-->
INUIŢII - VICTIME ALE
RASISMULUI ŞTIINŢIFIC
ÎN EUROPA SECOLULUI AL XIX-LEA
Profesor la Universitatea Greifswald, Germania,
Hartmut Lutz este cunoscut în Canada pentru antologiile sale de literatură a primelor
naţiuni. Lutz a petrecut un an în Canada, pentru a continua cercetarea în acest
domeniu. Invitat să țină o conferinţă la Institutul de studii canadiene al
Universităţii din Ottawa, el a vorbit despre un proiect realizat cu studenţii germani, pe care reuşeşte acum să-l publice și în limba engleză. Este vorba
de jurnalul unui inuit care a fost luat, împreună cu două familii, din
Labrador, la sfârşitul secolului al XIX-lea, pentru a fi purtat prin expoziţii
și grădini zoologice în Europa. Jurnalul lui Abraham Ulrikab (în dreapta, în fotografie) ţinut între anii 1880
și 1881, scris în limba inuktitut, a fost tradus în germană de călugării
moravieni din Labrador. Conferinţa lui Lutz, intitulată „Tragedia lui Abraham
Ulrikab, 1880-1881: din Labrador, în expoziţiile grădinilor zoologice europene”,
a intenţionat să redea publicului canadian, în engleză, un text al istoriei
sale ce merită cunoscut. Opt inuiţi au fost duşi în Germania şi în alte ţări
europene pentru a fi expuşi în târguri şi grădini zoologice. Jurnalul lui
Abraham Ulrikab a fost tradus în germană de misionari moravieni din Labrador,
care au primit după moartea inuiţilor obiectele lor personale, printre care
şi acest jurnal.
Misiunea moraviană în Labrador a fost stabilită
între anii 1752 și 1771. Moravienii erau misionari germani, venind dintr-o
tradiţie romano-catolică disidentă, care urma reformele propuse de Hus.
Persecutaţi de Vatican, mulţi moravieni s-au instalat în America de Nord.
Misiunea moraviană din Hebron, de unde era originar Ulrikab, a fost înfiinţată
în jurul anului 1771.
În 1880, un german a venit în Labrador în
căutare de obiecte etnografice şi, mai mult, de persoane exotice, pentru a le
expune în grădina zoologică Hagenbeck, înfiinţată în secolul al XIX-lea. Germanii
intenţionau să ia şi locuitori din Groenlanda pentru spectacolele lor, dar
autorităţile daneze le-au interzis. Aşa s-a întâmplat şi în Labrador în câteva
cazuri, când moravienii au refuzat să trimită inuiţii creștinați de ei dar nu
s-au împotrivit prea mult când unul dintre aceştia, Abraham, s-a lăsat convins
să meargă în Germania în speranţa de a câştiga bani şi a se întoarce acasă cu o
situaţie financiară care să-i permită să-şi plătească datoriile. El i-a
îndrumat pe germanii care au mers să recruteze familii de inuiţi necreştinaţi,
dintre care două au acceptat să pornească în această periculoasă călătorie. Din
jurnalul lui Abraham aflăm că, deşi vaccinarea împotriva pojarului era procedura
curentă cu ocazia călătoriilor transatlantice, din neglijenţă, familiile de
inuiţi transportate în Europa n-au fost vaccinate nici la plecarea din Labrador,
nici la sosirea în Hamburg, după o lună.
În jurnalul său, Ulrikab notează că inuiţilor le era rău de mare şi săptămânile petrecute la bordul vasului păreau un infern. Unul dintre ei, Terrianiak, fiind şaman, se străduia să alunge vremea ostilă prin magie. Ajunşi în grădinile zoologice din Hamburg până în Praga, apoi iar în Germania şi la Paris, inuiţii au fost expuşi, pentru satisfacerea curiozităţii vizitatorilor, ca „eschimoşi sălbatici”. Inuiţii necreştinaţi erau ţinuţi în cuşti diferite. Acestor familii li se cerea să producă „spectacole” despre modul lor de viaţă în Labrador: ei se înfățișau într-un un caiac, se făceau că prind o focă, expuneau hainele pe care le foloseau şi creau obiecte artizanale pentru publicul european.
Cât despre contextul istoric la sfârşitul
secolului al XIX-lea, Prusia de-abia fusese fondată ca naţiune în 1871 şi se
străduia să devină o putere imperială, ca Franţa şi Anglia. Prusia simţea
nevoia să-și impună voinţa colonială educând populaţia, de unde și interesul
pentru popoarele Americii şi pentru orice cultură îndepărtată pe care germanii
puteau s-o observe cu condescendenţă. Contactele exotice deveneau necesare
dorinţei de expansiune politică. În general, etnologia merge mână în mână cu
imperialismul şi cu dorinţa expansiunii coloniale. Chiar şi în ziua de azi
vedem urmele acestei atitudini pe care cercetătorii o numesc post-colonială.
