-->
ŢIGANI = ROMI?
În ultimul
timp, temele principale ale ştirilor au fost legate de reacţia ostilă împotriva
cetăţenilor români din Italia şi, mai nou, şi din alte ţări europene. Această reacţie
fără precedent îndreptată împotriva tuturor românilor stabiliţi în aceste state
a pornit de la comportamentul anormal, infracţional al unei etnii
minoritare de cetăţeni români şi anume ţiganii sau etnia romilor. Această etnie
nu este specifică României, ea întâlnindu-se în majoritatea ţărilor europene în
diverse proporţii, dar noua sa denumire de romi (roma/romani/ romanies în
engleză) este asimilată cu numele ţării noastre, răspândindu-se astfel
o confuzie care s-ar putea dovedi fatală pentru viitorul european al poporului
român. Când, de
pildă, cetăţeanul italian citeşte un articol în care se întrepătrund termenii
"romeno" şi "rom", este normal să se afunde într-o confuzie
care, încetul cu încetul, duce la o suprapunere mentală a celor două denumiri. Odată
această suprapunere instalată, ea funcţionează şi în sens invers; astfel, auzim
cum pe stadioane suporterii unor echipe adverse scandează: "ţiganii, ţiganii",
referindu-se la români. Rezultatul pe termen mediu şi lung pentru populaţia României
în raport cu popoarele europene poate fi devastator, instalându-ne în coada
Europei. De aceea, înainte de a vedea ce este de făcut, merită studiat cum s-a
ajuns în această situaţie.
Ţiganii sunt un popor
migrator. Migrarea ţiganilor din India în Europa s-a făcut între secolele al
IX-lea şi al XIV-lea, în mai multe valuri. Odată cu intrarea lor în Imperiul
Bizantin, la mijlocul secolului al XI-lea, au căpătat şi numele etnic pe care îl
poartă astăzi: ţigani. Aflându-se pe teritoriul Greciei, şi-au atribuit numele
unei secte religioase greceşti – Athinganis sau Atsinganos, care însemna
"de neatins". Prima atestare a ţiganilor în Imperiul Bizantin este
conţinută într-un text hagiografic georgian, care datează din jurul anului
1088; aici se face referire la aşa-numiţii Adsincani, renumiţi pentru vrăjile şi
faptele rele pe care le fac. Istoria europeană a ţiganilor datează de la începutul
secolului al XIV-lea, când aceştia au pătruns în Turcia, venind din Asia Mică.
Între anii 1415 şi 1419 îi întâlnim în toată Europa Centrală, din Ungaria până în
Germania. Pe la 1422, o bandă numeroasă de ţigani coboară în Italia, până la
Roma (precum se vede, istoria lor pe acele meleaguri a început mult înainte de
valul de ţigani veniţi din România). În deceniul următor, ajung până în Franţa,
Spania, Anglia şi Scandinavia. Aici, ei preiau numele de egipteni (Gypsies) şi curând li se fixează numele pe care îl poartă şi astăzi.
Țiganii şi-au atribuit întotdeauna numele altor etnii sau popoare care le-au îngăduit să-şi ascundă etnia:
Țiganii şi-au atribuit întotdeauna numele altor etnii sau popoare care le-au îngăduit să-şi ascundă etnia:
"Șatră" vine de
la casta Kshatria (războinică), căreia nu i-au aparţinut niciodată.
"Ţigan/Zigeneur/Zingaro etc." vine
de la "Athinganoi", sectă religioasă grecească recunoscută pentru
activitatea de prezicere. Ţiganii n-au aparţinut niciodată acestei secte. "Gypsy"
vine de la "Egyptian" cum şi-au spus acum vreo 600 de ani pentru a
primi bani, locuinţe şi mâncare gratis, pretinzând ajutor ca fiind creştini
egipteni aflaţi în pelerinaj.
