-->
CUM ÎNVAȚĂ COPIII ROMÂNI ÎN ȚARĂ ȘI ÎN STRĂINĂTATE
CUM ÎNVAȚĂ COPIII ROMÂNI ÎN ȚARĂ
Materii care țin școlarii sub teroare
Elevii
pricep tot mai greu sau chiar deloc matematica, fizica şi chimia. De vină sunt
metodele vechi de predare şi programa şcolară foarte încărcată. Experţi
universitari arată că modul de predare în şcoala românească produce „analfabeţi
funcţional”, iar pe elevi îi face să urască şcoala şi să o resimtă ca pe un
chin. Şcoala
care se face în România este multă şi proastă, arată o cercetare a Societăţii
Academice Române, care a fost făcută publică ieri şi care a reunit opiniile a
29 de specialişti de top din învăţământ şi cercetare. Manualele sunt ticsite de
informaţii grele şi inutile, care plictisesc şi obosesc elevul. Metodele de
predare sunt şi ele învechite, iar corpul profesoral este îmbătrânit. În plus,
elevii stau la şcoală mai mult de 30 de ore pe săptămână, la care se adaugă
alte ore, necesare pregătirii temelor.
Nicio legătură între teorie şi
practică
Manualele de fizică şi chimie după
care învaţă elevii în şcolile româneşti sunt scrise astfel încât să arate ce
geniali sunt autorii şi nu sunt de niciun folos elevilor. „Am deschis zilele trecute un
manual de fizică de clasa a VI-a. Am citit patru pagini, nu am înţeles nimic şi
m-am îngrozit. Cum ar putea un elev de 13 ani să priceapă ceva? Totul era plin
de formule, calcule şi legi. Nu se explica nicăieri la ce sunt bune şi ce legătură
au cu viaţa reală”, a spus prof. univ. dr. Nicolae Zamfir, preşedintele
Societăţii Române de Fizică şi membru corespondent al Academiei Române.
„Am urmărit zilele trecute o
emisiune la televizor. Două doamne discutau despre fulger şi tunet. Se vedea
clar că n-au habar despre ce vorbesc. Nu ştiau nici măcar că aceste două
fenomene sunt legate între ele. Mai aveau puţin şi dădeau vina pe Sf. Ilie”, a
declarat preşedintele Societăţii Române de Fizică. Acesta este de părere că
astfel de „analfabeţi funcţional” sunt rezultatul unui sistem de învăţământ în
care teoria nu a fost niciodată legată cu practica. „Fenomenele fizice trebuie
explicate la clasă. Trebuie să-i arăţi elevului ce e acela un magnet, ce e
forţa aia, ce e forţa ailaltă, de ce e important să le ştie. Dacă profesorul
nu-i spune toate aceste lucruri, elevul nu vede utilitatea materiei”, a spus
profesorul Zamfir.
Logică de facultate la clasa a V-a
Aceeaşi situaţie la matematică. În
clasa a V-a de exemplu, elevului i se predă după logica pe care o înveţi doar
în facultate. Mulţi elevi nu înţeleg şi ajung să urască această materie. Dănuţ este elev în clasa a VI-a în Bucureşti şi urăşte
matematica din tot sufletul. „Doamna ne predă lecţii de geometrie. Nu înţeleg
nimic şi nici nu-mi place, aşa că în oră mă joc cu vaporaşe. O urăsc pe doamna
şi ora de mate”, a spus băiatul. „E un lucru foarte grav, pentru că matematica
e fundamentală”, a spus Radu Gologan, preşedintele Societăţii Române de
Matematică. El a afirmat că „la sfârşitul ciclului gimnazial, un elev bun la
matematică ar trebui să poată formula corect o ipoteză și să recunoască un calcul
greşit fundamental”. Cristian Hatu, expertul SAR care
gestionează proiectul, a declarat că în ţările anglo-saxone manualele sunt mult
mai „aerisite“ şi făcute la un nivel mai jos ca aspiraţie. În acelaşi timp, ele
au mai multe „cârlige” pentru atragerea elevului, iar legătura cu practica este
clară.
