SCURTĂ
ISTORIE A AUTOMOBILULUI
Păzea!
Păzea că trece-n goană,
Aleargă, vâjâie ca vântul,
Și dacă n-ai urechi normale,
Te face una cu pământul!
Aleargă, vâjâie ca vântul,
Și dacă n-ai urechi normale,
Te face una cu pământul!
Păzea, că e iresponsabil,
El are flăcări în artere
Și te pălește fără veste
Cu patruzeci de cai putere!
Pufnește, zbârnâie, se-ntoarce
Și lasă-n urma lui, pe drum,
Miros albastru de benzină
Și nori de pulbere și fum...
Așa își începea Ion Minulescu
în 1910 poezia „Romanța automobilului”. Cu siguranță, în urmă cu 100 de ani,
automobilul era catalogat drept o bizarerie. Totul a început în anul 1806, când
un inventator elvețian pe nume Franҫois Isaac de Rivaz a realizat primul motor
cu ardere internă. Acest motor era alimentat cu un amestec de hidrogen și oxigen
iar de Rivaz l-a folosit pentru a echipa ceea ce se poate numi primul mijloc de
locomoție cu propulsie construit vreodată. Proiectul său a fost însă unul
rudimentar și, prin urmare, nu a avut succes comercial.
Abia în 1885, Karl Benz, un
inginer și inventator german, a construit primul motor cu combustie internă în
patru timpi, alimentat cu benzină obținută din petrol. Deși mai mulți ingineri
germani au lucrat în epocă la propria lor versiune, Karl Benz este creditat ca
adevăratul inventator al motorului. El și-a folosit invenția pentru a dota
primul automobil din lume, care nu era de fapt altceva decât un scaun pe trei
roți, cu motor. Mai târziu, Benz a creat modele Benz pe patru roți, având
motoare îmbunătățite, iar în 1888 a început în Germania prima producție în
serie de automobile. Licența lui Benz a fost preluată în Franța de către Emile
Roger. În 1898 Louis Renault produce primele sale automobile. În 1901 apare
Peugeot, iar în jurul anului 1903 începe și în Franța producția în serie a
acestora.
În Statele Unite, doi bărbați
au avut o influență majoră în industria de automobile: Henry Ford și Ransom
Olds. Olds este fondatorul Olds Motor Vehicle Co. și creatorul automobilului Oldsmobile.
El a fost primul care a venit pe piață cu o mașină la preț scăzut și în
producție de masă, astfel încât publicul larg și-a putut-o permite. Totuși,
Henry Ford este cel ce va revoluționa istoria automobilului, atât prin
schimbările de design, cât mai ales prin producția de mare serie în care era
realizat automobilul său, Ford Model T. Linia de asamblare a lui Ford a fost
considerată un model de eficiență maximă, ajungând ca în anul 1914 să fie
produse și vândute 250.000 de bucăți.
În perioada 1920-1940 apar noi
firme constructoare de autovehicule: Chrysler (1925), Pontiac (1926), LaSalle
(1927), Plymouth (1928). În 1922 apare primul automobil cu caroserie unitară:
Lancia Lambda, cu motor cu patru cilindri și suspensie și frâne independente.
Pe piața britanică apare
Austin 7, designul ei fiind preluat mai târziu și de alte firme celebre, ca BMW
și Nissan. În 1929, Alfieri Maserati construiește prima mașină de curse:
Maserati Tipo 26.
Perioada celui de-Al Doilea
Război Mondial reprezintă un moment de stagnare pentru producția de automobile,
mai ales în Europa, ale cărei eforturi sunt concentrate pe producția de vehicule
de luptă. Convinși de necesitatea intrării în război, americanii proiectează un
vehicul capabil să se deplaseze pe orice teren. Astfel Chrysler construiește
primul automobil de tip jeep, care este patentat în 1943.
După război, în 1946, sunt
realizate în Germania primele 10.000 de mașini Volkswagen Beetle, iar în
Italia, Enzo Ferrari lansează Ferrari 250.
În anii ’50, viteza și puterea
motoarelor se măresc, iar design-ul caroseriilor devine din ce în ce mai sofisticat.
Cu timpul, industria de automobile progresează, autoturismele fiind tot mai
căutate. Apar centurile de siguranță, airbag-urile, tetierele, sistemele
ESP, ABS, diverși senzori care ajută șoferul să evite un accident și protejează
pasagerii în cazul producerii unuia.
În prezent, se construiesc
anual cca 60 de milioane de vehicule, care necesită ocuparea forței de muncă a
peste 9 milioane de persoane, implicate direct în construcție sau în serviciile
conexe, ceea ce reprezintă 5% din ocuparea forței de muncă la nivel mondial.
