Influența Bibliei este profundă, depășind impactul pe care l-a avut asupra religiilor abrahamice pe care a contribuit la formarea ei. Ea a lăsat o amprentă de neșters asupra istoriei mondiale, culturii, literaturii și limbajului cotidian. Cu toate acestea, în ciuda importanței sale, există o multitudine de informații despre Biblie pe care mulți dintre noi nu le cunoaștem. În mod frecvent, se fac presupuneri cu privire la faptul că anumite fapte se regăsesc în Biblie fără o lectură atentă a pasajelor relevante, ceea ce duce la neînțelegeri în înțelegerea colectivă.
Originile numeroaselor cărți ale Bibliei și conținutul lor sunt învăluite în mister. Apar întrebări cu privire la disparitățile dintre diferitele Evanghelii și la durata remarcabil de lungă a vieții menționate în Vechiul Testament. În plus, existența unor copii fizice ale celor mai vechi cărți biblice adaugă un alt nivel de intrigă.
În această postare pe blog, aprofundăm o gamă variată de informații care aruncă lumină asupra unor aspecte mai puțin cunoscute ale Bibliei. Unele dintre aceste informații datează de mii de ani, dar s-ar putea să fie o noutate pentru mulți. Votați pentru dezvăluirile care v-au surprins sau v-au aprofundat înțelegerea acestui text antic.
1. Ar putea exista motive numerice străvechi în spatele duratei mari de viață consemnate în Biblie
Redditor u/Nuclear_Cadillacs a întrebat:
De ce durata de viață a oamenilor menționați în relatările Genezei este înregistrată ca fiind atât de lungă?
Redditor u/kookingpot a răspuns:
Așadar, primul lucru pe care îl știm despre această carte este că a fost scrisă cu mult după evenimentele despre care ne vorbește. Nu este o relatare la prima mână a ceea ce se întâmplă, ci mai degrabă o înregistrare a tradiției ancestrale.
În continuare, căutăm paralele în lumea antică. Există alte ocazii similare în care durata de viață este menționată ca fiind incredibil de lungă? Din întâmplare, răspunsul este de fapt da. Cel mai cunoscut exemplu este Lista regilor sumerieni, care este o listă a tuturor regilor din Sumer și cât timp au domnit. Aceasta include pasaje precum:
„În Eridug, Alulim a devenit rege; a domnit timp de 28.800 de ani. Alaljar a domnit timp de 36.000 de ani. Doi regi; au domnit timp de 64.800 de ani.”
Astfel, avem exemple de liste de oameni importanți cu numere extraordinare listate ca vârste în mai multe exemple din Orientul Apropiat Antic. Deci există un precedent pentru Vechiul Testament în acest sens.
Unii cercetători cred că numerele sunt folosite într-un mod mai degrabă simbolic, decât matematic. Culturile din Mesopotamia erau experți în numere. Ele au avansat o mulțime de concepte matematice cheie pe care le folosim și astăzi (inclusiv împărțirea noastră a timpului în unități de 60).
Sumerienii și alte popoare mesopotamiene (începând cu cel puțin 3100 î.Hr.) foloseau un sistem de numerație sexagesimal, ceea ce înseamnă că era de bază 60, în loc de baza noastră 10. De ce? Pentru că 60 este cel mai mic număr divizibil cu toate numerele 2, 3, 4, 5 și 6, ceea ce face ca fracțiile să fie mult mai ușoare.
În acest sistem de numerație au fost incluse o mulțime de lucruri ambigue, cum ar fi spațiile goale care ar putea însemna zero și mai puțină valoare acordată importanței poziției numerelor... Practic, acest lucru nu reprezenta o problemă pentru scribi, deoarece numerele lor erau întotdeauna într-un context care le făcea foarte ușor de interpretat (cantități de cereale, greutăți de bani etc.). Cărturarilor de mai târziu (cum ar fi evreii care încercau să interpreteze astfel de numere) le-ar fi fost mult mai greu fără context.
