Ce este uitarea?

-->

CE ESTE UITAREA?

Faptul că nu toate cunoştinţele, informaţiile pe care le achiziţionăm sunt păstrate şi reactualizate este foarte răspândit, de aceea şi foarte cunoscut. Este ştiut că multe dintre datele experienţei noastre anterioare diminuează, se dezagregă, dispar din mintea noastră. Intervine aşa-numitul fenomen al uitării care, de cele mai multe ori, a fost interpretat ca fiind reversul păstrării. Deşi, la prima vedere, s-ar părea că uitarea este un fenomen relativ simplu, în realitate lucrurile nu stau deloc aşa. Încă cu mulţi ani în urmă, el a constituit preocuparea de seamă a multor cercetători psihologi, preocupaţi îndeosebi de creşterea potenţelor memorative ale indivizilor, de productivitatea acestei facultăţi umane. În legătură cu uitarea, noi vom stărui doar asupra câtorva aspecte pe care le vom ridica sub forma unor întrebări.

Ce este uitarea?

Oricât s-ar părea de ciudat, uitarea este, în anumite limite, un fenomen natural, normal şi mai ales necesar. Poporul spune, de altfel, că uitarea este "înscrisă în legile omeneşti". Aşa cum un depozit de materiale s-ar umple, în con­diţiile supraîncărcării lui, nedând posibilitatea de a se depozita şi alte materiale, tot aşa şi depozitul memo­riei s-ar putea supraîncărca, n-ar da posibilitatea individului să păstreze noi şi noi cunoştinţe, ca ur­mare a experienţelor curente şi recente de viaţă. De aceea, uitarea intervine ca o supapă care lasă să se scurgă, să se elimine ceea ce nu mai corespunde noilor solicitări puse în faţa individului.
În raport cu memoria, care tinde, după cum am văzut, spre fixarea şi păstrarea informaţiilor, uitarea este un fenomen negativ. În schimb, în raport cu necesităţile practice, cu solicitările cotidiene, ea este un fenomen pozitiv şi aceasta deoarece uitarea treptată, graduală a anu­mitor informaţii contribuie la echilibrarea sistemului cognitiv al individului, acordă acestuia un caracter suplu, dinamic, pasibil de a se auto-mişca, fără a fi stânjenit de ceea ce ar fi "prea mult" şi mai ales de "prisos”.
Uitarea este cea care acordă memoriei caracterul ei selectiv, căci, datorită ei, noi nu păstrăm şi nu reactualizăm absolut totul, ci doar ceea ce trebuie sau ceea ce ne interesează. Aşadar, caracterul nece­sar al uitării decurge din faptul că ea are importante funcţii de reglare şi autoreglare a sistemului mnezic al individului, în sensul că dă posibilitatea "descăr­cării" şi "eliminării" din acesta a ceea ce este fie inutil, fie balast, pentru a face loc noului material informaţional ce trebuie să fie însuşit. Sperăm că cititorul a reţinut că doar în anumite condiţii uitarea este un fenomen natural şi relativ necesar. Când aceste condiţii (sau limite) nu sunt respectate, ea devine o piedică în calea adaptării la solicitările mediului, o povară pentru memorie, care este nevoită să reia de la început procesele sale. Între memorie şi uitare există deci relaţii dinamice, fiecare dintre ele acţionând una asupra alteia prin intermediul feed-­back-ului (a legăturii inverse) şi completându-se sau sprijinindu-se, dar şi împiedicându-se uneori reciproc.

Care sunt formele uitării?

