-->
SCRISOARE DESCHISĂ
PRIVIND EVOLUŢIONISMUL ȘI
CREAŢIONISMUL
ÎN ŞCOLILE DIN ROMÂNIA
Către: Dl. Ministru Cătălin Baba,
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
Stimate Domnule Ministru,
Alianţa Familiilor din România (AFR) reprezintă şi pledează în
societatea românească valorile şi interesele spirituale a peste 650.000 de
cetăţeni adulţi care, în marea lor majoritate sunt şi părinţi. AFR vă remite
această scrisoare în legătură cu predarea teoriei evoluţioniste în şcoală, ca
adevăr ştiinţific indiscutabil şi indubitabil.
Limitele evoluționismului
Evoluţionismul nu este o teorie ştiinţifică indiscutabilă. Modelul
evoluţionist se remarcă printr-o mulţime de incoerenţe interne și prin lipsa
acută de acoperire faptică (verigile intermediare prezise de Darwin nu există,
teoreticienii evoluționiști nu au descris nici un model pentru mecanismele
evolutive, paleontologia abundă în falsuri sau erori, metodele de datare
radiometrică sunt discutabile în multe privinţe). În pofida contradicţiilor
majore interne şi a infirmării experimentale şi observaţionale, evoluţionismul
beneficiază de o promovare sistematică şi agresivă, ceea ce îi conferă un
veritabil statut ideologic.
Făcând o sinteză a explicaţiilor propuse în Enciclopedia Encarta, citim următoarea definiţie a
evoluţionismului: Evoluţie = procesul complex prin care materia nevie se
transformă în materie vie, iniţial într-o formă simplă, care ulterior se
transformă succesiv, pe parcursul multor generaţii (timp de milioane de ani),
în forme (specii) din ce în ce mai complexe, ajungând, în final, până la om. (Evolution, I - Introduction). Acest
proces complex de transformare a materiei nevii în materie vie şi evoluţia de
la o specie la alta sunt absolut întâmplătoare, fără vreo direcţie-sens predeterminate.
(Evolution, X - Religious debate)
Conceptul „științific” central al modelului evoluţionist este
întâmplarea. Ea, întâmplarea, serveşte la acoperirea golurilor de cunoaştere
sau de evidenţă faptică şi este un concept contradictoriu cu el însuşi - nu
poate exista un proces/fenomen derulat din întâmplare, pentru că: fie procesul
exprimă o ordine care trebuie identificată, şi nu mai este întâmplare; fie este
întâmplare (adică nu e ordine) şi atunci nu putem accesa raţional (științific)
o realitate ne-raţională.
Partea de-a dreptul distractivă a demersului „ştiinţific” evoluţionist,
furnizată de Enciclopedia Encarta este cea referitoare la apariţia
vieţii: The development of even the most primitive form of life, therefore,
required many steps. First, the organic chemical building blocks of life, such
as the amino acids, must have been available from some source. Adică: „Dezvoltarea chiar şi a celor mai primitive forme de viaţă a
necesitat, aşadar, mai mulţi paşi. În primul rând, substanţele chimice
organice, care sunt cărămizile vieţii, cum ar fi aminoacizii, trebuie să fi
fost disponibile din vreo sursă”. Second, these building blocks somehow assembled
into longer, more complex organic molecules, and at some point DNA must have
come into existence. These complex organic molecules somehow became contained
within cells. (Theories About the Origin of Life). Adică:
„În al doilea rând, aceste cărămizi s-au asamblat cumva în molecule organice
mai lungi, mai complexe şi la un moment dat, trebuie să fi apărut ADN-ul.
Aceste molecule organice complexe au ajuns cumva să fie conţinute în celule”.
(Teorii despre originea vieţii)
Se mai remarcă şi capitolul Origin
of cells (Originea celulelor) unde suntem informaţi că echipe de experţi
din diverse domenii, printre care şi biologi evoluţionişti (nu biologi, pur şi
simplu) au stabilit „povestea” evoluţiei celulelor (The story of how cells evolved...) – sigura, „exactă şi ştiinţifică”:
substanţele chimice aruncate în aer de erupţii vulcanice violente (nu ni se
spune cum au apărut vulcanii respectivi), sub influenţa unor furtuni şi
trăsnete, la care s-a adăugat şi concursul radiaţiilor ultraviolete, au format
molecule precum nucleotidele şi aminoacizii, cărămizile elementare de
construcţie ale ADN-ului şi ale proteinelor. Mai departe, oamenii de știință „speculează”
(scientists speculate) adică presupun:
ploaia a adunat aceste molecule într-un lac (supa primordială) sau în izvoare
termale, unde ele s-au asamblat (singure şi din întâmplare) în componentele extrem
de bine organizate ale celulei.