Post-colonialismul ideologic înlocuieşte azi colonialismul geografic. La
sfârşitul secolului al XIX-lea, cei mai mulţi dintre cărturarii iluminismului,
ai raţiunii şi ai umanismului nu erau deloc stânjeniţi de rasismul atitudinii
lor. Jean-Jacques Rousseau descoperea cu naivitate „nobilul sălbatic”, fără să
realizeze că, deşi îl propunea ca exemplu şi îl glorifica, îl diminua şi-i
confisca demnitatea umană, prin faptul că-i considera cultura ca o non-cultură,
diferenţiind între civilizaţie şi sălbăticie. Acest discurs maniheist, deosebit
de periculos, ne urmăreşte până în ziua de azi în multe discursuri politice
despre cultura vestului şi „barbaria” estului care, în opinia unora, ar folosi
terorismul ca armă politică.
Cum nu fuseseră vaccinaţi înainte de plecare
sau la sosirea în Europa, toţi inuiţii aduşi pe vas în Germania (Prusia, la
vremea respectivă) au murit de pojar în mai puţin de 4 luni. Tragedia lor este
mărturisită de Ulrikab, care menţionează în jurnal moartea fiecăruia dintre ei.
Moartea fetiţelor din grup e evocată cu durere de Abraham, înainte de a se
stinge el însuşi de aceeaşi boală. Medicii diagnosticaseră greşit simptomele
inuiţilor.
Jurnalul lui Abraham, foarte scurt, este
păstrat în câteva biblioteci, în Germania, în Statele Unite şi în Canada.
Abraham evocă şocul pe care i l-au produs marile oraşe europene, mai ales zgomotul
constant al tramvaielor şi al clopotelor, ca şi al mulţimii care se înghesuia
la cuşca unde erau expuşi inuiţii. Autorul însemnărilor spune, la un moment
dat: „Luând biciul în mână, m-am făcut îngrozitor”. Îşi aminteşte cum a mers cu
trenul care alerga mai iute decât păsările în zbor şi că el însuşi a văzut
„spectacole” unde erau expuşi chinezi şi africani. Dorul de casă şi izolarea răzbat
din textul jurnalului, care este deprimant, cu excepţia puţinelor pasaje în
care povesteşte cum a întâlnit alte persoane din misiunile moraviene sau când
inuiţii primeau mâncare proaspătă de la vizitatorii grădinii zoologice, căci
dieta lor era monotonă. Inuiţilor le era teamă de întoarcerea acasă pe vapor,
din cauza răului de mare şi a ştirilor care menţionau vapoare care se scufundau.
Inuiţii necreştinaţi o duceau şi mai greu, căci
nu aveau contact cu moravienii, care nu-i considerau umani pentru că nu erau
botezaţi. Erau obosiţi din cauza mulţimii care-i privea în permanenţă. Unul
dintre ei, bolnav, refuza medicamentele germanilor şi spera ca magia şamanului să
reuşească să-l vindece. Cum li s-a propus să se convertească, au început să se
roage împreună cu cei care erau creştinaţi. Inuiţii care se îmbolnăviseră de
pojar erau scrutaţi de medicii germani care nu se pricepeau să le pună un
diagnostic corect, dar erau curioşi să-i analizele pentru exotismul lor. În
Germania epocii era la modă interesul ştiinţific pentru noua antropologie,
diferenţiind între popoare cultivate şi primitive sau între civilizaţie şi natură.
Această diferenţiere nu era rasistă în sensul biologic; conţinutul cel mai
rasist al ei s-a făcut simţit odată cu apariţia teoriei evoluţiei a lui Darwin,
din care a decurs discriminarea bazată pe diferenţele fizice. Determinismul
biologic şi rasismul științific erau la modă în Europa Secolului Luminilor şi
se dezvoltau concomitent cu dorinţa de expansiune teritorială şi colonială a
marilor puteri europene.
Rasismul ştiinţific susţine că inteligenţa şi
abilitatea de a accede la civilizaţie sunt determinate genetic. Deşi ideile
superiorităţii rasiale erau prevalente în Europa secolelor al XVI-lea și al
XVII-lea, rasismul ştiinţific apare în secolul al XVIII-lea, al Luminilor,
perioadă în care oamenii de ştiinţă au jucat un rol fundamental în propagarea discriminărilor
rasiale bazate pe teorii aşa-zise raţionale. De la biologie şi medicină la
antropologie şi sociologie, ştiinţa a încercat continuu să demonstreze inferioritatea
anumitor rase.
Frenologia, ştiinţă la modă în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea, fondată de medicul Franz Joseph Gall (1758-1828) din Viena, afirma că, prin examinarea formei craniului unei persoane, se pot enunţa concluzii în legătură cu aptitudinile intelectuale ale persoanei respective şi că anumite rase au o configuraţie a craniului care le împiedică să aspire la inteligenţă. Femeile erau considerate şi ele inferioare, odată confruntate cu modelele craniilor „exemplare”. Frenologii căutau doar să-și confirme ideile rasiste şi se bazau pe puţinele exemple care nu le contraziceau ipotezele, discreditând excepţiile pe care le întâlneau la tot pasul. Naziştii au îmbrăţişat frenologia în secolul XX şi au folosit-o ca argument în politica antisemită şi eugenică şi pentru distrugerea a milioane de vieţi.
