-->
STUDIU ASUPRA FRANCMASONERIEI
întocmit de Î.P.S. Mitropolit Dr. Nicolae al Ardealului
şi votat de Sfântul Sinod în şedinţa sa de la 11 martie 1937
Concluziile referatului:
Francmasoneria este o
organizaţie mondială secretă, în care evreii au un însemnat rol, având un rit cvasi-religios, luptând împotriva concepţiei religios-morale a creştinismului,
împotriva principiului monarhic şi naţional, pentru a realiza o republică
internaţională laică [pentru tendinţa din urmă, vedeți revista Blaubuch der Freimaurerei, Viena 1933,
p. 82, articolul Paneuropa als
Minoritatenfrage, în care se recunoaşte că „Masoneria urmăreşte
planul unei Europe unite”]. Ea este un ferment de stricăciune morală, de
dezordine socială. Biserica osândeşte francmasoneria ca doctrină, ca
organizaţie şi ca metodă de lucru ocultă, în special pentru următoarele motive:
- Francmasoneria
învaţă pe adepţii ei să renunţe la orice credinţă şi adevăr revelat de Dumnezeu,
îndemnându-i să admită numai ceea ce descoperă raţiunea lor. Ea propagă astfel
necredinţa şi luptă împotriva creştinismului, ale cărui învăţături sunt
revelate de Dumnezeu. Vânând pe cât mai mulţi intelectuali ca să şi-i facă
membri şi obişnuindu-i pe aceştia să renunţe la credinţa creştină, francmasoneria
îi rupe de la Biserică şi, având în vedere influenţa însemnată ce o au intelectualii
asupra poporului, e de aşteptat ca necredinţa să se întindă asupra unor cercuri
tot mai largi. În faţa propagandei anticreştine a acestei organizaţii, Biserica
trebuie să răspundă cu o contra-propagandă.
- Francmasoneria
propagă o concepţie despre lume panteist-naturalistă, reprobând ideea unui
Dumnezeu personal, deosebit de lume şi ideea omului ca persoană deosebită,
destinată nemuririi. Din raţionalismul şi naturalismul său, francmasoneria
deduce în mod consecvent o morală pur laică, un învăţământ laic, reprobând
orice principiu moral „heteronom” şi orice educaţie ce rezultă din credinţa
religioasă şi din destinaţia omului la o viaţă spirituală eternă. Materialismul
şi oportunismul cel mai cras în acţiunile omului este concluzia necesară
din premisele francmasoneriei.
- În lojile
francmasoneriei se adună la un loc evreii şi creştinii şi francmasoneria
susţine că numai cei ce se adună în lojile ei cunosc adevărul şi se înalţă
deasupra celorlalţi oameni. Aceasta însemnează că creştinismul nu dă nici un
avantaj în ce priveşte cunoaşterea adevărului şi dobândirea mântuirii membrilor
săi. Biserica nu poate privi impasibil cum tocmai duşmanii de moarte ai lui
Hristos să fie consideraţi într-o situaţie superioară creştinilor din punct de
vedere al cunoaşterii adevărurilor celor mai înalte şi al mântuirii.
- Francmasoneria
practică un cult asemănător celui al misterelor pre-creştine. Chiar dacă unii
adepţi ai ei nu dau nici o însemnătate acestui cult, se vor găsi multe spirite
mai naive asupra cărora acest cult să exercite o oarecare forţă cvasi-religioasă. În orice caz, prin acest cult, francmasoneria vrea să se
substituie oricărei alte religii, deci şi creştinismului. În afară de motivele acestea
de ordin religios, Biserica mai are în considerare şi motive de ordin social,
când întreprinde acţiunea sa contra francmasoneriei.
- Francmasoneria
este un ferment de continuă şi subversivă subminare a ordinii sociale, prin
aceea că îşi face din funcţionarii statului, din ofiţeri, unelte subordonate
altei autorităţi pământeşti decât aceleia care reprezintă ordinea stabilită
vizibil. Îi face unelte în mâna unor factori neştiuţi încă nici de ei, având să
lupte pentru idei şi scopuri politice ce nu le cunosc. E o luptă nesinceră, pe
la spate, niciodată nu există o siguranţă în viaţa statului şi ordinea
stabilită. E o luptă ce ia în sprijinul ei minciuna şi întunerecul. Împotriva
jurământului creştinesc pe care acei funcţionari l-au prestat Statului, ei dau
un jurământ păgânesc.
