-->
STATELE UNITE AU DECLASIFICAT O SCRISOARE
A LUI MUGUR ISĂRESCU CĂTRE BANCA FEDERALĂ
O scrisoare adresată de Mugur Isărescu,
guvernatorul Băncii Naţionale a României, către conducerea
Trezoreriei SUA (Federal Reserve - FED), filiala Kansas, a fost recent declasificată.
Tonul folosit de guvernator în document îi trădează curtoazia. Isărescu
prezintă starea naţiunii şi a economiei româneşti în perioada post-decembristă,
subliniindu-și şi angajamentele pe care și le asumă în fața celor de la FED. În
document se vorbeşte despre privatizări, despre asistenţa acordată României de către
FMI şi Banca Mondială, dar şi despre politicile monetare ce vor fi aplicate
monedei naţionale. Citind documentul, n-am putut trage decât o
concluzie: această scrisoare este primul înscris care atestă începutul vânzării
României către puterile occidentale sau, dacă nu vânzarea, măcar punerea la
dispoziţia marilor puteri a economiei româneşti, a politicilor fiscale şi,
implicit, a celor sociale. Interesant este faptul că scrisoarea a apărut pe
site-ul FED New York zilele acestea, motivul desecretizării regăsindu-se în
prevederile legislaţiei americane.
ZIUAnews prezintă în
exclusivitate traducerea integrală a scrisorii:
„În primul rând, permiteți-mi
mie și domnului Urdea (n.r. - predecesorul lui Mugur Isărescu la conducerea
BNR) să mulțumim Federal Reserve Bank of Kansas City pentru această imensă
oportunitate. Participarea de anul trecut la o conferință internațională în
care s-a discutat despre reformele radicale din sistemul economic și bancar din
România a fost nu numai peste posibilitățile noastre, ci și peste visurile
noastre.
Subiectul despre care discutăm
acum este foarte complex și nu pot pretinde să îl tratez exhaustiv. Prefer să
vă prezint câteva idei personale despre conceptul nostru de convertibilitate.
În același timp, o să încerc să încep prin reformarea sistemului economic și
bancar, nu numai în România, ci, de asemenea, și în statele din Europa de Est.
Împărtășim opinia potrivit căreia diferențele economice și situațiile politice
din țările din Europa Centrală și de Est necesită abordări diferite. În ceea ce
privește situația României, credem că singurul mod efectiv în care s-ar putea
face, în mod real, o tranziție de la o economie centralizată la o economie de
piață, ar trebui să fie axat pe trei planuri. În primul rând, trebuie să
dezmembrăm instituțiile centrale de planificare și controlul lor rigid asupra
prețurilor, salariilor, precum și asupra altor variabile economice și să punem
în locul lor instituțiile de piață potrivite. În acest sens, în opinia noastră,
este esențială reforma radicală a sistemului bancar. În al doilea rând, trebuie
să convertim proprietatea (bunurile) și să promovăm sectorul privat. Aici, în
opinia noastră, esențial în acest proces este transformarea companiilor de
stat. În al treilea rând, trebuie să construim plasa de siguranță în sistemul
de asigurări sociale, potrivită pentru mecanismele unei economii de piață.
Pentru România, acesta este un punct cu atât mai important, pentru că populația
României a suferit prea mult, mai ales în ultima decadă - decada nebuniei - și
suntem foarte siguri că orice tranziție de succes către o economie de piață
depinde de evitarea producerii de noi suferințe populației din România. În ceea
ce privește convertibilitatea, suntem întru totul de acord cu conceptul
prezentat de domnul Bergsten și de domnul Williamson, cu privire la modalitatea
actuală de convertire și importanța convertirii valutei (circulație monetară)
pentru economiile de piață emergente din Europa de Est. Un aspect bun,
subliniat de autori, este că planificarea centralizată a fost caracterizată nu
doar prin imposibilitatea de a converti moneda, dar și de imposibilitatea de a
converti bunurile. Ar trebui să adaug că inconvertibilitatea în România a atins
un adevărat vârf în ultimii ani ai regimului anterior. Biletele de bancă au devenit
din ce în ce mai mult bilete de loterie. Cu noroc și multă răbdare, se presupunea
că vor cumpăra ceva bunuri, de multe ori nu chiar pe cele dorite. Abordarea
noastră legată de convertibilitate este corelată cu secvențele generale din
reformele economică și bancară din România. Prefer abordarea secvențială, în
locul celei de "bing bang" sau a celei graduale. Pentru aceasta,
trebuie să ținem cont de prioritățile României. România a fost, cu excepția
Albaniei, cea din urmă țară din Europa de Est care a mers spre democrație și
spre o economie de piață. Am început, în decembrie 1989, cu cel mai centralizat
și mai rigid sistem economic și cu o adevărată dictatură. Apoi, am avut o
revoluție însângerată, care, din nefericire, a fost urmată de șase luni de vid
politic și neliniști sociale. Dacă e să privesc partea pozitivă a revoluției
din România, am descoperit că dispariția Partidului Comunist, în cea mai
fierbinte zi din decembrie, a eliminat toate obstacolele ideologice împotriva
cărora am luptat. Există un consens național pentru democrație și pentru o
economie de piață. Guvernul nou ales este puternic determinat să acționeze
rapid în această direcție.
