COMUNITĂȚI
UMANE
CARE DEMONSTREAZĂ ROLUL ALIMENTAȚIEI NATURALE
CARE DEMONSTREAZĂ ROLUL ALIMENTAȚIEI NATURALE
Mulți oameni și-ar schimba mai degrabă religia decât stilul alimentar...
Deși aspectele practice ale alimentației
naturale par absolut noi pentru cunoașterea științifică, se pare că existența
unor comunități, mai mult sau mai puțin numeroase, care să practice un cu totul
alt stil de viață decât cel clasic, occidental, este cunoscută dintotdeauna. Iar
aici nu mă refer la populațiile total integrate în Natură, cu organizare
specific tribală (insulele polineziene, aborigenii australieni, africanii
etc.), ci la populațiile care au cunoscut trecerea „civilizației” moderne, cu
toate efectele acesteia, la toate nivelurile. De aceea, această prezentare are
o importanță deosebită. Ea oferă o imagine comparativă a ceea ce reprezenta
modul de viață al acestor comunități înaintea contactului cu tehnologia modernă
și efectele acestui contact. Și pentru că populația Hunza din zona Himalayei
reprezintă cazul special – atât prin puterea exemplului, cât și prin numeroasele
studii științifice medicale întreprinse în decursul timpului – o vom aborda separat,
în al doilea subiect.
Începem scurta noastră prezentare cu o populație
din zona Mexicului, cunoscută sub numele de indieni otomini. În lucrarea „Un
nou stil de viață. Poftă bună!” a dr. Jorge D. Pamplona-Rogers, autorul ne oferă
următoarele detalii, referitoare la această populație: Indienii otomini trăiesc
pe podișul din centrul Mexicului și se hrănesc cu cereale, turte de porumb,
fasole și diferite zarzavaturi. Studiile efectuate în mijlocul acestui popor,
care au fost publicate în 1948 în revista American
Journal of Public Health (R.K. Anderson, J. Calvo, W. Robinson, pag.1126),
arată că acești indigeni se bucură de o sănătate rar întâlnită. Cazurile de obezitate,
hipertensiune arterială sau cancer sunt aproape inexistente. Aceeași lucrare oferă
și alte informații, de data aceasta referitoare la șerpașii nepalezi: Acești
locuitori ai înălțimilor abrupte din masivul Himalaya sunt renumiți pentru
extraordinara lor rezistență fizică. Toate expedițiile pe Everest, ca și pe alți
munți din regiune, au ținut să aibă un grup de hamali șerpași.
Tensing Norgay, șerpașul care l-a însoțit pe alpinistul
australian Edmund Hilary în prima lui ascensiune a vârfului Everest, spune în
cartea sa autobiografică Tigers of the
Snows (Tigrii zăpezilor): „Cartofii sunt principala noastră cultură și baza
alimentației șerpașilor, la fel cum este orezul pentru hinduși și chinezi.
Varietățile de cartof care cresc în Himalaya se cultivă la altitudini foarte
mari (4-5.000 de metri), și cu ei se asigură provizia de alimente în locuri
îndepărtate... Alte alimente de bază în dieta noastră sunt orzul (crește până
la înălțimi de 4.000 de metri) și grâul (până la 3.000 de metri). De la turmele
de oi și capre și de la cirezile de yaci, șerpașii obțin lapte și brânză, cu
care își completează dieta bazată pe cartofi și cereale. Carnea abia dacă se
consumă și șerpașii care urmează budismul în forma lui strictă sunt vegetarieni
totali”.
În cotidianul „Național” din 22 aprilie 2002,
în articolul „Longevitatea oamenilor crește o dată cu altitudinea”, apar
detalii privitoare la modul de hrănire al unei populații, de asemenea deosebit
de longevivă, trăitoare pe platoul Anzilor – indienii americani din Villacamba:
În Anzi, unde la 4.000 de metri temperatura este de 23° tot timpul anului, iar
umiditatea este de 60%, se află Villacamba, un mic ținut care a devenit un fel
de model pentru persoanele aflate la vârsta a treia. Aici trăiesc șapte „ultracentenari”
dintr-o populație de 1.800 de locuitori. Pe lângă cei care au depășit deja suta
de ani, există în Villacamba mulți oameni care, deși au multe primăveri în spate,
au inima și vasele sanguine demne de un occidental de 40 de ani care ține regim
și duce o viață liniștită. În acest ținut andin, lumea se trezește la șapte
dimineața, se culcă la 8 seara, nu se agită pentru a-și atinge obiectivele
într-un timp cât mai scurt și își rezervă câteva momente din zi pentru meditație
și pentru lectură. Dar, mai mult decât atât, își organizează ziua în patru
perioade temporale foarte clare: există un moment pentru oboseală, un moment
pentru odihnă, un moment pentru relaxare și un moment destinat raporturilor cu
ceilalți.