Profesorii, sclavii programei
Din păcate, programa stufoasă
impusă de Ministerul Educaţiei nu le permite profesorilor să aprofundeze
materia. „Sunt silit de programă, chiar dacă e învechită, să predau o anumită
lecţie. De exemplu, la clasa a VIII-a am o lecţie dedicată unei poezii: «Foaie
verde măghiran». Păi, cu astfel de lecţii vrem să-i pregătim pe copii pentru
Europa? Niciun elev care termină gimnaziul nu a fost şi nu va fi vreodată
interesat de aşa ceva. Dacă nu o fac însă, vine directorul sau inspectorul şi
mă sancţionează că nu respect programa”, ne-a spus un profesor de română de la
una dintre şcolile de lângă Bucureşti.
Prea multe ore la şcoală
Şcolarii petrec la clasă 6-7 ore
pe zi, la care se adaugă alte cel puţin 3 ore necesare pentru pregătirea
temelor. Programul supraîncărcat al elevilor în şcolile din România este criticat
de părinţi şi de experţi, iar copiii îl resimt din plin. Un elev de clasa a V-a
are zilnic cel puţin 5 ore de curs. Uneori trebuie să stea şi câte 6 ore la
şcoală. La acestea se adaugă alte 2 sau 3 ore pentru temele de acasă. În total,
8 ore de lucru. Pe lângă manualele destinate mai curând geniilor şi programa şcolară
încărcată, elevii români mai au o problemă. Numărul mare de ore de curs şi de
teme pentru acasă.
Andreea Popa este elevă în clasa a
VI-a şi are cursuri în fiecare zi până la ora 14.00. „Joi e mai bine că începem
la ora 9.00, dar tot la 14.00 scăpăm”, spune eleva. Când vine acasă, se apucă să-şi facă temele,
care durează şi ele cel puţin 3 ore. Astfel, elevii din învăţământul
preuniversitar ajung să petreacă la şcoală peste 30 de ore în fiecare
săptămână, dacă nu punem la socoteală şi timpul destinat temelor pentru a doua
zi. În aceste condiţii, nu prea mai rămâne vreme pentru a viziona un film, a
citi o carte în afara programei sau a te relaxa pur şi simplu. Experţii în
educaţie arată că, de multe ori, elevii ajung să lucreze pentru şcoală mai
multe ore decât munceşte un angajat la serviciu, ceea ce e anormal.
În disperare de cauză, unii
părinți au emis chiar păreri și propuneri extreme:
„Copiii noştri pleacă în lume şi
vor sta alături de alţi copii formaţi altfel. Trebuie să renunţăm la Coşbuc şi
să-l introducem pe Shakespeare. E nedrept ca abia la facultate să auzi de personalităţile
culturii mondiale. Peste tot se vorbeşte de globalizare şi noi tot cu Coşbuc şi
cu Ion Creangă. Sentimentul pe care-l am ca părinte e că furăm viaţa copiilor
noştri. Ei stau la şcoală mult timp şi nu primesc aceste informaţii, iar noi
trebuie să suplinim această lipsă”, a spus o mamă.
Sursa:
Sir Ken Robinson - Școala distruge creativitatea (RO)
Sir Ken
Robinson susţine și argumentează competent și, în același timp, amuzant crearea
unui sistem educaţional care să încurajeze, în loc să distrugă creativitatea
copiilor.
