-->
ISTORIA SECRETĂ A LUMII
Jonathan Black
Cine nu cunoaște adevărul, este un ignorant. Cine cunoaște adevărul și
spune despre el că este o minciună, este un ticălos. Bertold Brecht - „Viața lui Galilei”
Aceasta
este istoria lumii aşa cum a fost ea studiată şi predată în decursul veacurilor,
în anumite societăţi secrete. Privită din punctul de vedere al omului actual,
pare probabil nebunească, însă un număr extraordinar de mare de personalităţi
care au făcut istorie –
bărbaţi şi femei deopotrivă – au crezut în ea.
Istoricii
din lumea antică relatau că, de la începuturile civilizaţiei egiptene şi până la
prăbuşirea Romei, lângă templele publice din oraşe precum Teba, Eleusis sau
Efes existau incinte destinate preoţilor. Cărturarii numesc aceste incinte
„şcoli ale misterelor“. Aici, elitele politice şi culturale deprindeau tehnici
de meditaţie. După ani de pregătire, Platon, Eschil, Alexandru cel Mare, Cezar
Augustus, Cicero şi alţii erau iniţiaţi într-un tip de filozofie secretă. În
diferite epoci, tehnicile folosite de aceste „şcoli“ includeau privarea
senzorială, exerciţii de respiraţie, dansuri sacre, reprezentaţii teatrale,
consumul de substanţe halucinogene şi diverse modalităţi de redirecţionare a
energiei sexuale. Toate aceste tehnici aveau rolul de a induce stări alterate
de conştiinţă, în cursul cărora iniţiatul putea percepe lumea în moduri noi.
Toţi
cei care dezvăluiau profanilor cele învăţate în interiorul incintelor erau
executaţi. Filozoful neoplatonician Iamblichus a consemnat soarta pe care au
avut-o doi tineri din Efes. Într-o noapte, la auzul unor zvonuri privind
existenţa ascunsă în incintă a unor fantome şi a unor practici magice de o
realitate mai intensă, mai arzătoare decât cea „reală“, cei doi s-au lăsat
mânaţi de curiozitate. La adăpostul întunericului, au escaladat zidurile şi au
coborât în partea cealaltă. S-a iscat un veritabil haos, care s-a putut auzi din
orice zonă a oraşului, iar dimineaţă, în faţa porţilor incintei, au fost găsite
cadavrele celor doi băieţi.
În
lumea antică, învăţăturile predate în şcolile misterelor erau păzite tot atât
de drastic, pe cât sunt păstrate azi secretele nucleare. Apoi, în secolul al
III-lea, când creştinismul a devenit religie de stat în Imperiul Roman,
templele antice au fost închise. Pentru a evita pericolul „proliferării”,
secretele lor au fost declarate „eretice”, iar perpetuarea acestora era
considerată o infracţiune capitală. Dar aşa cum vom vedea, membrii noii elite
conducătoare, incluzându-i aici şi pe unii lideri ai Bisericii, au început să
formeze societăţi secrete. Astfel, în spatele uşilor închise, ei au continuat
să disemineze străvechile secrete.
Cartea prezintă o serie de dovezi menite să demonstreze că o antică şi secretă
filozofie provenită din şcolile misterelor a fost păstrată şi transmisă de-a
lungul timpului prin intermediul societăţilor secrete, printre acestea
numărându-se cavalerii templieri și rozicrucienii. Uneori, această filozofie a
fost ascunsă de ochii publicului, alteori a fost adusă în prim-plan – deşi întotdeauna
în aşa fel încât să nu fie recunoscută decât de iniţiaţi. Iată un exemplu în
acest sens: pagina de titlu a cărţii „Istoria
lumii” de Sir Walter Raleigh, publicată în 1614, este expusă în
Turnul Londrei. Mii de vizitatori trec zilnic prin faţa ei, fără a observa
capul de ţap ascuns în desen şi celelalte mesaje codificate. Dacă v-aţi
întrebat vreodată de ce în Occident nu există un echivalent al sexualităţii tantrice
expuse pe zidurile monumentelor hinduse precum templele de la Khajuraho, în
zona centrală a Indiei, poate că vi se va părea interesant să aflaţi că o
tehnică similară – arta cabalistică numită karezza – este prezentă sub
formă codificată în mare parte din literatura şi arta Occidentului. Vom vedea,
de asemenea, în cuprinsul acestei cărţi, modul în care învăţăturile secrete cu
privire la istoria lumii influenţează politica externă a actualei administraţii
americane pentru Europa Centrală.