De obicei, în literatura de specialitate sunt descrise trei forme de uitare. Una dintre ele este uitarea totală, bazată pe ştergerea, suprimarea, dispariţia integrală a datelor memorate şi păstrate, care implică, de regulă, imposibilitatea de a reactualiza. Această formă este mai rar întâlnită în cazurile normale, şi mai mult în cele patologice. Aşa cum nu există un om care să memoreze şi să păstreze absolut toate informaţiile, tot aşa nu există un om care să uite absolut tot ceea ce a asimilat cândva, să nu păstreze deci nimic. În realitate, această formă nu este întâlnită ca atare ci sub o altă înfăţi­şare şi anume: putem uita totul în legătură cu o anu­mită întâmplare, cu o anumită persoană sau problemă. Ea funcţionează deci nu sub aspect totalitar ci, am zice, fragmentar, insular.
Mai răspândită este o altă formă a uitării, şi anume uitarea parţială, cea care presupune reali­zarea unor recunoaşteri şi reproduceri parţiale, mai puţin adecvate şi chiar eronate. Diferenţa dintre ma­terialul memorat şi cel reactualizat (ca valoare, ca fidelitate) ne indică tocmai intervenţia uitării.
În sfârşit, există şi o altă formă de uitare, uitarea momentană, care ţine doar o anumită perioadă de timp (pentru ca apoi să ne reamintim) care poartă denumirea de reminiscenţă. Fiecăruia dintre noi i s-a întâmplat uneori să uităm ceva exact atunci când ar fi trebuit să ştim, pentru ca după o anumită perioadă de timp să ne aducem cu uşurinţă aminte despre ce anume a fost vorba. Aceasta li se întâmplă mai ales elevilor, care uită tocmai atunci când sunt ascultaţi, cu o oră mai târziu sau a doua zi aducându-şi aminte aproape perfect tot.

Cum se explică uitarea?

În legătură cu această problemă s-au constituit de-a lungul timpurilor două modalităţi mai importante de explicare a uitării. Una dintre ele, bazată pe aşa-numitele teorii pasive ale uitării, consideră că aceasta s-ar datora ştergerii ur­melor mnezice, ca urmare a lipsei de reactivare a lor, lipsei exerciţiului. Fără să greşesc total, această explicaţie este unilaterală, deoarece nu ia în considerare dinamismul vieţii psihice şi mai ales al celui neurofiziologic. Tocmai de aceea, teoriile active ale uitării pun un accent deosebit pe dinamica mecanismelor neurocerebrale în explicarea fenomenului respectiv. În cadrul acestor teorii, se porneşte de a ipoteza că activitatea nervoasă nu încetează după încetarea acţiunii stimulului, ci continuă, fapt care facilitează consolidarea urmei nervoase lăsată de stimul. (Continuarea activităţii nervoase şi după încetarea acţiunii stimulului ne este demonstrată de faptul că reînvăţarea materialului respectiv se face de obicei foarte uşor.) Numai că această activitate nervoasă poate fi împiedicată în desfăşurarea ei de o altă acti­vitate şi care îngreuiază astfel consoli­darea urmei nervoase anterioare, deoarece celula ner­voasă este acaparată aproape în întregime de noua activitate. În acest caz, intervine aşa-numitul fenomen de interferenţă care poate fi retroactivă (elementul A este mai slab reţinut dacă după el urmează B, aici intervenind influenţa negativă a lui B asupra lui A, deci a ulteriorului asupra anteriorului) sau proactivă, bazată pe influenţa negativă a anteriorului asupra posteriorului. Aceste două tipuri de interferenţe sunt însă în funcţie de similaritatea materialelor, de gra­dul lor de învăţare, de volumul lor etc. De exemplu, dacă A şi B sunt similare, atunci însuşirea lui B ime­diat după A va influenţa în şi mai mare măsură reţinerea lui A, decât dacă B ar fi fost mai distinct, mai eterogen. La fel, dacă B a fost învăţat mult mai bine decât A, atunci influenţa lui negativă asupra lui A va fi foarte mare. Toate aceste date ne dau indi­caţii preţioase cu privire la organizarea procesului învăţării, în vederea evitării uitării.
Deşi aceste teorii se apropie mai mult de explica­rea adecvată a uitării, nici ele nu ia în considerare în suficientă măsură rolul proceselor nervoase fun­damentale (excitaţia şi inhibiţia) şi mai ales legile de funcţionare a lor, ca şi diversele lor forme de manifes­tare. Se pare că mecanismul cel mai plauzibil care explică uitarea este mecanismul inhibiţiei, proces nervos care semnifică diminuarea stării de activitate celulei corticale şi nicidecum încetarea ei, cum se crede uneori în mod eronat. Astfel, la baza primei forme de uitare (imposibilitatea reamintirii) stă me­canismul inhibiţiei condiţionate de stingere care pre­supune ştergerea legăturilor temporare, în condiţiile nerepetării lor; cea de-a doua formă de uitare (recunoaşteri şi reproduceri eronate) are la bază tulburarea funcţionării inhibiţiei adică a capacităţii de delimitare, de dis­tingere a legăturilor temporare; cea de a treia formă de uitare (reminiscenţa) presupune intervenţia inhi­biţiei condiţionate de întârziere, adică amânarea reacţiei adecvate, exact atunci când ea este necesară.
Şi unele forme ale inhibiţiei necondiţionate pot explica însă uitarea. De exemplu, atunci când are loc un proces de supra-învăţare, când celula nervoasă este obosită peste măsură, în mod automat ea îşi ia mă­suri de apărare, de protecţie şi intră în inhibiţie. Aceasta nu este altceva decât inhibiţia de protecţie. Aşa se explică de ce unii elevi care învaţă în asalt în preajma examenului, chiar şi noaptea, la examen nu ştiu nimic. Fără „ştirea” sau „dorinţa” lor, celula nervoasă şi-a luat singură măsuri de protecție, de evitare a epuizării.
Dar pe scoarţa cerebrală funcţionează şi un alt fenomen, şi anume: un focar de excitaţie apărut într-o zonă a scoarţei produce în jurul lui inhibiţia, conform legii inducţiei negative. Se înţelege că, cu cât inhibiţia va fi mai intensă, cu atât posibilitatea reactualizării legăturilor temporare corespunzătoare acelei zone va fi mai mică. Uneori ne mirăm de ce sub influenţa unor evenimente mai puternice, deosebite, uităm lucruri foarte bine cunoscute sau de ce avem lapsu­suri curioase. Cu timpul însă, pe măsură ce zonele respective se dezinhibă, vom avea din nou posibilita­tea să reactualizăm legăturile temporare. Un aseme­nea fapt ne atrage atenţia asupra necesităţii ca în cazurile de examen, care produc emoţii puternice, să lăsăm candidatul să se calmeze şi apoi să-i solicităm răspunsul.

