COMERCIANŢII DE BOLI FABRICATE
Buy-ologia
– Ştiinţa manipulării consumatorilor
Cu 30 de ani în urmă, aflat în pragul pensionării, Henry Gadsden, managerul colosului farmaceutic
Merck, se confesa revistei Fortune,
arătându-şi dezamăgirea că uriaşul potenţial de producţie al firmei sale este
destinat exclusiv bolnavilor. El visase ca Merck să devină un fel de Wrigley
şi, după modelul marelui producător de gumă de mestecat, să vândă la toată
lumea, inclusiv oamenilor sănătoşi. Trei decenii mai târziu, visul răposatului Gadsden
a devenit realitate. Strategiile de marketing ale marilor firme
farmaceutice ţintesc din ce în ce mai agresiv spre oamenii sănătoşi. Suişurile
şi coborâşurile vieţii devin tulburări mentale; slăbiciuni sau stări mai
proaste sunt transformate în afecţiuni
înfricoşătoare şi din ce în ce mai mulţi oameni normali ajung bolnavi peste
noapte.
În cartea sa „Vânzarea bolii.
Cum ne transformă companiile farmaceutice pe toți în pacienți” (Selling Sickness. How Drug Companies Are
Turning Us All Into Patients, 2005), Alain Cassels, cercetător în politica
medicamentelor la Universitatea Victoria din Canada, şi Ray Moynihan, jurnalist
specializat în sănătate, fac o radiografie necruţătoare a strategiilor de
marketing cinice, atunci când nu sunt pur şi simplu criminale, ale
producătorilor de medicamente. Cei doi dezvăluie cum, prin campanii de
promovare concertate, industria farmaceutică mondială, cu o cifră de vânzări de
cca 500 miliarde dolari anual, exploatează perfid temerile cele mai profunde
ale omului: şubrezire fizică, boală, moarte. Campaniile publicitare îi
transformă pe cei grijulii cu sănătatea lor în panicaţi. Probleme minore sunt
descrise ca tulburări extrem de grave, care necesită îngrijiri grabnice. Astfel,
timiditatea se transformă în „anxietate socială”, iar tensiunea de dinaintea
ciclului menstrual devine „tulburare disforică premenstruală”. Epicentrul acestui
tip de comerţ este SUA. Americanii reprezintă 5% din populaţia lumii, dar primesc
50% din medicamentele prescrise pe glob. Cheltuielile populaţiei cu sănătatea
s-au dublat în ultimii 6 ani, deoarece preţurile la medicamente cresc dramatic,
dar și pentru că doctorii prescriu din ce în ce mai mult.
Americanul Vince Parry este un
guru al acestui tip de marketing. Într-un articol intitulat uluitor „Arta de a
cataloga starea de sănătate”, apărut în Medical
Marketing & Media, Londra, 2003, Parry explică metodele prin care
firmele sale favorizează crearea tulburărilor medicale:
- reevaluarea stării de
sănătate;
- redefinirea unor boli cunoscute
de mult şi rebotezarea lor;
- crearea unor disfuncţii din
nimic (preferatele lui Parry sunt disfuncţia erectilă, deficitul de atenţie la
adulţi şi sindromul disforic premenstrual).
Cu o sinceritate dezarmantă,
Vince Parry descrie modul în care companiile farmaceutice definesc condiţiile
pentru crearea pieţei pentru produse precum Viagra sau Prozac. Sub patronajul
firmelor de marketing, experţi medicali şi guru precum Parry se aşază la
aceeaşi masă pentru a descoperi „idei noi despre boli şi stări de sănătate”. Totul
e ca acestea să li se prezinte potenţialilor clienţi într-o manieră nouă,
inedită. Un raport al Business Insights
destinat conducătorilor de multinaţionale din sectorul farmaceutic este şi mai
clar: Capacitatea de „a crea pieţe pentru boli noi” se traduce în cifre de
vânzare de miliarde de dolari. Una dintre strategiile cele mai performante, potrivit
raportului, este aceea de a schimba modul în care oamenii privesc afecţiunile banale.
Ei trebuie convinşi că probleme acceptate până acum ca „un uşor disconfort” necesită
intervenţia medicului. Acelaşi raport are şi o concluzie optimistă pentru
viitorul industriei farmaceutice: „Anii ce vor veni vor fi martorii creării de
boli năşite de firme”.