Este
oare papa catolic? Ei, bine, răspunsul la această întrebare nu este chiar atât de
simplu şi de direct, cum aţi putea crede. Într-o dimineaţă a anului 1939, un tânăr
în vârstă de 21 de ani mergea pe stradă, când un camion l-a lovit şi l-a aruncat
la pământ. În stare de comă, el a trăit o copleşitoare experienţă mistică. După
ce şi-a revenit, a recunoscut că, deşi survenită într-un mod neaşteptat,
experienţa prin care trecuse fusese exact ceea ce ştiuse că se va întâmpla ca
rezultat al tehnicilor deprinse de la mentorul său, Mieczlaw Kotlorezyk, un
rozicrucian modern. În urma acestui episod, tânărul s-a înscris la seminar, a
devenit episcop de Cracovia şi, ulterior, Papa Ioan-Paul al II-lea.
În
zilele noastre, faptul că şeful Bisericii Catolice a fost mai întâi iniţiat în
tainele domeniului spiritual sub egida unei societăţi secrete nu mai este,
poate, la fel de şocant ca odinioară, fiindcă ştiinţa a depăşit religia ca
principal agent de control social. Ştiinţa este cea care decide astăzi ce anume
este acceptabil să credem şi ce nu. În lumea antică şi în cea creştină
deopotrivă, filozofia secretă a fost păstrată ca atare, prin ameninţarea cu
moartea, ce plana la adresa celor care o dezvăluiau. Acum, în epoca postcreştină,
ea este încă însoţită de temeri, dar este mai degrabă vorba de ameninţarea unei
„morţi sociale“ decât a unei execuţii fizice. Credinţa în preceptele esenţiale
ale filozofiei secrete, precum existenţa unor fiinţe fără trup sau ideea
conform căreia istoria lumii este influenţată de organizaţii oculte secrete,
este considerată în cel mai bun caz o aiureală, iar în cel mai rău, nebunie
curată.
În şcolile
misterelor, cei care voiau să fie iniţiaţi treceau prin diverse încercări:
căderea într-un puţ, un test al apei, se strecurau printr-o uşă foarte mică şi
purtau discuţii ce puneau logica la încercare, cu animale antropomorfe. Vi se
pare ceva cunoscut aici?
Lewis
Carroll este unul dintre numeroşii scriitori de cărţi pentru copii – alături de
Fraţii Grimm, Antoine de Saint-Exupéry, C.S. Lewis şi cei care au creat „Vrăjitorul din Oz” şi „Mary Poppins”, care credeau în
istoria şi în filozofia secretă. Printr-o combinaţie de nonconvenţional şi
prospeţime copilărească, aceşti scriitori au încercat să submineze modul
materialist, general acceptat, în care este percepută viaţa. Ei voiau ca
tinerii să înceapă să gândească invers, să privească totul din alt unghi, de
jos în sus am spune, şi să se elibereze de un mod de gândire convenţional și rigid.
