-->
MIRCEA ELIADE –ARTICOLE DIN PRESA VREMII
Piloţii orbi
[Vremea, Nr. 505, 19 septembrie
1937, p. 3]
Imoralitatea clasei conducătoare românești, care deține „puterea”
politică de la 1918 încoace, nu este cea mai gravă crimă a ei. Că s-a furat ca
în codru, că s-a distrus burghezia națională în folosul elementelor alogene, că
s-a năpăstuit țărănimea, că s-a introdus politicianismul în administrație și
învățământ, că s-au deznaționalizat profesiunile libere (toate aceste crime
împotriva siguranței statului și toate
aceste atentate contra ființei neamului nostru) ar putea, după marea victorie
finală, să fie iertate. Memoria generațiilor viitoare va păstra cum se cuvine
eforturile și eroismul anilor cumpliți 1916-1918, lăsând să se aștearnă uitarea
asupra întunecatei epoci care a urmat unirii tuturor românilor. Dar cred că
este o crimă care nu va putea fi niciodată uitată: acești aproape douăzeci de
ani care s-au scurs de la unire. Ani pe care nu numai că i-am pierdut (și când
vom mai avea înaintea noastră o epocă sigură de pace atât de îndelungată?!) dar
i-am folosit cu statornică voluptate la surparea lentă a statului românesc
modern. Clasa noastră conducătoare, care a avut frânele destinului românesc de
la întregire încoace, s-a făcut vinovată de cea mai gravă trădare care poate
înfiera o elită politică în fața contemporanilor și în fața istoriei: pierderea
instinctului statal, totala incapacitate politică. Nu e vorba de o simplă
găinărie politicianistă, de un milion sau o sută de milioane furate, de
corupție, bacșișuri, demagogie și șantaje. Este ceva infinit mai grav, care
poate primejdui însăși existența istorică a neamului românesc: oamenii care
ne-au condus și ne conduc nu mai văd.
Într-una din cele mai tragice, mai furtunoase și mai primejdioase
epoci pe care le-a cunoscut mult încercata Europă, luntrea statului nostru este
condusă de niște piloți orbi. Acum, când se pregătește marea luptă după care se
va ști cine merită să supraviețuiască și cine își merită soarta de rob, elita
noastră conducătoare își continuă micile sau marile afaceri, micile sau marile
bătălii electorale, micile sau marile reforme moarte. Nici nu mai găsești
cuvinte de revoltă. Critica, insulta, amenințarea – toate acestea sunt
zadarnice. Oamenii aceștia sunt invalizi: nu mai văd, nu mai aud, nu mai simt.
Instinctul de căpetenie al elitelor politice, instinctul statal, s-a stins.
Istoria cunoaște unele exemple tragice de state înfloritoare
și puternice care au pierit în mai puțin
de o sută de ani fără ca nimeni să înțeleagă de ce. Oamenii erau tot
atât de cumsecade, soldații tot atât de viteji, femeile tot atât de roditoare,
holdele tot atât de bogate. Nu s-a întâmplat nici un cataclism între timp. Și deodată, statele acestea pier, dispar din
istorie. În câteva sute de ani după aceea, cetățenii fostelor state glorioase
își pierd limba, credințele, obiceiurile și sunt înghițiți de popoare
vecine.
Luntrea condusă de piloții orbi se lovise de stânca finală. Nimeni
n-a înțeles ce se întâmplă, dregătorii făceau politică, neguțătorii își vedeau
de afaceri, tinerii de dragoste și țăranii de ogorul lor. Numai istoria știa
că nu va mai duce multă vreme povara acestui stârv în descompunere, neamul
acesta care are toate însușirile în afară de cea capitală: instinctul statal. Crima elitelor conducătoare românești constă în pierderea acestui
instinct și în înfiorătoarea lor inconștientă, în încăpățânarea cu care își
apără „puterea”. Au fost elite românești care s-au sacrificat de bună voie, și-au
semnat cu mâna lor actul de deces numai pentru a nu se împotrivi istoriei, numai
pentru a nu se pune în calea destinului acestui neam. Clasa conducătorilor noștri
politici, departe de a dovedi această resemnare, într-un ceas atât de tragic
pentru istoria lumii, face tot ce-i stă în putință ca să-și prelungească
puterea. Ei nu gândesc la altceva decât la milioanele pe care le mai pot
agonisi, la ambițiile pe care și le mai pot satisface, la orgiile pe care le
mai pot repeta. Și nu în aceste câteva miliarde risipite și câteva mii de conștiințe
ucise stă marea lor crimă, ci în faptul că măcar acum, când încă mai este timp,
nu înțeleg să se resemneze. […]
Știu foarte bine că evreii vor țipa că sunt antisemit, iar democrații
că sunt huligan sau fascist. Știu foarte bine că unii îmi vor spune că „administrația”
e proastă – iar alții îmi vor aminti tratatele de pace, clauzele minorităților.
Ca și când aceleași tratate au putut împiedica pe Kemal Pașa să rezolve
problema minorităților măcelărind 100.000 de greci în Anatolia. Ca și când iugoslavii și bulgarii s-au gândit la
tratate când au închis școlile și bisericile românești, deznaționalizând câte
zece sate pe an. Ca și când ungurii nu și-au permis să persecute fățiș, cu închisoarea,
chiar satele germane, ca să nu mai vorbesc de celelalte. Ca și când
cehii au șovăit să paralizeze, până la sugrumare, minoritatea germană! Cred că
suntem singura țară din lume care respectă tratatele minorităților, încurajând
orice cucerire de-a lor, preamărindu-le cultura și ajutându-le să-și creeze un stat în stat. Și asta
nu numai din bunătate sau prostie. Ci pur și
simplu pentru că pătura conducătoare nu mai știe ce înseamnă un stat, nu
mai vede.
Pe mine nu mă supără când aud evreii țipând: „antisemitism”, „fascism”, „hitlerism”! Oamenii aceștia, care sunt vii și clarvăzători, își apără
primatul economic și politic pe care l-au dobândit cu atâta trudă, risipind
atâta inteligență și atâtea miliarde. Ar fi absurd să te aștepți ca evreii să
se resemneze de a fi o minoritate cu anumite drepturi și cu foarte multe obligații
– după ce au gustat din mierea puterii și au cucerit atâtea posturi de comandă.
Evreii luptă din răsputeri să-și mențină deocamdată pozițiile, în așteptarea
unei viitoare ofensive și, în ceea ce mă privește, eu le înțeleg lupta și le
admir vitalitatea, tenacitatea, geniul. Tristețea și spaima mea își au însă
izvorul în altă parte. Piloții orbi! Clasa aceasta conducătoare, mai
mult sau mai puțin românească, politizată până în măduva oaselor, care așteaptă
pur și simplu să treacă ziua, să vină noaptea, să audă un cântec nou, să joace
un joc nou, să rezolve alte hârtii, să facă alte legi. Același și același
lucru, ca și când am trăi într-o societate pe acțiuni, ca și când am avea
înaintea noastră o sută de ani de pace, ca și când vecinii noștri ne-ar fi frați,
iar restul Europei unchi și nași. Iar dacă le spui că pe Bucegi nu mai auzi românește,
că în Maramureș, Bucovina și Basarabia se vorbește idiș, că pier satele românești,
că se schimbă fața orașelor, ei te socotesc în slujba nemților sau te asigură
că au făcut legi de protecția muncii naționale.
