Românii care au inventat elicopterul



ROMÂNII CARE AU INVENTAT ELICOPTERUL

Știaţi că elicopterul a fost inventat de inginerul Paul Cornu? Pe data de 13 noiembrie 1907, acesta a reuşit primul zbor din lume, cu un elicopter ce cântărea 260 kg, care s-a menţinut în aer timp de 20 de secunde, la o înălţime de 30 de centimetri deasupra solului, după care s-a prăbuşit. La o primă căutare pe vastul şi atotştiutorul internet, dacă scrii „Paul Cornu”, majoritatea informațiilor sunt în limbile engleză sau franceză și se referă la „inventatorul francez” Paul Cornu. Dar cine a fost acest inventator şi de ce numele lui nu ne sună franţuzesc? De ce n-am auzit de el, dacă a reuşit un lucru atât de extraordinar?


Paul Cornu şi-a înscris numele în galeria inventatorilor care au contribuit la dezvoltarea elicopterului, aşa cum îl ştim noi azi, fiind convins că acest aparat ar fi mult mai util decât avionul. S-a născut pe 15 iunie 1881, în localitatea Glos la Ferrière din Franţa, într-o familie cu 13 copii şi cu origini româneşti – chiar dacă mai toate sursele îl menţionează ca „inginer francez”. Tatăl său avea o companie de transport, iar Paul a început să-l ajute cu afacerea încă din copilărie, în condiţiile în care toţi fraţii munceau ca să contribuie la bunăstarea familiei. Tatăl avea și el o minte creativă, dar şi-a dat seama curând că fiul îl întrecea cu mult, atât în ceea ce priveşte talentul la desen, cât şi în originalitatea ideilor. El nu doar că l-a încurajat, dar şi-a schimbat total afacerea, într-un atelier de biciclete şi tot felul de mecanisme – terenul perfect pe care Paul a putut să-şi dezvolte primele invenţii. Astfel, la vârsta de 24 de ani, Paul Cornu a realizat un prim model de elicopter, care cântărea 13 kg şi avea două rotoare, aşezate de-o parte şi de alta a cadrului de metal care adăpostea un motor minuscul, de doi cai putere. A şi făcut o demonstraţie cu acest model în faţa mai multor curioşi. Aparatul a făcut câteva ture prin aer, ceea ce l-a convins pe Paul că era pe drumul cel bun.

„Bicicleta zburătoare”

După primele experimente reuşite, Paul Cornu a căpătat încredere, astfel că în 1906 a început să construiască un aparat de zbor mai mare, finanţat din donaţiile celor care-l susţineau. Lucra singur, astfel că lucrările înaintau greu, iar elicopterul a fost gata abia în 1907. Avea un cadru în formă de V şi un motor Antoinette de 24 CP și un loc pentru pilot. Elicopterul cântărea 260 de kg cu tot cu pilot, ceea ce s-a dovedit prea mult pentru puterea mică a motorului. Nici cureaua de transmisie nu funcţiona aşa cum ar fi vrut inventatorul. Era lungă de 22 m şi ar fi trebuit să lege motorul de cei doi scripeţi care susţineau elicele, situate de o parte şi de alta a structurii. Cu toate acestea, Paul Cornu a rămas în istorie, pentru că a reuşit să se ridice în aer cu aparatul său imperfect, pe 13 noiembrie 1907. S-a ridicat doar 30 de cm de la sol şi a rămas în aer doar 20 de secunde, dar a fost pentru prima dată când se ridica în aer un elicopter, condus şi controlat de un pilot. Răuvoitorii l-au ironizat pe inventator şi i-au numit aparatul „bicicletă zburătoare”, făcând aluzie la afacerea familiei – atelierul de confecţionat şi reparat biciclete. Corpul maşinăriei construite de Cornu semăna, într-adevăr, cu o cabrioletă cu patru roţi, astfel că ironia le-a fost la îndemână. În ciuda acestor ironii, Paul Cornu şi-a câştigat locul în rândul pionierilor aviaţiei.