"Yansser" cum
sunt cunoscuţi la New York, vine de la ienicer turc, cum s-au prezentat ţiganii
emigraţi în America pe la 1900. În Germania, numele cele mai folosite sunt
Zigeuner şi Sinti. În limba franceză s-a impus numele Gitanes. În limbile
engleză şi spaniolă, Gipsy, respectiv Gitano. În Danemarca, Suedia şi Finlanda
s-au prezentat sub numele de Tattan (tătari).
Precum se vede, ţiganii
s-au răspândit în toată Europa, venind din India prin Asia Mică şi nu constituie
sub nici o formă o problemă legată de poporul român mai mult decât de cel
maghiar, francez sau spaniol, de pildă. Cea mai timpurie informaţie scrisă
despre prezenţa ţiganilor pe teritoriul României datează din 1385. De la
primele atestări ale prezenţei lor în Ţara Românească şi Moldova, ţiganii au
fost robi şi vor rămâne timp de mai multe secole, până la legile de abolire a robiei
de la mijlocul secolului al XIX-lea. În mod paradoxal, perioada cea mai bună a ţiganilor
a fost cea a regimului comunist din anii '70. PCR-ul, în primii lui ani, a
manifestat în ce-i priveşte pe ţigani un fenomen de neconceput înainte: în aparatul
de partid, în miliţie, armată şi organele de securitate au fost angajaţi un număr
relativ mare de ţigani, care au lansat o politică de formare a unui naţionalism
ţigănesc de colonizare a satelor săseşti şi şvăbeşti cu ţigani aduşi nu numai
din toată România, ci şi din exteriorul ei. (Cum vă explicaţi că în satele din
săsime sau şvăbime nu vezi ţipenie de altă etnie decât ţigani care vorbesc
limbi precum bulgara, rusa, slovaca etc.?). Imediat după anul 1990, Nicolae
Gheorghe apare ca membru GDS, publică la Revista 22, este trimis la tot felul
de simpozioane internaţionale, devine membru al Fundaţiei Soros, lansează programe
pentru ţigani şi înfiinţează catedre universitare ţigăneşti. Această ascensiune
a unor ţigani s-a petrecut mai ales în condiţiile politicii sociale a regimului
comunist, care urmărea încurajarea categoriilor sărace şi distrugerea vechii
structuri sociale, refractară noilor rânduieli. Aşa se explică de ce, nu în puţine
comune, în funcţia de primar a fost pus un ţigan. Datorită originii sociale
"sănătoase", ţiganii au fost promovaţi mai departe, făcând carieră
politică şi ajungând în aparatul superior de partid. Ascensiunea lor s-a
datorat nu originii etnice, pe care de altfel cei mai mulţi o declinau, ci
pentru că proveneau din categoriile sărace. Aceşti ţigani ajunşi în anumite funcţii
vor avea un rol important în promovarea etnică şi în regimul ce a urmat celui
comunist. Și sub aspect locativ, ţiganii au făcut un important progres în anii
socialismului. Cocioabele, care reprezentau habitatul obişnuit al ţiganilor
până în anii '50, au fost schimbate cu apartamente în blocurile nou construite,
iar din anii '70-'80, cu locuinţe în case naţionalizate. Aşa s-a ajuns în situaţia
de astăzi, când centrul multor oraşe încă este ocupat de ţigani.
Sunt câteva elemente importante care nu pot fi ignorate:
- Generalul (şeful) securităţii din jud. Sibiu în 1971 era un ţigan deportat cu familia în Transnistria, de unde a fugit.
- Nicolae Gheorghe devine secretarul personal al lui Cioabă în '71-'72
- Cioabă e văr primar cu Ion Iliescu (se poate verifica)
- Cioabă participă la primul Congres ţigănesc de la Londra din 1971, unde apare pentru prima oară etnonimul „rom”.