Ce am făcut, deja, până în acest
moment? Actul de Conversie a întreprinderilor de stat a fost dezbătut și a
trecut acum câteva luni prin noul Parlament al României. În concordanță cu acesta,
trei sferturi din întreprinderile de stat au devenit companii comerciale, a căror
privatizare este dorită în totalitate, de-a lungul unei perioade mai lungi de
timp, începând, cel mai probabil, din această toamnă. Ultimul sfert din
întreprinderile de stat, dintre care cele mai multe asigură utilități publice,
au devenit companii autonome, deținute de stat. Mai devreme, în martie acest
an, alte două legi majore au fost trecute prin Guvernul provizoriu. Una a permis
și a promovat înființarea unor companii noi, private, iar cealaltă a relaxat,
în mod semnificativ, regulile cu privire la investițiile străine în România. Ce
ne așteaptă în viitorul apropiat? Construim legi privind reformarea radicală a
sistemului bancar românesc - avem asistență de la Banca Mondială și FMI în
acest capitol. Sperăm că legea privind reforma sistemului bancar va trece nu
mai târziu de sfârșitul acestui an. De asemenea, pregătim proiectul de lege cu
privire la plasa de siguranță în sistemul de asigurări. Obținerea
convertibilității monezii României este văzută în acest context, al reformei
economice interne și al reformei sistemului bancar. Instituțiile specifice și
cadrul general legal pentru convertibilitate vor fi create, în principal, prin
reforme bancare. În plus, împărtășim opinia domnului Bergsten și pe aceea a
domnului Williamson cu privire la faptul că introducerea, deopotrivă, a
convertibilității bunurilor și a convertibilității monedei, în mod conexat,
este o idee bună. De aceea, eu consider că legea Conversiei întreprinderilor de
stat este critică. Abordarea noastră cu privire la convertibilitate, gradualism
rapid, este bazată pe licitație de monedă și retenție de conturi. Cadrul legal
pentru stabilirea retenției conturilor a fost deja fixat prin Actul de
Conversie și prin Actul Antreprenorilor Privați. Potrivit acestor legi,
companiile românești au voie să rețină 30% din profiturile schimbului
internațional iar, din februarie anul viitor, 50%. Probabil că mai avem nevoie
de niște calificări tehnice, în acest moment. Pregătim cadrul legal
pentru schimburile internaționale prin licitație, pe care plănuim să le ținem
de două ori pe lună, începând cu luna octombrie a acestui an. Companiile
românești care au nevoie de valută vor cumpăra de la cei care o au. Rata de
schimb la licitație, în opinia noastră, nu va afecta (și vom încerca să nu
afecteze) rata oficială de schimb sau alte tranzacții comerciale. Permiteți-mi
să detaliez puțin această chestiune, care a fost mult dezbătută de economiștii
români și a beneficiat de sfatul FMI. În opinia noastră, ambele instrumente au
potențial, dacă sunt utilizate corect și temporar, pentru că introduc o marjă
mare de liberalizare a schimbului și a sistemului de schimb valutar, pavând
drumul spre convertibilitate. Consider că următoarele condiții sunt necesare
pentru îndeplinirea acestui scop:
Pentru conturile curente:
Să asigurăm un nivel de
menținere substanțial, cel puțin 30% sau poate 50% (acesta a fost un punct
dezbătut)
Să fie nediscriminatoriu, să se
aplice în mod egal în mai multe domenii ale economiei și
Să exceptăm de la regulile de licențiere acele importuri care sunt finanțate de
retragerile din aceste conturi
Pentru licitațiile de schimburi
străine:
Să fie considerat un corelativ
necesar al conturilor obișnuite, pentru a asigura o alocare mai rațională a
schimburilor străine rare
Să evităm barierele
administrative la cerere (de exemplu, prin limitarea persoanelor care pot
licita sau sumele care pot fi limitate), evitând, astfel, corupția
Să limităm diferența dintre rata
de schimb oficială și cea de la licitații și...