Istoria elicopterului

Istoria elicopterului începuse, de fapt, mult mai devreme, în anii 1480, când Leonardo da Vinci a desenat o maşinărie care a fost descrisă ca un „şurub aerian”. Notiţele lui arată că el a construit mai multe modele de dimensiuni reduse, dar aparatele se roteau în același timp cu rotorul, problemă pe care n-a reuşit s-o rezolve.
Odată cu trecerea anilor şi cu progresul ştiinţei, inventatorii au continuat să încerce să dezvolte un aparat capabil să zboare pe verticală. Mulţi, însă, au mers pe o idee a chinezilor, care construiau pentru copiii lor nişte jucării din bambus care zburau ca elicopterele, încă din secolul al IV-lea î.e.n. „Elicopterul” din bambus funcţiona prin rotirea unui băţ ataşat la o elice. Rotirea crea portanţa, iar jucăriile zburau în momentul în care erau eliberate.
În 1754, rusul Mikhail Lomonosov a dezvoltat un model de mici dimensiuni, coaxial, realizat după modelul chinezesc, însă operat cu ajutorul unui dispozitiv cu arc, pe care l-a prezentat la Academia de Ştiinţe din Rusia.
Gustave Ponton d’Amécourt (1825-1888), un inventator francez, a prezentat un model de elicopter de mici dimensiuni, operat cu puterea aburului. El a folosit pentru prima dată aluminiul în construcţia aparatului, dar acesta nu s-a ridicat în aer. Oricum, el a fost cel care inventat numele de „elicopter”,  pe care l-a creat-o plecând de la termenii grecești  helikos = elice și pteron = aripă, pentru a descrie zborul pe verticală.

Drumul până la primul aparat funcţional

Jan Bahyl, un inventator slovac, a adaptat motorul cu combustie internă pentru elicopterul său, care s-a ridicat la o jumătate de metru de la sol în 1901. Pe 5 mai 1905, elicopterul său a atins o altitudine de 4 metri şi a zburat mai mult de 1.500 de metri, dar fără pilot.
În 1906, doi fraţi francezi, Jacques şi Louis Breguet, au început să experimenteze aripile pentru elicoptere, iar în 1907 au reuşit să construiască aparatul de zbor numit de ei „Gyroplane nr. 1”, care avea pilot și s-a ridicat vertical de la sol la 0,6 metri, rămânând în aer timp de un minut. Aparatul era însă extrem de instabil. Giroplanul lor a fost considerat primul aparat de zbor controlat de om, dar nu avea un zbor liber şi independent.
A venit apoi Paul Cornu, care a proiectat şi construit elicopterul cu două rotoare, care l-a ridicat pe inventator în aer timp de 20 de secunde. Deşi acest zbor nu l-a întrecut pe cel al giroplanului, este considerat ca fiind primul zbor cu pilot cu adevărat liber.
Au urmat inventatorii Raul Pateras-Pescara de Castellucio, Etienne Oehmichen, George de Bothezat (Gheorghe Botezatu, tot un român), Albert Gills von Baumhauer, Arthur M. Young, Oszkar Asboth, Corradino D’Ascanio, Boris N. Yuriev, Alexei M. Cheremukhin şi Nicolas Florine. Toți aceștia au proiectat şi construit modele care au contribuit la dezvoltarea elicopterului funcţional. Însă toţi s-au lovit de aceeaşi problemă: găsirea unui motor care să poată învârti o elice suficient de rapid pentru a crea portanţa sau forţa verticală care să ridice aparatul de la sol. Un aparat practic a fost creat abia în anii 1930, de către inginerul american de origine rusă Igor Sikorsky, al cărui nume este asociat de crearea primului elicopter practic, utilizabil în 1939.

Părintele elicopterului modern

Igor Sikorsky s-a născut la Kiev, pe 25 mai 1889. Încă din copilărie a manifestat un interes major pentru aeronautică. Părinții i-au încurajat pasiunea, primind o educaţie în domeniu – studii în Germania și apoi la Paris. Începuse deja să-şi imagineze construirea unui elicopter practic, cumpărând, când se afla la Paris, un motor de 25 de cai putere pentru acţionarea modelului cu o singură elice pe care-l proiectase. Invenţia lui avea însă aceeaşi problemă de care se tot loviseră înainte ceilalţi inventatori: motorul nu era suficient de puternic pentru a furniza forţa verticală necesară ridicării aparatului de la sol. Sikorsky şi-a întrerupt experimentele pentru o vreme, proiectând în diferite aeronave cu aripi fixe, printre care şi avioane militare pentru armata Imperiului Rus. Apoi, în 1919, a părăsit Franţa şi a ajuns în America, unde a continuat pe aceeaşi linie. Abia în anii 1930 s-a întors la visul său, iar în 1939 a reuşit să dezvolte mica elice anticuplu, instalată în vârful cozii, care a dus, în sfârşit, la creareaun aparat complet funcţional, stabil şi uşor de manevrat.

