ISTORIA TRENULUI
Istoria trenului începe acum 200 de ani, o dată cu inventarea primelor
vagoane, folosite inițial în mine. De atunci și până în prezent, trenurile au
evoluat permanent. Primele șine, făcute din lemn, au fost înlocuite cu cele din
oțel, locomotiva cu aburi a cedat locul celei electrice... iar nevoia de spațiu
și de viteză a continuat să stimuleze inventivitatea omului, ducând la apariția
căilor ferate suspendate și a celor din subteran. Oare și-ar fi imaginat cineva
acum 100 de ani că vor exista trenuri suspendate, sau că ele vor călători de pe
un continent pe altul mergând pe sub apă, printr-un tunel de câteva zeci de kilometri,
cu viteze de peste 300 km la oră?
În anul 1556, într-o carte despre roci scrisă de un autor grec apare pentru
prima dată în istorie termenul de „șine din lemn”. Mult mai târziu, prin anii
1750, acestea sunt înlocuite cu cele din fier, apoi cu șinele din oțel. Pe
aceste șine se scoteau rocile extrase din mine, vagonetele fiind trase de cai.
Ideea de a le folosi și pentru transportul de călători a apărut în 1804, odată
cu construirea primei locomotive cu aburi, de către americani. Anglia este însă
țara care, în 1825, a transportat călători între două orașe cu primul tren tras
de o locomotivă cu aburi. Puțin mai târziu, în 1829, inginerul englez Robert
Stephenson construiește prima locomotivă, numită „Racheta lui Stephenson”, care
se deplasa cu o viteză maximă de 47 km/h. Imediat, americanii încearcă și ei
locomotivele englezilor, dar acestea se dovedesc a fi prea grele pentru șinele
lor, așa că, în 1830, „Tom Degețel” devine prima locomotivă americană
funcțională.
În anii următori, trenurile își fac apariția și în Europa. În 1835, nemții
își înlocuiesc primele căi ferate (care aveau o singură șină!) cu cele normale,
alcătuite din două șine. În Rusia, Canada și Franța, construirea de căi ferate
începe în 1827, rețeaua mărindu-se considerabil până în 1840.
Nevoia omului de a călători cât mai departe a dus la apariția unor trasee
foarte lungi și aproape imposibil de construit. Astfel, Orient Express,
care inițial a avut ruta Paris - Istanbul (trecând și prin România), precum și Transsiberianul
(7.500 km), care traversează nordul înghețat al Rusiei, sunt printre cele mai
mari realizări ale vremii.
În 1836, în Rusia și în Statele Unite se construiesc primele vagoane de
dormit pentru trenurile care parcurgeau distanțe mari. Pe atunci, paturile nu
erau suspendate, ci fixate de podea.
Vagoanele din oțel apar în 1859, urmând și înlocuirea șinelor de fier cu
cele din oțel, în 1863. Linia transcontinentală Union Pacific, care traversa Statele
Unite de la vest la est, este dată în folosință în 1869. În același timp, se
extinde rețeaua de căi ferate, prin construirea de linii paralele pe același
traseu, fapt care duce la îngustarea lățimii șinelor. Din acest motiv, în 1885
se stabilește o lățime standard pentru distanța dintre șine (1,435 m) numită
ecartament. [Vezi istoria ecartamentului
aici: http://frumoasaverde.blogspot.ro/2012/04/ecartamentul.html]
Compartimentele apar în 1873 în Europa și în 1883 în America. Tunelurile
prin munți sunt tot o invenție americană, care a dus treptat la dispariția
diligențelor (trăsurile trase de mai mulți cai, care traversau Vestul Sălbatic).
Locomotiva electrică apare pentru prima dată în 1881, în Anglia, motorul
acesteia funcționând cu baterii. În 1895, pe linia Baltimore - Ohio din estul
Statelor Unite intră în funcțiune prima locomotivă a cărei alimentare se face
prin cabluri electrice suspendate, numite trolee (ca cele pe care merg
troleibuzele).
Tehnica avansează și, în 1924, apare celebra locomotivă Diesel, cel mai
folosit model până în zilele noastre. Aceasta a dus la dispariția firelor
electrice, locomotiva având în interior propriul generator. Apropiindu-ne de
prezent, la trenurile de mare viteză, motorul Diesel este înlocuit cu turbina
electrică.
Bolizii pe șine și-au făcut apariția pentru prima oară în Japonia. Trenul
Shinkansen (numit și „trenul glonț”) devine în 1964 cel mai rapid tren din
lume.
În 1981, francezii construiesc TGV-ul (train
à grande vitesse - tren de mare viteză) care deține și astăzi recordul: 574,8
kilometri pe oră, stabilit în 2007. I-au urmat italienii (1988), nemții (1991)
și americanii, pe linia Washington DC - Boston (2000).
În țara noastră, istoria trenului începe în 1854, o dată cu darea în folosință
a primei căi ferate, între localitățile Oravița și Baziaș. Au urmat rutele
Cernavodă - Constanța (1860) și București - Giurgiu (1869). În prezent,
lungimea totală a rețelei de căi ferate românești este de cca 12.000 de
kilometri. Centrul feroviar principal este București, de unde pleacă 8
magistrale (artere cu mai multe linii) spre toate zonele țării, 10 dintre acestea
traversând Carpații prin tuneluri.
Sursa: aici
CELE MAI
FRUMOASE GĂRI DIN EUROPA
Gara
Benedictinilor din Limoges - Franța
Gara
Centrală din Groningen - Olanda
Gara
Centrală din Helsinki - Finlanda
Gara
din Anvers - Belgia
Gara
Hauptbahnhof din Berlin - Germania
Gara
Centrală din Amsterdam - Olanda
Gara
Liège-Guillemins - Belgia
Gara
Lugovaya din Vladivostok - Rusia
Gara
St. Pancras din Londra - Marea Britanie
Dar oricât de frumoase ar fi gările din Europa supercivilizată, niciuna
dintre ele nu poate concura cu gara Lucknow Gharbagh din India, care își merită
din plin calificativul de cea mai frumoasă gară din lume. Construcția ei a
început în 1914 și a fost terminată în 1923, fiind considerată o capodoperă
arhitecturală.
Și tot India se poate mândri și cu cel mai scump și mai luxos tren din
lume. Conceput să recreeze eleganța și opulența cu care erau obișnuiți maharajahii
Indiei, Maharajas Express este proprietatea corporației Indian Railway Catering and Tourism și circulă în lunile octombrie
- aprilie pe 5 trasee de vis, având 12 destinații deosebite, situate în
nord-vestul și centrul Indiei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.