Sunt unii, buni „patrioți”, care se bat cu pumnul în piept și-ți
amintesc că românul în veci nu piere, că au trecut pe aici neamuri barbare etc.
Uitând, săracii, că în Evul Mediu românii se hrăneau cu grâu și pește și nu cunoșteau
nici pelagra, nici sifilisul, nici alcoolismul. Uitând că blestemul a început
să apese neamul nostru odată cu introducerea secarei (la sfârșitul Evului
Mediu), care a luat pretutindeni locul grâului. Au venit apoi fanarioții care
au introdus porumbul – slăbind considerabil rezistența țăranilor. Blestemele
s-au ținut apoi lanț. Mălaiul a adus pelagra, evreii au adus alcoolismul (în
Moldova se bea până în secolul XVI bere), austriecii în Ardeal și „cultura” în Principate au adus sifilisul. Piloții
orbi au intervenit și aici, cu imensa lor putere politică și administrativă.
Toată Muntenia și Moldova de jos se hrănea iarna cu pește sărat; căruțele
începeau să colinde Bărăganul îndată ce se culegea porumbul și peștele acela
sărat, uscat cum era, alcătuia totuși o hrană substanțială. Piloții orbi au
creat însă trustul peștelui. Nu e atât de grav faptul că la Brăila costă 60-100
lei kilogramul de pește (în loc să coste 5 lei), că putrezesc vagoane întregi
cu pește ca să nu scadă prețul, că în loc să se recolteze 80 de vagoane pe zi
din lacurile din jurul Brăilei se recoltează numai 5 vagoane și se vinde numai
unul (restul putrezește), grav e că țăranul nu mai mănâncă de vreo 10 ani pește
sărat. Și acum, când populația de pe malul Dunării e secerată de malarie, guvernul
cheltuiește (vorba vine) zeci de milioane cu medicamente, uitând că un neam nu
se regenerează cu chinină și aspirină, ci printr-o hrană substanțială.
Nu mai vorbiți deci de cele șapte inimi în pieptul de aramă al
românului. Sărmanul român luptă să-și păstreze măcar o inimă obosită, care
bate tot mai rar și tot mai stins.
Adevărul e acesta: neamul românesc nu mai are rezistența sa legendară de acum
câteva veacuri. În Moldova și în Basarabia cad chiar de la cele dintâi lupte cu
un element etnic bine hrănit, care mănâncă grâu, pește, fructe și care bea vin
în loc de țuică. Noi n-am înțeles nici astăzi că românul nu rezistă băuturilor
alcoolice ca francezul sau rusul bunăoară. Ne lăudăm că „ținem la băutură”, iar
gloria aceasta nu numai că e ridiculă, dar e în același timp falsă. Alcoolismul
sterilizează legiuni întregi și ne imbecilizează cu o rapiditate care ar trebui
să ne dea de gândit.
Dar piloții orbi stau surâzători la cârmă, ca și când nimic nu
s-ar întâmpla. Și acești oameni, conducători ai unui popor glorios, sunt oameni
cumsecade, sunt uneori oameni de bună-credință și cu bunăvoință; numai că, așa
orbi cum sunt, lipsiți de singurul instinct care contează în ceasul de față –
instinctul statal – nu văd șuvoaiele slave scurgându-se din sat în sat,
cucerind pas cu pas tot mai mult pământ românesc; nu aud vaietele claselor care
se sting, burghezia și meseriile care dispar lăsând locul altor neamuri. Nu
simt că s-au schimbat unele lucruri în această țară, care pe alocuri nici nu
mai pare românească.
Uneori, când sunt bine dispuși, îți spun că n-are importanță
numărul evreilor, căci sunt oameni muncitori și inteligenți și, dacă fac avere,
averile lor rămân tot în țară. Dacă așa stau lucrurile nu văd de ce n-am
coloniza țara cu englezi, căci și ei sunt muncitori și inteligenți. Dar un neam
în care o clasă conducătoare gândește astfel și-ți vorbește despre calitățile
unor oameni străini nu mai are mult de trăit. El, ca neam, nu mai are
însă dreptul să se măsoare cu istoria.
Că piloții orbi s-au făcut sau nu unelte în mâna străinilor, puțin
interesează deocamdată. Singurul lucru care interesează este faptul că nici un
om politic român, de la 1918 încoace, n-a știut și nu știe ce înseamnă un stat.
Și asta e destul ca să începi să plângi.
Mircea
Eliade – Oceanografie (1934) –
Editura
Humanitas, 1991
FRAGMENTE
FRAGMENTE
Despre
bărbaţii superiori
Ca
să nu fiu rău înțeles de la început, mărturisesc că sunt convins şi eu, ca
oricare altul, de existenţa reală a acestor bărbaţi superiori. Nu mă îndoiesc
că mulţi dintre ei umblă pe aceleaşi străzi ca şi mine, văd aceleaşi
spectacole, citesc aceleaşi cărţi şi îşi consumă timpul tot atât de stupid cum
mi-l consum şi eu. Cred că nimeni nu contestă realitatea şi actualitatea
bărbaţilor superiori. Altceva se poate spune asupra lor. În primul rând, că
sunt cei mai puţin interesanţi oameni dintre toate speciile pe care le cunoaşte
civilizaţia modernă. Într-un mediocru, într-un ratat, într-un prost, într-un
păcătos - ghiceşti totdeauna cel puţin o dramă, sau o suferinţă macerantă, sau
o scânteie de uluitoare omenie, sau un gest revelator. Ghiceşti, în orice caz,
ceva viu, ceva care se naşte sau moare. Un bărbat superior, dimpotrivă, se
apropie necontenit de un tip: şi tipul său este din cele mai dezagreabile pe
care le cunoaşte cultura.
Oamenii
aceştia sunt neinteresanţi şi obositori şi din alt punct de vedere. Ei sunt
eternii "neînțeleși" şi-ţi arată mereu cu degetul că sunt aşa. Acum,
a fi sau a nu fi înțeles este o problemă cu desăvârșire fără importanţă.
Verificările acestea în public, aderenţele acestea în contemporaneitate - sunt
necesare şi decisive numai pentru cineva care trăieşte, creează şi progresează
prin stimulare, prin conflict, prin promovare. Sunt oameni care simt o
permanentă nevoie de a da examene, de a primi felicitări, de a avea obstacole
de surmontat. Nimic de zis. Ceea ce e plictisitor, până la urmă, e specia
oamenilor "neînțeleși", a bărbaţilor superiori. Un asemenea ins
subliniază necontenit orice face, orice gândește, orice scrie. I se pare că
totul merită reţinut din activitatea şi gândurile lui. Oamenii aceştia sunt
permanent conştienţi că ceilalţi nu-i pot înțelege, şi de aceea subliniază, explică,
sugerează. În cele din urmă, eşuează în specia gânditorilor cu majusculă, a
gânditorilor aforistici, a autorilor de paradoxe şi sublinieri.