Deci, „ştiinţific” vorbind, viaţa din perspectivă evoluţionistă a apărut...
somehow (cumva). Este remarcabilă afirmaţia
făcută de Richard Dawkins – iniţial evoluţionist convins: „Cu cât un lucru este
mai puţin probabil din punct de vedere statistic, cu atât mai puţin putem crede
că s-a întâmplat datorită şansei. Chiar şi la o privire superficială, varianta
evidentă este existenţa unui Creator”. (R. Dawkins, The Blind Watchmaker,1986, p. 130). În domeniul ştiinţei, logica este fundamentală pentru
interpretarea rezultatelor. Din acest motiv, sofismele (raţionamentele false)
n-ar trebui acceptate niciodată în susţinerea unei teorii. Cu toate acestea,
teoria evoluţionistă este susţinută de o mulţime de sofisme, descrise de A.J. Hoover
în lucrarea Don’t You Believe It.
Baze șubrede
Câteva exemple de situaţii în care evoluţionismul se sprijină pe false
raţionamente: În mod frecvent, evoluţionismul trage concluzii generale pe baza
unui eşantion de probe foarte mic (de exemplu pasărea Archaeopteryx
– singurul exemplar găsit nu demonstrează
existenţa unei specii). Ipoteze nedovedite sunt folosite pentru susţinerea
altor ipoteze. Evoluţionismul se bazează adesea pe această logică circulară,
atunci când îşi apără o supoziţie printr-o altă supoziţie. Pentru a valida o
anumită concluzie, se apelează la formule ca: „un grup de experţi a ajuns la
concluzia că...”, fără ca experţii să fie numiţi. Evoluţionismul uzează
frecvent de sofismul „ipoteze contra fapte” întrucât îşi bazează multe
argumente pe ipoteze care s-au dovedit deja false.
Unul dintre conceptele de bază ale teoriei evoluţioniste este cel care
susţine că „supravieţuiesc cei mai bine adaptaţi”, selecţia naturală eliminându-i
pe ceilalți. Acest fapt este considerat a fi motorul evoluţiei. Dar selecţia
naturală nu creează atribute noi la o specie şi nici nu creează specii noi. Hugo
de Vries - renumit botanist olandez arăta că: „Selecţia naturală poate, fără
îndoială, să explice supravieţuirea celor mai bine adaptaţi, dar ea nu poate
explica apariţia celor mai bine adaptaţi”. Cu alte cuvinte, selecţia
naturală este un mijloc prin care speciile se menţin în cea mai bună stare biologică,
dar nu determină apariţia de caractere noi, cu atât mai puţin de specii
noi.
Legea cauzei şi a efectului este una din legile care guvernează
universul. O parte a definiţiei acestei legi stipulează că nu putem niciodată
avea un efect mai mare decât cauza care l-a produs. Acest aspect al legii
cauzei şi efectului este în deplin acord cu o lege dintr-un alt domeniu al ştiinţei:
legea a doua a termodinamicii (legea entropiei), care demonstrează că fiecare
cauză creează un efect de un nivel energetic mai mic. Cele trei legi ale
termodinamicii sunt legi fundamentale, cărora li se supun toate domeniile
ştiinţei. Având în vedere marea lege a cauzei şi a efectului, pe care
teoria evoluţionistă nu o respectă, se pune întrebarea: Cum este posibil ca o
formă de viaţă superioară, care este efectul, să provină dintr-o formă de viaţă
inferioară, care este cauza? Teoria evoluţionistă nu are un răspuns la această
întrebare.
Oricare ar fi modalitatea prin care se susţine teoria evoluţiei, ea va
fi mereu confruntată cu provocarea de a explica cum a apărut universul. Nu sunt
decât două posibilităţi: 1 - el a apărut la un anumit moment sau 2 - el a
existat dintotdeauna. Conform legii entropiei, universul nu este veşnic, el nu
a existat dintotdeauna, ci, într-un anumit moment din trecut, ceva sau cineva a
fost cauza venirii sale la existenţă. Universul este efectul, dar care este
cauza? Conform legii, orice efect trebuie să fie mai mic decât cauza care
l-a produs. Deci, oricât de vast ar fi universul, trebuie să fi existat o
cauză mai mare decât el, care a dus la apariţia lui, o cauză primară. Aşa cum
afirmă Henry Moore, „A doua lege a termodinamicii presupune existența unui
început al universului”. Refuzul de a se accepta adevărata Cauză Primară, duce
la explicarea apariţiei universului în moduri pur speculative (de exemplu
teoria Big Bang-ului).