CUM ÎNVAȚĂ COPIII ROMÂNI ÎN STRĂINĂTATE
„Educația nu se termină
niciodată. Ea nu se întâmplă doar când citești o carte, treci un examen și ai
terminat. Întreaga viață, din momentul în care te naști și până mori, e un
proces de învățare”. Jiddu Krishnamurti
Elevii
români care au învăţat în Anglia spun că au ajuns să iubească materii care în
ţară li se păreau imposibile. Predarea după dictare şi memorarea sunt
coordonatele pe care funcţionează şcoala românească. Pasiunea şi creativitatea
stau la baza metodelor de predare în şcolile din Anglia. Orarul unui copil din
România are cel puţin 5 ore pe zi. Urmează apoi meditaţiile şi pregătirea
temelor pentru a doua zi. În Anglia, elevii îşi aleg materiile în funcţie de
preferinţe. Pregătirea individuală se face în timpul orelor de şcoală, şi nu
acasă. Repetiţiile pentru serbările de Crăciun sau excursiile fac parte din programul
şcolar.
În timp ce
elevii noştri sunt cocoşaţi de lecţii, cei care au avut şansa să studieze şi în
alte ţări spun că acolo învăţau de plăcere. Metodele de predare din România
nu-i pregătesc pe elevi pentru o competiţie cu europenii. Tinerii români care
au studiat peste hotare ne arată cât de ineficientă e şcoala românească. Toate
pretinsele reforme din sistemul românesc de educaţie au ocolit esenţialul şi au
lăsat în urmă: programe şcolare greoaie şi foarte încărcate, manuale
controversate şi schimbate nesemnificativ în ultimii 12 ani. La acestea, se
adaugă metode de predare vechi, dascăli îmbătrâniţi, sisteme de evaluare
proaste.
Anii de
gimnaziu şi de liceu sunt o corvoadă pentru mulţi elevi. Copiii şi tinerii sunt
siliţi să memoreze o cantitate imensă de informaţii. Multe nu le vor fi de
folos niciodată în viaţă: inegalele duble de la matematică, formule complicate
de hidrocarburi sau critică literară la profile tehnice. Din cauza metodelor de
predare din şcoala românească, bazate în special pe dictare, memorare, redare,
elevii au de studiat enorm şi acasă. Notele sunt importante, deoarece în
funcţie de medii se face admiterea la liceu şi la facultate.
„Un elev de 12 ani trebuie să muncească peste
12 ore pe zi, pentru că are, în medie, 6 ore de şcoală. Pentru fiecare materie
de a doua zi ar trebui să lucreze cam o oră, la care se adaugă şi două ore de
meditaţii. Până şi cele mai uşoare materii sunt supraîncărcate cu teorie
preţioasă, ermetică şi nefolositoare. Copiii noştri studiază de cel puţin două
ori mai multe discipline decât colegii lor din UE”, ne-a scris Mihaela. Copiii
români care au studiat în ţări europene ne‑au povestit cum i-a pregătit
gimnaziul şi liceul pentru facultate şi pentru carieră, cum le-au fost studiate
aptitudinile, cum au putut să aleagă multe dintre materiile pe care le doresc.
„Adevărul“
vă prezintă poveştile unor elevi români care au avut şansa să înveţe în alte
sisteme de educaţie. Până să plece din ţară, aveau impresia că sistemul românesc
e cel mai tare. Că elevii români sunt cei mai buni şi oricum îi surclasează pe vestici
la cultură generală şi inteligenţă. Când au ajuns acolo, au înţeles de fapt cât
de departe sunt.
În Anglia, dascălii încurajează creativitatea
Mihaela
Ghenea are 18 ani şi a studiat până în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Ştefan
Velovan” din Craiova. Acum e elevă în clasa a XII-a la Langley Park School, din
oraşul Beckenham, Marea Britanie. „Înaintea începerii anului şcolar ne alegem
materiile pe care vrem să le studiem. Eu am ales psihologie, sociologie, drept,
politica Marii Britanii şi japoneza, pentru că vreau să fac Facultatea de
Drept”, ne-a povestit Mihaela.
