ARTA CONVERSAŢIEI
Brian Tracy
O persoană îşi demonstrează personalitatea
prin modul în care comunică cu ceilalţi, prin schimbul de păreri, de informaţii,
de opinii. Iată câteva idei care vă vor ajuta să deveniţi interlocutori mai buni
în orice situaţie – de lucru sau în societate.
Prima regulă a unei conversaţii bune este să
adaptaţi conversaţia la ceea ce-l interesează pe interlocutor. Orice fel de
subiecte, inclusiv cele considerate tabu într-o conversaţie, sunt permise, dacă
persoana căreia îi vorbiţi este interesată de ele. Puteţi discuta politică sau
religie, dacă celălalt doreşte aceasta. Dacă vedeţi că nu reacţionează la un
anumit subiect, renunţaţi şi vorbiţi despre altceva. Una dintre cele mai bune
metode de a începe o conversaţie este să întrebaţi persoana: „Cu ce anume vă
ocupaţi?”. Dacă ştiţi ce face persoana în general, ce poziţie ocupă la serviciu
sau în ce domeniul lucrează, întrebaţi ceva de genul: „Ce anume faceți acolo?”,
sau „Cum merg lucrurile la serviciul dv.?” Indiferent de răspunsul pe care-l
primiţi referitor la ocupaţia sau activităţile ei, una dintre cele mai
interesante întrebări pe care o puteţi pune este: „Bine, dar cum ați ajuns să
vă ocupați de acest tip de afacere (sau de acest domeniu)?”. Cei mai mulţi
consideră că drumul pe care l-au parcurs în carieră constituie una dintre cele
mai fascinante poveşti spuse vreodată. Ori de câte ori vorbitorul se opreşte,
puteţi menţine conversaţia, întrebând: „Și pe urmă ce-ați mai făcut?”. Acest
tip de întrebări vă permit să continuaţi la nesfârşit conversaţia.
Cea mai importantă parte a adaptării
conversaţiei este să fiţi atenţi la cât interes manifestă celălalt faţă de
subiectul respectiv. Dacă acesta devine agitat, priveşte împrejur sau în
depărtare, este un semn că trebuie să găsiţi un alt subiect, mai interesant. Când
se întâmplă aşa ceva, luaţi o pauză de câteva clipe, puneţi întrebări, începând
cu unul dintre cuvintele Ce?, Unde?, Când?, Cum?, De ce? sau Cine?: „De când
locuiţi aici?”, „La ce universitate ați mers?”, „Când ați început să lucrați în
compania asta?”.
A doua regulă pentru o conversaţie bună este să
vorbiți și voi. Asta nu înseamnă, desigur, monolog. Dacă vedeţi că aţi vorbit
trei minute în şir fără întrebări sau comentarii din partea interlocutorului,
puteţi fi siguri că vorbiţi despre un subiect care vă interesează numai pe voi.
Toţi facem această greşeală. Țineți minte că dacă ceilalţi nu participă la
discuţie, atunci ceea ce rostiţi este un discurs, nu o conversaţie. O
conversaţie elegantă mai înseamnă şi a nu întrerupe o persoană când aceasta vorbeşte.
Dacă sunteţi întrerupţi atunci când, de exemplu, cineva se alătură grupului,
cel mai politicos lucru pe care îl aveţi de făcut este, în acelaşi timp, şi cel
mai greu: nu mai vorbiţi. Nu reveniţi asupra unei poveşti și nu încercaţi să o
terminaţi decât dacă sunteţi rugaţi să o faceţi. Conversaţia bună este ca
fluxul şi refluxul – înaintare şi retragere. Fiecare persoană are ocazia atât
să vorbească, cât şi să asculte. Dacă uneia dintre părţi nu i se dă ocazia să
vorbească, conversaţia devine monolog, iar persoana care vorbeşte va fi
considerată plicticoasă.
