JURISPRUDENȚĂ
ROMANȚATĂ DIN
EVUL MEDIU
E greu să acordezi barocul cu romanticul. Totuși,
nu pot caracteriza altfel grupul de juriști care s-a format la începutul
secolului al XVIII-lea în jurul universităților germane, care făcea să răsară
flori, fie ele cât de bizare, pe aridul teren al jurisprudenței. Cine are posibilitatea
să răsfoiască noianul disertațiilor, disputelor, comentariilor și tratatelor
acelei vremi se va simți de parcă ar sta în fața unui câmp presărat cu flori
stranii.
Aceste studii dezbăteau problemele juridice
într-un mod vădit romanțios. Autorii lor își încercau agerimea spiritului
asupra instituțiilor juridice. Juristul de azi, de pildă, își alege ca temă
legea chiriilor, dreptul de succesiune, dreptul familiei, dreptul cambial, și despre
fiecare în parte scrie un studiu mai mult sau mai puțin substanțial. Nu astfel
se apuca de treabă juristul barocului german. El își fixa ochii pe câte o
persoană sau un obiect și pe acesta îl plimba de-a lungul diferitelor paragrafe.
A fost redactat dreptul morarilor, al brutarilor, al fierarilor, al trompeților,
ba chiar și al prostituatelor. Ei discutau cu seriozitate despre drepturile
câinilor, ale porumbeilor, ale albinelor. Au luat în vârful condeielor
raporturile juridice privitoare la scrisorile de dragoste, problemele juridice
ivite în legătură cu pălmuitul, au rezolvat problemele juridice iscate de
bântuirile stafiilor. Toate acestea sunt prezentate în stilul pompos al
barocului, esența fiind înlocuită cu speculații lipsite de conținut. Într-un
cuvânt... romanțat.
Dreptul
canin
De
jure canum. Cu acest titlu
apare, în 1734, expunerea populară a avocatului Heinrich Klüver din Wittenberg
despre dreptul câinilor. Acest opuscul ar putea servi în școli drept model al modului
de gândire barocă. Primul capitol se ocupă cu apologia câinelui. Autorul povestește
întâmplări despre docilitatea și fidelitatea animalului. Pofta de a povesti îl târăște
în paragrafele 23 și 24 pe tărâmuri neobișnuite:
§ 23. Odată, găina unei femei bătrâne și sărace
își ouase conștiincios ouăle cu care a fost prevăzută de mama natură, însă n-a
mai apucat să le clocească, murind dintr-o cauză oarecare. Biata femeie își
frângea mâinile de necăjită ce era, deoarece se gândea că s-a isprăvit cu creșterea
găinilor, fiindcă n-o să mai aibă cine să clocească ouăle. Cățelușul ei, de
parcă ar fi înțeles tragica situație, s-a așezat pe ouă și le-a clocit pe
toate.
§ 24. O cărturăreasă de la țară a preparat găinilor
sale o hrană deosebită, pentru ca ele să devină bune ouătoare. Câinele ei a
înfulecat mâncarea găinilor. Rezultatul: atâta timp cât a ținut efectul
alimentului, câinele a ouat un ou după altul, de parcă ar fi fost găină.
Doar în capitolul trei încep să mârâie
problemele propriu-zise ale dreptului canin. Se perindă, ca unii care stârnesc
diferite încurcături juridice - câinii de casă, cei de vânătoare și cei turbați.
În scenă apare și hingherul. Rolul acestuia nu-i așa de simplu, cum s-ar părea.
După regulamentul vechilor bresle, un om care a fost odată hingher nu mai putea
fi vreodată membru al vreunei bresle, deoarece meseria aceasta era trecută în rândul
ocupațiilor dezonorante. Totuși, se putea întâmpla ca vreun meseriaș onorabil
să omoare un câine. Problema juridică consta în ce măsură se poate califica
acest meseriaș drept hingher de ocazie, cu alte cuvinte, amator și nu profesionist
în meseria de hingher.