Pionieri şi inventatori români, în lista celor care contribuit la crearea elicopterului

Oszkar Asboth a fost primul care a reuşit să construiască un aparat de zbor capabil să se ridice în aer pe verticală. Reuşita lui a fost înregistrată pe 9 septembrie 1928, când primul elicopter funcţional din istoria aviaţiei s-a ridicat la o înălţime de 10 metri, unde a staţionat timp de 10 minute. Puţină lume ştie însă că şi Asboth este originar din România. El s-a născut în orașul Pâncota, judeţul Arad, pe 31 martie 1891, şi tot acolo şi-a făcut studiile. Primul său aparat de zbor a fost un fel de zmeu mai complex, pe care l-a înălţat tractându-l cu o motocicletă. A dezvoltat apoi un model inovator de avion cu motor şi stabilizator, fiind premiat la o competiţie organizată de Ministerul austro-ungar al Apărării. Aşa a intrat în atenţia specialiştilor în aviaţie, fiind invitat să colaboreze cu cercetători maghiari, austrieci şi germani. În timpul Primului Război Mondial a fost înrolat în armata austro-ungară şi repartizat la o fabrică de avioane, ajungând să conducă departamentul de manufacturare a elicelor. După război, şi-a continuat munca în Ungaria, iar în 1928 a intrat în istorie cu elicopterul său, AH-1 (Asboth-Helikopter 1).

Gheorghe Botezatu s-a născut în Basarabia, pe 7 iunie 1882, şi a studiat la Chişinău, apoi la Iaşi, Harkov şi Berlin. În 1911 a ajuns în Franţa, unde şi-a luat doctoratul la Sorbona, cu teza Étude de la stabilité de l’aéroplane, fiind recunoscut ca primul om care a făcut un astfel de studiu în domeniul aviaţiei. A plecat în Statele Unite ale Americii, unde a devenit directorul Laboratorului de Aerodinamică şi profesor la Universitatea din Dayton, Ohio. Ulterior, a semnat un contract cu Armata SUA, prin care se angaja să construiască unul dintre cele mai mari elicoptere ale timpului, pentru suma de 10.000 de dolari anual. Elicopterul a fost denumit „Caracatiţa zburătoare” şi a zburat de mai multe ori la altitudine mică şi pe distanţe scurte, prima dată în 18 decembrie 1922 (două minute la 1,8 metri) şi a doua oară pe 23 ianuarie 1923, la 1,2 metri şi 1,8 metri cu doi pasageri la bord. „Caracatiţa zburătoare” avea patru elice, fiecare având şase pale cu un diametru de 8,1 metri şi avea 1.678 kg. Muzeul Naţional al Aerului şi al Spaţiului din Washington expune şi astăzi părţi din elicopterul lui Botezatu.

Grigore Brişcu este un alt român care și-a adus contribuţia la construirea elicopterului modern. Născut la Bârlad, în 1884, el a fost primul inginer care, în 1909, a început să studieze şi să dezvolte variaţia ciclică a pasului palelor rotorului portant, ca soluţie pentru asigurarea zborului orizontal, a stabilităţii şi a pilotării elicopterelor. El a inventat un prototip cu toate caracteristicile elicopterului: deplasare orizontală, verticală, laterală şi oprire la punct fix. „Aerobrişca” lui avea două elice coaxiale şi contrarotative şi un platou pentru variaţia ciclică a pasului elicei.

Așadar, tocmai avantajele elicopterului faţă de avion, respectiv capacitatea de a decola şi de a ateriza în spaţii limitate, au îngreunat dezvoltarea sa, deoarece, din punct de vedere tehnic, a fost nevoie de mai multe soluţii ingenioase, care au fost create în timp, în urma eforturilor mai multor inventatori, între care nu puțini au fost români.