- Anii '70 înseamnă plecarea masivă a saşilor din România
- Securitatea organizează un program de colonizare cu ţigani a ţinutului saşilor şi şvabilor
- Scopul nu a fost integrarea ţiganilor. Integrare înseamnă o populaţie minoritara ţigănească într-o populaţie majoritară de altă etnie. O majoritate ţigănească cu o minoritate ignorabilă de altă etnie nu duce la integrarea ţiganilor, ci la asimilarea celorlalţi (dau cazul unor moldoveni din Galaţi, asimilaţi în ţigănia din Gârcini, de lângă Braşov).
După 1989, s-au produs unele transformări majore în comportamentul populaţiei de ţigani. Pe fondul liberalizării economice, o parte din ei au început diverse afaceri, dintre care multe profitând de haosul legislativ de la începutul anilor '90, dar şi de dispreţul general faţă de legi, au ajuns să aducă unei părţi a ţiganilor sume importante de bani. În acest fel, s-au format clanuri puternice care, folosindu-se de pătura săracă a ţiganilor, domină lumea interlopă, cu ramificaţii importante în sfera politicului. De asemenea, profitând de deschiderea graniţelor, o mare parte dintre ţigani au emigrat, stabilindu-se mai ales în Spania, Italia şi Franţa, unde constituie comunităţi importante. După anul 1996, ei se axează exclusiv pe dezvoltarea organizaţiilor politice ţigăneşti din Ardeal şi promovarea ţiganilor ardeleni în tot felul de organizaţii politice. E clar că e vorba de naşterea unui naţionalism ţigănesc, bazat pe etnonimul „roma” şi pe ideea teritorială – România.
Sunt câteva elemente importante care nu pot fi ignorate:
- Generalul (şeful) securităţii din jud. Sibiu în 1971 era un ţigan deportat cu familia în Transnistria, de unde a fugit.
- Nicolae Gheorghe devine secretarul personal al lui Cioabă în '71-'72
- Cioabă e văr primar cu Ion Iliescu (se poate verifica)
- Cioabă participă la primul Congres ţigănesc de la Londra din 1971, unde apare pentru prima oară etnonimul „rom”.
- Anii '70 înseamnă plecarea masivă a saşilor din România
- Securitatea organizează un program de colonizare cu ţigani a ţinutului saşilor şi şvabilor
- Scopul nu a fost integrarea ţiganilor. Integrare înseamnă o populaţie minoritara ţigănească într-o populaţie majoritară de altă etnie. O majoritate ţigănească cu o minoritate ignorabilă de altă etnie nu duce la integrarea ţiganilor, ci la asimilarea celorlalţi (dau cazul unor moldoveni din Galaţi, asimilaţi în ţigănia din Gârcini, de lângă Braşov).
După 1989, s-au produs unele transformări majore în comportamentul populaţiei de ţigani. Pe fondul liberalizării economice, o parte din ei au început diverse afaceri, dintre care multe profitând de haosul legislativ de la începutul anilor '90, dar şi de dispreţul general faţă de legi, au ajuns să aducă unei părţi a ţiganilor sume importante de bani. În acest fel, s-au format clanuri puternice care, folosindu-se de pătura săracă a ţiganilor, domină lumea interlopă, cu ramificaţii importante în sfera politicului. De asemenea, profitând de deschiderea graniţelor, o mare parte dintre ţigani au emigrat, stabilindu-se mai ales în Spania, Italia şi Franţa, unde constituie comunităţi importante. După anul 1996, ei se axează exclusiv pe dezvoltarea organizaţiilor politice ţigăneşti din Ardeal şi promovarea ţiganilor ardeleni în tot felul de organizaţii politice. E clar că e vorba de naşterea unui naţionalism ţigănesc, bazat pe etnonimul „roma” şi pe ideea teritorială – România.