Câinii doctorului Klüver și-au amestecat lătratul
și în dreptul de succesiune. Aflăm astfel că un câine nu se consideră avere
succesorală, în consecință este moștenit de către celălalt soț. În schimb,
zgarda câinelui numai în acel caz poate fi moștenită de către soț, dacă este confecționată
din curea simplă. În caz că este bătută cu argint, se va preda moștenitorilor
în drept. Autorul mai scormonește o mulțime de probleme canine interesante, dar
în locul lor voi face cunoscută o altă capodoperă de-a lui: studiul apărut în
multe ediții despre copilul născut în poștalion.
Copilul
născut în poștalion și taxa de transport
Titlul întreg sună astfel: „Scurtă monografie
despre problema juridică: Dacă o femeie însărcinată naște un copil în timp ce
călătorește într-un poștalion, este obligată să plătească taxa de transport și pentru
prunc?” (Jena, 1709). Înainte de nașterea unui copil în poștalion, autorul discută
problema dacă, în general, se cade ca o femeie să călătorească neînsoțită. În
legătură cu aceasta, el îl citează pe profesorul Beier de la Jena, care este
categoric împotriva acestui fel de călătorii, quia suspectum reddunt pudieitiam (fiindcă ridică îndoieli în privința
pudorii). Însuși autorul nostru admite că se pot isca suspiciuni. În schimb,
descoperă și o circumstanță atenuantă: este posibil, spune el, ca femeia să
aibă treabă, și astfel să fie obligată să călătorească. S-ar putea întâmpla
însă ca vreun călător să dea târcoale cu propuneri obraznice doamnei care călătorește
singură. În acest caz, autorul recomandă un răspuns strașnic, cu referire la
pudoare. Îndrăznețului trebuie să i se răspundă în felul următor: „Dacă mă iubiți
cu adevărat, nu-mi răpiți tocmai ceea ce mă face demnă de iubit”.
După acest preambul, are loc evenimentul ce
servește ca subiect disertației: Călătoarea singuratică naște pe neașteptate un
copil în poștalion. Autorul nu este preocupat de problema ajutorului medical,
pentru el fiind importantă doar cea juridică: Oare trebuie plătită o taxă de
transport și pentru nou-născut? În limbajul de azi, trebuie cumpărat bilet și pentru
copil? Sunt două cazuri posibile:
1. Femeia a închiriat toată trăsura. În acest
caz, are dreptul să invite oricâți musafiri dorește, fără ca proprietarul poștalionului
să poată pretinde vreo taxă separată. Copilul este considerat în acest caz un
oaspete.
2. A cumpărat bilet doar
pentru ea. Această eventualitate a fost discutată de mai mulți învățați și s-a
ajuns la părerea generală că pentru copil nu trebuie plătit bilet, partus enim antequam edatur mulieris portio
est vel viscerum (fiindcă fătul
face parte din trupul femeii, asemeni organelor ei interne). Autorul împărtășește
aceeași opinie, dar din cu totul alte motive, și se pare că întreaga disertație
a scris-o ca să opună argumentelor juriștilor retrograzi argumentele sale „înnoitoare”
și surprinzătoare. Argumentul de mai sus, după care copilul face parte din
trupul femeii și deci poate fi considerat persoană de sine stătătoare, stă în
picioare tot atât cât și oricare dintre organele ei interne. Adică stă, dar
numai atâta timp cât copilul se ascunde înăuntru. Din momentul în care s-a
desprins de mamă, el trebuie considerat o persoană independentă.
Care sunt, așadar, noile argumente hotărâtoare?
1. Copilul nu ocupă un loc separat pe bancă,
deci nu-l păgubește pe cărăuș. Chiar dacă mama n-ar fi în stare să-l țină în brațe,
nici atunci n-ar fi nevoie să-l așeze pe bancă, fiindcă poate fi culcat pe
paiele din fundul trăsurii.
2. Cărăușul poate să vadă că femeia este însărcinată,
deci trebuie să țină cont de sporire. Clar!
Dar se schimbă oare situația dacă femeia,
precaută, își ia cu sine și un leagăn? Da, se schimbă, deoarece leagănul ocupă
un loc în trăsură. Dar nici în acest caz nu se va plăti pentru copil, ci pentru
leagăn, și asta numai în cazul în care proprietarul poștalionului dovedește că
locul ocupat de leagăn l-ar fi putut da altcuiva.