Mai mult, se estimează că fiecare loc de muncă din industria auto directă
susține cel puțin încă 5 de locuri de muncă indirecte, din industrii conexe
(oțel, fier, aluminiu, sticlă, plastic, covoare, textile, cauciuc, IT etc.),
rezultând suplimentar cca 50 de milioane de locuri de muncă, datorate industriei
auto (conform The International
Organization of Motor Vehicle Manufacturers).
Curiozități despre automobile
și industria automobilelor:
- Primele autovehicule
foloseau o manetă în locul volanului.
- Prima poliță de asigurare
auto a fost emisă în 1897 în Westfield, MA, SUA.
- Ștergătoarele de parbriz au
fost inventate de o femeie. Mary Anderson a primit în noiembrie 1903 primul
patent pentru un dispozitiv de curățare a parbrizului: un mecanism în formă de
braț, dotat cu o lamă de cauciuc.
- Primul radio de mașină a
fost realizat în 1929.
- Centurile de siguranță și
parbrizul din material incasabil au fost introduse de constructorul avangardist
Preston Tucker, în 1948.
- Cea mai lungă coadă de
mașini cauzată de un ambuteiaj s-a înregistrat în anul 1980, între Paris și Lyon,
Franța. Coada a avut cca 200 km.
- Un airbag are nevoie de 40
de milisecunde ca să se deschidă în urma unui accident.
- Ferrari fabrică 14 mașini pe
zi.
- Orașul cu cele mai multe
Rolls Royce-uri pe cap de locuitor este Hong Kong.
- În medie, o persoană petrece
2 săptămâni din viață așteptând schimbarea culorii semaforului.
Sursa: aici
PRIMELE
AUTOMOBILE DIN LUME
Benz
Patent Motor Vehicle, 1886 (replică)
Karl Benz realizează în 1886
un automobil cu trei roţi, echipat cu un motor monocilindric orizontal, răcire
cu apă, putere 0,9 CP la 400 rot/min, viteză maximă 15 km/h, roţi motoare
spate, transmisie cu lanţ.
Panhard & Levassor, 1891 (model B2)
Panhard & Levassor fabrică
în 1891 primul automobil care are structura asemănătoare cu cea actuală, având
motorul dispus în faţă, ambreiaj şi tracţiune pe roţile din spate. Motorul cu
patru cilindri în linie avea capacitatea cilindrică de 3562 cm3,
putere 9 kW/750 min-1 și răcire cu apă. Acesta este primul automobil
cu volan. Firma a fost preluată de Citroën în anul 1967.
Ford 1909 (model T)
Primul care a avut ideea de a
produce automobile accesibile publicului larg a fost Henry Ford care, în anul
1909, montează în serie un autoturism dotat cu un motor cu patru cilindri în
linie, răcit cu apă, capacitate cilindrică 2896 cm3, putere 15 kW,
dotat cu ambreiaj și cutie de viteze planetară cu 2+1 trepte. S-au produs până
în 1927 peste 15 milioane buc.
Rolls-Royce Silver Ghost 1906
Rolls-Royce Silver Ghost 1906 – motor cu şase cilindri în
linie, capacitate cilindrică 7428 cm3, putere 40/50 CP, caroserie cu elemente
din argint, arcuri foi învelite cu piele.
Automobilul lui Jenatzy „Jamais Contente”,
1899
În anul 1899, în Belgia, Camille
Jenatzy, poreclit Le diable rouge (Diavolul roşu), construieşte primul vehicul cu tracţiune electrică din
lume. De asemenea, acesta este şi primul automobil care depăşeşte viteza
simbolică de 100 km/h (viteza maximă = 105,9 km/h).
Baker Electric, 1902
După trei ani, apare și în Statele
Unite primul automobil electric, realizat de Baker Electric. Acesta avea un
motor de 20V, ce dezvolta puterea de 0,7 kW şi viteza maximă de 40 km/h, beneficiind
de o autonomie de 80 km.
Stanley Steamer Model E2, 1909
Din 1909 şi până în 1927, fraţii
gemeni Stanley au fabricat în SUA automobile echipate cu motoare cu aburi.
Motorul avea 2 cilindri și puterea de 7,4 kW.
CELE MAI
SCUMPE MAȘINI DIN LUME ÎN 2014
Porsche 918 Spyder - 850.000 $
Hennessey Venom GT - 1 milion $
Zenvo ST1 - 1,2 milioane $
McLaren
P1 - 1,3 milioane $
Pagani
Huayra - 1,3 milioane $
Ferrari
LaFerrari - 1,4 milioane $
Lamborghini
Reventon - 1,6 milioane $
Pagani
Zonda Cinque Roadster - 1,8 milioane $
Koenigsegg One:1 - 2 milioane $
Bugatti Veyron Super Sport - 2,5 milioane $
Lykan Hypersport - 3,4 milioane $
Lamborghini
Veneno - 4 milioane $
Automobile
din perioada 2006-2013
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.