Bărbat centenar din Villacamba
În afară de altitudine, care este în mod clar
un factor binefăcător, s-a mai observat că dieta indienilor americani din Anzi,
foarte diferită de a noastră, ar trebui să ne servească drept model. Locuitorii
din Villacamba consumă în mod normal cu 60% mai puține calorii decât un
european și au drept componente fundamentale ale dietei cerealele și legumele
crescute în mod natural. Aici nu se poate vorbi de obezitate, consumul de
alcool este ocazional și nu se fumează. Nu există medicamente, ci numai remedii
naturale pe bază de plante...
Cea mai amplă prezentare, în afară de cea a
populației Hunza, apare în informațiile referitoare la populația din Okinawa –
o comunitate inițial închisă, bazată pe alte reguli decât cele cunoscute de
societatea modernă. Lucrarea dr. Pamplona-Rogers, citată la începutul subiectului,
oferă scurte detalii și în privința acestei comunități: Locuitorii insulei
Okinawa au o dietă pe bază de vegetale (cereale, fructe și zarzavaturi).
Longevitatea și fertilitatea lor, ca și lipsa bolilor degenerative, în special
cancerul, au atras atenția cercetătorilor. În timpul celui de-Al Doilea Război
Mondial, un grup de medici militari a realizat o serie de autopsii a
indigenilor din această insulă, morți în bătălie, și s-au putut convinge că
indivizii cu o vârstă înaintată nu aveau tumori, nici semne de ateroscleroză,
artroză sau alte boli degenerative (P.E. Steiner, „Necropsii la oamenii din
Okinawa. Observații anatomice și patologice”, Archives of Pathology, nr. 42, pag. 359, 1946).
Însă, o prezentare mult mai detaliată a
acestei comunități insulare, ne este oferită în revista Formula AS, nr. 539, din octombrie 2002. Astfel, în acest număr
apare un articol cu titlul „Insula nemuritorilor fericiți”, având următoarele
subtitluri: Locuitorii de pe insula Okinawa sunt cei mai longevivi pământeni. O
moarte petrecută la 80 de ani este considerată un accident, având în vedere că
majoritatea localnicilor trăiesc peste 100 de ani. O echipă de reporteri
francezi a investigat recent fenomenul. Dar iată conținutul interesantului
articol:
«Ce vă spunem nu este o simplă poveste, ci
istorie adevărată. În secolul III, împăratul chinez Qin Shi Huangdi a trimis o
misiune în Marea Estului pentru a descoperi secretul imortalității de la
locuitorii insulelor numite pe-atunci „de aur” și „de argint”. Din păcate,
cronicile imperiale nu relatează urmarea acelei expediții maritime, localizarea
insulelor rămânând mai bine de două milenii obiectul speculațiilor geografice. Cu
toate acestea, în căsuța lui din Naha, capitala insulei Okinawa, scufundată
într-o grădină de bonsai, bătrânul Shosei Moriyama-san știe cu siguranță că el
aparține acelui popor al „nemuritorilor fericiți” pe care-l căutaseră
navigatorii chinezi. A doua zi după moartea „prematură” a fratelui său, în
vârstă de 78 de ani, Shosei Moriyama-san, cu 20 de ani mai mare decât defunctul,
i-a reunit pe toți membrii familiei, până la strănepoți, spunându-le cu
severitate: „Iată ce se va alege de voi dacă veți continua să mâncați conserve și
hamburgeri. Alimentele (vii) hrănesc viața, ele sunt leacul cel mai puternic de
pe pământ, cultivați-vă fizicul, intrați în armonie cu voi. Mișcați-vă, iubiți
munca și duceți la bun sfârșit ce faceți. În joc se află reputația noastră și
cea a urmașilor noștri din regatul Ryukyu”.
Ryukyu este vechiul nume al insulelor
tropicale Okinawa, devenite posesiune japoneză în 1879. O inscripție cu
caractere vechi, chinezești, gravată pe un clopot din castelul regal și datând
din 1458, atestă bunăstarea legendară a acestor insule. În ea se spune: „Ryukyu
beneficiază de o bogăție aparte în mările sudului. Această națiune a preluat înțelepciunea
strămoșilor, al căror cult l-a păstrat. Acesta este locul unde pe vremuri au trăit
fericiții nemuritori. Grație corăbiilor sale, Ryukyu este un pod între națiuni,
abundând astfel în produse exotice și comori.»