O nouă încurcătură: femeia nu vrea să plătească pentru leagăn. Ce poate face, în acest caz, cărăușul? Poate opri leagănul. Foarte bine, dar cu ce fel de drept? Cu drept de zălog, ori cu simplul drept de reținere? Nu-i totuna, fiindcă dacă n-are decât drept de reținere, i-o poate lua înainte un creditor cu drept de zălog. După ce citează o groază de autorități în materie de drept, autorul ajunge la concluzia că proprietarul poștalionului n-are decât drept de reținere. Cine se îndoiește de corectitudinea citatelor, să răsfoiască opus-ul de mare autoritate, unanim apreciat, al doctorului Harprecht, intitulat Recht der Fuhrleute (Dreptul cărăușilor), în care le va găsi pe toate în partea I, cap. 4, § I, p. 63.
Domeniul juridic al scrisorilor
de dragoste
Dacă m-am ocupat de complicațiile juridice
iscate în jurul nou-născutului, o să amintesc și despre antecedente. Bernhard
Pfretzscher, jurist, savant din Wittenberg, s-a aventurat pe acest tărâm al
dreptului, neglijat până atunci, scriind o lucrare de interes obștesc despre
scrisorile de dragoste: De libris amatoriis,
(Wittenberg, 1744). Studiul se împarte în două părți: se discută separat despre
dragostea cinstită și despre cea vinovată.
- Primul caz, prima întrebare: în ce măsură
obligă la căsătorie scrisoarea de dragoste a unui minor? Răspuns: dacă părinții
au consimțit să fie scrisă, ea obligă, altfel, nu. Hotărârea este corectă, cu
toate că în practică, de la Papinian încoace, e foarte puțin probabil să se fi
compus vreo scrisoare de dragoste cu aprobare părintească...
- Întrebarea următoare: scrisoarea unui alienat
obligă la căsătorie? Problema nu-i deloc simplă. Dacă studiem cu atenție
cazurile, găsim nenumărate exemple în care chiar dragostea este cea care
tulbură mintea celui care a compus scrisoarea. Câteodată îl țicnește în așa măsură,
încât arată de parcă ar fi nebun de legat. După unii juriști, îndrăgostiții exaltați
trebuie considerați nebuni și, prin urmare, scrisorile lor de dragoste nu
obligă la nimic. Punctul de vedere al autorului: trebuie cerută părerea
medicilor specialiști, spre a putea stabili gradul de nebunie.
- O altă complicație: În ce măsură obligă
scrisoarea omului beat? Depinde de gradul de beție, își dă cu părerea autorul. Trebuie
să se procedeze foarte prudent cu interpretarea declarațiilor nu tocmai limpezi
din scrisorile de dragoste.
- Juriștii au căzut de acord că declarațiile
vagi, ca de exemplu: „Ești a mea” sau „Să fii a mea” etc., nu obligă. În
schimb, da, sunt considerate drept promisiuni de căsătorie frazele astfel însăilate:
„Orice ar spune lumea, vreau să fii a mea”; „Scumpa mea, ești a mea, niciodată
nu te voi părăsi'”; „Numai moartea ne poate despărți”.
Ce de îndrumări folositoare pentru tinerii corespondenți!
Între acestea, se remarcă ultima frază a colecției de exemple: ,,Dacă o să mă
căsătoresc vreodată, atunci numai pe tine te iau”. Autorul se plasează pe o
bază riguros legală, trecând declarația de mai sus în rândul promisiunilor ipotetice,
conform regulii lex permittens; în
cazul prezenței unei condiții de amânare (dacă...), contractul nu intră în
vigoare decât odată cu îndeplinirea condiției. Deci, în cazul în care autorul
scrisorii e hotărât să nu se căsătorească niciodată, nu poate fi obligat să se
căsătorească nici cu domnișoara în cauză.
- Ultima întrebare din domeniul dragostei
cinstite: ce se întâmplă dacă adresanta nu răspunde la scrisoare? După autor,
nici nu e obligată. O declarație valabilă îl obligă pe cel care a emis-o chiar
dacă onorabila nu răspunde. În caz de dubiu, se ia hotărârea ca femeia să
declare sub jurământ în ce fel a interpretat conținutul scrisorii.