Comentarii

  1. Încă un nume mare și o personalitate îngropată în anonimat! Acum aflu despre inginerul Paul Cornu și sunt sigură că, dacă s-ar face un sondaj printre inginerii de profil, puțin probabil să fie mai mult de doi, trei care au auzit de el!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.

POSTĂRI ALEATORII

  • Deconspirarea francmasoneriei + documentar (RO)
    21.08.2012 - 0 Comments
    --> DECONSPIRAREA FRANCMASONERIEI Speculând impactului deosebit de mare pe care televiziunea îl are asupra marilor mase de oameni, francmasoneria foloseşte emisiunile TV (abil şi…
  • Gândul vindecă
    18.04.2012 - 1 Comments
    google_ad_client = "ca-pub-4999547951064265"; google_ad_slot = "1162117595"; google_ad_width = 728; google_ad_height = 15; (adsbygoogle = window.adsbygoogle ||…
  • 5 avantaje și 5 dezavantaje ale unităților de aer condiționat
    05.06.2023 - 0 Comments
    Determinarea tipului de aparat de aer condiționat pe care îl doriți pentru casa sau apartamentul dumneavoastră poate părea o sarcină descurajantă. Cu toate acestea, chiar nu trebuie să fie stresantă,…
  • Discurile zburătoare ale lui John Searl + documentar (RO)
    04.10.2015 - 0 Comments
    DISCURILE ZBURĂTOARE ALE LUI JOHN SEARL Pe parcursul secolului trecut au existat mulţi inventatori care au brevetat discuri zburătoare, fie ele gravitaţionale sau nu. Acum, graţie internetului,…
  • Dr. Sang Lee - Vindecând prin cuvânt + documentar (RO)
    09.11.2012 - 0 Comments
    --> VINDECÂND PRIN CUVÂNT Dr. Sang Lee a absolvit în anul 1967 Facultatea de medicină a Universității Yonsei – Coreea de Sud. Timp de 3 ani, a fost medic militar în cadrul Marinei…
  • 8 citate inspiraționale ale lui George Clooney despre leadership, eșec și cum să rămâi umil
    13.05.2023 - 0 Comments
    Actorul-antreprenor are câteva cuvinte de înțelepciune pentru antreprenori.Actor, regizor, producător, umanitar, antreprenor - există ceva ce nu face George Clooney? Cu o listă atât de lungă de…
  • Cartelul petrolului și al medicamentelor + VIDEO (RO)
    12.04.2014 - 0 Comments
    --> CARTELUL PETROLULUI ȘI AL MEDICAMENTELOR Dr. Matthias Rath Sfârșitul ignoranței cu privire la cartelul petrolului și medicamentelor ca arhitect al celor două războaie…
  • Alimentația greșită -  cauza numărul unu a bolilor
    07.04.2017 - 1 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); ALIMENTAȚIA GREȘITĂ - CAUZA NUMĂRUL UNU A BOLILOR Raymond Francis Alimentația greșită este cauza principală a majorității…
  • Caracteristici uimitoare ale corpului uman
    16.01.2013 - 19 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CARACTERISTICI UIMITOARE ALE CORPULUI UMAN  În urma proiectului „Genomul uman”, s-a constatat că ADN-ul uman conţine 23.000…
  • Lămâile înghețate
    08.12.2013 - 5 Comments
    --> LĂMÂILE ÎNGHEȚATE Toată lumea știe că lămâia este apreciată de nutriționiști atât ca aliment, cât și ca remediu pentru foarte multe probleme de sănătate. În sucul de lămâie, care…
  • 6 moduri incredibile prin care ciocolata îți poate salva pielea
    28.12.2022 - 0 Comments
    Poate că nu vă vine să credeți, dar una dintre cele mai vinovate plăceri ale vieții s-ar putea să vă facă mult mai bine decât vă dați seama. Ciocolata este de obicei considerată un răsfăț obraznic,…
  • Conspirația „Marijuana” + VIDEO (RO)
    11.01.2013 - 0 Comments
    --> CONSPIRAȚIA „MARIJUANA” Ştiaţi că planta numită cânepă are peste 25.000 de utilizări? De la alimente, vopsele, combustibili şi până la îmbrăcăminte şi materiale de construcţii.…
  • Adevărul despre mafia industriei farmaceutice + documentare