Deprimant
în acest spectacol al omului "neînțeles" este deplina lui lipsă de
originalitate. El se crede atât de original şi de inedit, de adânc şi de
hermetic - iar în realitate aparţine celei mai comune specii de la romantism
încoace: tipului "neînțeles". Să fim clari: nu e vorba de anumite
distanţe şi dificultăţi de comunicare intelectuală între diverşi oameni;
acestea sunt fireşti, mai ales într-o societate în dezvoltare, şi au existat de
când lumea. Mă gândesc însă la tipul omului "neînțeles", la bărbatul
superior care e conştient de această superioritate a sa şi face ce-i stă cu
putinţă ca să şi-o arate. Ei sunt totdeauna conştienţi de viaţa lor interioară,
de întreaga parafernalia [zestre] a sufletului lor neînțeles - şi o subliniază
pretutindeni, prin izolarea lor ostilă în societate, prin tonul lor dur sau
trist, prin vocabularul lor "original", prin gândirea lor aforistică.
Ei vorbesc întotdeauna de "mediu" ca de un duşman personal. Nu găsesc
nici o punte de comunicare cu restul lumii. Sunt meniţi să sufere sau să
comande - niciodată să iubească şi să înțeleagă. Cer tuturor sacrificii, pentru
că ei merită totul, dar nu datorează nimănui nimic. Pentru un bărbat superior, femeia nu există decât ca să-l stimuleze, să-l mângâie, să-l
oblojească. El are dreptul să primească acest sacrificiu, căci ceilalţi nu-l
"înțeleg".
Bărbaţii
superiori au despre toate lucrurile o părere personală. Îţi vor spune despre
"suflet", despre "tragedie" sau despre "iubire"
cele mai ieftine şi mai mediocre platitudini; dar le vor spune
"original", din "viaţa lor interioară", pentru că pentru un
asemenea bărbat superior viaţa lui interioară preţuieşte cât întregul Univers
şi se referă mereu la ea ca la o nouă Biblie: deşi de cele mai multe ori nu vei
găsi acolo nimic viu şi nimic creator, pentru că oamenii aceştia nu sunt
niciodată sinceri, nici faţă de ei, nici faţă de ceilalţi. Poartă pretutindeni
cu ei conştiinţa "superiorităţii" lor, şi dacă aceasta poate impune
unui public mistificat şi câtorva femeiuşti în căutare de idoli - apoi
niciodată nu poate păcăli pe alt "bărbat superior". Nicăieri nu musteşte
o invidie mai rafinată şi o ipocrizie mai sălbatică decât în sufletul unui om
superior; mai ales dacă n-a avut noroc şi se refugiază din "mediu" într-o
"lume a lui", zidită din gânduri "originale" sau din manii
inofensive. Superstiţia turnului de fildeş, a izolării, a dispreţului faţă de
contemporani nu s-a născut din orgoliul celor câtorva mari creatori (care cu
adevărat n-au fost înțeleși de contemporani), ci din psihoza tuturor rataţilor
"superiori", din inflaţia de originali, din romantismul frondei. Un
Leonardo da Vinci sau un Spinoza nu s-au plâns că sunt "neînțeleși";
nu s-au retras în celula lor de studiu din dispreţul pentru "mediu",
care nu le poate preţui superioritatea. Au dus o viaţă solitară, pentru că erau
într-adevăr preocupaţi de anumite gânduri care se cereau adâncite şi maturizate
în linişte. Dar ei nu s-au retras ostil. N-au dat să înțeleagă altora că sunt
"neînțeleși".
Ceea
ce e plicticos la un bărbat superior este faptul că niciodată nu are curajul
orgoliului, niciodată nu-ţi va spune în faţă că el e un geniu şi tu un simplu
muritor - ci îţi va da a înțelege aceasta. Orice face şi orice scrie dă să
înțeleagă ceva pe care nu are curajul să mărturisească. De aici o serie de
rafinamente şi subtilităţi insuportabile pentru orice om cu bun-simţ. Cred că
exerciţiul favorit al oricărui bărbat superior este analiza. Analizează orice
şi se analizează oricând, cu o atenţie dureroasă, cu o sete neverosimilă, cu o
subtilitate într-adevăr remarcabilă. Într-un anumit sens, se poate spune că
psihologia au creat-o femeile şi bărbaţii superiori. Este un exerciţiu plin de
surprize, balsamic, fascinant, în cele din urmă steril - dar stimulator prin
proporţiile pe care le capătă insul în propria lui contemplaţie microscopică.
Ducând
o asemenea viaţă "interioară", un bărbat superior - deşi el e
permanent "neînțeles" - te înțelege totdeauna. El înțelege durerea ta
înainte de a i-o spune; el "a trecut pe acolo", te patronează cald şi
sfătos; e gata să-ţi deschidă sufletul, să-ţi facă mărturisiri, să te ia de
mănă; dar numai atâta timp cât nu ghiceşte în tine un bărbat tot atât de
superior ca şi el. Atunci se schimbă lucrurile. El n-are nevoie de camarazi; el
are nevoie de adoratori, de consolatori, de spectatori, din când în când de
aplauze. Preferă orice egalităţi; preferă să rămână "neînțeles", să
fie înjurat, calomniat - dar niciodată egalul altuia. Oamenii pe care îi
iubeşte el sunt morţi, sunt idoli; când
iubeşte un contemporan, fiţi siguri că acesta e atât de
"mare", încât a depăşit de mult statura umanităţii.
Bărbaţii
aceştia superiori sunt ori revoltaţi, ori resemnaţi. Niciodată împăcați cu
ceasul şi lumea în care trăiesc. Cea mai mare bucurie a lor - în afară de aceea
produsă când se vorbeşte de ei - este să-şi analizeze necontenit înălțimile
sufleteşti la care trăiesc şi să măsoare distanţele care îi despart de
ceilalţi. Analiză, himere şi automatism; rămân întotdeauna un tip, oricât s-ar
strădui să se deosebească de mediocritate şi de plebe. Căci a fi mediocru nu
este o ruşine; dar a cădea în cealaltă mediocritate, a culmilor, a tipului
superior - este de-a dreptul vulgar. Succesul oamenilor superiori - bărbaţi şi
femei - se datoreşte acestei vulgarităţi a spiritualităţii publicului. Care își
alege idoli ce le flatează nostalgiile de "superioritate", de
"geniu neînțeles", de "om tare", de "trimis", de
"salvator". Căci, în fond, fiecare ar dori să fie un bărbat
superior...
Invitaţie
la bărbăţie
Cred
că nu mai e nevoie să vorbim despre noi. Toată lumea ştie că trăim un ceas
întristat şi deznădăjduit, că suntem lichele şi neputincioşi, că ne îneacă
descompunerea, laşitatea şi cinismul. Unde întorci capul nu auzi decât
strigăte, bârfeală, critică şi tânguire. Ne lamentăm fără orgoliu, ne
pierdem vremea plângând, ne risipim energia în critică, în negaţie, în argumente.
Dacă un străin ar asculta spusele noastre şi nu ne-ar cerceta şi viaţa, ar
crede că suntem cea mai bătută de Dumnezeu ţară, că ne aflăm în pragul unei
catastrofe definitive, că totul e pierdut şi pentru totdeauna. Suntem cu
adevărat un popor fără orgoliul suferinţei; sau, mai precis, am pierdut cu
desăvârșire acest orgoliu.