Evident că e greu să trasezi o
linie între omul sănătos şi omul bolnav. Dar la fel de evident este că, cu cât
se extinde aria de definire a unei patologii, cu atât ea va atinge mai mulţi
bolnavi potenţiali și vor creşte vânzările de medicamente. Deseori, spun
Cassels şi Moynihan, experţii medicali care redactează protocoalele de
tratament sunt în acelaşi timp plătiţi de industria farmaceutică. Iar industria
prosperă dacă protocoalele le favorizează vânzările. Potrivit acestor experţi,
90% dintre americani suferă de hipertensiune arterială; aproape jumătate dintre
americance suferă de disfuncţia botezată FSD (disfuncţie sexuală feminină); iar
40 de milioane de americani ar trebui urmăriţi atent din cauza nivelului
ridicat al colesterolului. Bineînţeles, toate aceste boli sunt vindecabile doar
cu medicamente, metodele de prevenţie fiind trecute în plan secundar.
Racolarea
medicilor agenţi publicitari
Medicul generalist Des Spencer
povesteşte în British Medical Journal
din iulie 2008 cum a fost contactat pentru a participa la o specializare care ar
fi trebuit să facă din el un expert într-o boală născocită de imaginaţia
industriei. Universitatea la care preda i-a transmis lui Spence oferta unei
firme în care se scria: „Căutăm lideri de opinie a căror muncă va trebui să
influenţeze gestionarea şi terapia viitoare a disfuncţiei sexuale feminine prin
dorință hipoactivă”. Firmele care au o boală de inventat pentru a crea o piaţă
pentru un anumit medicament racolează medici pe care îi folosesc într-o
schemă de marketing cu scopuri prestabilite, în care slujitorii lui
Hipocrate n-au niciun fel de libertate de mişcare. Totul, evident, în schimbul
unor avantaje financiare, dar şi al prestigiului și notorietăţii pe care o
asemenea campanie o aduce.
„Dar partea cea mai neplăcută
în această poveste, continuă Spencer, este lipsa oricărei legitimităţi medicale
a disfuncţiei sexuale feminine prin dorinţă hipoactivă. Industria trebuie să
transforme această disfuncţie bănuită în boală gravă. Iar pentru asta, e
important să existe o acoperire mediatică, mărturii ale celebrităţilor, dar mai
ales sacrosancţi experţi medicali care legitimează totul. ‘Experţii’ estimează
că 40% dintre femei suferă de această boală. De fapt, este vorba de o manipulare
cinică. Urmările pe care le produce acest tip de activitate farmaceutică vă otrăvesc
viaţa prin mesajul pe care-l vehiculează. O slăbiciune a dv. este automat
simptom de boală”, conchide Spencer.
Epidemia
de marketing
În bestseller-ul Die Krankheitserfinder (Inventatorii de
boli), Jorg Blech, biochimist german stabilit în America şi corespondent pentru
Der Spiegel, New Scientist şi The Guardian,
explică în ce mod industria farmaceutică în colaborare cu experţii de marketing
a impus scăderea arbitrară a nivelului normal al colesterolului, pentru ca
indivizi perfect sănătoşi să devină peste noapte bolnavi; explică cum, de vreo
două decenii, femeile aflate la menopauză sunt terorizate cu spectrul
osteoporozei pentru a favoriza vânzările la medicamentele care ar preveni
fracturile; explică tehnicile de manipulare a opiniei publice pentru a crea o
piaţă a pilulelor care tratează impotenţa.
Între 1984 şi 1987, DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental
Disorder – Manualul bolilor mentale), care este biblia psihiatrilor
americani, a introdus în ediția a 4-a 77 de noi boli mentale, scrie Jean-Claude
St-Onge în cartea „Reversul pilulei”, publicată la Montreal în 2004. Pentru a
introduce aceste boli, a trebuit schimbată definiţia bolnavului. Oricine simte
la un moment dat o stare de rău devine automat bolnav. Şi, bineînţeles,
comentează ironic St-Onge, pentru fiecare boală există un medicament. Iată câteva
exemple de boli noi:
- timiditatea este reciclată
sub numele de „anxietate socială”;
- regurgitarea naturală la
bebeluşi devine „reflux esofagian patologic”;
- îmbătrânirea firească se
transformă în „insuficienţă circulatorie cerebrală”;
- până şi stresul de la
loterie este definit ca „traumatismul biletului necâştigător”.