    10.08.2012 - 13 Comments
    ADEVĂRUL DESPRE MAFIA INDUSTRIEI FARMACEUTICE  ROSTIT DE UN INSIDER Interviu cu Vania Atudorei, microbiolog român, directorul Companiei Sterigen din Canada Nu e un conspiraționist, nu e…
  • Scurt istoric al bibliotecilor antice și moderne + VIDEO
    11.06.2012 - 0 Comments
    -->     SCURT ISTORIC AL BIBLIOTECILOR ANTICE ȘI MODERNE Colectarea și depozitarea de cunoștințe scrise este o practică veche de când lumea. Cele aproximativ 30.000 de…
  • Totul despre febră
    03.04.2012 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); TOTUL DESPRE FEBRĂ Febra moderată este dovada că sistemul imunitar funcţionează corect - dr. Joseph Mercola Cum prindem răceala?…
  • Suntem ceea ce mâncăm + VIDEO
    15.11.2016 - 4 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); SUNTEM CEEA CE MÂNCĂM O intuiţie uimitoare a generaţiilor trecute este acum confirmată de ştiinţele nutriţioniste. Acestea au arătat…
  • 10 fapte despre cumpărăturile online care vă vor ajuta să fiți mai atenți la fiecare achiziție
    17.08.2023 - 0 Comments
    Când a fost ultima dată când ați cumpărat ceva online? Să recunoaștem - cumpărăturile online sunt foarte convenabile. Nu mai trebuie să așteptați la coadă, nu mai plătiți benzină și nu mai trebuie să…
  • Rețete culinare - Mazăre cu afumatură
    08.04.2012 - 0 Comments
    --> MAZĂRE CU AFUMĂTURĂ Ingrediente - 1/2 kilogram de mazăre proaspătă sau congelată și pre-fiartă - un cârnat afumat, crud și uscat bine - doi căței de usturoi - o cană de roșii…
  • Dacii - Adevăruri tulburătoare (documentar) + Dacia Revival (eBook)
    26.04.2012 - 1 Comments
    --> 800x600 Normal 0 21 false false false RO X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 …
  • ADN-ul este influențat de cuvinte și vibrații
    05.04.2016 - 5 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); ADN-UL ESTE INFLUENŢAT DE CUVINTE ŞI VIBRAŢII Cercetări ruseşti recente au găsit…
  • 11 fapte despre Japonia
    15.05.2016 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); 1. Japonia are 127 milioane de locuitori 2. 37 milioane dintre ei locuiesc în zona metropolitană Tokyo 3. 42 milioane au peste…
  • Rețete culinare - Alivenci
    07.04.2012 - 0 Comments
    ALIVENCI   750 gr. brânză de vaci 6 linguri smântână proaspătă + 150 gr. pentru garnitură 6 ouă 2 linguri pline făină de grâu 2 linguri pline mălai Cuptorul încălzit la mediu…
  • Ce este uitarea?
    02.05.2012 - 2 Comments
    --> CE ESTE UITAREA? Faptul că nu toate cunoştinţele, informaţiile pe care le achiziţionăm sunt păstrate şi reactualizate este foarte răspândit, de aceea şi foarte cunoscut. Este…
  • What You Didn't Know About Japan
    17.12.2022 - 0 Comments
    Here's a list of interesting facts about Japan:- Japan is made up of 6,852 islands, 430 of which are uninhabited.- The Japanese name for Japan is 'Nihon' or 'Nippon', which means 'origin of the…
  • 7 povești de dragoste antice care au zguduit lumea
    30.11.2023 - 0 Comments
    De-a lungul paginilor de istorie, se derulează povești de dragoste care depășesc constrângerile timpului și normele societății - romane care își pun amprenta de neșters asupra tapiseriei lumii. Fie…
  • Jiddu Krishnamurti - Libertatea sufletului și a minții + documentar (RO)
    04.04.2015 - 1 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); LIBERTATEA SUFLETULUI ȘI A MINȚII – BIOGRAFIA LUI JIDDU KRISHNAMURTI – Jiddu Krishnamurti a fost un filozof de origine indiană,…
  • Românii care au inventat elicopterul
    02.01.2016 - 1 Comments