Alte spirite înrudite cu ei sunt Rabelais şi Jonathan Swift. Operele lor au o
calitate deconcertantă, în care supranaturalul nu e considerat ceva ieşit
din comun, fiind pur şi simplu un dat. Obiectele imaginare sunt percepute cel
puţin la fel de reale ca acelea concrete, din lumea fizică. Satirici şi
sceptici, aceşti scriitori uşor iconoclaşti destabilizează opiniile
încetăţenite ale cititorilor şi atitudinile lor realiste. Filozofia ezoterică
nu este afişată explicit nicăieri în „Gargantua
şi Pantagruel” sau în „Călătoriile
lui Gulliver”, dar o
superficială cercetare o poate aduce rapid la lumina zilei.
Această carte va dovedi că, în decursul istoriei, un număr uimitor de personalităţi
şi celebrităţi au cultivat în mod secret filozofia ezoterică şi stările mistice
deprinse în cadrul societăţilor secrete. Scepticii ar putea spune că, trăind
într-o epocă în care nici chiar cei mai educaţi nu beneficiau de avantajele
intelectuale oferite de ştiinţa modernă, este firesc ca oameni precum Carol cel
Mare, Dante, Ioana d’Arc, Shakespeare, Cervantes, Leonardo da Vinci,
Michelangelo, Milton, Bach, Mozart, Goethe, Beethoven şi Napoleon să nutrească
convingeri considerate astăzi false. Dar nu vi se pare surprinzător faptul că
în timpurile moderne mulţi au aceleaşi convingeri: nu numai nebuni, mistici sau
scriitori de literatură fantastică, ci şi fondatori ai metodelor ştiinţifice moderne,
umanişti, raţionalişti, distrugători de superstiţii, modernişti, sceptici şi
critici? Este oare posibil ca înşişi cei care au contribuit la
conturarea paradigmei moderne, materialiste şi ştiinţific orientate, să fi
crezut în secret în cu totul altceva? Newton, Kepler, Voltaire, Paine, Washington,
Franklin, Tolstoi, Dostoievski, Edison, Wilde, Gandhi, Duchamp... o fi adevărat că toţi au fost iniţiaţi într-o tradiţie secretă, învăţaţi să creadă
în puterea minţii asupra materiei şi să comunice cu spirite neîntrupate?
Biografiile
recente ale unora dintre aceste personalităţi abia dacă amintesc despre dovezile
ce atestă că respectivii erau interesaţi de asemenea idei. Iar pe fondul
climatului intelectual actual, atunci când sunt menţionate, ele sunt în general
minimalizate şi considerate doar un hobby, o excentricitate temporară: idei
amuzante, folosite ca divertisment sau ca o metaforă a activităţii ştiinţifice,
însă niciodată luate în serios. Aşa cum vom vedea însă, Newton a practicat
alchimia toată viaţa, considerând că aceasta era cea mai importantă realizare a
sa. Voltaire a participat la activităţi de magie ceremonială în întreaga
perioadă în care a dominat viaţa intelectuală a Europei. Când a fondat oraşul
ce-i poartă numele, Washington a invocat un mare spirit celest. Iar când afirma
că este îndrumat de steaua sa, Napoleon nu vorbea metaforic, ci se referea la spiritul
care i-a arătat ce destin îl aşteaptă şi i-a conferit măreţie şi
invulnerabilitate.
Unul
dintre obiectivele acestei cărţi este de a demonstra că, departe de a fi doar
nişte capricii de moment ori excentricităţi bizare,
întâmplătoare sau irelevante, aceste idei stranii au constituit filozofia de
bază a multora dintre oamenii care au făcut istoria şi, poate mai semnificativ,
de a arăta că toţi au fost animaţi de acelaşi ţel. Dacă împletim poveştile
acestor personalităţi într-o unică şi continuă ţesătură, devine evident că, în
momente de răscruce ale istoriei, acea filozofie străveche şi secretă a fost mereu
prezentă, ascunsă în umbră, dar exercitându-şi influenţa. În reprezentările
picturale şi statuare ale lumii antice, începând cu epoca lui Zarathustra, familiarizarea
unei persoane cu doctrina secretă a şcolilor misterelor era redată prin
înfăţişarea acesteia ţinând în mână un document rulat. Aşa cum vom vedea,
această tradiţie a continuat şi în epoca modernă, iar astăzi statuile din
oraşele lumii demonstrează măsura în care influenţa ei s-a răspândit. Nu este
nevoie să călătorim până în locuri îndepărtate precum Rennes-le-Château, capela
Rosslyn sau Tibet pentru a găsi simboluri ale unui cult secret. Cititorul va
înţelege că aceste indicii se află pretutindeni în jurul nostru, în cele mai
importante monumente şi clădiri publice, în biserici, în artă, filme,
literatură, festivaluri, folclor, în poveştile pe care le spunem copiilor şi
chiar în numele zilelor din săptămână.
