ROMÂNII CARE AU INVENTAT ELICOPTERUL
Știaţi că elicopterul a fost
inventat de inginerul Paul Cornu? Pe
data de 13 noiembrie 1907, acesta a reuşit primul zbor din lume, cu un elicopter
ce cântărea 260 kg, care s-a menţinut în aer timp de 20 de secunde, la o
înălţime de 30 de centimetri deasupra solului, după care s-a prăbuşit. La o
primă căutare pe vastul şi atotştiutorul internet, dacă scrii „Paul Cornu”,
majoritatea informațiilor sunt în limbile engleză sau franceză și se referă la
„inventatorul francez” Paul Cornu. Dar cine a fost acest inventator şi de ce
numele lui nu ne sună franţuzesc? De ce n-am auzit de el, dacă a reuşit un
lucru atât de extraordinar?
Paul Cornu şi-a înscris numele
în galeria inventatorilor care au contribuit la dezvoltarea elicopterului, aşa
cum îl ştim noi azi, fiind convins că acest aparat ar fi mult mai util decât
avionul. S-a născut pe 15 iunie 1881, în localitatea Glos la Ferrière din
Franţa, într-o familie cu 13 copii şi cu origini româneşti – chiar dacă mai toate
sursele îl menţionează ca „inginer francez”. Tatăl său avea o companie de transport,
iar Paul a început să-l ajute cu afacerea încă din copilărie, în condiţiile în
care toţi fraţii munceau ca să contribuie la bunăstarea familiei. Tatăl avea și
el o minte creativă, dar şi-a dat seama curând că fiul îl întrecea cu mult,
atât în ceea ce priveşte talentul la desen, cât şi în originalitatea ideilor. El
nu doar că l-a încurajat, dar şi-a schimbat total afacerea, într-un atelier de
biciclete şi tot felul de mecanisme – terenul perfect pe care Paul a putut să-şi
dezvolte primele invenţii. Astfel, la vârsta de 24 de ani, Paul Cornu a
realizat un prim model de elicopter, care cântărea 13 kg şi avea două rotoare,
aşezate de-o parte şi de alta a cadrului de metal care adăpostea un motor minuscul,
de doi cai putere. A şi făcut o demonstraţie cu acest model în faţa mai multor
curioşi. Aparatul a făcut câteva ture prin aer, ceea ce l-a convins pe Paul că
era pe drumul cel bun.
„Bicicleta zburătoare”
După primele experimente
reuşite, Paul Cornu a căpătat încredere, astfel că în 1906 a început să
construiască un aparat de zbor mai mare, finanţat din donaţiile celor care-l
susţineau. Lucra singur, astfel că lucrările înaintau greu, iar elicopterul a
fost gata abia în 1907. Avea un cadru în formă de V şi un motor Antoinette de
24 CP și un loc pentru pilot. Elicopterul cântărea 260 de kg cu tot cu pilot,
ceea ce s-a dovedit prea mult pentru puterea mică a motorului. Nici cureaua de
transmisie nu funcţiona aşa cum ar fi vrut inventatorul. Era lungă de 22 m şi
ar fi trebuit să lege motorul de cei doi scripeţi care susţineau elicele,
situate de o parte şi de alta a structurii. Cu toate acestea, Paul Cornu a
rămas în istorie, pentru că a reuşit să se ridice în aer cu aparatul său
imperfect, pe 13 noiembrie 1907. S-a ridicat doar 30 de cm de la sol şi a rămas
în aer doar 20 de secunde, dar a fost pentru prima dată când se ridica în aer
un elicopter, condus şi controlat de un pilot. Răuvoitorii l-au ironizat pe inventator
şi i-au numit aparatul „bicicletă zburătoare”, făcând aluzie la afacerea
familiei – atelierul de confecţionat şi reparat biciclete. Corpul maşinăriei
construite de Cornu semăna, într-adevăr, cu o cabrioletă cu patru roţi, astfel
că ironia le-a fost la îndemână. În ciuda acestor ironii, Paul Cornu şi-a
câştigat locul în rândul pionierilor aviaţiei.
Istoria
elicopterului
Istoria elicopterului
începuse, de fapt, mult mai devreme, în anii 1480, când Leonardo da Vinci a desenat o maşinărie care a fost descrisă ca un
„şurub aerian”. Notiţele lui arată că el a construit mai multe modele de dimensiuni
reduse, dar aparatele se roteau în același timp cu rotorul, problemă pe care n-a
reuşit s-o rezolve.