În
mijlocul acestei totale descompuneri, în mijlocul acestei mlaştini sociale în
care trăim – un singur strigăt merită să fie strigat: bucuria, lauda, nădejdea
profetică. Un singur gest merită să fie împlinit: gestul creaţiei, gestul
vieţii care ştie să reia totul de la început, gestul furios al zidarului care
durează în fiecare zi o temelie pe care destinul nopţii o dărâmă. În mijlocul
iadului contemporan, cu aburii săi descompuşi, cu luminile sale de cadaverică
fosforescenţă, cu mizeriile sale umane, cu degringolada sa etică, cu haosul său
spiritual – o singură tărie trebuie să-şi înalţe braţele: bărbăţia, orgoliul
suferinţei, orgoliul mizeriei, orgoliul nădejdii deznădăjduite.
Când
totul în jurul tău putrezeşte, de ce să-ţi fie teamă? Viaţa ta poate să ia
totul de la început. Când totul îşi pierde sensul, totul ajunge neant şi
zădărnicie, de ce să te plângi? Simpla ta prezenţă vie calcă sub picioare tot
neantul lumii, toată zădărnicia creaţiei. E adevărat, suntem proşti şi
netrebnici, suntem mărunţi şi păcătoşi, suntem incapabili, lichele, fleacuri,
mediocri, tot ce vreţi. În faţa acestor adevăruri, aş vrea ca o duzină de
tineri să poată striga: Ei şi?! Să-şi strige dispreţul lor faţă de destin, faţă
de întristatul ceas care ne-a fost ursit să-l trăim, faţă de mizera noastră
condiţie umană, faţă de tot ceea ce este mediocru, lamentabil şi inert în
tradiţia noastră europeană, creştinească şi românească. Să strige în fiecare zi
în faţa oricărui om, în faţa oricărei întâmplări: Ei şi? Ei şi? E adevărat tot
ce spuneţi, e adevărat tot ce se întâmplă, sunt adevărate şi limitarea noastră
tragică, şi descompunerea noastră, şi evanescenţa actelor noastre. E adevărat,
e adevărat, e adevărat! Şi totuşi să strigi Ei şi? Atâta timp cât sunt viu, cât
am viaţa de partea mea, cât timp miracolul creaţiei se află în trupul, în
sângele, în spiritul meu – ce putere a întunericului mă poate înghiţi, ce miraj
al neantului mă poate fărâmița, ce haos este atât de mare ca să se poată măsura
cu câtimea aceea incomensurabilă de viaţă care mi-a fost dată?
Nu,
domnilor, tot ce putrezeşte în jurul nostru nu este făcut să ne deprime;
dimpotrivă, este o invitaţie a vieţii să-i imităm gestul ei iniţial, creaţia;
naşterea; renaşterea. Este o invitaţie la voie bună, la curaj, la faptă. Faptă
care nu înseamnă efort exterior, ci chiar viaţa noastră, împlinirea ei,
victorioasa ei creştere şi organicitate. Viaţa noastră să ne fie fapta. Pe ea
s-o luminăm, s-o înălţăm, s-o păstrăm inalterată în mijlocul atâtor forţe ale
întunericului. Viaţa noastră întreagă este singurul răspuns peste care orice
negaţie, orice critică, orice dinamită metafizică nu mai poate trece. Moartea
nu există decât pentru cei care o acceptă. Înfrângerea nu există decât pentru
acel care nu se reîntoarce în luptă. Totul se poate distruge, totul se poate
preface în pulbere, totul trece – în afară de gestul vieţii. Şi acest gest îl
avem în noi, existenţa noastră este o justificare a lui.
Mi
se par atât de absurde obiecţiile pe care le întâlnesc de la o vreme în calea
mea; atât de absurde şi de ineficace. Unul îmi spune: Românii sunt atenuaţi şi
mediocri. Poate e adevărat. Ei şi ce dacă e adevărat? Ăsta e un motiv mai mult
să fim îndârjiți în suferinţa şi în creaţia noastră... Să strigăm mai tare
bucuria noastră că suntem români. Să avem certitudinea că prin curajul gestului
nostru vom depăşi modelele de perfecţiune europeană sau asiatică, pe care
anumiţi tineri tobă de carte ni le aduc mereu înainte.
(…)
Cred că Prometeu, Edip, Antigona, Fedra au suferit un iad interior de o mie de
ori mai crâncen ca al nostru. Şi, dacă s-au dat bătuţi, au făcut-o pentru că nu
cunoşteau nădejdea. Dar noi, care cunoaştem şi viaţa, şi nădejdea, noi care
verificăm zilnic deznădejdea noastră prin nădejde – mai avem noi dreptul să ne
plângem, să criticăm, să ne resemnăm? Toate acestea dovedesc lipsă de bărbăţie.
Îţi vine să-ţi iei lumea în cap când vezi oameni deştepţi desperând de condiţia
noastră umană şi socială şi lamentându-se în cele patru colţuri ale văzduhului
că suferă, că totul e neant, că totul e zădărnicie. Toate acestea sunt
fleacuri. Toate acestea nu dovedesc nimic. Poţi să strigi o mie de ani că viaţa
e zadarnică – ea nu va înceta o clipă să crească, să năvălească pretutindeni,
să-şi strige pretutindeni victoria. Orice critică e inutilă, orice negaţie e
ineficace în faţa vieţii. (…) Dar lucrurile acestea simple nu vrea nimeni să le
ia în seamă. Este o panică a desperării, o manie colectivă în faţa răului, o
isterie în faţa efemerului, o frică sugestionată în faţa neantului. Toţi oamenii
aceştia privesc cu patimă întunericul, haosul. Le e frică de lumină, pentru că
lumina înseamnă absurda rezistenţă împotriva oricărei eventualităţi, înseamnă
continuă depăşire, continuă viaţă. (…) Haide,
domnilor, mai domol cu tânguirile, mai domol cu desperarea. Căutaţi înlăuntrul
fiinţei D-voastră acel crâmpei de nebunie şi de faptă, aduceţi la lumină acel
ridicol EI ŞI? şi zvârliți-l bărbăteşte în mijlocul descompunerii generale.
Există atâta moarte în jurul meu, încât nici nu ştiu cum să-mi comprim
sălbatica bucurie că din toate aceste cadavre va creşte mâine o altă lume.
Despre
un anumit sentiment al morţii
Miracolul
morţii nu constă în ceea ce sfârşeşte ea, ci în ceea ce începe. Nu mă
înspăimântă nimic în faptul că moartea pune capăt biologiei, că încheie
definitiv seria experienţelor organice, că, într-un cuvânt, opreşte pe loc
viaţa. Sub acest aspect, cunosc deja moartea; din experienţele mele, din ceea
ce văd la alţii; m-am întâlnit de nenumărate ori cu fenomenele morţii, cu
agonia, cu stingerea, cu oprirea în loc. Am murit de atâtea ori până acum, ca
orice om, încât moartea cea adevărată nu mai mă poate înspăimânta. Fiecare
cunoaşte moartea în acest sens. Ce nu cunoaşte nimeni e începutul de după
moarte. Este adevărat că după fiecare moarte în viaţă, izbutim, într-un fel sau
altul, să ne cunoaştem din nou, să reluăm altă viaţă. Dar toate aceste renaşteri
se petrec în cadrul vieţii organice şi morale, au conţinut identic, nu variază
decât structurile. Renaştem necontenit, dar renaştem cu aceleaşi valori, cu
aceeași experienţă organică, aproape cu aceleaşi lumini spirituale. Nu este o
schimbare decisivă, unică, ireversibilă.