- Francmasoneria
luptă împotriva legii naturale, voită de Dumnezeu, conform căreia omenirea e
compusă din naţiuni. Biserica ortodoxă, care a cultivat totdeauna specificul
spiritual al naţiunilor, şi le-a ajutat să-şi dobândească libertatea şi să-şi
menţină fiinţa primejduită de asupritori, nu admite această luptă pentru
exterminarea varietăţii spirituale din sânul omenirii.
Măsurile cele mai eficace
ce are să le ia Biserica împotriva acestui duşman al lui Dumnezeu, al ordinei
social-morale şi al naţiunei, sunt următoarele:
- O acţiune
persistentă publicistică şi orală de demascare a scopului şi activităţii
nefaste a acestei organizaţii.
- Îndemnarea
intelectualilor români, care se dovedesc a face parte din loji, să le
părăsească. În caz contrar, Frăţia Ortodoxă Română, extinsă pe toată ţara, va fi
îndemnată să izoleze pe cei ce preferă să rămână în loji. Biserica le va refuza
la moarte slujba înmormântării, în caz că până atunci nu se căiesc. De asemenea
le va refuza prezenţa ca membri în corporaţiile bisericeşti.
- Preoţimea
va învăţa poporul ce scopuri urmăreşte acela care e francmason şi-l va sfătui
să se ferească şi să nu dea votul candidaţilor ce aparţin lojilor.
- Sfântul
Sinod, acompaniat de toate Corporaţiunile bisericeşti şi Asociaţiile religioase,
se va strădui să convingă guvernul şi Corpurile Legiuitoare să aducă o lege
pentru desfiinţarea acestei organizaţii oculte. În caz că guvernul nu o va
face, Sfântul Sinod se va îngriji să fie adusă o astfel de lege din iniţiativă
parlamentară.
Tem. nr.
785/937. Î.P.S. Mitropolit Nicolae al Ardealului, dă citire referatului cu
studiul asupra francmasoneriei, ce i s-a cerut de Sf. Sinod încă din anul 1934.
Întreg referatul împreună
cu concluziile se va tipări în broşură prin Consiliul Central Bisericesc şi se
va întrebuinţa ca mijloc de propagandă împotriva francmasoneriei.
Î.P.S.
Patriarh prezintă declaraţia făcută în faţa Sa, a delegaţilor lojei francmasone
naţionale în frunte cu dl. Pangal, prin care aduc la cunoştinţă că aceste loji
se autodizolvă, spre a nu fi confundate cu Loja Marelui Orient şi spre a nu se
crede că este împotriva culturii sentimentelor monarhice, naţionale şi
creştine. El – dl. Pangal – în numele delegaţilor declară că toţi membrii
lojelor francmasone naţionale sunt buni fii ai bisericii ortodoxe. Sf. Sinod ia
act cu satisfacţie de declaraţia d-lui Pangal şi a celorlalţi conducători ai
masoneriei naţionale române, cetită în ziua de 25 februarie a.c., în faţa
Î.P.S. Patriarh Miron, prin care anunţă că această organizaţie se autodizolvă.
Este prin urmare de sine înţeles că hotărârea Sf. Sinod privitoare la masonerie
nu se poate referi la lojile care s-au dizolvat şi prin urmare nu mai există.
La orele 13,
Î.P.S. Patriarh ridică şedinţa prorogând Sf. Sinod pentru data de 29 martie
a.c., orele 10 dimineaţa.
Preşedinte,
(ss) Miron
Secretar,
(ss) † Galaction Craioveanu
Cronică
internă B.O.R., 55 (1937) nr. 3-4, martie - aprilie.
Teoria
conspirației - Societățile secrete și Noua Ordine Mondială
Partea 1
Partea 2
Partea 3
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.