-->
CE ESTE UITAREA?
Faptul că nu toate cunoştinţele, informaţiile pe care le
achiziţionăm sunt păstrate şi reactualizate este foarte răspândit, de aceea şi
foarte cunoscut. Este ştiut că multe dintre datele experienţei noastre
anterioare diminuează, se dezagregă, dispar din mintea noastră. Intervine
aşa-numitul fenomen al uitării care, de cele mai multe ori, a fost interpretat
ca fiind reversul păstrării. Deşi, la prima vedere, s-ar părea că uitarea este
un fenomen relativ simplu, în realitate lucrurile nu stau deloc aşa. Încă cu
mulţi ani în urmă, el a constituit preocuparea de seamă a multor cercetători
psihologi, preocupaţi îndeosebi de creşterea potenţelor memorative ale
indivizilor, de productivitatea acestei facultăţi umane. În legătură cu
uitarea, noi vom stărui doar asupra câtorva aspecte pe care le vom ridica sub
forma unor întrebări.
Ce este uitarea?
Oricât s-ar părea de ciudat, uitarea este, în anumite limite,
un fenomen natural, normal şi mai ales necesar. Poporul spune, de altfel, că
uitarea este "înscrisă în legile omeneşti". Aşa cum un depozit de
materiale s-ar umple, în condiţiile supraîncărcării lui, nedând posibilitatea
de a se depozita şi alte materiale, tot aşa şi depozitul memoriei s-ar putea
supraîncărca, n-ar da posibilitatea individului să păstreze noi şi noi
cunoştinţe, ca urmare a experienţelor curente şi recente de viaţă. De aceea,
uitarea intervine ca o supapă care lasă să se scurgă, să se elimine ceea ce nu
mai corespunde noilor solicitări puse în faţa individului.
În raport cu memoria, care tinde, după cum am văzut, spre
fixarea şi păstrarea informaţiilor, uitarea este un fenomen negativ. În schimb,
în raport cu necesităţile practice, cu solicitările cotidiene, ea este un
fenomen pozitiv şi aceasta deoarece uitarea treptată, graduală a anumitor
informaţii contribuie la echilibrarea sistemului cognitiv al individului,
acordă acestuia un caracter suplu, dinamic, pasibil de a se auto-mişca, fără a
fi stânjenit de ceea ce ar fi "prea mult" şi mai ales de
"prisos”.
Uitarea este cea care acordă memoriei caracterul ei selectiv,
căci, datorită ei, noi nu păstrăm şi nu reactualizăm absolut totul, ci doar
ceea ce trebuie sau ceea ce ne interesează. Aşadar, caracterul necesar al
uitării decurge din faptul că ea are importante funcţii de reglare şi
autoreglare a sistemului mnezic al individului, în sensul că dă posibilitatea
"descărcării" şi "eliminării" din acesta a ceea ce este
fie inutil, fie balast, pentru a face loc noului material informaţional ce
trebuie să fie însuşit. Sperăm că cititorul a reţinut că doar în anumite condiţii
uitarea este un fenomen natural şi relativ necesar. Când aceste condiţii (sau
limite) nu sunt respectate, ea devine o piedică în calea adaptării la
solicitările mediului, o povară pentru memorie, care este nevoită să reia de la
început procesele sale. Între memorie şi uitare există deci relaţii dinamice,
fiecare dintre ele acţionând una asupra alteia prin intermediul feed-back-ului
(a legăturii inverse) şi completându-se sau sprijinindu-se, dar şi împiedicându-se
uneori reciproc.
Care sunt formele uitării?
De obicei, în literatura de
specialitate sunt descrise trei forme de uitare. Una dintre ele este uitarea totală, bazată pe ştergerea,
suprimarea, dispariţia integrală a datelor memorate şi păstrate, care implică,
de regulă, imposibilitatea de a reactualiza. Această formă este mai rar
întâlnită în cazurile normale, şi mai mult în cele patologice.
Aşa cum nu există un om care să memoreze şi să păstreze absolut toate
informaţiile, tot aşa nu există un om care să uite absolut tot ceea ce a
asimilat cândva, să nu păstreze deci nimic. În realitate, această formă nu este
întâlnită ca atare ci sub o altă înfăţişare şi anume: putem uita totul în
legătură cu o anumită întâmplare, cu o anumită persoană sau problemă. Ea
funcţionează deci nu sub aspect totalitar ci, am zice, fragmentar, insular.
Mai răspândită este o altă
formă a uitării, şi anume uitarea parţială, cea care presupune realizarea
unor recunoaşteri şi reproduceri
parţiale, mai puţin adecvate şi chiar eronate. Diferenţa dintre materialul memorat
şi cel reactualizat (ca valoare, ca fidelitate) ne indică tocmai intervenţia
uitării.
