Acum 11 ani, Facebook ieșea la iveală ca fiind noua rețea de socializare care te ajuta să ții legătura cu oamenii pe care nu prea îi plăceai în liceu. Am hrănit-o cu gândurile și cu sentimentele noastre, i-am împărțit măncărurile și locațiile și lista cu cele zece filme preferate, am ținut-o la curent cu starea noastră civilă, preferințele politice, link-urile preferate și informațiile personale. Toate acestea pentru a rămâne conectați și fără să ne gândim deloc la securitatea noastră. Dar după un deceniu de întrebări (acum răspunse) despre cum face Facebook bani și cu o cunoștință generală despre cum împărtășirea de informații în mediul online poate fi periculoasă (în timp ce platforma își modifică constant protocoalele de securitate), noi continuăm s-o folosim oricum.
Desigur, dacă ne petrecem timpul pe Facebook cu moderație, rețeaua de socializare ne poate oferi și câteva beneficii adevărate. Dar înainte să te loghezi de pe PC sau să atingi iconița acelei aplicații de pe smartphone-ul tău, iată câteva motive pentru care să te lași de Facebook în 2015.
1. Îți irosește timpul
Se estimează că utilizatorul obișnuit (17 minute pe zi pe Facebook) care este activ pe site de 10 ani, și-a irosit în jur de 40 zile din viață defilând, like-uind și comentând la poze și postări. Iar utilizatorii și mai implicați, care își petrec cel puțin o oră pe zi pe site, au înregistrat 150 de zile, hrănind bestia Facebook în tot acest timp. Gândește-te la cât timp îți petreci tu pe Facebook în fiecare zi și ce alte activități mai productive ai putea face cu timpul tău.
2. Facebook te folosește ca să vândă lucruri
În 2012, site-ul a manipulat postări de la 689.000 de conturi, fără consimțământ, pentru experiment care urma să vadă dacă te afectează emoțional sau nu câteva modificări la pagina ta. Studiul a fost făcut, după spusele Facebook, pentru „a ne îmbunătății serviciile și pentru a face conținutul vizibil pe Facebook cât mai relevant posibil.” Scepticii cred că acesta a fost folosit pentru a descoperi valoarea monetară a funcției Like.
Directorul Operațional al Facebook, Sheryl Sandberg, și-a cerut scuze mai târziu, spunând că „nu a fost intenția lor să supere pe cineva.”
3. Ești ținta campaniilor publicitare
Cândva ai vrut să-ți cumperi un lucru și ai căutat pe net acel lucru, iar după șase luni Facebook îți aduce aminte că ar trebui să cumperi acel lucru, chiar dacă tu deja ți-ai cumpărat acel lucru. Da, majoritatea site-urile fac asta datorită cookie-urilor, însă numai Facebook postează aceste reclame cu suficientă regularitate încât te face să crezi că prietenii tăi chiar sunt obsedați de lamele Gilette.
4. Este nesănătos
Facebook nu este doar un site inofensiv dedicat catalogării vacanțelor tale, alegerilor proaste ale garderobei și gândurilor tale mioape cu privire la evenimentele sportive. Site-ul îți poate face chiar rău. Studiile arată că poate avea un impact negativ asupra sistemului imunitar, inhibă eliberarea hormonilor de creștere, afectează digestia și vederea, limitează gândirea și ucide creativitatea, și îți afectează somnul și fericirea.
5. „Cine mai sunt și oamenii ăștia?”
Utilizatorul obișnuit are în medie 338 de prieteni pe Facebook și probabil nu-i mai cunoaște nici pe 10% dintre ei, sau chiar deloc. Majoritatea dintre ei au probabil o viață nouă, unii au un alt nume de familie, noi hobby-uri, o barbă nouă sau noi oameni pentru care sunt responsabili să-i țină în viață (copii). Aceștia nu sunt prietenii pe care-i cunoșteai și ținând legătura cu ei în acest mod semi-ocazional este o pierdere de timp, timp pe care ți l-ai putea petrece mai bine cu noii tăi prieteni reali.
6. „Dar nu îmi pasă de intimitate”
Corect, e alegerea ta. Dar problema este că setăm un precedent pentru viitor fără să înțelegem încă cum acesta va afecta internetul gratuit și deschis și în același timp creăm un internet care se va baza pe faptul că tu trebuie să ai un cont de Facebook pentru a accesa alte site-uri.
Cum tu ești unul din 1.2 miliarde de utilizatori la zi, nu sunt șanse prea mari ca Facebook-ul tău să fie spart de cineva cu rea-voință față tine sau față de familia ta. Asta nu înseamnă că permiterea unui acces ușor la înformațiile tale va rămâne fără consecințe, fie imediat, fie peste zeci de ani.
7. Nimic din ceea ce postezi nu contează de fapt
Oamenilor nu le pasă de ceea ce faci, cu cine ești, unde mănânci sau ce tocmai ți-ai cumpărat. Cei cărora chiar le pasă au fost probabil lângă tine când ai făcut acel lucru. Cu toții am văzut clipurile alea amuzante cu Ice Bucket Challenge, iar dacă nu le-am văzut, e ok. Cu toții suntem ok. Vei dormi liniștit și fără să știi ce jucărie din copilăria ta valorează acum o avere și fără să vezi „cea mai tare farsă” de pe YouTube, pentru că cineva deja și-a făcut timp să scrie despre asta. Aceste articole nu există decât pentru că tu le distribui pe Facebook, și le distribui pentru că ele există. Deci, mai bine invită un prieten la tine și vorbiți despre cât de mult v-a plăcut amândurora Salvați de clopoțel, Dallas, gumele Turbo și ColaCao. Câtă nostalgie să încapă și pe internet?