Schimbarea
aceasta ireversibilă o experimentăm numai prin moarte. Şi ceea ce este
miraculos în moarte este faptul că începe atunci „ceva” cu desăvârşire deosebit
de tot ce cunoaştem noi, cu desăvârşire deosebit de ceea ce ne aşteptăm să fie.
Se continuă ceva pe care noi nu avem ochi să-l vedem în timpul vieţii; se
continuă ceva pe care l-am fi putut cunoaşte, dar pe care nu ştim să-l căutăm
în timpul vieţii; un imponderabil, o taină, o absurditate, ştiu eu ce? Adevărul
e că, deşi începe ceva complet deosebit de viaţă, moartea continuă totuşi o
conştiinţă pe care am fi putut s-o intuim încă din timpul vieţii. Acesta e şi
paradoxul central al morţii: altceva decât viaţa şi totuşi ceva pe care l-am
putea cunoaşte chiar cu ajutorul vieţii.
Mă
întreb chiar dacă adevărata esenţă a vieţii nu este totuna cu esenţa morţii.
Dar nu în sensul pe care îl daţi dumneavoastră morţii şi vieţii. Pentru
dumneavoastră, viaţa este o permanentă trecere, un fluviu continuu – iar
moartea este acelaşi lucru, cel puţin în faptul ei iniţial, este o trecere, o
pierdere dincolo. Dumneavoastră pulverizaţi viaţa şi proiectaţi această imagine
evanescentă asupra morţii. Identificaţi viaţa şi moartea în ceea ce au ele
neesenţial. Pentru mine, dimpotrivă, esenţa vieţii nu este dinamismul ei exterior
– ci o saturare, ceva din care nu se mai poate scădea nimic, la care nu se mai
poate adăuga nimic. Şi atunci, mă întreb dacă moartea nu este acelaşi lucru.
Oamenii,
care experimentează de milenii partea negativă a vieţii, golurile ei, nefiinţa
ei, au conceput moartea ca un maximum de nefiinţă, ca un vacuum etern, ca un
absolut negativ. Ei au proiectat în eternitate, în moarte, absenţa vieţii din
viaţa de toate zilele. Dacă cercetaţi concepţiile (filozofice şi ştiinţifice,
căci cele populare au mai multă intuiţie, şi sunt deci mai aproape de adevăr)
despre moarte, veţi găsi la rădăcina lor incapacitatea de a vieţui, impotenţa,
nefiinţa. Dumneavoastră, care aveţi superstiţia filozofilor şi scienţiaţilor,
credeţi că dacă un savant vă prezintă o carte „profund” gândită) asupra vieţii,
trebuie să-l credeţi pe cuvânt. Dimpotrivă, nu credeţi niciodată astfel de oameni
care trăiesc în marginea vieţii, în afară de viaţă, trăiesc abstract şi
livresc, simţind ce pot simţi (deci foarte puţin), gândind în maniera lor,
adică cât pot gândi.
Printre
marile anomalii ale lumii moderne se numără şi faptul că ştiinţa şi filozofia
ne învaţă viaţa şi moartea. Gândiţi-vă o clipă la absurditatea acestui lucru:
oameni care cunosc viaţa din laborator, o cunosc prin analize, îi cunosc
fenomenele şi oameni care gândesc asupra vieţii dintr-un cabinet, tocmai
aceştia sunt chemaţi să ne înveţe cel mai esenţial şi cel mai decisiv fapt:
existenţa noastră, moartea noastră. De altfel, ei nu fac decât să completeze şi
să articuleze experienţele noastre negative, nefiinţa noastră. Dar să ne
întoarcem. Spuneam că am putea cunoaşte moartea încă din viaţă; nu moartea aşa
cum o ştim cu toţii (osificările spirituale, oprirea pe loc), ci moartea în
înţelesul ei prim, de începere, de inaugurare ireversibilă. Ne lipseşte, pentru
aceasta, un imponderabil, o trăire completă a vieţii, ne lipseşte ceva pe care
nu-l cunoaşte nimeni; şi de aceea moartea ni se prezintă ca un miracol, căci ne
introduce firesc în acel imponderabil pe care, poate, atâţia din noi îl căutăm
zadarnic în timpul vieţii.
Miracolul
constă mai ales în totala răsturnare de valori. Viaţa, aşa cum o înţelegem noi,
este o continuă ascensiune, o continuă perfecţiune morală şi spirituală, un
neîntrerupt şir de cuceriri, de posesiuni, de înţelegeri, de experienţe. Un om
perfect, după judecata noastră, este acela care a cunoscut mai mult, s-a
înălţat mai sus cu mintea şi cu sufletul, a înţeles mai mult. De la 12 la 60 de
ani, să spunem, omul acesta perfect se trudeşte necontenit să ajungă mai sus,
să se purifice, să înţeleagă, să cunoască. Ajunge în pragul morţii un om
perfect. Şi atunci, printr-o simplă experienţă organică, el moare, se trezeşte
deodată într-o altă lume, unde începe altceva, unde valorile sunt altele şi
ascensiunea este înţeleasă altfel.
Acesta
este miracolul. Acesta este paradoxul; cheltuieşti o viaţă întreagă pentru a te
înălţa, a te purifica şi a cunoaşte, ca să ajungi, în moarte, cine ştie, la cea
mai de jos treaptă a perfecţiunii. Prin simplul fapt al morţii, o biată femeie
bătrână poate ajunge mult mai sus decât un Bergson, un Einstein, un Rodin.
Umbli pe stradă şi întâlneşti pe la colţuri cerşetori în zdrenţe, femei sărmane,
sau auzi de oameni care suferă cele mai cumplite boli, care şi-au pierdut
tinereţea în spitale – şi îi compătimeşti, fără să te gândeşti o clipă că poate
oamenii aceştia sunt îngeri printre noi, sunt arhangheli veniţi să ne
ispitească, sau sunt simple suflete care, atunci când îşi vor lua zborul, se
vor afla mult mai aproape de lumină decât cei mai mari înţelepţi, cei mai mari
sfinţi şi filantropi ai noştri. Este o simplă închipuire a mea, fără îndoială,
dar paradoxul şi miracolul morţii ne dă drept la
orice închipuire. Mă gândesc însă la zădărnicia setei noastre de perfecţiune,
de ascensiune – atât timp cât există o moarte ale cărei legi nu le cunoaşte
nimeni.
A
face
Pe
neaşteptate, în mijlocul unor treburi cu totul străine de preocupările
dumitale, primesc această scrisoare târzie. Şi îţi răspund împotriva voinţei
mele. Căci, dacă îţi aduci bine aminte, cu ultimul răspuns pe care ţi l-am dat,
"Moment nespiritual", încheiasem o serie întreagă de foiletoane subiective,
"autentice" (cum se spune), şi mă mulţumisem să fac numai colportaj
cultural. De data asta însă, sunt nevoit să întrerup linia păstrată dreaptă de
la începutul verii şi îţi scriu cum îţi scriu.
…
Vezi dumneata, în lumea asta, binele e limitat. "De ce nu facem lucruri
mari?", mă întrebi. Nu facem, pentru că este în firea lucrurilor să nu
admită intervenţia binelui decât într-o anumită măsură, calculabilă
metafiziceşte sau istoriceşte. Răul este infinit şi orice om poate ajunge până
la capătul răului. Dar lumea, omenirea (cum se spune) se împotriveşte oricărui
act de Bine care depăşeşte limita dispusă de destin sau de întâmplare.