În aprilie 2004, o anchetă
bine documentată şi aprofundată realizată de Lisa Cosgrove, cercetător la Universitatea
din Massachusetts, Boston, şi publicată în prestigioasa revistă Psychotherapy and Psychosomatics, a
demonstrat că mai bine de jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la redactarea
DSM 4 au fost plătiţi de firmele care fabrică exact medicamentele care tratează
aşa-zisele boli noi introduse în manual.
Impresia
de depresie
Numărul persoanelor depresive
de pe mapamond a crescut de şapte ori din 1970 până în 1996, relevă profesorul
canadian Jean-Claude St-Onge. În Statele Unite, numărul de consultaţii în urma
cărora s-au prescris antidepresive s-a dublat între 1980 şi 1989. O tendinţă
similară s-a înregistrat în tot Occidentul. Numărul femeilor care iau
antidepresive este triplu faţă de cel al bărbaţilor, iar milioane de copii
americani le iau cu regularitate. Cu toate că antidepresivele nu sunt indicate
în tratamentul depresiilor uşoare la adulţi, ele sunt prescrise masiv. Două
sunt motivele pentru care medicii o fac totuşi:
1. În 1990,
Organizaţia Mondială a Sănătăţii a pus la punct un program de formare rapidă,
cu durata de o jumătate de zi, care să permită medicilor să pună rapid un diagnostic, pornind de la ghidurile clinice. Permisiunea acordată
astfel medicilor generalişti de a trata depresia a dus la multiplicarea de
câteva ori a vânzărilor de antidepresive.
2.
Societăţile farmaceutice au culpabilizat medicii, acuzându-i în mod repetat că
rata crescândă a sinuciderilor este vina lor, pentru că nu prescriu suficiente
antidepresive. Lobiştii au lansat chiar ideea că 60-70% dintre sinucideri sunt
cauzate de depresii netratate. Potrivit lui St-Onge, mai ales femeile sunt vizate
de eforturile de medicalizare a vieţii. Altădată, ele mergeau la medic când
erau gravide, acum îl consultă în chestiuni de contracepţie şi menopauză. De altfel,
se vorbeşte deja şi de „perimenopauză” (perioada de dinainte de instalarea menopauzei
şi până la instalarea ei propriu-zisă), o nouă afecţiune ce se încearcă a fi
popularizată. Ca urmare, femeile devin consumatoare de pastile pe perioade mari
de timp.
Cherchez
la femme malade! [Căutați
femeia bolnavă!]
Hormonoterapia substitutivă
este un pas uriaş în medicalizarea vieţii femeii. Cu toate că 75% dintre femei
nu manifestă niciun simptom deranjant când ajung la menopauză, producătorii farmaceutici
şi experţii lor de marketing apelează la frica lor de îmbătrânire pentru a-şi
vinde produsele. Şi asta, în ciuda deselor efecte secundare ale tratamentului:
dureri de cap, greţuri, infecţii genito-urinare, varice, sensibilitate mamară
etc. Cu atât mai mult, cu cât comunitatea medicală nu a ajuns la un consens
privind eficienţa hormonoterapiei substitutive, mulţi avertizând asupra utilizării
iresponsabile a tratamentului.
Osteoporoza, procesul normal
de scădere a densităţii osoase o dată cu vârsta, face şi ea din femeia de vârsta
a doua o ţintă de marketing. Dar probabil cel mai josnic tertip al firmelor
farmaceutice este deja pomenita disfuncţie sexuală la femei (DSF). Peste 40%
dintre femeile între 18 şi 59 de ani ar suferi de ea. De unde această cifră?
St-Onge ne lămureşte: un studiu făcut în SUA cerea unui număr de 1.500 de femei
să răspundă cu da sau nu la 7 întrebări. Dacă răspundeau cu da fie şi numai la
una dintre ele, erau catalogate ca suferind de DSF. Printre ele se numărau
cele care declarau că mai mult de două luni în ultimul an n-au simţit
dorinţă sexuală, au simţit anxietate faţă de propria performanţă sexuală sau au
avut probleme de lubrifiere. (Journal of
the American Medical Association, 1991).
Farmacoterapia
fricii
Cea mai eficientă strategie de
marketing pentru „vânzarea bolilor” este frica. Pentru a vinde femeilor la
menopauză hormonul de substituţie s-a mizat pe frica de criza cardiacă. Pentru
a vinde părinţilor ideea că cea mai mică depresie necesită un tratament greu şi
îndelungat, s-a mizat pe teama de sinucidere a tinerilor. Pentru a vinde
medicamente anticolesterol, s-a mizat pe teama morţii premature. Şi asta în pofida
faptului că medicamentele promovate furibund produc efecte inverse celor
scontate. În noul limbaj de marketing se vorbește deja de „farmacoterapia
fricii”.