Originea vieții
În inima dezbaterii cu privire la originea vieţii găsim încă o lege
fundamentală a ştiinţei - legea biogenezei, care contrazice evoluţionismul fără
drept de apel. Aceasta stipulează că viaţa nu poate să apară decât din viaţă,
că doar materia vie poate produce materie vie. În manualul de biologie al lui
Simpson şi Beck intitulat „Viaţa: O
introducere în biologie,” se afirmă: „...regula este biogeneza, viaţa nu vine
decât din viaţă, ...celula – unitatea de bază a vieţii – este numai produsul
sau vlăstarul unei alte celule”. În cartea The
Biological Basis of Human Freedom, Theodosius Dobzhansky afirmă că „evoluţia,
ca fapt istoric, a fost dovedită fără nicio îndoială încă din ultimele
decenii ale secolului al XIX-lea”. Deşi dovezile respective lipsesc, siguranţa
emanată de această afirmaţie a făcut ca în majoritatea şcolilor evoluţionismul
să fie predat ca fapt istoric.
Prin urmare, departe de a fi un fapt ştiinţific, evoluţionismul nu este
nici măcar o teorie ştiinţifică, ci, aşa cum mărturisea dr. Denton, doar
„o ipoteză, în mare măsură speculativă”, contestată chiar şi de mulţi din
propriii susţinători iniţiali, dar predată an de an în şcoli ca fapt ştiinţific
milioanelor de copii. În ultimii câțiva zeci de ani, cca 700 de doctori în știință
au pus sub semnul întrebării acurateţea darwinismului şi a evoluţiei. În anul 2006,
un sondaj de opinie organizat de Pew
Research Center arăta că doar 26% din populaţia SUA acceptă evoluţionismul,
în timp ce 42% îl resping din start. Sondajul e relevant nu numai pentru că e
recent, ci şi pentru că a fost efectuat în cea mai avansată societate din punct
de vedere ştiinţific şi tehnologic – cea contemporană.
Numai din motive de spaţiu nu ne vom referi mai pe larg la toate marile
confuzii conceptuale promovate de modelul evoluţionist şi la argumentele
solide, ştiinţifice, pe care tot mai mulţi cercetători le aduc, demonstrând că
modelul creaţionist (designul inteligent) se dovedeşte valid şi consistent. Modelul
evoluționist, chiar dacă ar fi o teorie științifică respectabilă, tot ar fi
discutabil, pentru că orice teorie științifică este discutabilă. Teoriile științifice
sunt doar modele interpretative perfectibile, iar judecători ai validităţii
teoriei nu pot fi decât dovada experimentală, observaţională şi raţiunea, nu o
instanţă politică. Politicul nu are dreptul de a limita domeniul ipotezelor
ştiinţifice la o anumită zonă, calificată ideologic drept benefică pentru
societate. Pe de altă parte, dacă poziţia evoluţionistă ar avea toate
răspunsurile, n-ar avea motive să se teamă de confruntarea, în paginile
manualelor şcolare, „de la egal la egal”, cu cea creaţionistă.
Poziţia corectă a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului în
această chestiune ar trebui să se reflecte în prezentarea în manualele şcolare
a evoluţionismului ca o ipoteză, cu toate lipsurile, incoerenţele şi confuziile
pe care le conţine, şi nu ca un adevăr absolut, deoarece educaţia trebuie să
dea posibilitatea liberei alegeri şi judecăţi între evoluţionism şi creaţionism.
Îndoctrinarea
copiilor
Bunăstarea intelectuală a copiilor noştri implică şi drepturile
noastre, ca părinţi, de a le forma educaţia în conformitate cu valorile la care
noi, părinţii, ne raportăm. Nu este deci potrivit să se impună copiilor vederi pseudo-științifice
care sunt respinse de majoritatea covârșitoare a părinţilor lor. Libertatea de
conştiinţă trebuie să ţină seama şi de drepturile părinţilor de a-şi educa copiii
în spiritul pe care ei îl aleg şi îl găsesc potrivit. Orice drept conferit de
societatea civilă este exercitat în relaţie cu alte drepturi. În această
ierarhie, trebuie să se acorde prioritate drepturilor celor direct afectaţi. În
cazul de faţă, drepturilor părinţilor de a dispune de educaţia copiilor lor.