Ce şi de ce uităm?

De obicei, uităm informaţiile care îşi pierd actualitatea, care se devalorizează, care nu mai au semnificaţie pentru noi şi nici pentru re­zolvarea problemelor practice, care nu mai răspund deci unor necesităţi. De asemenea, uităm informaţiile neesenţiale, amănuntele, ceea ce, de obicei, reprezintă un balast. Oamenii uită informaţiile care sunt dezagreabile şi care, prin continua lor reamintire, ar produce disconfort psihic. Ei uită ceea ce nu este folosit frecvent, ceea ce nu este repetat. Este de la sine înţeles că prezenţa în rezervorul memoriei a acestor informaţii mai mult ar împiedica comporta­mentul nostru decât 1-ar favoriza. Tocmai de aceea, ele sunt uitate, lăsate de o parte. Din păcate, noi uităm nu numai astfel de informaţii ci şi unele care ne sunt utile, care au mare semnificaţie pen­tru "reuşita" noastră. Nu vrem să intrăm în analiza cauzelor uitării acestor informaţii, ele fiind foarte numeroase şi variind de la individ la individ. Totuşi, cea care primează este insuficienta sau proasta orga­nizare a procesului de învăţare. O învăţare neraţio­nală, care ia frecvent forma sub-învăţării sau forma supra-învăţării este la fel de periculoasă pentru me­morie ca şi lipsa ei.

Care este ritmul uitării?

H. Ebbinghaus, psiholog german care s-a ocupat printre primii de această problemă, a fixat (pe baza memorării unui material fără sens) curba uitării, care a devenit clasică. Potrivit acestei curbe, uitarea este destul de mare, masivă chiar, imediat după învăţare şi apoi din ce în ce mai lentă, aproape stagnantă. Dacă suntem tentaţi să dăm crezare acestei curbe în raport cu materialul fără sens memorat, nu putem crede că ea ar fi universal valabilă. Dimpotrivă, o serie de factori, cum ar fi: volumul materialului, lungimea, semnifi­caţia lui, particularităţile de vârstă şi individuale ale oamenilor vor face ca această curbă să ia forme dife­rite. Când materialul cu sens şi cel fără sens sunt fie de mici proporţii, fie prea extinse, atunci curbele uitării tind să se asemene; când însă cele două cate­gorii de material au un volum mijlociu, cel fără sens se uită mai repede decât cel cu sens. Intervine apoi şi vârsta: copiii uită, de regulă, evenimentele recent întâmplate, dar le pot evoca bine după câteva zile sau săptămâni; bătrânii uită evenimentele recente, dar le pot evoca pe cele îndepărtate. Uitarea are deci rit­muri diferite, fie în funcţie de particularităţile mate­rialului, fie în funcţie de trăsăturile individuale.

Cum combatem uitarea?