Manualele
sunt gratuite. La fel şi caietele, pixurile colorate şi alte materiale. „La
clasă suntem 15 elevi, iar orele sunt foarte degajate. Dacă nu am înţeles ora,
îşi fac timp să mai treacă pe la noi după terminarea cursurilor. Aici,
profesorii au pretenţia să înţelegem că nu mai suntem copii. Eseurile pe care
ni le dau trebuie făcute în totalitate de noi, nu acceptă să le copiem de undeva.
Vor să fim creativi, să ne exprimăm propria opinie”, povesteşte Mihaela. Ea a
adăugat că educaţia britanică se axează mult pe lucrul în echipă. Elevii
trebuie să prezinte oral proiecte, aşa cum se întâmplă şi mai târziu, la job.
Mihaela
are doar 4 materii pe zi. „De exemplu, pentru drept trebuie să citesc lecţia
din carte, să caut legile, fiecare caz în parte, să ştiu ce a hotărât
judecătorul şi ce principii au fost stabilite”. Examenele se dau la final de an,
din toată materia. Subiectele sunt unice. „Dacă ar fi să aleg între sistemul de
aici şi cel de acasă, l-aş alege pe cel de aici, pentru că te pregăteşte pentru
viitor“, a adăugat Mihaela.
Sistemul belgian
Roxana
Vătăşelu are 18 ani şi e elevă în clasa a XII-a la Şcoala Centrală din Bucureşti.
Timp de 4 ani a studiat în Belgia, la Institutul „Marie Immacule Montjoie” din
Bruxelles. Cursurile începeau la ora 8.30 şi ţineau până la 16.30, oră la care
se terminau şi temele. Tânăra spune că în fiecare şcoală belgiană profesorii
sunt cei care fac programa şi manualele. „Practic, nu sunt manuale ca în
România, ci fascicule xeroxate pe care profesorul le împarte la clasă şi pe
care elevii le adună în clasoare. Nu aveam materii obligatorii, ci numai
opţionale. Eu nu eram prea bună la matematică, aşa că am ales ştiinţele. Aveam
6 ore pe săptămână de fizică, chimie, biologie şi trei ore de mate.
Nu îi stresează cu extemporale-surpriză
Roxana
spune că la şcoala belgiană nu avea emoţii. „Nu exista acest «Vai, dacă mă
ascultă, că nu ştiu». Acolo, testarea se face numai scris. Profesorii anunţă
din timp că avem lucrare. Fiecare elev avea un jurnal de clasă, un fel de
legitimaţie. Era, de fapt, o agendă unde îţi treceai tot programul fiecărei zile,
pe ore”, explică Roxana. În cei 4 ani de studii a făcut toate sporturile din
lume, de la box la scrimă, escaladă și înot.
Lecţii despre bestseller-uri, nu poveşti rurale
Subiectul
multor lecţii era ales de profesor, împreună cu elevii. „La literatură ne întreba:
vreţi să vorbim azi despre Camus? Dacă nu voiam, făceam altceva. În general, la
literatura franceză nu discutam numai de clasicii francezi. Vorbeam şi de
Shakespeare, dar mai ales vorbeam despre ultimele cărţi apărute. Despre
bestseller-uri. Şi despre filmele pe care le vedeam. Sistemul era foarte
prietenos şi deschis, nu ca aici, când vorbeşti numai despre „Ion“, romanul lui
Rebreanu şi atât”.
Roxana
povestește că dacă un elev nu înţelegea lecţia, educatorul nu trecea
mai departe. „A doua zi, profesorul schimba metoda. Dacă nici aşa
nu înţelegeam, chema un alt profesor să ne explice. Până pricepeam”. Tânăra a
simţit că în sistemul de educaţie belgian efortul ei era valorizat. „De pildă,
am avut odată un proiect la franceză. Ni s-a dat o carte de citit. Literatură.