Odată cu trecerea anilor şi cu
progresul ştiinţei, inventatorii au continuat să încerce să dezvolte un aparat
capabil să zboare pe verticală. Mulţi, însă, au mers pe o idee a chinezilor,
care construiau pentru copiii lor nişte jucării din bambus care zburau ca
elicopterele, încă din secolul al IV-lea î.e.n. „Elicopterul” din bambus funcţiona
prin rotirea unui băţ ataşat la o elice. Rotirea crea portanţa, iar jucăriile
zburau în momentul în care erau eliberate.
În 1754, rusul Mikhail Lomonosov a dezvoltat un model
de mici dimensiuni, coaxial, realizat după modelul chinezesc, însă operat cu ajutorul
unui dispozitiv cu arc, pe care l-a prezentat la Academia de Ştiinţe din Rusia.
Gustave Ponton d’Amécourt (1825-1888), un inventator francez, a
prezentat un model de elicopter de mici dimensiuni, operat cu puterea aburului.
El a folosit pentru prima dată aluminiul în construcţia aparatului, dar acesta
nu s-a ridicat în aer. Oricum, el a fost cel care inventat numele de
„elicopter”, pe care l-a creat-o plecând
de la termenii grecești helikos = elice și pteron = aripă, pentru a descrie zborul pe verticală.
Drumul până la primul
aparat funcţional
Jan Bahyl, un inventator slovac, a adaptat motorul cu combustie
internă pentru elicopterul său, care s-a ridicat la o jumătate de metru de la
sol în 1901. Pe 5 mai 1905, elicopterul său a atins o altitudine de 4 metri şi
a zburat mai mult de 1.500 de metri, dar fără pilot.
În 1906, doi fraţi francezi,
Jacques şi Louis Breguet, au început să experimenteze aripile pentru
elicoptere, iar în 1907 au reuşit să construiască aparatul de zbor numit de ei „Gyroplane
nr. 1”, care avea pilot și s-a ridicat vertical de la sol la 0,6 metri,
rămânând în aer timp de un minut. Aparatul era însă extrem de instabil.
Giroplanul lor a fost considerat primul aparat de zbor controlat de om, dar nu
avea un zbor liber şi independent.
A venit apoi Paul Cornu, care a proiectat şi construit
elicopterul cu două rotoare, care l-a ridicat pe inventator în aer timp de 20
de secunde. Deşi acest zbor nu l-a întrecut pe cel al giroplanului, este
considerat ca fiind primul zbor cu pilot cu adevărat liber.
Au urmat inventatorii Raul Pateras-Pescara de Castellucio,
Etienne Oehmichen, George de Bothezat (Gheorghe Botezatu, tot un român), Albert
Gills von Baumhauer, Arthur M. Young, Oszkar Asboth, Corradino D’Ascanio, Boris
N. Yuriev, Alexei M. Cheremukhin şi
Nicolas Florine. Toți aceștia au proiectat şi construit modele care au
contribuit la dezvoltarea elicopterului funcţional. Însă toţi s-au lovit de
aceeaşi problemă: găsirea unui motor care să poată învârti o elice suficient de
rapid pentru a crea portanţa sau forţa verticală care să ridice aparatul de la
sol. Un aparat practic a fost creat abia în anii 1930, de către inginerul
american de origine rusă Igor Sikorsky, al cărui nume este asociat de crearea primului
elicopter practic, utilizabil în 1939.
Părintele
elicopterului modern
Igor Sikorsky s-a născut la Kiev, pe 25 mai 1889. Încă din
copilărie a manifestat un interes major pentru aeronautică. Părinții i-au
încurajat pasiunea, primind o educaţie în domeniu – studii în Germania și apoi
la Paris. Începuse deja să-şi imagineze construirea unui elicopter practic,
cumpărând, când se afla la Paris, un motor de 25 de cai putere pentru
acţionarea modelului cu o singură elice pe care-l proiectase. Invenţia lui avea
însă aceeaşi problemă de care se tot loviseră înainte ceilalţi inventatori:
motorul nu era suficient de puternic pentru a furniza forţa verticală necesară
ridicării aparatului de la sol. Sikorsky şi-a întrerupt experimentele pentru o
vreme, proiectând în diferite aeronave cu aripi fixe, printre care şi avioane
militare pentru armata Imperiului Rus. Apoi, în 1919, a părăsit Franţa şi a
ajuns în America, unde a continuat pe aceeaşi linie. Abia în anii 1930 s-a
întors la visul său, iar în 1939 a reuşit să dezvolte mica elice anticuplu,
instalată în vârful cozii, care a dus, în sfârşit, la creareaun aparat complet
funcţional, stabil şi uşor de manevrat.