Pentru a putea combate uitarea, este bine să-i cunoaştem cauzele (învăţare neraţională, stări de oboseală, surmenaj, anxietate, îmbolnăvirea creierului). Apoi, este necesar să combatem nu orice fel de uitare, ci doar pe aceea care ne împiedică adaptarea corespunzătoare la solicitările mediului.
-->

Comentarii

  1. Citisem undeva chiar ieri despre un tanar din Marea Britanie care sufera de un sindrom care il impiedica sa uite. Poti alege o zi si o ora din ultimii ani si el iti va povesti cu lux de amanunte acele momente.Ca el sunt doar 28 in lume, noi ceilalti, dupa ce trecem de varsta de 30 de ani trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca ne mor zilnic 80.000 de neuroni(sper ca nu am gresit cifra :d)

    RăspundețiȘtergere
  2. Haha, nu stiu daca cifra de 80.000 este corecta dar informatia e interesanta, poate voi cerceta mai amanuntit asta.
    Am vazut si un episod din House M.D. in care era prezentat cazul unei femei care, la fel, nu putea sa uite nimic, iar din aceasta cauza nu-si putea ierta sora pentru ceva petrecut in copilarie, ceva pueril... Cred ca e groaznic sa-ti traiesti viata in acest mod...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.

POSTĂRI ALEATORII

  • Cum a apărut creștinismul
    04.11.2015 - 3 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CUM A APĂRUT CREȘTINISMUL Comunismul a fost de la început și este până astăzi un instrument al evreimii internaționale, de ea creat și…
  • Cele patru picioare ale mesei sănătății
    25.05.2016 - 1 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CELE PATRU PICIOARE ALE MESEI SĂNĂTĂȚII Motto: Fiecare om este creatorul sănătății sau bolii sale. Buddha S-ar putea să credeți că…
  • 10 Superstiții străvechi care dau fiori reci și originile lor
    21.11.2023 - 0 Comments
    Timp de secole, superstițiile au cuprins puternic imaginația umană, împletind fire atât de frică, cât și de fascinație în țesătura narațiunii noastre istorice. Deși mulți indivizi contemporani își…
  • Laptele - mesaj către pacienții mei
    13.08.2014 - 2 Comments
    --> LAPTELE - MESAJ CĂTRE PACIENȚII MEI Robert M. Kradjian, MD Chirurg oncolog - Centrul medical Seton, Daly City, California, SUA Problema cu alimentele este aceea că au o aură…
  • Consemnările Mareșalului Ion Antonescu din noaptea de 23 august 1944 + VIDEO + documentar
    23.08.2017 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CONSEMNĂRILE MAREȘALULUI ION ANTONESCU DIN NOAPTEA DE 23 AUGUST 1944 Astăzi, 23 august 1944. Am venit în audienţă la Rege la ora…
  • 15 cele mai fascinante fapte istorice care ne-au făcut să spunem „Serios?”
    21.11.2021 - 0 Comments
    Am adunat cele mai fascinante fapte istorice pe care le-am aflat de pe internet și le-am selectat pe cele mai bune. Acestea sunt mărturiile pe care utilizatorii Ranker le-au votat în fiecare…
  • 8 tehnici japoneze pentru a învinge lenea
    05.06.2023 - 0 Comments
    Și tu îți lași toată munca pentru mâine?Ai acea zi de mâine?Deseori s-a întâmplat să vă gândiți că mâine veți face un lucru, dar rareori chiar l-ați și făcut.Toată lumea știe că toți avem la…
  • Gândul vindecă
    18.04.2012 - 1 Comments
    google_ad_client = "ca-pub-4999547951064265"; google_ad_slot = "1162117595"; google_ad_width = 728; google_ad_height = 15; (adsbygoogle = window.adsbygoogle ||…
  • Craniile de cristal și trezirea conștiinței de sine + documentar (RO)
    25.07.2016 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CRANIILE DE CRISTAL ȘI TREZIREA CONȘTIINȚEI DE SINE Majoritatea arheologilor și oamenilor de știință consideră că civilizația și…
  • 10 fapte fascinante despre orașul antic Pompei
    14.03.2023 - 0 Comments
    După erupția Muntelui Vezuviu din 24 august 79, întregul oraș Pompei din Golful Napoli a fost îngropat și uitat până la mijlocul secolului al XVIII-lea. Astăzi, Pompeiul este unul dintre cele mai…