Niciodată
n-ai încercat să ajuţi pe un om bolnav? Dă-ţi atunci seama cât de neputincioase
sunt eforturile noastre, cât de mult ne depăşeşte suferinţa celuilalt –
suferinţa concretă, directă, vie. Împotriva suferinţei nu putem lupta
niciodată. Sau, când luptăm, în anumite prilejuri, ceea ce putem aduce noi este
o câtime infimă, care are toate calităţile, în afară de aceea a eficacităţii.
Pentru că nu este vorba aici de a ajuta pe oameni sau de a-i lumina. Nu fac nici
un pas mai departe dacă omului care are 20 de lei îi voi da 30, iar omului care
a citit o carte îi voi da încă una. Nu înţeleg prin "bine" operă de
caritate sau de reformă socială. Binele este cu totul altceva: mântuirea unui
om, ajutorul eficace pe care i-l poţi da; să-l împaci cu sufletul lui şi cu lumea
din jur, acesta este un act de bine.
Or,
toate acestea nu se pot face în lume, printre oameni. Le făceau sfinţii, a
făcut-o Iisus. Dar noi, cu mijloacele lumeşti, nu le putem face. Pentru că
binele este limitat de însăşi firea lucrurilor. Pentru că omul, în însăşi
carnea lui, poartă măsura binelui pe care îl poate face şi pe care îl poate suporta.
Noi putem contribui la susţinerea binelui de la om la om. Nu printr-un punct de
vedere universal, bun pentru toată specia şi pentru toată istoria. A face
binele de la om la om, a susţine sufletele lor împotriva morţii, a le îndulci
în suferinţă este o acţiune care numai rareori izbuteşte. Caritatea de care
vorbeam trebuie să se adune atâta, încât să ajungă iubire; iubire pentru
persoană, pentru insul acela limitat şi mizer, sugrumat de suferinţă, extenuat
de întuneric – nu iubire pentru Om sau pentru Oameni. O iubire care să-i
iubească mai ales limite – mizeria, contingențele, păcatele; să-l iubească în
libertatea lui, în starea lui de păcat. Să nu luăm lucrurile în grabă şi să nu
greşim.
Eu
nu spun că nu se poate colabora la menţinerea şi victoria binelui din această
istorie pământeană. Eu spun numai că nu putem face nimic în liniile grandioase
pe care le întrevezi dumneata. Căci, cum poate ai observat, binele are această
stranie particularitate de a fi eficace numai în câtimi mici, numai în
împrejurări distincte (adică "bine" este într-un moment precis,
într-o conjunctură unică). Nu poţi face bine în linii mari. (Şi când spun
"bine", nu mă gândesc la înţelesul lui caritabil, social, familiar –
ci la toate sensurile pe care i le poate da o limbă creştinească). Nu poţi face
binele pentru un tip abstract, un grup de oameni, o societate sau o ţară. Le
poţi da ajutoare, le poţi da sfaturi – dar bine nu le poţi face decât
individual, fiecăruia în parte.
Toată
tragedia binelui constă în faptul că el, pentru noi, oamenii, şi pentru mintea
noastră omenească, nu poate fi experimentat într-un mod universal. Se refuză cu
furie oricărei încercări de a fi adunat la un loc. Chiar juridiceşte, abstract,
binele este mult mai vag, mai aproximativ decât răul. Despre rău se pot da oricâte
definiţii şi preciziuni; iar pe scara experimentărilor, sâmburele lui nu se
epuizează niciodată.
A
face, a porni să faci "bine" (cu alte cuvinte a colabora la depăşirea
stării noastre sociale şi a istoriei noastre umane, de acum) este o acţiune
necalculabilă. Pe un om îl poţi face să sufere până la limita închipuirii. Dar,
din clipa când răul a pus stăpânire pe el, când a început să sufere – orice
intervenţie a binelui, a iubirii este zadarnică. Există atâta suferinţă în
jurul nostru, încât un om simţitor, dacă s-ar gândi întruna la ea, ar trebui
ori să se sinucidă, ori să ucidă, aşa, la întâmplare. Mai poate face ceva; se
poate retrage din lume, se poate abţine de la existenţa activă. Contemplaţia
suferinţei, dusă până la urmă, zvârle pe om într-o eroare fundamentală: deznădejdea,
păcatul împotriva vieţii. Nu ştiu prin ce miracol uită oamenii oceanul de suferinţă
din jurul lor. De aceea n-am nimic de zis contra acelora care nu duc până la
capăt contemplaţia suferinţei, ci, dimpotrivă, îşi inventează fel şi chipuri de
mijloace prin care se menţin într-o permanentă acţiune, într-un continuu
zbucium. Oamenii aceştia, cel puţin, păstrează contactul cu viaţa. (…)
Sex
Nu
ştiu de ce se bucură modernii de câte ori descifrează într-un simbol sau într-o
ceremonie antică – sexul. E aproape o manie cercetarea aceasta abilă şi
surprinzătoare a tuturor implicaţiilor sexuale în religia, în arta, în
instituţiile civilizaţiilor pre-europene. Manie care, câteodată, alunecă de-a dreptul
în ridicol; de pildă, atunci când nu vede în toată arhitectura asiatică şi mediteraneană
decât simbolurile organelor de reproducere (cunoaşteţi interpretarea moscheii
dată de şcoala de la Viena, sau cea a lui Mauritius Hirschfeld despre tectonica
egeeană).
Nu
încerc să tăgăduiesc prezenţa nudă şi nemijlocită a sexului în foarte multe
acte religioase, civile şi artistice ale acestor civilizaţii care au precedat
civilizaţia noastră; civilizaţii în care, de altfel, aceasta din urmă şi-a
împlântat adânc rădăcinile şi şi-a alimentat multă vreme viziunea despre lume
şi despre viaţă. Dar cred că e un anacronism şi o dezolantă lipsă de
perspicacitate să se confunde valoarea şi funcţiunea sexului din acele timpuri
şi acele zone de cultură cu morala sexuală a veacului nostru sau cu funcţiunea
sexuală, aşa cum a fost reglementată ea în civilizaţia noastră, creştină.
Judecăm cu emoţiile şi cu criteriile noastre, mai ales cu superstiţiile
noastre, şi credem că oamenii aceia erau lubrici, că religia lor era orgiastică
şi viaţa lor civilă libertină – numai pentru că întâlnim peste tot sexul şi
simbolurile sexuale. E cu adevărat deprimantă opacitatea aceasta întru
înţelegerea şi justificarea altor zone de cultură decât a noastră. Pentru că
unii dintre noi se revoltă împotriva rigorismului civilizaţiei creştine –
privesc înapoi spre Grecia şi îi exaltă libertăţile, vorbesc de orgiile ei
religioase şi de libertinajul moravurilor, ca şi cum grecii ar fi fost atât de
obsedaţi de aceste probleme sexuale şi tot atât de intoxicaţi de voluptăţi
refulate ca şi contemporanii noştri. Se laudă Grecia, Orientul apropiat, Asia
pentru că modernii cred că găsesc acolo ceea ce ar fi dorit să găsească aici:
libertinajul, morală sexuală emancipată, voluptăţi etc. Şi aceleaşi zone de
cultură sunt condamnate, de alţi moderni, pentru că autonomia şi primatul pe
care îl avea câteodată sexul le jignesc frumoasele lor sentimente şi orgoliul
civilizaţiei şi moralei lor.