Medicul Martin Winkler
constată în postfața lucrării „Inventatorii de boli” de Jorg Blech: „Dacă
altădată puteam spera să găsim un tratament pentru fiecare boală, astăzi negustorii
de sănătate par să vrea a găsi o boală pentru fiecare medicament fabricat. Manipulând
membrii influenţi ai comunităţii medicale, lobby-urile industriei farmaceutice
au modificat încet, încet limitele anumitor valori biologice (colesterol,
tensiune arterială etc.) pentru a crește astfel numărul pacienţilor susceptibili
a fi trataţi. Căci a-i face pe nişte oameni perfect sănătoşi să creadă că
trebuie să se îngrijească pe viaţă reprezintă pentru fabricanţii de medicamente o veritabilă
rentă viageră”.
Sursa: aici
In 2006 m-am operat de colecist intr-un mare spital din capitala noastra. Am inceput laparoscopic si am terminat clasic pentru ca as fi avut, cica, nu stiu ce malformatie congenitala.Am intrat cu hemoglobina 17 si am iesit cu ea 7 dupa ce ajunsese la 4,5 din cauza pierderii masive de singe. Pentru a o opri am pus gheata pe zona operata iar in final mi s-au transfuzat doua pungi de plasma. Am plecat din spital cu o eventratie pe care am operat-o doi ani mai tirziu si cu o hepatita C de care am aflat 6 luni mai tirziu. Dupa ,si in timpul tratamentului cu interferon care mi -a si distrus doua masele glicemia a luat-o cam razna ajungind la valori de 160-165. Pentru ca sint nevoit sa fac un examen medical obligatoriu anual ,medicul de la interne m-a catalogat repede diabetic si m-a expediat la boli de nutriotie desi i-am spus ca totul se datoreaza tratamentului cu interferon. Am efectuat vreo doua glicemii provocate care au iesit bine ,si alte doua glicozilate care si acestea au ioesit bine. In aceste conditii nu pot scapa de doana doctor de la boli de nutritie care tine mortis sa " ma trateze " desi intre timp valorile glicemiei au revenit la normal, asa ca singura scapare este sa zic ca ei si sa fac ca mine ,pina cind voi iesi din sistem si nu va mia fi necesara si obligatorie examinarea medicala anuala.Sint absolut convins ca medicii sint in cirdasie cu complexul farmaceutic pentru a-ti baga pe git fel de fel de pastile, ca atare incerc sa ajung la medic cit de rar pot.
RăspundețiȘtergereDomnule Anonim vă mulțumim pentru acest comentariu. Sperăm ca experiența dv. cu sistemul medical de stat să fie citit și să deschidă mințile cât mai multor oameni care încă mai cred că medicul lor trebuie ascultat cu sfințenie.
ȘtergereSant total convins ca aveti multa dreptate privitor la cardasia medicilor ! DAR CE E DE FACUT ?
ȘtergereDomnule nelucolonelu, ce-aveți de făcut e foarte simplu. Informați-vă singur. Știți să folosiți internetul. Există acolo nenumărate articole și documentare care vă vor demonstra că vă puteți vindeca singur de orice boală, prin simpla schimbare a alimentației și a stilului de viață. Totul e să aveți voința de a face aceste schimbări. Iar aceste articole și filme sunt create tot de medici și cercetători, cu deosebirea că aceștia sunt de bună credință, dedicați profesiei, care au în minte vindecarea bolnavului, nu mărirea contului din bancă pe spinarea lui. Pe acest blog de pildă, articolele sunt grupate pe categorii (teme), pe care le găsiți în dreapta paginii. Faceți-vă timp și citiți zilnic câteva. Vizionați și documentarele atașate. Nu după mult timp, informația se va cristaliza în mintea dv. și veți ști singur ce aveți de făcut ca să redeveniți sănătos și să vă puteți bucura de viață și de banii pe care-i câștigați cu trudă. Până una alta, rețineți: medicii de medicină oficială, alopată, n-au niciun interes să vă vindece. Ei vor să vă transforme într-un client permanent și vor inventa chiar tratamente și proceduri inutile, doar ca să vă ia banii și să vă facă dependent de el. Vă vorbesc din proprie experiență.
Ștergere