Femeie centenară din Okinawa
În ciuda tuturor încercărilor cumplite prin
care au trecut, „fericiții nemuritori” au rămas în continuare pe aceste locuri.
Și în clipa de față, Okinawa deține recordul mondial al speranței de viață: 86
de ani pentru femei, 78 de ani pentru bărbați, arhipelagul având 660 de
centenari (mulți trecuți demult peste 100 de ani), la o populație de 1,3 milioane.
Oare care este secretul lor? Cardiologul și gerontologul Makoto Suzuki studiază
de 27 de ani această enigmă. El conduce Centrul de studiu al longevității,
instalat într-un mic birou al Universității din Okinawa, unde se adună zeci de centenari.
Între ei, foarte puțini sunt bolnavi: câteva maladii cardiace, cancere la sân
sau la prostată. La Okinawa mamografiile nu sunt necesare.
Contrar sfaturilor date de medicii specialiști
în diabet de pretutindeni, centenarii de pe insulă consumă o mare cantitate de carbohidrați
și foarte puține proteine. Ei se îmbolnăvesc extrem de rar de Alzheimer sau de
demență senilă. Când se apropie de 90 de ani, 80% dintre bărbați și 60% dintre
femei au creierul perfect intact în comparație cu doar 40% în Europa sau
America. În plus, toți bătrânii conservă un nivel foarte ridicat al hormonilor sexuali.
Conform observațiilor făcute pe foarte mulți
centenari, longevitatea locuitorilor insulei nu este de natură genetică. Ea
este rezultatul fericit al unei alimentații sărace în carne și bogate în legume
amare, combinată cu exerciții fizice practicate constant, precum mersul pe jos,
dansul, grădinăritul, și cu o rețea de întrajutorare foarte puternică între
membrii comunității, care practic exclude singurătatea. Majoritatea tradițiilor
din Okinawa celebrează înaintarea în vârstă ca pe o sărbătoare a câștigării înțelepciunii,
un motiv de bucurie și nu o dramă a apropierii de moarte. Și, nu în ultimul
rând, viața spirituală a „nemuritorilor fericiți“ se bazează pe cultul strămoșilor.
(În mod bizar, toate popoarele la care „cultul morților” este puternic au o
viziune senină și optimistă a lumii de dincolo, fapt valabil și pentru zonele
românești care cultivă această tradiție, ca de pildă nordul Ardealului și
Maramureșului).
Iată, foarte pe scurt, câteva exemple ale
unor comunități ce oferă un alt mod de viață decât cel clasic, de tip
occidental. Iar, cel mai important, acesta reprezintă chiar un model viu, real,
palpabil și concret – dovedind că toată pledoaria noastră pentru Viață prin
Alimentația Naturală nu sunt doar simpliste speculații și teorii ciudate, ci
chiar o bucată din Realitate... Însă, cel mai elegant și relevant exemplu de
confirmare întocmai a acestor repere ne este oferit de populația Hunza, abordat
în subiectul următor:
Populația
Hunza și modelul social ideal de sănătate preventivă
Dacă exemplele subiectului anterior nu au
fost suficient de grăitoare sau relevante, atunci cu siguranță că prezentarea
stilului de viață al populației Hunza din podișul Himalayei va orienta decisiv
argumentația noastră către repere clare, fără ambiguități. De aceea, în continuare
vom cita studiul realizat de dr. R. McCarrison, șeful cercetării privind nutriția
din India de pe vremea ocupației britanice și prezentat în excepționala carte a
lui Peter Tompkins și Christopher Bird, Viața secretă a plantelor. Această lucrare
oferă și un studiu foarte interesant, efectuat pe două populații de șobolani:
una hrănită conform stilului tradițional, tipic occidental, iar cealaltă, exact
ca în dieta originară a populației Hunza. Dar să observăm nu numai concluziile
experimentului amintit, ci și o mică introducere în stilul de viață al populației
Hunza:
Bărbați Hunza - tată și fiu
La începutul secolului XX, Dr. Robert
McCarrison, șeful departamentului guvernamental de cercetări asupra nutriției
din India, a întreprins un amplu studiu care a dus la concluzii interesante în privința
legăturii dintre starea de sănătate a populației și practicile alimentare ale
acesteia. El s-a ocupat în special de zona Gilgit, o regiune muntoasă și izolată
din Kașmirul de Nord, unde locuitorii din neamul Hunza vădeau o vitalitate
excepțională. Erau în stare să parcurgă fără pauză drumuri lungi de câte 200 de
kilometri pe trasee accidentate din cei mai sălbatici munți din lume sau puteau
săpa copci în gheață înotând de la una la alta pe distanțe apreciabile, pe sub calota
dură de deasupra lor, iar asta fără țeluri practice, ci numai pentru propria
lor plăcere. Deși populația Hunza era relativ puțin numeroasă și înconjurată de
vecini prădalnici și cruzi, rareori se întâmpla să fie atacată de aceștia,
pentru simplul motiv că vecinii îi știau de frică, fiindcă de multe ori în
trecut avuseseră ocazia să se convingă de superioritatea acestor oameni. Era
însă vizibil un alt fapt, inexplicabil: toate populațiile din acea zonă trăiau
în același climat și în aceleași condiții geografice, și cu toate acestea erau
decimate de boli, ceea ce-l făcu pe McCarrison să caute motivele diferenței în
alte direcții, în primul rând în modul de alimentație.
