se reface prin distrugerea celulelor și prin oxidările hidrogenului. Mușchii au un procent mai scăzut de
oxigen și fosfor, dar devin mai bogați în calciu. În părțile moi ale organismului scade cantitatea de potasiu, crește însă cea de sodiu. Totuși, în cursul curei de post echilibrul mineral al lichidelor
tisulare rămâne constant. Glucoza din sânge
scade. Cantitatea de uree din sânge este în creștere. Cantitatea
totală a sângelui rămâne neschimbată, raportată la greutatea corpului. Dacă se
introduc în corp destule lichide, vâscozitatea sângelui nu crește deloc.
Cantitatea de urină
scade. Înfometații beau foarte puține lichide. Urina devine puternic acidă. După 10 zile de post, urina eliminată scade la jumătate, iar după 20 de zile ajunge la sfert. Fosfații
acizi, acidul oxibutiric, acidul acetic apar în cantități mici în urină. Corpul se apără de acidoza prea puternică a postului prin formarea amoniacului. Toate porțile de evacuare ale organismului sunt folosite din plin. Resturile
rezultate din arderea grăsimilor și hidraților de carbon ies prin plămâni. Restul proteinelor se elimină prin
rinichi. Substanțele minerale se evacuează prin pereții tubului digestiv. Transpirația răspândește un miros urât. Fiecare bolnav – artriticul,
astmaticul, diabeticul etc. – se caracterizează
printr-un miros aparte începând din ziua treia de post.
Numărul bătăilor inimii scade uneori de la 80
la 50 pe minut. La inimile robuste poate apărea o brahicardie pronunțată, în schimb, la inimile slabe,
numărul bătăilor crește. Tensiunea arterială
scade. Caracteristic este faptul că la
hipotensivi tensiunea de obicei crește,
ceea ce denotă că postul
are o acțiune de echilibrare. Explicația constă în faptul că pielea, mușchii și centrii nervoși sunt mai bine aprovizionați cu sânge ca de obicei. În genere, toată circulația decurge mai ușor, ceea ce prezintă o
importanță deosebită pentru bolnavii de inimă și cei cu boli ale vaselor de sânge. E interesant faptul că în urma acțiunii mai viguroase a nervilor și a irigării mai bune a mușchilor, capacitatea lor de muncă crește pe parcursul postului, exceptând primele 14 zile.
În cursul postului, stomacul secretă mai departe suc gastric, dar aciditatea acestuia scade. Pancreasul lucrează și el, dar acest organ pierde oarecum din volum prin reducerea țesutului constitutiv. Ficatul este punctul vamal, cel de schimb al întregii economii a
corpului. După epuizarea glicogenului, el are
de lucru cu arderea grăsimilor, ținând grăsimile scoase din depozite la
dispoziția organismului. Eliminarea bilei scade după o creștere a ei la începutul postului.
Vezica biliară are însă tendința de a se contracta puternic și de a elimina diferite substanțe – nisip
și pietre biliare. Aceste eforturi de purificare se
observă întotdeauna la cei ce postesc
total. Materialul evacuat se poate găsi în
resturile ce ies prin tubul digestiv. Peristaltismul tubului continuă în tot timpul postului. Totuși, toate
secrețiile digestive, începând cu
saliva și terminând cu secrețiile intestinale,
sunt cantitativ mai reduse. Pe baza observațiilor
de mai mulți ani, s-a constatat că, începând din ziua a 3-a, suprafața tubului digestiv își
schimbă funcția de absorbție în funcție de secreție, dar nu a sucurilor digestive,
ci a reziduurilor. Aspectul acestor substanțe
eliminate și mirosul lor arată cu ce fel de substanțe avem de-a face.
Substanța oaselor este cruțată în timpul postului. Este bătătoare la ochi cantitatea redusă de calciu eliminată. Măduva oaselor scade numai în urma unor posturi istovitoare (nu și
în timpul unor cure normale) și anume: grăsimile dispar și apare o substanță mucoidă. Vasele sanguine din interiorul
oaselor se lărgesc. Imediat după post apare o transformare a substanței mucoide în urma înmulțirii celulelor,
formându-se o nouă substanță medulară.
Secreția hormonală internă și folosirea hormonilor se modifică în cursul postului. Activitatea tiroidei scade, celulele ei devenind mai mici.
Același lucru se petrece cu paratiroidele și cu timusul. Glandele
suprarenale își modifică substanța corticală și cresc în volum. La înfometări îndelungate la animale, activitatea glandelor se reduce.
Tiroida și glandele care constituie
factorii de intensificare a metabolismului prezintă o activitate scăzută.
Din cele expuse mai sus se observă rolul
medicului interior, cu câtă grijă aranjează el totul în organismul postitorului. La înfometarea animalelor,
cel mai mult rezistă ovarele și testiculele, glandele necesare reproducerii, și substanța sistemului nervos central. Aici
se vede grija conștientă de scop a divinei puteri tămăduitoare. Reproducerea rămâne
activă chiar și la cea mai îndelungată
înfometare. Se spune că foamea duce la ușurarea corpului, ceea ce este adevărat,
dacă ne referim la corp în ansamblul
lui. Totuși, în timpul postului, vasele și mușchii prezintă un conținut mai ridicat de apă.