Totuși, cea mai mare problemă cu numerele mesopotamiene este ideea de numere sacre. Unele numere aveau o semnificație simbolică dincolo de semnificația lor matematică și, prin urmare, în anumite contexte erau mai degrabă numerologice decât numerice, ceea ce înseamnă că valoarea lor simbolică era folosită mai degrabă decât cea matematică.
Acum, ce legătură are acest lucru cu cronologiile biblice? Numerele se bazează pe sistemul mesopotamian de numere. Toate vârstele din genealogiile din Geneza se încadrează în două categorii: numere divizibile cu 5 (care se termină în 5 sau 0) și multiplii lui 5 cu adaos de 7 (sau doi 7). Cinci ani = 60 de luni. Cifrele finale sunt întotdeauna 0, 7, 5, 2 și 9. Doi pentru că 5+7 = 12, iar 9 pentru că 5+7+7 = 19. Șansele sunt astronomice ca în listă să nu existe un număr care să nu se potrivească. Prin urmare, avem o mulțime de indicii că acestea sunt numere simbolice, bazate pe un sistem numeric foarte diferit. Nu știm ce semnificație ar fi putut avea aceste numere.
Prin urmare, cel mai probabil, numerele din Geneza sunt simbolice pentru ceva ce nu cunoaștem și se bazează pe un sistem numeric stabilit de sumerieni, care în cele din urmă s-a pierdut în timp. Astfel, tradițiile antice ale simbolisticii s-au pierdut probabil, iar compilatorii Bibliei ebraice înșiși nu au înțeles simbolistica din spatele veacurilor.
2.Cel mai vechi document biblic fizic cunoscut datează din anul 650 î.Hr.
Redditor u/hey_its_ralph a întrebat:
Există un text original al Bibliei, sau care este cel mai vechi text religios cunoscut care există?
Redditor u/imayid_291 a răspuns::
Cea mai veche copie fizică a vreunei Biblii este reprezentată de două suluri datate în jurul anului 650 î.Hr. Acestea au fost găsite într-o cameră funerară din situl arheologic Ketef Hinnom din zona Ierusalimului. Ele conțin Binecuvântarea preoțească care se găsește în Numeri 6:22-27.
Următoarele cele mai vechi texte fizice ale Bibliei sunt Manuscrisele de la Marea Moartă, cele mai vechi dintre ele datând din anul 200 î.Hr. Cele peste 900 de documente includ fragmente din toate cărțile din Biblia ebraică, cu excepția cărții Estera. Textele includ un pergament care conține întreaga carte Isaia (în afară de unele porțiuni care sunt prea deteriorate pentru a fi citite).
3. Răstignirea a fost interzisă în Imperiul Roman în anul 337 d.Hr.
Folosită inițial ca formă de execuție împotriva non-cetățenilor, străinilor și creștinilor, crucificarea a rezistat timp de cinci secole sub dominația romană. Această metodă brutală a dus la moarte prin diverse mijloace, supunând indivizii la intemperii, în timp ce sufereau o deshidratare lentă și erau spânzurați timp de până la patru zile.
Împăratul Constantin a interzis în mod oficial crucificarea în anul 337 d.Hr.; cu toate acestea, ea a cunoscut o renaștere în Japonia în secolele al XVI-lea și al XVII-lea. De-a lungul secolelor al XIX-lea și al XX-lea, au fost raportate cazuri de crucificare în diferite părți ale lumii, în ciuda interzicerii acesteia.
4. Expresia "O picătură în găleată" provine din Cartea lui Isaia
„O picătură în găleată” este doar o mică parte din ceva, poate atât de mică încât nici măcar nu merită să fie observată. Același sens reiese din utilizarea sa în Isaia 40:15:
„Iată, națiunile sunt ca o picătură de apă din găleată, sunt considerate ca praful de pe talere. Iată, El ridică insulele ca pe un lucru mărunt.”
