METROUL DIN MOSCOVA
– O OPERĂ DE ARTĂ DE 300 DE KILOMETRI –
Știați că sub străzile Moscovei
se află o altă lume? Este cea a unei
arhitecturi opulente, de o frumusețe ce-ți taie răsuflarea, un veritabil palat
subteran, unde, zilnic, pe lângă călătorii obișnuiți, mulți oameni intră doar
ca vizitatori. Este vorba despre metroul moscovit.
Arhitectul canadian David Burdeny
se numără printre puținele persoane cărora li s-a îngăduit să fotografieze
stațiile de metrou din Moscova după orele de program, când acestea sunt închise
pentru pasageri. Imaginile următoare îi aparțin.
Metroul capitalei rusești, care a
fost inaugurat pe data de 15 mai 1935, a fost conceput ca un uriaș proiect de
propagandă comunistă. Lucrările au început în 1930, pe o
lungime de 256 de kilometri, rețeaua actuală având 140 staţii, dintre care cele
mai frumoase sunt situate în centrul capitalei.
Când a fost aprobat planul de construire a metroului
din capitala Uniunii Sovietice, Iosif Visarionovici Stalin a angajat la
realizarea proiectului cei mai buni arhitecți și artiști, cărora le-a ordonat să
creeze o operă grandioasă, care să glorifice comunismul recent instalat. Însă
pe lângă metroul oficial, destinat transportului oamenilor de rând, Stalin,
care trăia permanent cu teama că va fi asasinat, a ordonat construirea unui
sistem alternativ de galerii. Metroul secret (Metroul 2) era legat direct de
obiectivele cele mai importante ale URSS-ului, și anume: rezidenţa
dictatorului, situată în afara Moscovei, Ministerul Apărării, buncărele de
comandă şi alte obiective militare importante.
Bogăţia monumentală a decoraţiunilor în marmură
surprinde plăcut: sălile vaste sunt împodobite cu medalioane, coloane,
mozaicuri şi sculpturi ce evocă marile evenimente din istoria Rusiei, până în epoca
modernă. O parte importantă dintre materialele de construcţie folosite au făcut parte
inițial din miile de biserici şi mănăstiri dărâmate de avântul ateist al lui
Stalin.
În staţia din Piaţa Revoluţiei,
statuile din bronz îi reprezintă pe conducătorii Marii Revoluții Socialiste din
Octombrie, în staţia Komsomolskaia poate fi văzut Kutuzov, învingătorul lui
Napoleon, în staţia Kievskaia este înfățișat Petru cel Mare în bătălia de la
Poltava, iar în staţia Teatranlaia sunt reprezentate dansatoare în costume
naţionale şi coloane cu flori.
Multe dintre
primele stații construite expun busturi ale liderilor sovietici ai vremii, sau
picturi murale propagandistice, precum „Homo sovieticus”.
La vremea
respectivă, arhitectura impresionantă a metroului trebuia să sugereze
promisiunea noii orânduiri a unui viitor luminos și îmbelșugat pentru popor.
Astfel, la decorarea stațiilor s-au folosit din belșug marmură albă,
gri, roz, roșie și albastră, tavanele înalte au fost ornate cu candelabre
maiestuoase, iar pereții cu basoreliefuri, fresce, statui din bronz, mozaicuri
și vitralii.
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial metroul
din Moscova a oferit un bun adăpost pentru mii de moscoviţi, care au scăpat
astfel cu viață pe timpul bombardamentelor aeriene.
În fiecare an, linia metroului se prelungeşte până
spre cartierele îndepărtate şi sunt construite noi staţii de metrou, care, deși
continuă să fie decorate cu mozaicuri, statui și arcade, sunt mult mai sobre
decât cele de la început.
Metroul din capitala Rusiei este în prezent unul
dintre cele mai elaborate sisteme de transport din lume. În unele locuri, scările
coboară în măruntaiele pământul până la aproape 100 de metri adâncime, făcând
din această construcție subterană un veritabil adăpost antiatomic.
Metroul din Moscova cuprinde în prezent 9 magistrale,
indicate pe panouri în culori diferite, facilitând astfel orientarea
pasagerilor. Dar toate tăblițele sunt în limba rusă, așa că însușirea
alfabetului chirilic este necesară, pentru a nu fi complet pierdut. În prezent, întreaga rețea de tuneluri cuprinde 12
magistrale, întinse pe 328 de kilometri și numără 198 de stații. Deși este
folosit zilnic de cca 6,5 milioane de călători, vagoanele nu sunt niciodată
supra-aglomerate. Programul zilnic este între orele 5:30 și 1:30, cu 1 minut
interval între două trenuri, și chiar mai puţin la orele de vârf. Prețul
unei călătorii este de 26 ruble (2,70 lei), iar o cartelă de 10 călătorii
costă 240 ruble (25 lei).
BONUS:
METROUL DIN STOCKHOLM
Suedia este o altă țară care a îmbrățișat conceptul unui
sistem de transport subteran ca artă. Numai că... a intra în metroul din
Stockholm este ca și când ai intra în Infern. Se pare însă că suedezii au alte
gusturi decât rușii...
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.