Două
romane, „Pendulul lui Foucault” şi
„Codul lui Da Vinci”, au
popularizat ideea unei conspiraţii a societăţilor secrete ce tind să controleze
cursul istoriei. Aceste romane au în centrul acţiunii eroi care, auzind zvonuri
ciudate despre o filozofie antică secretă, pornesc pe urmele ei şi se lasă
absorbiţi de ea. Unii reprezentanţi ai lumii academice, de pildă Frances Yates
de la Warburg Institute, Harold Bloom, profesor Sterling de ştiinţe umaniste la
Yale, şi Marsha Keith Suchard, autoarea
recentului volum Why Mrs Blake Cried: Swedenborg, Blake and the Sexual Basis
of Spiritual Vision („De ce a
plâns doamna Blake: Swedenborg, Blake şi bazele sexuale ale viziunii spirituale”) au
cercetat profund şi au scris înţelept. Dar ei n-au făcut decât să pună bazele
unei abordări precaute. Dacă au fost iniţiaţi de oamenii mascaţi, dacă au fost
duşi în călătorii spre alte lumi şi li s-a arătat care este puterea minţii
asupra materiei, ei nu recunosc public acest lucru.
Cele
mai tainice învăţături ale societăţilor secrete sunt transmise exclusiv pe cale
orală. Altele sunt scrise în moduri deliberat obscure, pentru ca neiniţiaţii să
nu le poată înţelege. De exemplu, ar fi posibil
să deducem „Doctrina secretă” din voluminoasa şi dificila carte a
Helenei Blavatsky, sau din cele 12 volume ale alegoriei All and Everything:
Beelzebub’s Tales to his Grandson („Totul
şi orice: Poveştile lui Belzebut
pentru nepotul său”) de G.I. Gurdjieff, ori din cele 600 de lucrări ale lui
Rudolf Steiner. Similar, am putea, tot teoretic, decodifica principalele texte
alchimice ale Evului Mediu sau tratatele ezoterice ale iniţiaţilor de nivel
înalt de mai târziu, precum Paracelsus, Jakob Böhme ori Emmanuel Swedenborg. Dar
în toate aceste cazuri, textele sunt destinate celor care cunosc deja domeniul;
ele au rolul de a ascunde, tot atât pe cât dezvăluie.
Istoria
prezentată în această carte este rezultatul unei munci de cercetare de 20 de
ani. Lucrări precum Mysterium Magnum – un comentariu asupra „Facerii” al
filozofului rozicrucian Jakob Böhme – împreună cu texte scrise de Robert Fludd,
Paracelsus şi Thomas Vaughan, rozicrucieni şi ei, au constituit sursele principale
de informare, alături de comentarii moderne asupra lor, aparţinând lui Rudolf
Steiner şi altora. Din motive de concizie şi claritate a textului, toate aceste
surse sunt reunite în notele de la sfârşitul cărţii.