În paralel, McCarrison începu și experiențe
amănunțite pe șobolani, care se știe că sunt atât de lacomi, încât mănâncă tot
ce mănâncă și omul, și a alcătuit mai multe loturi pe care le-a supus la
diferite regimuri alimentare. N-a fost nevoie de prea mult timp ca să-și dea
seama că aceste rozătoare creșteau, se dezvoltau și aveau o stare de sănătate întocmai
ca oamenii care foloseau regimul alimentar respectiv. Cât despre șobolanii hrăniți
asemeni locuitorilor din neamul Hunza, cu cereale, legume și fructe, la care se
adăuga lapte de capră crud, brânzeturi și unt numai din lapte de capră, aceștia
deveniră specimenele cele mai sănătoase din tot laboratorul lui McCarrison. Creșterea
lor era foarte rapidă, nu se îmbolnăveau niciodată, masculii erau de o
virilitate net superioară iar femelele mult mai fertile, puii sănătoși și
gradul de ,,mortalitate infantilă” aproape de zero. Mai mult decât atât, acești
șobolani vădeau un caracter de-a dreptul plăcut, erau blânzi, afectuoși și
aveau tot timpul o stare de bună dispoziție, care făcea să nu existe între ei conflicte.
Cu toată părerea de rău, McCarrison a hotărât
să-i sacrifice pe rând la atingerea vârstei de 27 de luni, care corespunde
vârstei de 55 de ani la om, și să le facă autopsia. La absolut niciun exemplar
nu s-au constatat disfuncții ale organelor interne. Spre deosebire de acești ,,șobolani
hunza”, celelalte loturi vădeau deficiențe fizice sau de comportament specifice
populațiilor ale căror reguli alimentare le urmaseră, îmbolnăvindu-se de aceleași
boli și având comportament asemănător, caracterizat în special prin țâfnă și
spirit agresiv. Aceștia trebuiau supravegheați în permanență și adesea separați,
ca să nu se omoare între ei. La autopsie s-au constatat bolile specifice, care
afectau fără greș aceleași organe ca la oameni – ovare, sistemul respirator, urinar,
digestiv, nervos și cardiovascular și aceleași afecțiuni de piele, păr sau
sânge. Pe baza acestor observații, McCarrison a ținut
o conferință în fața Asociației medicale din Marea Britanie, explicând confraților
săi că șobolanii supuși timp de doi ani regimului alimentar specific neamurilor
celor mai viguroase și mai puțin civilizate din India nu se îmbolnăviseră niciodată
și, la o vârstă apreciabilă, autopsiile relevaseră o stare de sănătate excelentă
a organelor interne. Concluziile finale ale experimentului au fost că sănătatea
omului privită ca un ansamblu depinde, ca și cea a șobolanilor, de specificul
alimentației. Dr. McCarrison mai spune: ,,Fapt e că admirabila stare a aparatului
digestiv la acești șobolani e în contrast puternic cu afecțiunile intestinale
sau dispepsiile atât de frecvente de care auzim tot timpul în țările cele mai
civilizate de pe glob”.