Se găsește în Biblia Wycliffe din anii 1380, precum și în versiunea King James. La o variantă, „o picătură în ocean”, se face aluzie în Eclesiastul 18:10, din KJV Apocrypha - cărți scoase din versiunea originală din 1611 în 1885:
„Ca o picătură de apă față de mare și ca un pietriș în comparație cu nisipul, așa sunt o mie de ani față de zilele veșniciei.”
5. Biblia nu a spus niciodată că Maria Magdalena a fost o lucrătoare sexuală
Maria Magdalena, o figură biblică proeminentă, este adesea supusă unor concepții greșite și este uneori întrepătrunsă în mod eronat cu relatările altor femei din Noul Testament. S-ar putea să fi întâlnit afirmații de genul: "Isus i-a iubit pe toți! A umblat cu prostituate!".
Deși este posibil ca Iisus să se fi asociat cu persoane implicate în munca sexuală, nu există nicio dovadă biblică care să ateste că Maria Magdalena a fost una dintre ele. Cu toate acestea, ea deține o importanță semnificativă în Noul Testament, fiind prezentă în momente cruciale din călătoria lui Iisus, inclusiv în predicile și răstignirea sa. Maria a jucat un rol crucial în transportarea lui Iisus la mormânt și a preluat inițiativa de a vizita din nou mormântul trei zile mai târziu, descoperindu-l gol. Acest rol esențial o poziționează ca personaj-cheie în descoperirea celui mai important aspect al creștinismului: Învierea lui Iisus.
Biblia nu afirmă că Maria a fost vreodată lucrătoare sexuală. Există o relatare biblică în care o femeie neidentificată îi spală picioarele lui Iisus cu ulei, căutând iertarea păcatelor sale. Cu toate acestea, în Evul Mediu, biserica a decis să o identifice pe această femeie ca fiind Maria. Acest lucru poate fi atribuit dorinței bisericii de a explica de ce o femeie a fost una dintre cele mai apropiate tovarășe ale lui Iisus, oferind o justificare pentru dedicarea ei neclintită față de el. Intenția era de a inspira alte femei "care trăiesc în păcat" să urmeze o cale similară.
Ca urmare, Maria a fost recunoscută ca sfânta protectoare a prostituatelor pocăite, ceea ce a dus la înființarea în secolul al XVIII-lea a spălătoriilor Magdalene sau a caselor Magdalene ca centre de recuperare pentru fostele lucrătoare sexuale. Abia în 1969, Vaticanul a rectificat această concepție greșită. Până atunci, noțiunea de Maria ca fostă lucrătoare sexuală devenise adânc înrădăcinată în canonul creștin.
6. Expresia "Scrisul de pe perete" provine din Vechiul Testament
Aluzia la scrisul criptic pe un perete se găsește în Daniel 5:1-30, iar narațiunea din care provine poate fi urmărită până în Mesopotamia antică.
În timpul unui ospăț găzduit de regele Belșațar al Babilonului, un text ilizibil este înscris în mod misterios pe perete și numai Daniel are capacitatea de a-l descifra. Daniel îl avertizează pe rege că propria aroganță va duce la căderea sa, deoarece Belșațar este acuzat de blasfemie împotriva lui Dumnezeu. Conform profeției, regele își găsește sfârșitul chiar în acea noapte.
Deși expresia exactă "scrisul de pe perete" nu este folosită în mod explicit în Biblie, conceptul de osândă iminentă asociat cu povestea rămâne încorporat în limbajul și utilizarea contemporană.
7. Învierea lui Iisus este descoperită și relatată în mod diferit în diferite Evanghelii
Evangheliile nu oferă o relatare precisă a evenimentelor specifice din jurul învierii lui Iisus. În Evanghelia după Marcu, se menționează că discipolii de sex feminin, printre care și Maria Magdalena, au ajuns la mormântul lui Iisus și au găsit "un tânăr care ședea în partea dreaptă, îmbrăcat într-o haină lungă și albă".