    ROMÂNII CARE AU INVENTAT ELICOPTERUL Știaţi că elicopterul a fost inventat de inginerul Paul Cornu? Pe data de 13 noiembrie 1907, acesta a reuşit primul zbor din lume, cu un elicopter ce…
  • Câinele tău te poate ajuta să trăiești mai mult și iată de ce
    14.03.2023 - 0 Comments
    Toți stăpânii de câini jură pe seama efectelor pozitive pe care le au asupra lor companionii lor pufoși, iar acum avem dovezi științifice care să susțină această afirmație. De fapt, numeroase studii…
  • Era geoingineriei stratosferice + VIDEO (RO)
    21.01.2016 - 0 Comments
    ERA GEOINGINERIEI STRATOSFERICE – CHEMTRAILS ȘI VIITORUL PLANETEI NOASTRE – Având în vedere multitudinea de informații despre geoinginerie și „chemtrails” (dâre chimice pe cer) care au ajuns…
  • Simboluri masonice explicate + documentar
    22.08.2012 - 0 Comments
    --> SIMBOLURI MASONICE EXPLICATE Echerul și compasul Sunt simbolurile de bază ale masoneriei, necesare pentru ridicarea unor edificii stabile și drepte. Prin analogie,…
  • Uleiurile vegetale
    03.04.2012 - 3 Comments
    --> ULEIURILE VEGETALE Secretul unei inimi sănătoase? Înlocuirea grăsimilor saturate din alimentaţie, aşa cum sunt cele din unt sau untură, cu cele nesaturate, provenite din uleiuri…
  • Factorul sionist - eBook + documentar (RO)
    03.10.2016 - 1 Comments
    FACTORUL SIONIST  INFLUENȚA IUDAICĂ ASUPRA ISTORIEI SECOLULUI XX   Ivor Benson a fost, ca şi Douglas Reed, un jurnalist britanic participant la evenimentele care au…
  • Faceți cunoștință cu Booby cu picioare albastre - adorabila pasăre „personaj de desene animate” + FOTO
    01.01.2022 - 0 Comments
    Unul dintre cei mai faimoși și carismatici locuitori ai insulei Galapagos, Booby - corbul de mare cu picioare albastre, este aproape ca un personaj de desene animate.Cu picioarele de un albastru…
  • 15 actori despre care nu știai că au apărut în videoclipuri muzicale înainte de a fi celebri
    02.06.2023 - 0 Comments
    O mulțime de actori și-au început cariera în proiecte neașteptate, de la aparițiile lui Ben Affleck în emisiuni speciale de după școală sau nenumăratele nume care și-au lansat cariera în telenovele.…
  • Ce vor femeile să audă + VIDEO (RO)
    14.02.2015 - 7 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CE VOR FEMEILE SĂ AUDĂ Toți bărbații știu că femeile sunt sensibile la complimente. Așa că, dacă vrei să impresionezi o femeie, tot…
  • 9/11 - Marea iluzie (documentar RO)
    07.05.2012 - 0 Comments
    --> 9/11 - MAREA ILUZIE Normal 0 21 false false false RO X-NONE X-NONE …
  • 22 de fapte despre mâncăruri care sunt 100% adevărate + FOTO
    27.06.2017 - 0 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); 1. Cei mai gustoși cartofi prăjiți sunt ultimii de la fundul pungii. 2. Și dacă rupi mai întâi colțurile unui biscuit, îl face să aibă…
  • SIDA - business-ul de miliarde de dolari
    18.04.2013 - 7 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); SIDA – BUSINESS-UL DE MILIARDE DE DOLARI    Dacă există dovezi cum că virusul HIV este cauza SIDA, atunci trebuie să existe…
  • Cum a apărut creștinismul
    04.11.2015 - 3 Comments
    (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); CUM A APĂRUT CREȘTINISMUL Comunismul a fost de la început și este până astăzi un instrument al evreimii internaționale, de ea creat și…
  • Programul zilnic de viață sănătoasă + slideshow
    03.10.2012 - 1 Comments
    --> 8 SFATURI PENTRU A ATINGE SUTA DE ANI FERICIT Conform Institutului Național de Statistică din Marea Britanie, 35% dintre copiii născuți în 2012 vor depăși vârsta de 100 de ani. În…

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.

CONTACT

Nume

E-mail *

Mesaj *