După această imagine de familiarizare cu
stilul și consecințele modului de hrănire și de viață al hunzașilor, vom aprofunda
aceste aspecte prin parcurgerea lucrării „O terapie de bază folosită împotriva
bolilor civilizației, a cancerului și a bolilor degenerative”, a microbiologului
dr. Mariana Ghezzo. În această lucrare, care detaliază modul de viață și
alimentație al populației Hunza, autoarea oferă un citat amplu, care aparține
chiar lui Sir McCarrison. Trebuie precizat că acesta, datorită marilor sale
merite de dietetician, a fost înnobilat de statul englez. De asemenea, ca medic
englez, el a avut ocazia, timp de 7 ani, să studieze acest mic popor de 14.000
de locuitori (la acea perioadă). Dar să dăm citire fragmentului propus:
«Hunza este un mic stat din nordul extrem al
Indiei. Se deosebește de vecinii săi atât ca aspect, cât și ca limbă. Un singur
lucru pare sigur: el trăiește în valea lui din vremuri străvechi. Valea Hunza
este o prăpastie adâncă și largă, ce duce la un lanț muntos înalt, Himalaya, pe
direcția est-vest. Ca urmare a sistemului de irigații propriu, regiunea este
extraordinar de fertilă și are o varietate de fructe și legume cultivate de
acest mic și harnic popor. Toți cei care, în călătoriile lor, trec prin această
vale, vorbesc despre extraordinara sănătate a poporului hunza, aspectul lor incomparabil,
curajul și buna lor dispoziție. Trăiesc mult și sunt viguroși, sunt foarte
perseverenți și, în general, se bucură de o sănătate permanentă, ieșită din comun.
În perioada în care am avut de-a face cu
acest popor, n-am întâlnit niciodată vreun caz de boală a aparatului digestiv:
dispepsie, ulcer gastric sau duodenal, apendicită, enterită sau cancer. Sunt
conștienți de această parte a anatomiei lor numai din cauza senzației de foame.
Oamenii acestui popor nu sunt nervoși, obosiți sau fricoși. Răceala este necunoscută.
Poporul Hunza este un popor de agricultori
demni de admirat, mult mai avansați decât vecinii lor. Marile lor sisteme de
irigații sunt renumite în toată Asia Centrală. Ca dulgheri, zidari, armurieri,
fierari și chiar aurari, ingineri de poduri, șosele și instalații de canal sunt
cu totul unici.
Poporul Hunza este favorizat de valea fertilă
în care trăiește, dar cauza deplinei sale sănătăți nu poate fi atribuită numai
pământului pe care trăiesc. Cea mai apropiată intrare spre ei este o vale tot
atât de fertilă, ce duce tot spre est-vest. În această vale trăiește poporul ishkomani.
Deși acest popor trăiește în aceleași condiții ca și vecinii săi hunza, el este
sărac, oamenii sunt mici de statură, cu aspect de ființe subnutrite. Au destul
pământ și apă, dar ishkomani sunt mult prea indolenți ca să profite de acest
avantaj. În țara lor nu există zidari, dulgheri sau altfel de meseriași, iar
mulți dintre ei par bolnavi.
În concluzie, putem exclude clima ca secret al
bunei sănătăți a poporului Hunza. Să le examinăm atunci hrana și modul de viață.
Se poate spune despre ei că 10 luni din an trăiesc în aer liber, căci bărbații,
femeile și copiii lucrează cu toții la câmp. Și condițiile lor sanitare sunt
mai bune. Au acordat o atenție deosebită apei potabile, pe care o păstrează în
cisterne speciale, acoperite.
Alimentația lor este foarte variată. Este formată
din grâu, orez, hrișcă și alte cereale, pe care de cele mai multe ori le mănâncă
în stare crudă, încolțite, sau proaspăt măcinate; dacă mănâncă pâine, aceasta
este completă. Mănâncă multe frunze verzi, cartofi, rădăcinoase, mazăre, fasole
păstăi și tot felul de alte crudități, fără să îndepărteze vreodată coaja; când
totuși gătesc, folosesc cât mai puțină apă, pe care apoi o beau. Sunt mari amatori
de lapte, pe care-l beau proaspăt, nefiert; mănâncă și unt pe care-l preferă
uns pe pâine, dar folosesc și zerul rămas de la prepararea untului. Mănâncă o
mulțime de fructe crude, nu le fierb niciodată; sparg sâmburii caiselor și le mănâncă
miezul. Mănâncă extrem de rar carne, și atunci de obicei în combinație cu semințe
de legume și cereale înăbușite, în cât se poate de puțină apă. Și animalele lor
mănâncă fructe crude; se poate observa cum măgarii, vacile și caprele mănâncă
dudele căzute la pământ. Și câinii sunt mari consumatori de fructe, fiind și
buni cunoscători ai acestora.