Desigur, dacă ne petrecem timpul pe Facebook cu moderație, rețeaua de socializare ne poate oferi și câteva beneficii adevărate. Dar înainte să te loghezi de pe PC sau să atingi iconița acelei aplicații de pe smartphone-ul tău, iată câteva motive pentru care să te lași de Facebook în 2015.
1. Îți irosește timpul
Se estimează că utilizatorul obișnuit (17 minute pe zi pe Facebook) care este activ pe site de 10 ani, și-a irosit în jur de 40 zile din viață defilând, like-uind și comentând la poze și postări. Iar utilizatorii și mai implicați, care își petrec cel puțin o oră pe zi pe site, au înregistrat 150 de zile, hrănind bestia Facebook în tot acest timp. Gândește-te la cât timp îți petreci tu pe Facebook în fiecare zi și ce alte activități mai productive ai putea face cu timpul tău.
2. Facebook te folosește ca să vândă lucruri
În 2012, site-ul a manipulat postări de la 689.000 de conturi, fără consimțământ, pentru experiment care urma să vadă dacă te afectează emoțional sau nu câteva modificări la pagina ta. Studiul a fost făcut, după spusele Facebook, pentru „a ne îmbunătății serviciile și pentru a face conținutul vizibil pe Facebook cât mai relevant posibil.” Scepticii cred că acesta a fost folosit pentru a descoperi valoarea monetară a funcției Like.
Directorul Operațional al Facebook, Sheryl Sandberg, și-a cerut scuze mai târziu, spunând că „nu a fost intenția lor să supere pe cineva.”
3. Ești ținta campaniilor publicitare
Cândva ai vrut să-ți cumperi un lucru și ai căutat pe net acel lucru, iar după șase luni Facebook îți aduce aminte că ar trebui să cumperi acel lucru, chiar dacă tu deja ți-ai cumpărat acel lucru. Da, majoritatea site-urile fac asta datorită cookie-urilor, însă numai Facebook postează aceste reclame cu suficientă regularitate încât te face să crezi că prietenii tăi chiar sunt obsedați de lamele Gilette.
4. Este nesănătos
Facebook nu este doar un site inofensiv dedicat catalogării vacanțelor tale, alegerilor proaste ale garderobei și gândurilor tale mioape cu privire la evenimentele sportive. Site-ul îți poate face chiar rău. Studiile arată că poate avea un impact negativ asupra sistemului imunitar, inhibă eliberarea hormonilor de creștere, afectează digestia și vederea, limitează gândirea și ucide creativitatea, și îți afectează somnul și fericirea.
5. „Cine mai sunt și oamenii ăștia?”
Utilizatorul obișnuit are în medie 338 de prieteni pe Facebook și probabil nu-i mai cunoaște nici pe 10% dintre ei, sau chiar deloc. Majoritatea dintre ei au probabil o viață nouă, unii au un alt nume de familie, noi hobby-uri, o barbă nouă sau noi oameni pentru care sunt responsabili să-i țină în viață (copii). Aceștia nu sunt prietenii pe care-i cunoșteai și ținând legătura cu ei în acest mod semi-ocazional este o pierdere de timp, timp pe care ți l-ai putea petrece mai bine cu noii tăi prieteni reali.
6. „Dar nu îmi pasă de intimitate”
Corect, e alegerea ta. Dar problema este că setăm un precedent pentru viitor fără să înțelegem încă cum acesta va afecta internetul gratuit și deschis și în același timp creăm un internet care se va baza pe faptul că tu trebuie să ai un cont de Facebook pentru a accesa alte site-uri.
Cum tu ești unul din 1.2 miliarde de utilizatori la zi, nu sunt șanse prea mari ca Facebook-ul tău să fie spart de cineva cu rea-voință față tine sau față de familia ta. Asta nu înseamnă că permiterea unui acces ușor la înformațiile tale va rămâne fără consecințe, fie imediat, fie peste zeci de ani.
7. Nimic din ceea ce postezi nu contează de fapt
Oamenilor nu le pasă de ceea ce faci, cu cine ești, unde mănânci sau ce tocmai ți-ai cumpărat. Cei cărora chiar le pasă au fost probabil lângă tine când ai făcut acel lucru. Cu toții am văzut clipurile alea amuzante cu Ice Bucket Challenge, iar dacă nu le-am văzut, e ok. Cu toții suntem ok. Vei dormi liniștit și fără să știi ce jucărie din copilăria ta valorează acum o avere și fără să vezi „cea mai tare farsă” de pe YouTube, pentru că cineva deja și-a făcut timp să scrie despre asta. Aceste articole nu există decât pentru că tu le distribui pe Facebook, și le distribui pentru că ele există. Deci, mai bine invită un prieten la tine și vorbiți despre cât de mult v-a plăcut amândurora Salvați de clopoțel, Dallas, gumele Turbo și ColaCao. Câtă nostalgie să încapă și pe internet?
Dacă te gândești serios să renunți la Facebook,
o poți face chiar acum dând click aici.
Pentru mulți dintre noi ar fi un challenge interesant de urmărit, dar mai ales de interpretat la finalizarea lui. :)
RăspundețiȘtergere