Nu
se înţelege un lucru esenţial: relativitatea valorilor funcţiunii sexuale. În
fond, funcţiunea aceasta a fost şi va rămâne neutră; fiecare civilizaţie o
colorează cu propria sa Weltanschaung. Acolo unde sexul şi simbolica sexuală
predomină, nu înseamnă că există o mai mare libertate sexuală, pentru că
noţiunile acestea de „libertate sexuală” şi celelalte aparţin problematicii
noastre, sunt articulate de civilizaţia noastră şi nu avem nici un indiciu să
credem că ele au fost cunoscute şi altor zone de cultură. Noi nu avem nici un
motiv să credem că prezenţa simbolurilor sexuale exercită asupra conştiinţei
lor aceeaşi emoţie pe care o exercită în conştiinţa noastră. Îţi trebuie foarte
puţină pregătire istorică şi perspicacitate ca să înţelegi că multe popoare nu
se tulbură în prezenţa indicaţiilor sexuale (plastice sau literare) aşa cum se
excită europenii. Erotica din 1001 de nopţi
poate excita pe un André Gide, dar pe un oriental îl “desfată”, adică îi
procură acea emoţie senină pe care o primeşte în faţa primăverii, a belşugului,
a tinereţii, a bogăţiei; e numai un preaplin, o încântare a întregii lui
fiinţe, iar nu turburarea aceea fiziologică, lupta aceea libidinoasă a
modernului. Fecioarele indiene ating simbolul inconfundabil genital al zeului
Shiva fiind perfect conştiente de rostul lui. Dar ele nu văd eroticul,
omenescul, tentaţia sau obsesia sexuală în acest simbol; văd pur şi simplu ceea
ce este esenţial: puterea lui creatoare, dătătoare de viaţă.
Acesta
este un amănunt asupra căruia trebuie să stăruim. Majoritatea popoarelor şi
civilizaţiilor n-au văzut în sex ceea ce văd europenii – un izvor de voluptate
şi o problematică morală –, ci numai funcţiunea lui fundamentală: procreaţia.
De aceea, l-au integrat firesc printre marile rădăcini ale vieţii, alături de
sete şi de foame, şi l-au implicat, real sau alegoric, pretutindeni unde era
vorba de viaţă, de energie vitală, de creaţie, de regenerare. De la generare la
regenerare e numai un singur pas; şi popoarele cu mentalitate realistă (mai
ales grecii) l-au făcut – căci cum să simbolizeze mai precis a doua naştere,
naştere în viaţa spirituală, liberă şi beatifică, decât prin funcţiunea
naşterii celei dintâi, naşterea trupească? Faptul că întâlnim sexul în religie
nu trebuie să ne scandalizeze, nici să ne facă să credem că originea tuturor
religiilor e inferioară, e un simplu complex de tabu. Cine gândește aşa,
dovedeşte că nu înţelege nici sexul, nici religia.
Fundamentul
oricărei religii a fost regenerarea omului, armonizarea lui cu mediul cosmic
sau cu creatorul – şi experienţa aceasta de „a doua naştere” nu putea fi mai
bine explicată decât prin sex, aşa după cum filozofia e ilustrată prin „sete de
cunoaştere”, iar evoluţia civilă prin „foame de libertate”. Sunt funcţiunile
nutritive ale omenirii – şi sunt în acelaşi timp funcţiunile nutritive ale
spiritului. Sexul nu are nimic impur, nimic păcătos şi obscur în sine – şi
ilustrarea unirii cu divinitatea printr-un simbol sexual nu dovedeşte altceva
decât realismul mentalităţii acelui popor care a folosit-o. Recentele
investigaţii psihologice şi pseudo-psihologice asupra sexului în cultură sunt
aproape fără aport real. Pentru că sunt pornite dintr-un punct greşit: că sexul
a fost întotdeauna socotit impur şi că împotriva lui s-au dus lupte de milenii.
Se uită că singurele fapte care impresionau pe oameni până la Socrate – şi care
impresionează încă şi astăzi, în alte zone – erau creaţia, viaţa, ritmul vital.
Şi că tot ceea ce se leagă de această creaţie – ca şi de reciproca ei spirituală,
de regenerare – nu putea fi decât promovat, lăudat şi ilustrat.
Despre
sinceritate şi prietenie
Mi
se pare că foarte mulţi oameni îşi fac despre sinceritate o idee atât de puţin
clară, încât ajunge mai degrabă o superstiţie. Se spune: a fi sincer înseamnă a
nu ascunde nimic celuilalt, a nu măslui nimic, a te deschide de tot. Exact; dar
criteriul acestei sincerităţi îl are întotdeauna celălalt, nu tu. Eşti
considerat sincer nu când „nu ascunzi nimic” celuilalt – ci când nu
ascunzi ce se aşteaptă de la tine să nu ascunzi. E paradoxal, dar aşa
e; sinceritatea ta se verifică nu prin tine, ci prin celălalt. Eşti sincer
numai când spui ceea ce vrea şi ceea ce se aşteaptă altul de la tine să spui.
Dacă
mărturiseşti unei prietene că e frumoasă şi inteligentă, în timp ce ea nu e
nici una, nici alta – nu eşti sincer. Dacă îi spui că e urâtă şi foarte puţin
deşteaptă, eşti sincer. Dar dacă îi mărturiseşti că toate acestea n-au absolut
nici o importanţă, că ai avea alte lucruri de spus (de pildă, că îşi macină
timpul într-un mod stupid, că trăieşte o himeră, că îşi închipuie o sumă de
lucruri care o depărtează de adevăr şi de, hai să spunem, fericire) – atunci nu
eşti nici sincer, nici nesincer, eşti nebun. „Sinceritatea” este o
voluptate amară, pe care o caută fiecare dintre noi; amară pentru că adesea ne
face să suferim; şi totuşi o voluptate, pentru că ni se descoperă cele ce voiam
să aflăm, şi, mai ales, pentru că ne satisface acea eternă sete de a se vorbi
de noi, de a constata că existăm (deoarece atragem atenţia celorlalţi), că nu
ne învârtim într-o lume nefavorabilă (e ciudat cât de mult ne temem de o lume
"defavorabilă", de un mediu străin, cu care nu putem comunica, faţă
de care nu putem fi "sinceri"); de a ne verifica şi justifica,
într-un cuvânt, existenţa. Vrem să fie lumea sinceră cu noi, ca să ne asigurăm
că nu suntem singuri. Nimic nu dă mai mult decât sinceritatea acea certitudine
că suntem înconjuraţi de prieteni, de oameni care ne iubesc; că nu suntem singuri.
De aceea, în ceasurile de mare singurătate se fac cele mai multe confesiuni, se
deschid sufletele, se caută unul pe altul; tocmai pentru a anula acel înspăimântător
sentiment al solitudinii, al izolării definitive. Este şi sinceritatea un
aspect al instinctului de conservare, ca atâtea altele. Numai că, aşa cum am
spus mai sus, sinceritatea aceasta este o superstiţie a noastră, nu o realitate.