Este interesant că, mai ales în afara graniţelor, ei nu se autoidentifică drept ţigani, ci români. Schimbând sărăcia din ţară cu ghetourile din străinătate, această populaţie de ţigani dezrădăcinaţi, pierzându-şi şi urma de identificare culturală, comite un număr important de infracţiuni, atrăgând asupra ei antipatia populaţiilor native ale acestor ţări. Din cauza confuziei create între numele de român şi cel de rom ca apelativ modern a ţiganilor, această antipatie se transferă asupra poporului român în ansamblu. Ca şi cum denumirea simplă de "rom" nu ar fi fost suficientă, etnonimul a ajuns până la forma "romani/romanies" în limba engleză, limbă în jurul căreia se învârte întreaga planetă. Recentele evenimente din Italia o dovedesc din plin. Dar cum s-a ajuns la denumirea de rom şi la impunerea ei ca obligatorie în actele oficiale din România?
Agresiunea lexicală rom/roma/român - romani/români - romanies/romanians - romanes/românesc a fost aplicată asupra ţării şi naţiunii noastre imediat după 1990, în cadrul unui program complex, dezvoltat de Fundaţia Soros în România. Beneficiind de numeroşi membri ai etniei ţigăneşti în guvernările României (Ion Iliescu, Adrian Năstase, Andrei Pleşu) după Memorandumul lui Petre Roman, care oficializa denumirile paralele, nimic nu le-a mai stat în cale schimbătorilor de limbă şi istorie. O primă dispută a fost cea legata de cuvântul "rom", românii fiind prostiţi apoi că aceasta va fi înlocuită cu "rrom", o altă formulă care doar a sporit debandada lexicală. De amintit, ca fapt divers, că în anul 1995, limba cu care Soros voia să înlocuiască limba ţigănească primise numele de "romalli", formă care nici nu se putea declina şi care a fost înlocuită ulterior cu "romani" şi varianta "rromani". Apoi, pentru a se apropia de scopurile reale, a fost modificată cu "roma/romani/romanies". Confuzia este generală inclusiv la nivelele academice ale intelectualităţii din ţările afectate de valul de imigraţie şi/sau infracţionalitate ţigănească. Cine ce să mai înţeleagă. Strigător la cer este că numele nu are nicio bază istorică, ţiganii nu au purtat niciodată de-a lungul istoriei acest nume, care de fapt provine din cuvântul DOM, care în limba originară a ţiganilor înseamnă "om".
Prin denaturare (voită),
"dom" s-a transformat în "rom" cu "r" accentuat,
apoi din "rrom" s-a transformat în "roma" apoi în "romani"
şi în "romanies". S-a ajuns astfel ca ţiganii să aibă numele identic
cu al românilor în limba engleză: romani cu români şi Romanies cu Romanians
(doar că în engleză nu există diacritice, după cum vedeţi, iar la o simpla căutare
pe Google a cuvântului români se vor afişa link-uri cu ţigani). Practic, denumirile
sunt identice.
În perioada postdecembristă s-a manifestat o presiune constantă din partea unor organizaţii sau a unor politicieni, personalităţi de frunte cu ascendenţă romă, pentru folosirea în documentele oficiale a etnonimului "rom". Ca un răspuns la aceste presiuni, prin Memorandumul H03/169 şi 5/390/NV din 31 ianuarie 1995 adresat primului ministru de atunci, Nicolae Văcăroiu, ministrul de externe Teodor Meleşcanu recomanda folosirea în continuare în documente a termenului "ţigan", în concordanţă cu cuvintele folosite în celelalte limbi europene: zigeuner, gitanes, zingaro etc., pentru evitarea unor confuzii nefericite cu numele poporului român. Presiunile continuă şi, în 2001, Petre Roman, ministrul de externe, semnează un nou Memorandum cu numărul D2/1094 din 29.02.2001 către prim-ministrul Mugur Isărescu, în care, în virtutea dreptului de autoidentificare al populaţiilor, recomandă folosirea obligatorie în toate documentele oficiale române a denumirii de rom pentru a identifica etnia ţiganilor. Mugur Isărescu îşi însuşeşte Memorandumul şi emite o hotărâre de guvern în acest sens. Trebuie precizat că documentele UE referitoare la denumirea de "rom" erau doar indicative, şi nu obligatorii.