În sfârşit, există şi o altă
formă de uitare, uitarea momentană,
care ţine doar o anumită perioadă de timp (pentru ca apoi să ne reamintim) care
poartă denumirea de reminiscenţă. Fiecăruia dintre noi i s-a întâmplat uneori
să uităm ceva exact atunci când ar fi trebuit să ştim, pentru ca după o anumită
perioadă de timp să ne aducem cu uşurinţă aminte despre ce anume a fost vorba.
Aceasta li se întâmplă mai ales elevilor, care uită tocmai atunci când sunt
ascultaţi, cu o oră mai târziu sau a doua zi aducându-şi aminte aproape perfect
tot.
Cum se explică uitarea?
În legătură cu această
problemă s-au constituit de-a lungul timpurilor două modalităţi mai importante
de explicare a uitării. Una dintre ele, bazată pe aşa-numitele teorii pasive ale
uitării, consideră că aceasta s-ar datora ştergerii urmelor mnezice, ca urmare
a lipsei de reactivare a lor, lipsei exerciţiului. Fără să greşesc total,
această explicaţie este unilaterală, deoarece nu ia în considerare dinamismul
vieţii psihice şi mai ales al celui neurofiziologic. Tocmai de aceea, teoriile
active ale uitării pun un accent deosebit pe dinamica mecanismelor
neurocerebrale în explicarea fenomenului respectiv. În cadrul acestor teorii,
se porneşte de a ipoteza că activitatea nervoasă nu încetează după încetarea
acţiunii stimulului, ci continuă, fapt care facilitează consolidarea urmei
nervoase lăsată de stimul. (Continuarea activităţii nervoase şi după încetarea
acţiunii stimulului ne este demonstrată de faptul că reînvăţarea materialului
respectiv se face de obicei foarte uşor.) Numai că această activitate nervoasă
poate fi împiedicată în desfăşurarea ei de o altă activitate şi care
îngreuiază astfel consolidarea urmei nervoase anterioare, deoarece celula nervoasă
este acaparată aproape în întregime de noua activitate. În acest caz, intervine
aşa-numitul fenomen de interferenţă care poate fi retroactivă (elementul A este
mai slab reţinut dacă după el urmează B, aici intervenind influenţa negativă a
lui B asupra lui A, deci a ulteriorului asupra anteriorului) sau proactivă,
bazată pe influenţa negativă a anteriorului asupra posteriorului. Aceste două tipuri
de interferenţe sunt însă în funcţie de similaritatea materialelor, de gradul
lor de învăţare, de volumul lor etc. De exemplu, dacă A şi B sunt similare,
atunci însuşirea lui B imediat după A va influenţa în şi mai mare măsură
reţinerea lui A, decât dacă B ar fi fost mai distinct, mai eterogen. La fel,
dacă B a fost învăţat mult mai bine decât A, atunci influenţa lui negativă
asupra lui A va fi foarte mare. Toate aceste date ne dau indicaţii preţioase
cu privire la organizarea procesului învăţării, în vederea evitării uitării.
Deşi aceste teorii se
apropie mai mult de explicarea adecvată a uitării, nici ele nu ia în
considerare în suficientă măsură rolul proceselor nervoase fundamentale
(excitaţia şi inhibiţia) şi mai ales legile de funcţionare a lor, ca şi
diversele lor forme de manifestare. Se pare că mecanismul cel mai plauzibil
care explică uitarea este mecanismul inhibiţiei, proces nervos care semnifică
diminuarea stării de activitate celulei corticale şi nicidecum încetarea ei,
cum se crede uneori în mod eronat. Astfel, la baza primei forme de uitare
(imposibilitatea reamintirii) stă mecanismul inhibiţiei condiţionate de stingere
care presupune ştergerea legăturilor temporare, în condiţiile nerepetării lor;
cea de-a doua formă de uitare (recunoaşteri şi reproduceri eronate) are la bază
tulburarea funcţionării inhibiţiei adică a capacităţii de delimitare, de distingere
a legăturilor temporare; cea de a treia formă de uitare (reminiscenţa)
presupune intervenţia inhibiţiei condiţionate de întârziere, adică amânarea
reacţiei adecvate, exact atunci când ea este necesară.
Şi unele forme ale
inhibiţiei necondiţionate pot explica însă uitarea. De exemplu, atunci când are
loc un proces de supra-învăţare, când celula nervoasă este obosită peste măsură,
în mod automat ea îşi ia măsuri de apărare, de protecţie şi intră în
inhibiţie. Aceasta nu este altceva decât inhibiţia de protecţie. Aşa se
explică de ce unii elevi care învaţă în asalt în preajma examenului, chiar şi
noaptea, la examen nu ştiu nimic. Fără „ştirea” sau „dorinţa” lor, celula
nervoasă şi-a luat singură măsuri de protecție, de evitare a epuizării.