  • 12 Uses for Borax in the Home and Household
    13.03.2023 - 0 Comments
    What is BoraxBorax is a 100% natural odorless mineral, classified in the crystallographic class as monoclinic-prismatic, grayish, white, yellow, green or colorless. The mineral in crystal form was…
  • 14 fapte despre Finlanda
    16.02.2016 - 1 Comments
    1. Finlanda este supranumită țara soarelui de miază-noapte, deoarece în iunie și iulie soarele strălucește pe tot parcursul zilei și nopții în partea de nord. Acesta nu coboară sub linia…
  • Fabrica de E-uri + VIDEO
    01.05.2012 - 0 Comments
    --> FABRICA DE E-URI Area 51 a industriei alimentare din România Rafturile gigantice sunt pline cu mâncare. Nu vă frecaţi la ochi! Ce se află în saci şi bidoane de plastic nu este…
  • Ce nu știați despre Vladimir Putin + VIDEO (RO) + documentare (RO)
    22.05.2016 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CE NU ȘTIAȚI DESPRE VLADIMIR PUTIN Acum doi ani, Stanislav Belkovski, jur­nalist, analist politic şi apropiat al Kremlinului, a publicat…
  • Bitterul suedez – un remediu natural universal
    27.05.2012 - 2 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); BITTERUL SUEDEZ - UN REMEDIU NATURAL UNIVERSAL Prezentare generală Cu toţii am auzit de beneficiile bitterului suedez, un tratament…
  • Rețete culinare - Hrana vie în 238 rețete (eBook)
    07.04.2012 - 0 Comments
    --> BUCĂTĂRIA FĂRĂ FOC Elena Niță Ibrian «Hrana naturală, crudă, întinerește, regenerează țesuturile și hrănește bucuria de a trăi. Eu am avut o viața foarte grea. Și din toate…
  • Cum să trăiești 100 de ani + VIDEO
    31.03.2012 - 0 Comments
    --> CUM SĂ TRĂIEȘTI 100 DE ANI Să trăieşti mult, într-o stare de sănătate şi mulţumire, nu-i un lucru prea complicat. E suficient să aplici consecvent câteva reţete simple. Şi…
  • Se mai respectă astăzi Jurământul lui Hipocrate? + VIDEO
    24.06.2014 - 0 Comments
    --> SE MAI RESPECTĂ ASTĂZI JURĂMÂNTUL LUI HIPOCRATE? Jurământul hipocratic este poate cel mai cunoscut text medical din antichitatea greacă. Acesta cere tânărului care tocmai și-a…
  • Adevărata măsură a inteligenței
    22.04.2012 - 0 Comments
    --> ADEVĂRATA MĂSURĂ A INTELIGENŢEI Este foarte interesant că, deşi au diplome echivalente ca valoare, unii se târăsc în slujbe umile, în timp ce alţii fac salturi impresionante în…
  • În cât timp se digeră alimentele pe care le mâncăm
    10.06.2016 - 1 Comments
    ÎN CÂT TIMP SE DIGERĂ  ALIMENTELE PE CARE LE MÂNCĂM V-ați întrebat vreodată ce se întâmplă cu alimentele pe care le mâncați? Pun pariu că pe cei mai mulți dintre dumneavoastră nu…
  • 19 fapte amuzante din filme
    15.09.2015 - 2 Comments
    1. Nimeni nu folosește toaleta în filme. Niciodată! În afară de cazul în care e o comedie. 2. Întrerupătoarele de lumini din filme fac zgomote puternice. 3. Dacă ești împușcat în mână sau în…
  • Antibiotice uitate de acum câteva decenii ar putea fi un super-ucigaș de bacterii
    18.05.2023 - 0 Comments
    Un antibiotic dezvoltat în urmă cu 80 de ani, înainte de a fi abandonat și uitat, ar putea oferi din nou soluții noi și interesante, de data aceasta în fața amenințării emergente a superbacteriilor…
  • 25 de invenții cu adevărat folositoare
    23.02.2016 - 0 Comments
    Se spune că necesitatea este mama invenției, și în timp ce s-ar putea să nu fie cazul pentru fiecare invenție în parte, majoritatea acestor invenții se dovedesc a fi utile. Cine știe? Una dintre…
  • Cum arăta viața pe Pământ înainte de apariția oamenilor, potrivit paleontologilor + FOTO
    01.06.2022 - 0 Comments
    Desigur, dinozaurii au cutreierat pământul înainte ca noi, oamenii, să fi apărut, dar știați că și multe alte animale de neimaginat au trăit înaintea noastră? Mulțumită paleontologilor și…