Cât despre copii, ei nu sunt întrebaţi ce gândesc asupra acestui subiect. Îşi
pot exprima părerea doar prin vocea părinţilor lor. Aceştia suntem noi, milioanele
de părinţi care îşi reclamă dreptul de a dispune de educaţia copiilor lor.
Rezoluţia emisă de Consiliul Europei pe 4 octombrie 2007, care ar putea
fi invocată aici, și care cere eliminarea creaţionismului din şcoli şi înlocuirea
lui cu evoluţionismul, a fost criticată la nivel internaţional ca un abuz de
autoritate din partea Consiliului Europei, fiind chiar etichetată în unele
ziare de circulaţie internaţională ca un „coşmar”, „un banc”, sau „nerealistă”. AFR
a răspuns prompt acestei rezoluţii pe 23 octombrie 2007, când a înregistrat la
Consiliul Europei o „Scrisoare deschisă” prin care cerea Consiliului Europei
retragerea rezoluţiei. Amintim aici câteva din punctele ei principale,
relevante pentru prezentul demers:
- Evoluţionismul şi teoriile politice pe care le-a generat, cum sunt
totalitarismul şi darwinismul social, au dat naştere celor mai atroce sisteme
politice din secolul XX. La rândul lor, aceste sisteme politice au generat cele
mai tragice conflagraţii din istoria omenirii. Au suprimat drepturile omului şi
au interzis exprimarea teoriilor sau opiniilor diferite cu privire la apariţia
universului sau a societăţii umane.
- Un viitor bazat pe evoluţionism nu va fi un viitor uman. Promotorii
contemporani ai evoluţionismului au ca ultim obiectiv însăşi transformarea
speciei umane. Teorii aberante de genul trans-speciismului, transhumanismului
şi panismului [adorarea naturii] deja încep să devină o modă. Evoluţionismul
deschide larg uşa eugeniei şi eutanasiei. Aceste teorii promovează ideea eliminării
fiinţelor firave din societate, pe baza argumentului că ele nu contribuie
pozitiv la dezvoltarea sau perpetuarea speciei umane.
- Evoluţionismul caută redefinirea noţiunii de „persoană”, care să
includă de exemplu și diferite specii de animale, dar în acelaşi timp să
excludă copiii nenăscuţi, sau oamenii care, din motive medicale, sunt
incapabili de a raţiona. Aşa încep să se deschidă porţi pentru posibila
legiferare a eugeniei şi a eutanasiei în România. În felul acesta, valoarea
fiinţei umane va fi trivializată. Faptul că lucrurile evoluează în această
direcţie este demonstrat şi de recenta apariţie în „Revista de etică medicală”
a articolului „Avortul postnatal: De ce ar trebui să trăiască bebeluşul”,
semnat de Francesca Minerva şi Alberto Giubilini, specialiști în bioetică.
Autorii se pronunţă în favoarea infanticidului, atât în cazul copiilor născuţi
cu handicap, cât şi în cazul celor născuţi sănătoşi.
Rezoluţiile Consiliului Europei nu au efect obligatoriu asupra statelor
membre. România este stat suveran şi ca atare are autoritate să legifereze în
domeniul educaţiei naţionale în conformitate cu valorile ei creştine şi
tradiţionale, iar părinţii au dreptul şi chiar obligaţia să ceară autorităţilor
să legifereze ceea ce cred ei că este mai potrivit pentru copiii lor. Nădăjduim
că punctele enunţate în această „Scrisoare deschisă” vor fi luate în
considerare.
Cu deosebită stimă,
Prof. Olimpia Popa, AFR - Tulcea
Sursa:
http://www.creationism.info.ro/blog161/Scrisoare-deschis%C4%83-privind-predarea-evolu%C8%9Bionismului-%C8%99i-a-crea%C8%9Bionismului-%C3%AEn-%C8%99colile-din-Rom%C3%A2nia.htm (publicat - aprilie 2012)
http://www.creationism.info.ro/blog161/Scrisoare-deschis%C4%83-privind-predarea-evolu%C8%9Bionismului-%C8%99i-a-crea%C8%9Bionismului-%C3%AEn-%C8%99colile-din-Rom%C3%A2nia.htm (publicat - aprilie 2012)
Cum îi reduc la tăcere
evoluționiștii pe creaționiști (RO)
Pledoarie pentru un creator
(The Case for a Creator) (RO)
-->
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.