Dar pe scoarţa cerebrală
funcţionează şi un alt fenomen, şi anume: un focar de excitaţie apărut într-o
zonă a scoarţei produce în jurul lui inhibiţia, conform legii inducţiei
negative. Se înţelege că, cu cât inhibiţia va fi mai intensă, cu atât
posibilitatea reactualizării legăturilor temporare corespunzătoare acelei zone
va fi mai mică. Uneori ne mirăm de ce sub influenţa unor evenimente mai puternice,
deosebite, uităm lucruri foarte bine cunoscute sau de ce avem lapsusuri curioase.
Cu timpul însă, pe măsură ce zonele respective se dezinhibă, vom avea din nou
posibilitatea să reactualizăm legăturile temporare. Un asemenea fapt ne
atrage atenţia asupra necesităţii ca în cazurile de examen, care produc emoţii
puternice, să lăsăm candidatul să se calmeze şi apoi să-i solicităm răspunsul.
Ce şi de ce uităm?
De obicei, uităm informaţiile care îşi pierd
actualitatea, care se devalorizează, care nu mai au semnificaţie pentru noi şi
nici pentru rezolvarea problemelor practice, care nu mai răspund deci unor necesităţi.
De asemenea, uităm informaţiile neesenţiale, amănuntele, ceea ce, de obicei,
reprezintă un balast. Oamenii uită informaţiile care sunt dezagreabile şi care,
prin continua lor reamintire, ar produce disconfort psihic. Ei uită ceea ce nu
este folosit frecvent, ceea ce nu este repetat. Este de la sine înţeles că
prezenţa în rezervorul memoriei a acestor informaţii mai mult ar împiedica
comportamentul nostru decât 1-ar favoriza. Tocmai de aceea, ele sunt uitate,
lăsate de o parte. Din păcate, noi uităm nu numai astfel de informaţii ci şi
unele care ne sunt utile, care au mare semnificaţie pentru "reuşita"
noastră. Nu vrem să intrăm în analiza cauzelor uitării acestor informaţii, ele
fiind foarte numeroase şi variind de la individ la individ. Totuşi, cea care
primează este insuficienta sau proasta organizare a procesului de învăţare. O
învăţare neraţională, care ia frecvent forma sub-învăţării sau forma supra-învăţării
este la fel de periculoasă pentru memorie ca şi lipsa ei.
Care este ritmul uitării?
H. Ebbinghaus, psiholog
german care s-a ocupat printre primii de această problemă, a fixat (pe baza
memorării unui material fără sens) curba uitării, care a devenit clasică.
Potrivit acestei curbe, uitarea este destul de mare, masivă chiar, imediat după
învăţare şi apoi din ce în ce mai lentă, aproape stagnantă. Dacă suntem tentaţi
să dăm crezare acestei curbe în raport cu materialul fără sens memorat, nu
putem crede că ea ar fi universal valabilă. Dimpotrivă, o serie de factori, cum
ar fi: volumul materialului, lungimea, semnificaţia lui, particularităţile de
vârstă şi individuale ale oamenilor vor face ca această curbă să ia forme diferite.
Când materialul cu sens şi cel fără sens sunt fie de mici proporţii, fie prea
extinse, atunci curbele uitării tind să se asemene; când însă cele două categorii
de material au un volum mijlociu, cel fără sens se uită mai repede decât cel cu
sens. Intervine apoi şi vârsta: copiii uită, de regulă, evenimentele recent
întâmplate, dar le pot evoca bine după câteva zile sau săptămâni; bătrânii uită
evenimentele recente, dar le pot evoca pe cele îndepărtate. Uitarea are deci
ritmuri diferite, fie în funcţie de particularităţile materialului, fie în
funcţie de trăsăturile individuale.
Cum combatem
uitarea?
Pentru a putea combate uitarea, este bine să-i
cunoaştem cauzele (învăţare neraţională, stări de oboseală, surmenaj,
anxietate, îmbolnăvirea creierului). Apoi, este necesar să combatem nu orice
fel de uitare, ci doar pe aceea care ne împiedică adaptarea corespunzătoare la
solicitările mediului.
-->
Citisem undeva chiar ieri despre un tanar din Marea Britanie care sufera de un sindrom care il impiedica sa uite. Poti alege o zi si o ora din ultimii ani si el iti va povesti cu lux de amanunte acele momente.Ca el sunt doar 28 in lume, noi ceilalti, dupa ce trecem de varsta de 30 de ani trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca ne mor zilnic 80.000 de neuroni(sper ca nu am gresit cifra :d)
RăspundețiȘtergereHaha, nu stiu daca cifra de 80.000 este corecta dar informatia e interesanta, poate voi cerceta mai amanuntit asta.
RăspundețiȘtergereAm vazut si un episod din House M.D. in care era prezentat cazul unei femei care, la fel, nu putea sa uite nimic, iar din aceasta cauza nu-si putea ierta sora pentru ceva petrecut in copilarie, ceva pueril... Cred ca e groaznic sa-ti traiesti viata in acest mod...