Matei descrie că femeile s-au întâlnit cu un înger la mormânt și, mai târziu, îl întâlnesc pe Isus în timp ce călătoresc pentru a-i informa pe discipolii săi. Narațiunea lui Luca menționează doi bărbați care stau lângă hainele purtate cândva de Iisus.
Evanghelia după Ioan prezintă o perspectivă unică, cu Maria Magdalena descoperind singură mormântul deschis al lui Iisus. Ea aleargă apoi să îi informeze pe ucenici, este vizitată mai târziu de doi îngeri și, în cele din urmă, îl vede pe Iisus în persoană. Maria împărtășește experiența sa discipolilor, iar Iisus le apare și lor.
8. Peșterile Qumran din Israel conțineau Manuscrisele de la Marea Moartă
Descoperite în peșterile Qumran din Israel în 1947, manuscrisele inițiale de la Marea Moartă au fost urmate de alte manuscrise găsite până la mijlocul anilor 1950. Numită după Marea Moartă din apropiere, această descoperire din inima deșertului iudaic cuprinde peste 800 de documente asociate cu iudaismul și creștinismul, dezvăluind unele scrieri necunoscute până acum.
Identitatea autorilor rămâne o enigmă, iar numeroase texte pot fi urmărite încă din secolul al III-lea î.Hr. Printre conținutul lor semnificativ, manuscrisele de la Marea Moartă adăpostesc cea mai veche redare a Bibliei ebraice care a supraviețuit.
9. Biblia nu spune niciodată că Iona a fost înghițit de o balenă, ci doar de un pește uriaș
Când oamenii întâlnesc numele Iona, mintea lor îl asociază adesea cu o balenă. Narațiunea din Vechiul Testament se desfășoară în Cartea lui Iona, relatând experiențele profetului. În timp ce relatările populare menționează adesea o balenă care l-a înghițit, relatarea biblică se referă la creatură ca la un „pește mare”.
Transformarea acestui pește în balenă rămâne un mister. Morala care stă la baza poveștii se învârte în jurul supraviețuirii lui Iona în burta uriașei creaturi. Prin rugăciuni fervente pentru eliberare, Iona este în cele din urmă expulzat din adâncurile creaturii.
10. Evangheliile diferă cu privire la câte minuni a făcut Iisus
Printre minunile și miracolele atribuite lui Iisus se numără mersul pe apă, hrănirea a mii de oameni cu foarte puțină mâncare, transformarea apei în vin și vindecarea orbilor. Cu toate acestea, doar unul dintre aceste miracole apare în toate cele patru Evanghelii.
„Hrănirea celor 5.000 de oameni”, așa cum este cunoscută, este povestea lui Iisus care hrănește mii de adepți ai săi cu provizii limitate. El reușește să manifeste suficientă hrană cu doar cinci pâini și doi pești. Iată cum apare în Matei 14:15-21:
„Și pe când se făcea seară, discipolii lui au venit la el, spunând: Acesta este un loc pustiu și timpul este de acum trecut; trimite oamenii ca să se ducă prin sate și să își cumpere de mâncare. Dar Isus le-a spus: Ei nu trebuie să plece; dați-le voi să mănânce. Iar ei i-au spus: Nu avem aici decât cinci pâini și doi pești. Și el a spus: Aduceți-le aici la mine. Și a poruncit mulțimilor să șadă pe iarbă și a luat cele cinci pâini și cei doi pești și privind în sus spre cer a binecuvântat; și frângând a dat pâinile discipolilor, iar discipolii mulțimilor. Și au mâncat toți și au fost săturați; și au ridicat din frânturile rămase douăsprezece coșuri pline. Și cei ce mâncaseră erau cam cinci mii de bărbați, în afară de femei și copii.”
Sursa: https://www.ranker.com/
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.