În
general, diversele tradiţii existente în lume se explică şi se clarifică unele
pe altele. Este într-adevăr minunat să înţelegi cum experienţele unui ermit de
pe muntele Sinai în secolul al II-lea şi cele ale unui mistic german din Evul
Mediu se aseamănă cu cele trăite de un swami indian din secolul XX. Fiindcă
învăţăturile ezoterice sunt mai profund disimulate în Occident, sunt folosite
adesea exemple orientale pentru a ajuta cititorul să înţeleagă istoria secretă
a lumii occidentale. Cartea
nu și-a propus să dezbată conflictele dintre diverse tradiţii. Cultura indiană
acordă reîncarnării o importanţă mult mai mare decât cea sufistă. De aceea, din
considerente de concizie narativă, sunt date doar câteva exemple de reîncarnări
ale unor celebre personalităţi istorice.
De
asemenea, este operată o selecţie drastică în rândul acelor şcoli filozofice şi
societăţi secrete care se bazează pe tradiţii autentice. În consecinţă, sunt
incluse cabala, ermetismul, sufismul, templierii, rozicrucienii, francmasoneria
ezoterică, martinismul, teozofia doamnei Blavatsky şi antropozofia, dar nu şi
scientologia, ştiinţa creştină a lui Mary Baker Eddy şi o serie de materiale contemporane
primite de diverse persoane prin channeling [procesul prin care unele persoane primesc informaţii sau mesaje de la
spirite ori fiinţe neîntrupate]. Învăţăturile
descrise ca fiind prezente deopotrivă în şcolile
misterelor şi în societăţile secrete din lumea
întreagă îi vor scandaliza pe mulţi şi vor părea chiar aberante.
Această
istorie a lumii este structurată în modul următor. În primele patru capitole vom
vedea ce s-a întâmplat „la începuturi“, conform societăţilor secrete, şi ce
înţeleg învăţăturile oculte prin alungarea lui Adam şi a Evei din rai. De
asemenea, se va contura imaginea lumii aşa cum o văd organizaţiile secrete –
furnizând astfel cititorului o pereche de ochelari conceptuali, care îl vor
ajuta să înţeleagă mai bine ceea ce urmează. În următoarele 7 capitole sunt
abordate din perspectivă istorică o serie de personaje din mituri şi legende.
Se alcătuiește astfel o istorie a ceea ce s-a întâmplat înainte de apariţia
consemnărilor scrise, aşa cum a fost ea predată în şcolile misterelor şi cum este
studiată şi azi în cadrul societăţilor secrete. Capitolul 8 prezintă tranziţia
la ceea ce se numeşte în mod convenţional perioada istorică, dar continuă să vorbească
despre monştri şi fiinţe fabuloase, despre miracole şi profeţii şi despre
figuri istorice care au conspirat cu fiinţe neîntrupate pentru a dirija cursul
evenimentelor în lume.
Pe
parcursul întregului text, cititorul va fi plăcut surprins deopotrivă de ideile
stranii prezentate şi de numele personalităţilor care au crezut în ele. Unele
dintre aceste concepte bizare vor atinge o coardă sensibilă în mintea
cititorilor şi mulţi îşi vor spune: „Acum înţeleg de ce numele zilelor din
săptămână urmează în ordinea cunoscută”... „de aceea imaginea unui peşte, cea a
unui sacagiu şi cea a caprei cu coadă de şarpe sunt asociate pretutindeni în
lume cu constelaţii ce nu seamănă vizual cu ele”... „deci asta se comemorează
de fapt de Haloween”... „aşa se explică bizarele mărturisiri ale templierilor
privind venerarea demonilor”... „asta l-a convins pe Cristofor Columb să
pornească în nebuneasca lui călătorie pe mare”... „de aceea a fost ridicat un
obelisc egiptean la sfârşitul sec. XIX în Central Park din New York”... „de asta
a fost Lenin îmbălsămat”.