În perioada postdecembristă s-a manifestat o presiune constantă din partea unor organizaţii sau a unor politicieni, personalităţi de frunte cu ascendenţă romă, pentru folosirea în documentele oficiale a etnonimului "rom". Ca un răspuns la aceste presiuni, prin Memorandumul H03/169 şi 5/390/NV din 31 ianuarie 1995 adresat primului ministru de atunci, Nicolae Văcăroiu, ministrul de externe Teodor Meleşcanu recomanda folosirea în continuare în documente a termenului "ţigan", în concordanţă cu cuvintele folosite în celelalte limbi europene: zigeuner, gitanes, zingaro etc., pentru evitarea unor confuzii nefericite cu numele poporului român. Presiunile continuă şi, în 2001, Petre Roman, ministrul de externe, semnează un nou Memorandum cu numărul D2/1094 din 29.02.2001 către prim-ministrul Mugur Isărescu, în care, în virtutea dreptului de autoidentificare al populaţiilor, recomandă folosirea obligatorie în toate documentele oficiale române a denumirii de rom pentru a identifica etnia ţiganilor. Mugur Isărescu îşi însuşeşte Memorandumul şi emite o hotărâre de guvern în acest sens. Trebuie precizat că documentele UE referitoare la denumirea de "rom" erau doar indicative, şi nu obligatorii.
Pe de altă
parte, nimeni nu contestă dreptul la autoidentificare, care este un principiu
european general. Dar, în cadrul acestui proces, nu trebuie să existe suprapuneri
peste denumirea istorică a unor popoare europene deja existente. Să nu uităm
exemplul Greciei, care a refuzat să recunoască Republica Macedonia pentru că se
crea o confuzie cu numele unei provincii istorice greceşti (Soros Open Network
fiind şi aici vectorul principal în crearea acestei denumiri). Azi s-a ajuns la
denumirea de FYR (Former Yougoslavian Republic) Macedonia. Dar ce putem aştepta
de la o clasă politică ce este mai preocupată de interesele personale mărunte
în detrimentul intereselor naţionale, compusă din indivizi fără perspectivă
istorică, ce se promovează unii pe alţii pe criterii de cumetrie, şi nu de
competenţă. Rezultatele se văd. În condiţiile în care România ocupă, prin
Leonard Orban, postul de comisar european pentru multilingvism, Republica Moldova
impune limba moldovenească (o invenţie bolşevică) drept limbă oficială
recunoscută în UE. S-a spus la momentul nominalizării că portofoliul pentru
multilingvism este prea mic ca importanţă pentru comisarul român. Realitatea a
dovedit contrariul.
În timp ce Bulgaria luptă pentru a impune denumirea de evro pentru euro, oficialii români nu au schiţat nici un gest în problema limbii moldoveneşti. Privitor la problema ţiganilor în ansamblu şi a nefericitei denumiri de rom, fără îndoială că avem nevoie de minţi luminate şi nu de teribilismul unui ministru de externe ca Cioroianu care în suita gafelor monumentale, declara că ar fi bine dacă am cumpăra o parte din Sahara pentru a-i muta pe concetăţenii noştri ţigani. Nu de fanfaronadă ieftină şi păguboasă avem nevoie. Romii români (sună interesant, nu-i aşa?) sunt şi ei cetăţeni cu drepturi egale. România trebuie să conlucreze cu UE în programe de afirmare a identităţii culturale a populaţiei de ţigani în paralel cu integrarea lor socială şi creşterea nivelului educativ.