Cu al doilea caz - dragostea vinovată -
autorul termină repede. De această rubrică țin scrisorile de dragoste ale soților, anume cele adresate unor terțe persoane. Dacă soția se pretează la astfel de
lucruri, soțul poate proceda în două feluri:
1. Dacă femeia a greșit din lipsă de experiență,
trebuie iertată.
2. Dacă femeia a corespondat în mod conștient,
soțul are voie s-o pălmuiască. De altfel, și puncte de vedere utilitariste
justifică o palmă aplicată la timp, lucru care-l scutește pe soț ca mai târziu
să fie nevoit să recurgă la măsuri disciplinare mai grave.
Dar dacă femeia își prinde bărbatul asupra
faptului? Ei bine, ea nu poate uza de palme sau de alte procedee teroriste ca mijloace
represive, ci trebuie să aranjeze afacerea în mod pașnic. Cu această expunere
de motive, vădit părtinitoare, pare că autorul a făcut ordine definitivă
în imensitatea stufoasă a problemelor juridice iscate de scrisorile de
dragoste.
În timp ce citeam micul studiu, mi-a atras atenția acea afirmație a
autorului cum că poți înnebuni din dragoste. Este cunoscută minuscula operă a
spaniolului Quevedo despre spitalul nebunilor din dragoste. Aceasta însă nu
este decât jocul imaginației marelui satiric al veacului al XVII-lea. În schimb,
expertiza Facultății de medicină de la Helmstadt din anul 1726 a fost emisă de niște
savanți. Pretextul a fost furnizat de un tânăr teolog luteran, care s-a îndrăgostit
de servitoarea tatălui său. Fata fiind calvinistă, în fața căsătoriei s-au ridicat
grave obstacole religioase. La un moment dat, în biserica luterană s-au găsit
bilete batjocoritoare la adresa luteranilor. Cercetările au scos la iveală că
autorul răvașelor era tânărul teolog. Dar, oare de ce își bătea joc tânărul de
propria lui credință? Fiind citat în fața conciliului bisericesc, a recunoscut
totul: Voia să ațâțe preoțimea luterană, ca apoi aceștia, la rândul lor, să-i
atace pe calviniști cu putere întețită, drept care să ia naștere o puternică
dispută teologică, iar fata, convinsă de argumentele disputei, să treacă la
religia luterană. Dragoste complicată de teolog...
Autoritatea bisericească, bănuind că ceva
nu-i în ordine cu teologul, s-a adresat Facultății de medicină din Helmstadt.
Iată răspunsul acesteia: Având în vedere actele privitoare la candidatul teolog
C. H. și cerându-ni-se părerea privitoare la faptul dacă din acte se poate constata
că la numitul candidat judicium rationis
est pervertis per nimium amorem (dacă dragostea peste măsură nu i-a luat mințile),
noi, decanul, seniorul și profesorii Facultății de medicină de aici, studiind
și cumpănind temeinic cazul, am sintetizat părerile noastre. Împrejurările
cuprinse în acte permit să se tragă concluzia că în cazul numitei persoane nu-i
totul în ordine, deoarece la persoanele predispuse la melancolie, amor frustratus (dragostea neîmpărtășită)
poate provoca tulburarea minții în așa măsură, încât individul să nu mai fie răspunzător
de faptele sale”.
Timpul trecea, și idila teologului se târa
mai departe prin labirintul actelor. Expertiza Facultății de medicină a fost
transferată la Facultatea de drept din Wittenberg. S-a dispus un consult medical.
Teologul a fost luat în primire de către medici, care l-au examinat, întocmind
despre cele constatate un proces-verbal. Conform acestuia, afacerea
s-a isprăvit în mod surprinzător: teologul a declarat că n-are nici pe dracu’ și
că, de altfel, nici nu mai este îndrăgostit...
Sursa: Rath-Vegh Istvan - Istoria culturală a
prostiei omenești, Ed. Garamond, 2003
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.