Cartea
urmărește să arate că datele elementare ale istoriei pot fi interpretate într-un
mod aproape opus faţă de cel în care le înţelegem de obicei. Pentru a demonstra
acest lucru, ar fi nevoie, fireşte, de o întreagă bibliotecă – de ceva asemănător
cu cei 30 de kilometri de rafturi cu literatură ezoterică şi ocultă aflate în tainiţele Vaticanului. Această
istorie alternativă, această imagine în oglindă a celei general acceptate, este
una raţională şi coerentă, cu propria-i logică, aptă să clarifice zone ale
experienţei umane ce rămân inexplicabile pentru optica convenţională. De
asemenea, în cuprinsul întregului text sunt citate surse de specialitate,
oferindu-le cititorilor interesaţi o cale de urmat.
Dar
mai presus de orice, îi rog pe cititori să abordeze textul de faţă într-un mod
cu totul nou, să-l perceapă ca pe un exerciţiu
de imaginaţie. Îi cer
cititorului să încerce să-şi imagineze
cum ar fi dacă ar crede exact contrariul a ceea ce a fost învăţat să
creadă. Acest lucru implică, în mod inevitabil, o stare alterată de conştiinţă,
într-o măsură mai mică sau mai mare – fapt care nu este deloc nelalocul lui.
Fiindcă la baza tuturor învăţăturilor ezoterice, oriunde în lume, se află credinţa
că în aceste stări alterate de conştiinţă omul poate accede la forme superioare
de inteligenţă. Tradiţia occidentală mai cu seamă a pus întotdeauna un accent
deosebit pe valoarea exerciţiilor de imaginaţie, care presupun cultivarea şi
analizarea imaginilor vizuale. Iar dacă li se permite să se sedimenteze adânc
în minte, ele îşi îndeplinesc rolul.
Prin
urmare, chiar dacă această carte poate fi citită ca o culegere de absurdităţi
în care au crezut oamenii de-a lungul vremii, ca o fantasmagorie epică, o sumă de
experienţe iraţionale, sper ca până la finele ei, măcar unii dintre cei care o
vor parcurge să sesizeze unele armonii şi chiar un anume curent filozofic, care
le va sugera că, totuşi, ar putea fi adevărat. Desigur, orice teorie de
calitate care încearcă să explice de ce lumea este aşa cum este trebuie să
ofere totodată o idee despre ce anume se va întâmpla în continuare, iar ultimul
capitol exact acest lucru îl va face – presupunând, fireşte, că marele plan cosmic
al societăţilor secrete va avea câştig de cauză. Acest plan implică anumite convingeri:
că noul impuls către evoluţie va veni din Rusia, că civilizaţia europeană se va
prăbuşi şi că flacăra adevăratei spiritualităţi va fi menţinută vie în America.
În
cuprinsul textului sunt incluse ilustraţii stranii şi misterioase, unele dintre
ele nefiind niciodată până acum expuse în afara societăţilor secrete. Există,
de asemenea, imagini ale unora dintre cele mai cunoscute embleme culturale ale
istoriei mondiale – Sfinxul, Arca lui Noe, Calul troian, Mona Lisa, Hamlet cu
binecunoscutul craniu – fiindcă, în conformitate cu societăţile secrete, toate
au înţelesuri bizare şi neaşteptate. Sunt incluse și reproduceri ale lucrărilor
unor artişti europeni moderni, precum Ernst, Klee şi Duchamp, dar şi ale unor
„proscrişi” americani, ca David Lynch. Vom vedea că şi operele lor sunt
relevante pentru filozofia antică, secretă.
De
fapt, dacă un singur precept
al acestei istorii alternative este adevărat, atunci tot ce aţi învăţat până
acum de la mentorii dv. trebuie pus sub semnul întrebării. Bănuiesc
că această perspectivă nu vă îngrijorează. Aşa cum spunea, în mod memorabil,
unul dintre reprezentanţii anticei şi secretei filozofii: „Trebuie să fii nebun, altfel nu ai fi aici”.
Jonathan Black -
Istoria secretă a lumii, Ed. Nemira, 2007 (fragment)
-->
Cel mai bun articl ce l-am citit până acum aici, iar aici am citit cele mai bune articole.
RăspundețiȘtergereMultumim!
Ștergere