Pionieri şi
inventatori români, în lista celor care contribuit la crearea elicopterului
Oszkar Asboth
a fost primul care a reuşit să construiască un aparat de zbor capabil să se ridice
în aer pe verticală. Reuşita lui a fost înregistrată pe 9 septembrie 1928, când
primul elicopter funcţional din istoria aviaţiei s-a ridicat la o înălţime de
10 metri, unde a staţionat timp de 10 minute. Puţină lume ştie însă că şi
Asboth este originar din România. El s-a născut în orașul Pâncota, judeţul
Arad, pe 31 martie 1891, şi tot acolo şi-a făcut studiile. Primul său aparat de
zbor a fost un fel de zmeu mai complex, pe care l-a înălţat tractându-l cu o
motocicletă. A dezvoltat apoi un model inovator de avion cu motor şi
stabilizator, fiind premiat la o competiţie organizată de Ministerul austro-ungar
al Apărării. Aşa a intrat în atenţia specialiştilor în aviaţie, fiind invitat
să colaboreze cu cercetători maghiari, austrieci şi germani. În timpul Primului
Război Mondial a fost înrolat în armata austro-ungară şi repartizat la o
fabrică de avioane, ajungând să conducă departamentul de manufacturare a
elicelor. După război, şi-a continuat munca în Ungaria, iar în 1928 a intrat în
istorie cu elicopterul său, AH-1 (Asboth-Helikopter 1).
Gheorghe Botezatu
s-a născut în Basarabia, pe 7 iunie 1882, şi a studiat la Chişinău, apoi la
Iaşi, Harkov şi Berlin. În 1911 a ajuns în Franţa, unde şi-a luat doctoratul la
Sorbona, cu teza Étude de la stabilité de
l’aéroplane, fiind recunoscut ca primul om care a făcut un astfel de studiu
în domeniul aviaţiei. A plecat în Statele Unite ale Americii, unde a devenit
directorul Laboratorului de Aerodinamică şi profesor la Universitatea din
Dayton, Ohio. Ulterior, a semnat un contract cu Armata SUA, prin care se angaja
să construiască unul dintre cele mai mari elicoptere ale timpului, pentru suma
de 10.000 de dolari anual. Elicopterul a fost denumit „Caracatiţa zburătoare”
şi a zburat de mai multe ori la altitudine mică şi pe distanţe scurte, prima
dată în 18 decembrie 1922 (două minute la 1,8 metri) şi a doua oară pe 23
ianuarie 1923, la 1,2 metri şi 1,8 metri cu doi pasageri la bord. „Caracatiţa
zburătoare” avea patru elice, fiecare având şase pale cu un diametru de 8,1
metri şi avea 1.678 kg. Muzeul Naţional al Aerului şi al Spaţiului din
Washington expune şi astăzi părţi din elicopterul lui Botezatu.
Grigore Brişcu
este un alt român care și-a adus contribuţia la construirea elicopterului modern.
Născut la Bârlad, în 1884, el a fost primul inginer care, în 1909, a început să
studieze şi să dezvolte variaţia ciclică a pasului palelor rotorului portant,
ca soluţie pentru asigurarea zborului orizontal, a stabilităţii şi a pilotării
elicopterelor. El a inventat un prototip cu toate caracteristicile elicopterului:
deplasare orizontală, verticală, laterală şi oprire la punct fix. „Aerobrişca”
lui avea două elice coaxiale şi contrarotative şi un platou pentru variaţia
ciclică a pasului elicei.
Așadar,
tocmai avantajele elicopterului faţă de avion, respectiv capacitatea de a
decola şi de a ateriza în spaţii limitate, au îngreunat dezvoltarea sa,
deoarece, din punct de vedere tehnic, a fost nevoie de mai multe soluţii
ingenioase, care au fost create în timp, în urma eforturilor mai multor inventatori,
între care nu puțini au fost români.
Încă un nume mare și o personalitate îngropată în anonimat! Acum aflu despre inginerul Paul Cornu și sunt sigură că, dacă s-ar face un sondaj printre inginerii de profil, puțin probabil să fie mai mult de doi, trei care au auzit de el!
RăspundețiȘtergere