Cele mai multe cercetări
fiziologice cu privire la postul total vizează efectul foamei. Cetățeanul Levanziu din Malta a fost atent monitorizat. El s-a abținut de la mâncare de bună voie și a fost îngrijit 31 de zile. Animalele nu postesc, ele îndură foamea. Levanziu însă
postea. La om, foamea subită este însoțită de teamă, de disperare. Aceste emoții au
o influență considerabilă asupra funcțiilor și stării organelor interne, dacă nu
sunt controlate. Dăm aici un exemplu: După ce cei 500 de lucrători de la uzina de zinc din Silezia au încetat greva foamei, patru
greviști au fost transportați în stare gravă la spital. Toți cei 500 erau atât de istoviți de
cele 60 de ore de foame, încât nu se puteau ține pe
picioare. Greviștii se așteptau la un efect radical al demonstrației lor. Au fost însă de
ajuns trei zile de foame ca să fie doborâți.
Înainte
vreme se considera că omul moare dacă organismul pierde 40% din greutatea inițială. Dar această cifră nu este ceva necondiționat. Cu o îngrijire bună, puii
mamiferelor pot pierde 60% și chiar mai mult, fără să moară; din contră, hrăniți, își revin uimitor de bine și de repede. Erbivorele suportă
înfometarea foarte mult timp. Ele devin mai active cu această ocazie și uneori dau un spor de
randament. Aceasta este și o adaptare biologică a răpitoarelor, supuse întâmplărilor și perioadelor de înfometare. Nu avem date experimentale privitoare
la maimuțele antropoide frugivore, dar
oricum, experiențele în captivitate n-ar avea o
valoare documentară.
Părerile asupra duratei postului total la om diferă de la autor la autor. Dr. S. Muller vorbește despre un pacient care a postit 65 de zile și s-a vindecat de o boală
cronică foarte grea. Dr. Dewey a
raportat colegului său, dr. Müller din Germania, 3
cazuri de posturi îndelungate în țara sa. În două
cazuri pacienții au postit câte 65 de zile, iar
în al treilea caz, 70. Toate aceste cazuri au dus la vindecare. Dr. Linda
Hazard, elevă a lui Dewey, descrie un caz de post de 75 de zile, iar dr. Carrington
din Anglia aduce la cunoștință că un american de 43 de ani a postit 79 de zile, ajungând prin
aceasta la o minunată stare de sănătate. Recordul se pare că a
fost consemnat de scriitorul american Upton Sinclair, care descrie cele 90 de
zile de post ale unui proprietar de hotel din New York. Dr. Ernst Günter evidențiază cazul unui american cu o leziune
gravă a măduvei spinării, urmare a unei puncții defectuoase. Abandonat de medici, fără speranță, în scaunul său cu rotile, el a postit 60 de
zile. La capătul lor, nu a simțit nicio îmbunătățire, dar în următoarele 60 de zile, cele ale „stingerii
postului” cu sucuri și
supe ușoare, a avut
loc minunea vindecării.
Postul este o cură de
dezintoxicare, de transformare, de refacere a dispoziției psihice, de reglare-a
metabolismului și de dispariție a tensiunilor şi a refulărilor. „Am supravegheat peste 3.200 de persoane în post total, care au
trecut prin micul spital orășenesc. Au vorbit cu mine zilnic,
povestește dr. Buchinger. Firește că nu pretind că observațiile
mele referitoare la acești pacienți care s-au supus postului au exactitatea științifică a observațiilor lui Luciani asupra lui
Secoi sau ale lui Benedict asupra Iui Levanziu. Totuși, pentru mine, aceste observații au
o valoare mai mare decât acelea cuprinse în cărți. Observațiile mele pot fi acceptate de toți medicii care tratează prin
post total, căci ele sunt urmarea practicii și au fost făcute pe subiecți umani.”
„Dacă unui om sănătos încetăm să-i dăm de mâncare – cu aprobarea lui, având grijă de condițiile de îngrijire – energii
considerabile devin șomere, mai spune dr. Buchinger. Înainte,
acestea se ocupau de digestie și de asimilație. Acum ele ne stau la dispoziție. De
aceea, de multe ori, observăm la înfometați o capacitate de muncă a mușchilor și a sistemului nervos care ne
uluiește de-a dreptul. Noi explicăm aceasta prin surplusul de energii încătușat înainte și acum eliberat, dar la un bolnav nu este la fel. La bolnav,
rezervele de forțe sunt folosite imediat pentru reparații, pentru distrugerea unui țesut
bolnav, pentru metabolism (la ficat) și
evacuare, deci o muncă în plus, pe care n-o vedem la un
organism sănătos. Deseori
rămâne încă un plus de energie, care apare într-o minunată manifestare. Cura de post total este în esență o cură de dezintoxicare, de purificare
a tuturor țesuturilor corpului. Dar nu numai
atât. Această cură lucrează chiar cu materialul
postitorului. Ea este un tratament biologic în sensul lui cel mai bun, sub controlul
suveran intern, cu mult superior unei injecții
grosolane. Un efect al postului curativ îl constituie restabilirea colaborării dintre organele și sistemele corpului nostru, reinstaurarea
armoniei în organism. Un alt efect al postului total este descătușarea, eliberarea de trăirile sufletești negative, care poartă vina într-o mai mare măsură decât bănuim noi pentru tot felul de boli
grele ale corpului nostru. Presupunem că, în privința capacității sale de a posti, omul întrece
orice mamifer”.
Sursa: R.I. Mânecuță - Nutriția
omului, act sacru, Ed. Orfeu, 2000
Pe aceeași temă, citiți și postarea noastră „Postul - un
miracol”, care are atașat un e-book util, ce poate fi descărcat: http://frumoasaverde.blogspot.ro/2012/04/postul-un-miracol-e-book.html
FILM DOCUMENTAR
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.