Femeile Hunza își alăptează copiii pe toată
durata primilor trei ani de viață, chiar dacă apare între timp o altă sarcină. Să
ne gândim ce importanță uriașă are acest fapt pentru întreaga viață ulterioară.
Alimentația poporului Hunza este aproape integral vegetală și în stare naturală:
alimentele sunt consumate proaspete și cu coajă.
În sistemul lor de practicare a agriculturii
sunt valabili de sute de ani doi factori esențiali. În primul rând, împrospătează
în permanență solul, pe care se presară nisip negru de pe iceberguri. În al doilea
rând, prepară compost pentru ameliorarea solului, la care folosesc orice rest
de produs natural: strâng cu grijă excrementele animale și toate verdețurile
refuzate de oameni și animale; presară pe terenurile de legume pământ bazic
luat de pe coline, în zilele irigării lor.
Acest popor nu are medici și nici spitale; nu
are nici poliție și nici închisori; nu este viciat din punct de vedere moral, așa
cum este lumea civilizată. De la acești oameni putem învăța că hrana vie și
modul de viață simplu, care decurge în mod firesc din aceasta, este drumul
drept și singurul care conduce la o lume a libertății și a păcii pentru noi toți.»
Ultima imagine a acestui subiect, ne este
oferită de lucrarea Dr. Jorge D. Pamplona-Rogers, „Un nou stil de viață. Poftă
bună!”. Aceasta atinge, în câteva scurte detalii, aspectele de viață ale hunzașilor,
care subliniază tocmai elementul remarcat și de noi – schimbarea modului de viață
la contactul cu „civilizația“ occidentală:
Doctorii Toomey și White, cardiologi distinși
din SUA, au vizitat această regiune în 1964 și au realizat diverse studii, care
au fost publicate în American Heart
Journal (E.G. Toomey și P.W. White – „Scurt studiu despre sănătatea bătrânilor
Hunza”). Se notează că hunzașii au o dietă foarte sobră, pe bază de fructe
proaspete și uscate, nuci, diferite zarzavaturi și cereale (orz, grâu și mei).
Ei consumă și puțin lapte de capră, iar carne de miel mănâncă doar o dată sau
de două ori pe an, la sărbători. După ce au studiat 25 de oameni care aveau
între 90 și 110 ani, medicii amintiți au văzut că toți aceștia aveau o presiune
arterială normală, un nivel de colesterol și o electrocardiogramă normală.
Între hunzași nu se cunosc cazuri de îmbolnăviri de cancer, boli de inimă, diabet
sau îmbătrânirea timpurie.
Regretabil este că sănătatea hunzașilor a
suferit schimbări în ultimii ani, căci au sosit și la ei „avantajele” civilizației:
conserve, dulciuri și produse rafinate prin procedee industriale. Au început să
apară primele cazuri de carii și de boli digestive, care altădată erau
necunoscute. Dar, în ciuda acestor lucruri, ei sunt unul dintre popoarele cu
cea mai mare longevitate de pe pământ.
Considerăm acum, la finalul acestui subiect,
că iată, un mod de viață natural, cu Alimentația Naturală ca element central,
nu reprezintă doar o utopie sau un experiment social dinainte ratat. Dimpotrivă,
dovezile sociale oferite prin aceste succinte exemple demonstrează o realitate dovedită
deocamdată izolat. Dar, cel mai important, este demonstrată! Deci, SE POATE!
Sursa: M. Paraschiv-Claudius – Tratat pentru
alimentația naturală a omului, Ed. Christalin, 2003
Foarte interesant! Dar aici nu stiu ce sanse avem sa ne intoarcem la natura... chiar daca am manca doar fructe, legume si cereale, tot viciate le-am manca, pentru ca sunt pline de chimicale, din pacate... Oare vom reusi vreodata sa ne intoarcem la ceea ce era, odinioara, bun si sanatos? Avand in veder drumul pe care mergem, nu cred. :((
RăspundețiȘtergereVrei fara chimicale?Simplu. Treci in gradina la munca.
RăspundețiȘtergereAr trebui sa redescoperim multe plante precum amarantul,unele alghe alimentare ca spirulina ce ar putea fi o alternativa la alimentatia actuala.Prin diversificarea culurilor omenirea ar putea depinde mai putin de plantele modificate geneticla care stim cu totii de ce si pentru ce au fost scoase pe piata.
RăspundețiȘtergere