  • 35 de imagini care arată perfect rivalitatea dintre câini și pisici (FOTO + VIDEO)
    29.09.2017 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Deși există un pic de adevăr în stereotipul că pisicile și câinii se urăsc (având temperamente diferite, câinii fiind mai sociabil și mai…
  • Cancerul - cele 5 legi biologice ale doctorului Hamer + documentar (RO)
    02.04.2012 - 2 Comments
    google_ad_client = "ca-pub-4999547951064265"; google_ad_slot = "6905085768"; google_ad_width = 728; google_ad_height = 90; CANCERUL - CELE 5 LEGI BIOLOGICE ALE…
  • Programul zilnic de viață sănătoasă + slideshow
    03.10.2012 - 1 Comments
    --> 8 SFATURI PENTRU A ATINGE SUTA DE ANI FERICIT Conform Institutului Național de Statistică din Marea Britanie, 35% dintre copiii născuți în 2012 vor depăși vârsta de 100 de ani. În…
  • Ce instrumente se găsesc într-un cabinet stomatologic?
    30.06.2018 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Ce instrumente se găsesc într-un cabinet stomatologic? Instrumentarul stomatologic a fost folosit încă de la începuturile…
  • Ponturi pentru alegerea unui coș cadou Gourmet
    24.05.2017 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Ponturi pentru alegerea unui coș cadou Gourmet Sursa:http://www.hickoryfarms.com Coșurile cadou sunt o opțiune minunată pentru orice…
  • Leoaica și puiul de babuin
    16.05.2014 - 1 Comments
    --> LEOAICA ȘI PUIUL DE BABUIN Fotografii Evan Schiller și Lisa Holzwarth se îndreptau într-o zi cu mașina spre rezervația Selinda, din nordul Botswanei. La un moment dat, au întâlnit o…
  • 10 cei mai înfricoșători zei din mitologia antică
    03.11.2023 - 0 Comments
    De-a lungul întregii istorii umane, zeii și zeițele au stârnit respect, devotament și teamă. În diverse mitologii globale, găsim o multitudine de entități divine care au inspirat o admirație și o…
  • Deparazitarea naturală a organismului + documentar (RO)
    20.04.2012 - 4 Comments
    --> DEPARAZITAREA NATURALĂ A ORGANISMULUI Influența paraziților asupra stării de sănătate Știai că organismul tău este colonizat de o mulțime de paraziți care mănâncă zilnic…
  • Promotori celebri ai alimentației naturale + VIDEO
    12.12.2015 - 1 Comments
    PROMOTORI CELEBRI AI ALIMENTAŢIEI NATURALE Conform statutului Uniunii Internaționale a Vegetarienilor, „un vegetarian este acela care renunță la consumul alimentelor ce provin de la animale…
  • 10 lucruri care sunt considerate „normale” în alte țări, dar care nouă ni se par ciudate
    15.11.2024 - 0 Comments
    Există peste 190 de țări răspândite pe glob, iar fiecare dintre ele are propriul cod cultural unic. Deși stereotipurile ne pot familiariza cu anumite aspecte culturale, există multe fapte care pot fi…
  • Eliberarea creativității: Puterea transformatoare a LEGO în dezvoltarea copiilor
    06.05.2024 - 0 Comments
    În peisajul colorat al copilăriei, puține jucării au farmecul durabil și potențialul educațional al LEGO. Aceste cărămizi umile care se întrepătrund au traversat generațiile, captivând mințile tinere…
  • Cânepa românească - victima vânătorii de canabis + VIDEO (RO)
    19.06.2016 - 1 Comments
    CÂNEPA ROMÂNEASCĂ VICTIMA VÂNĂTORII DE CANABIS Din dorința de a arăta lumii cum se transformă cânepa din plantă în țesătură și mai apoi în costum popular, Iosif Ciunterei, un bistrițean de 20 de…
  • Rețete culinare - Roșii umplute cu ciuperci
    09.04.2012 - 0 Comments
    --> ROȘII UMPLUTE CU CIUPERCI Ingrediente - 6 roșii mijlocii - 250 g ciuperci champignon - 100 g smântână - 1 gălbenuș - 1 felie de pâine sau pesmet muiat în lapte - ulei…

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.

CONTACT

Nume

E-mail *

Mesaj *