Era o carte despre un cuplu de îndrăgostiţi. Pe baza cărţii, trebuia să facem
un medicament. Eu am făcut o cutie dintr-o carte de medicină în care am pus o
seringă şi un plasture. Şi l-am numit «vaccinul anti-singurătate». Profesoara
de franceză mi-a spus că ce am făcut eu e o operă de artă. M-a întrebat dacă nu
vreau să prezint proiectul la o sărbătoare a şcolii. Am făcut-o şi m-am simţit
foarte bine”, a mai spus Roxana.
Profesorii
britanici au la clasă calculator cu imprimantă şi proiector. Pun preţ pe
creativitatea elevilor şi nu acceptă ca eseurile date ca temă să fie copiate de
undeva.
Prof.univ.dr. Nicolae Zamfir, preşedintele Societăţii române de fizică şi membru corespondent al Academiei Române, spune că sistemul de
educaţie din România trebuie reformat cu totul. „Manualele trebuie să aibă
legătură cu practica şi să conţină acele „cârlige“, adică să fie atractive
pentru elevi. Profesorul trebuie să le explice că ceea ce învaţă are legătură
cu practica”, a explicat specialistul. Testarea elevilor ar trebui să se
facă la nivel regional, cu subiecte personalizate, în aşa fel încât rezultatele
să nu mai fie la îndemâna profesorului de la clasă, cum e acum. Clasele ar
trebui împărţite pe module. „La modulul A, să zicem, intră elevii foarte buni
la matematică şi fizică. După un an, se face evaluarea. Dacă şcolarul nu face
faţă, trece la modulul B, unde nivelul de predare e mai scăzut, şi tot aşa”, a
mai spus d-l Zamfir. El apreciază că într-un astfel de sistem cei mai slabi nu
i-ar mai trage în jos pe cei mai buni şi s-ar putea asigura atât pregătirea
elitelor, cât şi pregătirea generală.
Dincolo, şcoala e mai puţin stresantă
Anca
Tatiana Bordea din Finişel, comuna clujeană Săvădisla, are 18 ani şi este în clasa
a XII-a la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu“ din Cluj-Napoca. Ea s-a reîntors în
România după 5 ani de şcoală la Madrid. Are norocul că în Cluj-Napoca a găsit
un liceu teoretic cu clasă de limba spaniolă, unde continuă să studieze intens
limba şi literatura spaniolă, dar şi opţionale precum istoria sau civilizaţia
spaniolă. Face eforturi pentru a se readapta, s-a integrat în clasa a XII-a D a
Liceului teoretic „Mihai Eminescu“ din Cluj-Napoca, unde se bazează pe ajutorul
şi înţelegerea profesorilor şi colegilor pentru a recupera 5 ani în care nu a
mai studiat materii precum limba şi literatura română sau geografia. „La muzică
aveam la dispoziţie o sală cu foarte multe instrumente”, își amintește Anca. Ea
nu se mai gândeşte acum decât la întoarcerea la facultate în Spania, fie şi
pentru un semestru. „Trebuie să mă concentrez să-mi iau bacalaureatul, pentru
că nu mi-e uşor să recuperez materiile pe care le-am abandonat înainte să încep
clasa a VII-a”.
Tea
Vasilescu, 24 de ani, a urmat clasele a IX-a şi a X-a la Liceul teoretic „Horia
Hulubei“ din Măgurele. În 2003, s-a mutat în Tennessee, SUA, în clasa a XI-a la
Oak Ridge High School. „În România eram la secţia de matematică-informatică. Am
plecat cu prejudecata că românii au cea mai tare şcoală. Până nu am ajuns în
State, nu-mi dădeam seama că şcoala poate fi şi altfel. În America stăteam 6
ore pe zi la şcoală, în fiecare zi aceleaşi, în aceeaşi ordine. Ne duceam la
cursuri în săli diferite, cu elevi diferiţi. La început de an, consilierul te
ghida ce cursuri îţi sunt necesare pentru a-ţi dezvolta anumite abilităţi. Asta
în funcţie de înclinaţiile tale. Ei, aceste cursuri erau obligatorii şi, fără a
trece examenele la ele, nu terminai liceul. Aveai de ales din mai multe
categorii: de la matematică la istorie, ştiinţe naturale, limbi străine până la
literatura engleză. Eu am optat pentru matematică”.