În jurnal, Abraham Ulrikab mărturiseşte şi cum începuse să regrete că n-a ascultat de moravieni şi a venit în Europa. Plin de simpatie pentru inuiţii care erau victime ale unor împrejurări create de limitarea intelectuală a europenilor şi de consecinţele nefaste ale unei naivități ştiinţifice, fără preocupări etice, jurnalul lui Ulrikab, mărturie tragică a rasismului unor popoare care se cred avansate din punct de vedere tehnologic şi cultural, reprezintă cea mai veche scriere autobiografică a unui inuit din Canada.
INUIȚI = ESCHIMOȘI
Teritoriu locuit
de inuiți, astăzi
„Eschimos”
înseamnă „mâncător de carne crudă”. Numele n-a fost inventat de ei, ci
de populațiile indiene din estul Canadei, care i-au numit pe vecinii lor așa,
observând că mâncau carne nepreparată termic. Această poreclă a fost adoptată
și de exploratorii americani și europeni, însă numele folosit de eschimoși
pentru ei înșiși este acela de „inuiți”, care în limba lor înseamnă „oamenii
cei adevărați”. Iar dacă ne gândim la temperaturile cu mult sub zero grade în
care trăiesc, la casele lor construite din zăpadă și gheață (iglu-uri), putem
spune despre acești băștinași îmbrăcați în blănuri de animale că sunt oameni
adevărați.
Cei
mai mulți dintre inuiți (36%) trăiesc în Groenlanda (care aparține Regatului
Danemarcei), dar ei s-au stabilit și în alte zone ale Arcticii: Alaska, Canada,
Peninsula Ciukotka (Federația Rusă).
Groenlanda
este una dintre cele mai slab locuite regiuni ale globului, cu o densitate de
numai 0,02 locuitori/km2. Populația majoritară este reprezentată de inuiți
(80%), danezi (14,5 %) și englezi.
Inuiții de azi
Inuiții
au 3 principii care le domină spiritul: nu fură, nu se înfurie și nu omoară. În
vocabularul lor nu există cuvântul „război”. Corturile confecționate din piele
de ren (vara) și igluurile (iarna), sunt folosite astăzi numai atunci când merg
la pescuit și la vânat; în restul timpului, locuiesc în case construite din
lemn. Majoritatea inuiților folosesc în prezent îmbrăcămintea modernă, care
înlocuiește hainele tradiționale confecționate din pielea diverselor animale pe
care le vânează. Totuși, în nordul Groenlandei, inuiții mai păstrează unele
dintre obiceiurile tradiționale ale strămoșilor.
Înainte
de venirea coloniștilor europeni, inuiții aveau un stil de viață baza pe
un set de norme simple și eficiente. Astfel, doar trei lucruri trebuiau avute
în vedere: ceea ce trebuie urmat, ceea ce trebuie făcut și ceea ce trebuie
evitat. Religia lor era permisivă și neintrusivă în viața individului. Un
bărbat putea avea mai multe soții, iar despărțirile sau legăturile libere nu
șocau pe nimeni. Numai familiile cu copii trebuiau să întrebe pe înțelepții
satului dacă pot sau nu să se separe, existând o grijă deosebită pentru
bunăstarea copiilor. Puritanii europeni au fost șocați, impunându-și propriile
principii morale. Legislația Canadei, de
exemplu, a fost făcută fără să-i consulte nimeni pe eschimoși. Astfel, aceștia
se puteau trezi oricând pedepsiți pentru ceva ce în cultura lor era perfect
normal. Religia creștină a fost impusă forțat asupra acestei populații, care
până la urmă a acceptat-o, pierzându-și astfel o bună parte din cultură.
Scrisul și literele specifice, asemănătoare hieroglifelor, s-au pierdut. Lumea
s-a schimbat mult pentru inuiți după venirea europenilor, care, pe lângă noile
legi morale, le-a adus boli și pedepse.
Avertismentul inuiților (RO)
Vă invităm să urmăriți acest
film de 4 minute, în care bătrânii comunității inuiților povestesc cu
îngrijorare despre schimbările terestre și cerești la care sunt martori de
câțiva ani: au o oră în plus de lumină, pentru a vâna; razele soarelui cad acum
vertical pe pământ; soarele nu mai apune în același loc; e mai cald și s-au
topit banchizele de pe care obișnuiau să vâneze; poziția stelelor e diferită.
Toate aceste fenomene îi duc la o singură concluzie: Pământul și-a modificat
înclinația.
ANIMALELE NU
CUNOSC NOȚIUNEA DE „RASISM”
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.