Să extindem licitațiile cât de
repede se poate, cu misiunea de a le utiliza ca o sursă cheie de informații
pentru stabilirea unei rate de schimb unice.
Desigur, pentru a obține
convertibilitatea pentru moneda națională a României, trebuie să continuăm ceea
ce deja am început în acest an - corectarea
supraevaluării substanțiale a monedei naționale. Am fost devalorizați
semnificativ odată și poate vom mai fi în această situație în această toamnă.
În același timp, trebuie să stabilim un regim al ratei de schimb valutar
potrivit. În opinia mea personală - dezbătută până acum în România - aceasta
poate fi făcută prin aranjarea (stabilirea) unui coș de monede, dar vreau să
spun, o aranjare (stabilire) foarte flexibilă”.
Constituţia americană de la 1787
interzicea explicit înfiinţarea unei Bănci Naţionale a Statelor Unite. Dar, la
începutul secolului trecut, s-a forţat crearea unei Bănci Centrale, numită
Federal Reserve System (FED), invocându-se stabilitatea economică. Astfel, FED
a apărut în urma unei false crize financiare, declanşată de bancherul J.P. Morgan.
În 1907, acesta a răspândit zvonul că băncile au dificultăţi şi nu vor mai
putea face rambursări. S-a creat panică, toată lumea s-a înghesuit să-şi
retragă depozitele din bănci, lucru care a dus la falimente în lanţ (aproape 5.400
de bănci au dispărut atunci). Congresul american a demarat o anchetă, pentru a
stabili care este cauza acestui dezastru şi cum poate fi evitat. Comisia
însărcinată cu această misiune era condusă de senatorul Nelson Aldrich. Acesta
era liderul partidei republicane din Senat, dar şi omul celor mai puternici
bancheri americani. Aldrich a propus, ca soluţie „salvatoare” crearea unei
Bănci Centrale, care să apere SUA de dezastru. În 1910, Federal Reserve Act a
fost semnat iniţial, nu de legislatorii americani, aşa cum era firesc, ci de
bancheri, în cadrul unei întâlniri secrete, organizată în casa lui J.P. Morgan
de pe Insula Jekyll. Apoi, documentul i-a fost dat lui Aldrich, care l-a
prezentat Congresului. La început, n-a avut sorţi de izbândă dar, în 1913,
când Woodrow Wilson a devenit preşedinte al SUA, a fost aprobat. În schimbul susţinerii
financiare şi politice în alegeri, Wilson le promisese bancherilor că, odată
ajuns preşedinte, va aproba fără să clipească constituirea FED. Cu
două zile înainte de Crăciun, când o mare parte din membrii Congresului american
nu erau prezenţi, Federal Reserve Act a fost transformat în lege, fiind aprobat
de Congres şi de preşedintele SUA. În legătură cu acest act, senatorul Louis
McFadden spunea în 1932, în Congresul american: „Prin constituirea Federal
Reserve a fost construit un sistem bancar mondial. Un superstat controlat de bancherii
internaţionali, care acţionează împreună pentru a transforma lumea în sclavul
lor. Federal Reserve a uzurpat Guvernul”.
The Creature From Jekyll Island
America - Freedom to Fascism (RO)
Charles August Lindbergh Sr. (1859-1924), cunoscut mai ales ca tatăl faimosului aviator, a fost
membru al Congresului SUA din partea statului Minnesota între anii 1907 și 1917.
El s-a opus atât intrării Americii în Primul Război Mondial, cât și înființării
Federal Reserve Act (FED), banca centrală a Statelor Unite. Iată ce declara el
într-o luare de cuvânt în senatul american în legătură cu aprobarea creării
acestei bănci cu capital privat: Acest
act pune bazele celui mai gigantic trust de pe glob. Dacă președintele îl va
semna, el va legaliza guvernul invizibil al puterii monetare. Se prea poate ca
poporul să nu înțeleagă imediat acest lucru, dar ziua în care își va da seama
nu e prea departe. Prin această lege bancară, se săvârșește cea mai gravă crimă
legislativă din toate timpurile.
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.