A treia regulă pentru o conversaţie bună este
să vă gândiţi înainte de a vorbi. Evitaţi să spuneţi ceva ce ar incomoda pe
cineva, l-ar face nefericit sau l-ar pune în lumină nefavorabilă. Fiţi plini de
tact şi conştienţi de sentimentele și sensibilităţile celorlalţi. Opusul
tactului este nesăbuinţa. O cale bună pentru a evita lipsa de tact este să nu
fiţi de neclintit în nicio privinţă. În autobiografia sa, Benjamin Franklin povesteşte
cum şi-a schimbat total personalitatea şi eficienţa în relaţiile cu ceilalţi, începându-şi
întotdeauna propoziţiile cu cuvinte de genul: „Mi se pare că...”, sau „Unii
spun că...” etc. Dacă vă prezentaţi opiniile într-un asemenea mod, pentru a
arăta că sunteţi conştienţi de posibilitatea că s-ar putea să greşiţi, veţi
constata că celorlalţi le este mult mai uşor să vă asculte şi să vă aprecieze
ideile.
Daţi de înţeles că sunteţi conştienţi de
faptul că celelalte puncte de vedere şi păreri sunt tot atât de valide ca şi
ale voastre. Nu există nimic total alb sau total negru în domeniile care se
supun opiniei sau gustului individual. Părerile voastre referitoare la
politică, religie, sex, regim alimentar sau orice alt subiect despre care
există multe puncte de vedere diferite, sunt doar atât: părerile voastre. Dacă
arătaţi clar că sunteţi deschis altor opinii şi altor interpretări, oamenii vor
fi şi ei mai deschişi faţă de ale voastre.
Pentru o bună conversaţie, respectaţi
intimitatea altor oameni şi păstraţi-vă şi voi intimitatea. Unii au obiceiul de
a-i chestiona pe ceilalţi, punându-le o grămadă de întrebări ale căror răspunsuri
nu-i privesc deloc. Păstraţi subiectele la un nivel de interes general şi
impersonal şi daţi-i celeilalte persoane ocazia de a decide dacă vrea sau nu să
se deschidă în faţa voastră. Nu-i împovăraţi cu problemele voastre pe cei pe
care abia i-aţi cunoscut. Există ceva care face din adunările sociale şi cocteiluri
un loc propice pentru confesiuni sau lungi discuţii despre toate necazurile
personale. Nu criticaţi niciodată, nu condamnaţi şi mai ales nu vă plângeţi.
Fiţi optimişti şi veseli. Păstraţi-vă problemele pentru voi.
Trebuie să fiți conștienți de faptul că tot
ceea ce spuneţi poate fi folosit împotriva voastră. Legea lui Burnham spune:
„Toată lumea ştie totul”. Orice spuneţi cuiva în anumite împrejurări va fi
aflat în cele din urmă de toată lumea şi mai ales de ultima persoană care aţi
dori să afle. Fiţi atenţi la ceea ce spuneţi! Nu există secrete în viaţa socială
sau de afaceri. Un secret a fost definit ca „ceva ce spui unei singure
persoane, o singură dată”, ceea ce înseamnă că secretele au valoare doar dacă
sunt împărtăşite.
În sfârşit, pentru a fi excelenţi
interlocutori, fiţi naturali. Fiţi voi înşivă. Lăsaţi-vă personalitatea să se
manifeste. Spuneţi numai ce simţiţi că vă reprezintă. Dacă, dintr-un motiv sau
altul, ceva în interiorul vostru vă îndeamnă să nu vorbiţi, ascultaţi-vă vocea
interioară. Vorbiţi cu uşurinţă și spontan, fără a încerca să impresionaţi sau
să fiţi impresionaţi de cineva. Spuneţi ce vă vine în minte, în mod natural. Cei
mai buni interlocutori şi cei cu care te simţi cel mai bine sunt oamenii relaxaţi,
optimişti şi complet naturali.
Arta conversaţiei şi a interacţiunii sociale
este terenul de joc în care vă puteţi dezvolta la maximum toate calităţile
personalităţii voastre. Puteţi practica fiecare dintre recomandările prezentate
aici, pentru a-i face pe ceilalţi să se simtă importanţi. Evitați să criticaţi,
să condamnaţi sau să vă lamentaţi atunci când conversaţi cu cineva. Fiţi
agreabili chiar și atunci când nu sunteţi de acord cu părerea celuilalt. Puteţi
face aceasta ca pe un exerciţiu de dezvoltare personală. Folosiți acceptarea,
zâmbindu-le celor pe care-i întâlniţi și privindu-i în ochi. Folosiți
aprecierea pentru ceea ce fac pentru voi, spunând „mulţumesc” pentru tot ce primiţi.