Elevii
americani nu ştiu ce-i aia să fii scos la tablă şi ascultat. Evaluarea se face
printr-un sistem de examene anunţate şi lucrări pe diferite teme. „La fiecare
curs, aveam cel puţin o lucrare ce însemna prezentare în faţa clasei, bine documentată,
după modelul de la facultate, dar mai uşoară ca structură. Am avut ocazia să
aleg activităţi extra-curiculare. M‑am înscris la cluburi de artă, minorităţi,
studenţi străini, calculator şi franceză. Cele mai frumoase amintiri le am din
aceste cluburi. Am fost în excursii în Atlanta, Nashville, Chattanooga, la muzee”,
povesteşte Tea. Tot în şcoala americană, franceza i-a plăcut foarte mult. În
România, aproape o ura. „A început să-mi fie dragă franceza şi să-mi doresc să
fac ceva în viaţă. Înainte era o mare lălăială, rutină. Aici mi s-a dezvoltat
gustul pentru călătorii şi lectură. Ceea ce e mare lucru şi regret doar că nu
am avut ocazia să descopăr America mai de mult”.
Sursa:
Sir Ken Robinson - Revolutionați învățământul! (RO)
În acest al
doilea discurs, picant şi amuzant, continuare a discursului său din 2006, Sir
Ken Robinson propune schimbarea radicală de la sistemul şcolar standard, la
învăţământul personalizat - acela în care se creează condiţii în care talentele
naturale ale copiilor se pot dezvolta.
Nu mai comparati ROMANIA si UE! Mai bine zis, ati facut o comparatie intre sistemul de invatamant din Romania, si cel din Anglia. Eu am studiat in Spania pana in clasa 12-a (5 ani) si au un sistem jalnic! Materie multa, ore multe, examene multe, si la final nu ramai cu absolut nici o cunostinta. Stresul te doboara, si nu pot compara copilaria mea din Romania cu cea de aici! De cand sunt in Spania aproape nici in week-end nu puteam iesi cu prietenii pentru ca aveam foarte mult de invatat. Rasismul este prezent, iar eu cu diploma de 12 clase de aici sunt hotarata sa vin in Romania, sa repet a 12-a doar ca sa intru la facultate. Pentru ca aici mi-au pus o multime de piedici. Sunt indignata cu societatea actuala! :((
RăspundețiȘtergereDragă domnișoară Anonim,
RăspundețiȘtergereSuntem convinși că ce povestești tu despre sistemul educațional din Spania e perfect adevărat. Noi am vizionat și documentarele străine atașate la postările despre învățământ, și nu sunt deloc măgulitoare la adresa învățământului din țările lor... occidentale. Am preluat articolul apărut pe site-ul ziarului Adevărul pentru că, deși prezintă o situație ideală/ireală, ar putea trezi tineretul nostru școlar și pe părinții lor, care ar prinde curaj să se implice direct în schimbarea situației jalnice din România. Pe de altă parte, nu știm la ce școli anume din străinătate au studiat elevii intervievați. Se prea poate să fie școli particulare sau „de elită”, din orașe mari. Nu credem că acei copii au fost puși și au acceptat să mintă. La ei se poate opta între mai multe sisteme de învățământ. La noi, sistemele alternative sunt foarte puține și foarte scumpe. Oricum, îți mulțumim foarte mult că ai decis să-ți împărtășești experiența personală. Sperăm ca mesajul tău să-i determine pe cei interesați să se informeze mai bine înainte de a lua decizia să studieze în străinătate.