În ceea ce priveşte
denumirea de rom, chiar dacă ne aflăm în ceasul al 12-lea, este necesar un plan
de măsuri diplomatice, întinse poate pe mai mulţi ani, pentru a sensibiliza
organismele europene şi a îndrepta această mare eroare de a denumi o populaţie
transfrontalieră cum sunt ţiganii cu un nume atât de apropiat şi generator de
confuzii – numele istoric al poporului român. Luând în considerare preconizata
creştere demografică până în 2025 când, pe fondul declinului de natalitate la
români şi maghiari şi al scăderii mortalităţii la ţigani, aceştia ar putea
reprezenta un procent semnificativ din populaţia României, depăşindu-i pe
maghiari, la care adăugăm confuzia numelui de rom cu cea de român, poziţia României
în familia europeană apare tot mai îngrijorătoare. În absenţa unui plan concret,
care trebuie urmărit cu consecvenţă, cred că sunt toate şansele ca în conştiinţa
civică europeană să se consolideze credinţa că România chiar este ţara romilor
(dacă nu s-a întâmplat deja) şi se prefigurează tot mai mult ideea domnului
Teodor Meleşcanu, şi anume că se doreşte crearea unui stat ţigănesc în România şi
că România va fi în curând ţara ţiganilor.
Orice naţionalism se bazează pe:
- limba comună (în sensul acesta s-au pornit
alte campanii mincinoase demarate de Soros Open Network, care încearcă să
inventeze o limbă ţigănească împletită cu româna şi pe care au numit-o „romani
Vlax”, exact, Vlax! Nu a fost de ajuns că ne-au furat etnonimul de român, acum
vor să ne compromită şi etnonimul de valah/vlah. Această teorie strigătoare la
cer este avansată de un anume Ian F. Hancock, care îşi publică lucrările prin
intermediul organizaţiei Soros. Cercetătorul menţionat, care se recomandă drept
"romani" cu descendenţă britanică şi maghiară, este profesor de studii
romani la Universitatea din Texas. El încearcă şi probabil reuşeşte) să convingă
mulţi naivi, inclusiv pe site-ul Universităţii americane, că "olahii"
sau "vlahii" sunt de fapt ţigani, de unde ar veni şi denumirea limbii
Vlax romani, prezentată ca "un dialect al limbii române" vorbit de populaţia
Vlax/Vlach. Este revoltător şi intolerabil, asistăm practic la rescrierea
istoriei).
- etnia comună = naţiunea
- etnonimul
- teritoriul
- statul
- drapelul
- istoria comună
- etnonimul
- teritoriul
- statul
- drapelul
- istoria comună
Ţiganii au purces pe calea definirii
propriului lor naţionalism. Au nevoie de un teritoriu. Poporul ales drept
victimă sunt românii. Să lăsam minciuna şi ipocrizia deoparte: dacă aceştia
consideră numele de ţigan peiorativ, atunci să-şi ia numele lor originar, care
este DOM şi nu ROM.
Articol publicat în Ziarul de Cluj de Ioan Abrudan (29 noiembrie 2007)
Articol publicat în Ziarul de Cluj de Ioan Abrudan (29 noiembrie 2007)
-->
Titlul corect ar fi asa: "geto-daci -romani"? Apropos,autenticii romanii sunt cei care i-au cucerit pe geto-daci in anul 106.
RăspundețiȘtergereAm vazut pe tv (discoveri sau asa ceva) un reportaj de la un concurs de muzica.Acest concurs a fost castigat de doua surorori tiganci, pe muzica de Georgr Enescu,catalogata ca muzica tiganeasca de catre realizatorii emisiunii.Daca emigreaza,e bine ca ne vom scapa de ei.Intr-un timp oarecare isi vor pierde identitatea atribuita si vor prelua o alta identitate.Cu toata paguba,sa strangem bani sa le dam de drum.Romanii care nu se simt bine acolo din cauza tiganilor,sa vina acasa.Va spun sigur ca-si vor pierde identitatea,fenomenul fiind prezent si la romani,mai ales la moldoveni.Cunosc pesonal familii de modoveni din Italia ai caror copii nu stiu deloc sau stiu foarte putin romaneste.Am vazut de asemenea pe tv o fata modoveanca,la o emisiune despre emigrantii din Italia, care dupa doua saptamani de stat acolo,vorbea aait (cu accent).Pe de alta parte singurii tigani care se mai intorc acasa sunt tiganii de matase.
Ștergere