Folosiți aprobarea şi aprecierea, lăudându-i pentru ceea ce au realizat. Folosiți
admiraţia punând oamenilor întrebări despre ei înşişi şi apoi admirându-le trăsăturile,
calităţile și realizările. Şi, mai mult decât atât, folosiți atenţia, „magia
albă” a ascultatului activ. Aceasta vă va transforma în tipul de persoană în preajma
căreia vor dori mulţi să se afle.
Există o povestioară celebră despre Dale
Carnegie. Acesta a fost invitat odată, în New York, la o petrecere dată în onoarea
unei doamne bogate, care tocmai se întorsese din Africa. Când Carnegie a sosit
la petrecere, a fost prezentat doamnei, iar aceasta i-a spus imediat: „O,
domnule Carnegie, am auzit că sunteţi cel mai mare specialist în arta
conversaţiei din New York. Este adevărat?”. Dale Carnegie a replicat:
„Mulţumesc doamnă. Am auzit că tocmai v-aţi întors dintr-o excursie în Africa.
Ce v-a determinat să mergeţi acolo?”. După ce doamna i-a spus de ce a plecat în
Africa, Carnegie a întrebat-o: „Și cu cine ați mers în Africa?”, „Cât aţi stat
în Africa?” „Când v-aţi întors?”, „Prin ce locuri aţi călătorit în Africa?”, „Ce
anume aţi făcut cât aţi stat acolo?”. Cei doi au conversat cam 20 de minute, doamna
vorbind cam 95% din timp, răspunzând întrebărilor lui Carnegie. A doua zi, în
pagina socială a unui ziar newyorkez ea a fost citată spunând: „Dl. Dale Carnegie
este, în mod sigur, unul dintre cei mai mari specialişti în arta conversaţiei
din New York”.
Şi voi puteţi deveni un expert în arta
conversaţiei, învăţând cum să vorbiţi şi mai ales cum să ascultaţi. A comunica
şi a vă înţelege cu alţii este cel mai important lucru pe care-l puteţi învăţa.
În adolescenţă, eram o persoană retrasă.
Aveam puţini prieteni, iar cei pe care-i aveam erau, în mare parte, neadaptaţi
social, ca și mine. Incapacitatea mea de a mă comporta astfel încât oamenii să
vrea să se afle în prezenţa mea a aruncat o umbră asupra tinereţii mele. M-a
ţinut pe loc, până când am învăţat marele secret al relaţiilor. Secretul este
acela că puteţi deveni populari şi plăcuţi făcând două lucruri. Primul, ieşiţi
din voi înşivă şi intraţi în vieţile şi grijile celorlalţi. Deveniţi sincer interesaţi
de ei! Puneţi-le întrebări şi ascultaţi-i. Gândiţi-vă la ce-aţi putea face pentru
a-i ajuta. Practicaţi legea semănatului și a culesului. Faceţi altora ceea ce aţi
dori să vi se facă vouă. În al doilea rând, ocupaţi-vă de voi și de idealurile
voastre. Dezvoltaţi-vă talentele unice pe care le aveţi. Fiţi buni în ceea ce
faceţi. Cu cât faceţi mai bine lucrurile care sunt importante pentru voi, cu
atât vă va plăcea mai mult propria persoană. Și, cu cât vă plăceţi şi vă respectaţi
mai mult, cu atât veţi fi mai eficienţi şi mai în largul vostru în preajma
altora. Nimic nu atrage mai mult ca succesul. Vizualizaţi, afirmaţi şi jucaţi
rolul unei persoane de succes. Lucraţi asupra propriei persoane ca şi cum viitorul
vostru ar depinde de asta, deoarece aşa şi este. Puteţi deveni una dintre cele
mai optimiste şi eficiente persoane din lumea voastră și aşa veţi fi când veţi
aplica aceste idei în toate relaţiile voastre.
Sursa: Brian Tracy - Succesul în viață, Editura
For You, 2004
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.