Deoarece ni se cere să spunem numai acele lucruri sau acele adevăruri pe care
le aşteaptă tovarăşul nostru.
În
fond, şi sinceritatea participă la acea foarte complicată clasă de sentimente
şi orgolii care se numeşte, în bloc, prietenie – şi care, trebuie s-o
recunoaştem, constituie una dintre cele mai serioase motive pentru a iubi
viaţa. Şi în prietenie se întâmplă acelaşi lucru ca şi în sinceritate: eşti
iubit nu pentru ceea ce eşti tu, ci pentru ceea ce vede şi crede prietenul tău
în tine. Tu, omul, eşti sacrificat întotdeauna. Ca şi în „sinceritate”,
în prietenie nu poţi fi tu însuţi. Eşti iubit nu pentru tine – ci eşti iubit
pentru ceea ce poţi da, ceea ce poţi justifica, sau verifica, sau contrazice,
sau afirma în sentimentele prietenului. Şi nu te poţi plânge, pentru că şi tu
faci la fel: toată lumea face la fel...
Cred
că există şi altfel de sincerităţi, după cum există şi altfel de prietenii.
Câteva pilde de asemenea prietenii şi sincerităţi am mai avut prilejul să le
menţionăm, atunci când am scris despre ridicol. Este întotdeauna destinul
marilor sincerităţi şi marilor prietenii să pară ridicole.
Ceea
ce întristează oarecum într-o prietenie este faptul că fiecare dintre prieteni
sacrifică libertatea celuilalt. Şi înţeleg prin „libertate” suma
posibilităţilor lui, voinţa lui de a se schimba, de a se modifica, de a se
compromite. Eşti iubit pentru că prietenii s-a obişnuit cu tine să te vadă pe
stradă, să te întâlnească la cafenea sau pe terenul de sport, s-au obişnuit
să-i întovărășești la cinematograf sau la vizite, să-ţi placă, în general, cele
ce le plac şi lor, să gândești, iarăşi în general, ceea ce gândesc şi ei. Dacă
însă într-o zi vrei să fii liber şi vrei să faci altceva decât ceea ce se
aşteaptă ei de la tine să faci – atunci nu mai eşti un bun prieten; atunci
incomodezi, oboseşti, stânjenești. Câteodată eşti tolerat; aceasta e tot ce
poate oferi dragostea prietenilor tăi libertăţii tale: toleranţa...
Prietenia
cea mai încercată îţi dezvăluie uneori ziduri de nestrăbătut; parcă ţi-ar spune:
"Până aici te-am urmat, până aici te-am lăsat să intri; de-acum, eşti un
caraghios, eşti absurd, eşti ridicol; nu te mai pot urma!". Încercam
zilele trecute să vorbesc cu câțiva prieteni despre moarte – şi am cunoscut
încă o dată tristeţea de-a vedea cât de multe ziduri există între noi. Parcă
mi-ar fi spus: „Dragă, fii serios şi lasă prostiile la o parte!”. Ei
nu voiau să simtă că ceea ce le par lor prostii poate însemna pentru mine o
problemă esenţială. Nu înţelegeau că s-ar putea discuta o asemenea problemă, că
o puteau combate – dar nicidecum demite dispreţuitor sau indiferenţi. De multe
ori m-am întrebat ce-ar spune prietenii mei dacă aş săvârși un act
compromiţător, dar cerut urgent de libertatea mea; dacă, de pildă, m-aş
converti la iudaism, sau la baptism, sau aş deveni luptător de circ, sau
campion de biliard; ceva, în sfârșit, care i-ar incomoda şi i-ar nelinși. Ei
n-ar judeca schimbarea din punctul meu de vedere. N-ar încerca să treacă o
clipă în mine, ca să-mi înţeleagă nebunia. M-ar decreta pur şi simplu nebun,
poate m-ar tolera, sau poate m-ar lăsa cu desăvârșire singur.
O
prietenie nu se verifică în aşa-numitele „ceasuri grele” ale vieţii.
O prietenie se verifică numai prin capacitatea de libertate pe care i-o acorzi
celuilalt. A ajuta pe un prieten în nevoie, a-l încălzi cu mângâierile tale,
a-l încuraja cu sincerităţile tale nu înseamnă nimic. Altele sunt
adevăratele probe ale prieteniei: a nu-i încălca libertatea, a nu-l judeca prin
punctul tău de vedere (care poate fi real şi justificabil, dar poate nu
corespunde experienţei destinului celuilalt), a nu-l preţui prin ceea ce îţi
convine sau te amuză pe tine, ci pentru ceea ce este pentru el însuşi, prin
ceea ce trebuie el să realizeze ca să ajungă un om, iar nu un simplu manechin. Toate
acestea însă nu ţi le cere nimeni, după cum nimeni nu-ţi cere adevărata
sinceritate, ci numai acea sinceritate pe care o doreşte el. Nu uitaţi că
într-o prietenie nu contează numai ceea ce ia celălalt. Fiecare luăm mai puţin
decât ar trebui. Acesta este marele nostru păcat: că nu ne e sete de mult, că
ne mulţumim cu sferturi; de aceea avem fiecare dintre noi atâta spaimă de
ridicol. Nu numai că nu dăm pe cât ar trebui, dar şi luăm cu mult mai puţin
decât ni se oferă...
Ceasul
tinerilor?
Când
portarul mi-a dat plicul, am avut o tresărire ciudată. Îţi recunoscusem
scrisul, şi am aşteptat cu bucurie ceasul când aveam să citesc această
scrisoare grea, chinuită, tristă fără motiv. Mesajele d-tale nu sunt hrană de
toate zilele. Ai un fel brutal de a cere răspunsul, parcă de el ar atârna
voinţa d-tale de supravieţuire. Când întrebi, parcă ai cere ajutor, parcă te-ai
înăbuşi. Nu ştiu cum mai poate dormi un ins după ce scrie asemenea scrisori.
Pentru că n-am mai auzit nimic de d-ta de atâția ani, credeam că ai depăşit
ceea ce eu numeam (nu fără oarecare ironie) sentimentul catastrofic al vieţii.
Credeam că ţi-ai găsit, hai să-i spunem, axa existenţei; şi că poţi porni la
drum cu mai puţină înfrigurare şi fără aşteptarea aceea obsedantă a unei
catastrofe care să schimbe legea lumii şi plasma vieţii d-tale interioare. M-am
înşelat, fireşte, dar nu-mi pare rău că m-am înşelat.
Te
regăsesc acelaşi, după trei sau patru ani: îndârjit şi totuşi melancolic,
furios pe lucruri, dar mai furios pe d-ta, cerând şi amenințând cu cea mai
incendiară proză pe care am citit-o în româneşte, negăsindu-ţi niciodată
rostul, şi totuşi suferind stupid de pe urma acestui rar privilegiu. Nici călătoriile,
nici studiile nu te-au liniştit. Şi, ceea ce e într-adevăr magnific, continui
să-ţi păstrezi anonimatul, nu vrei cu nici un chip să ieşi din întunericul în
care lupţi şi sângerezi fără rost. Eşti scriitor, şi n-ai publicat încă nici o
pagină. Ai muncit atâția ani în biblioteci, şi n-ai nici un titlu universitar.
Ai gândit mai mult decât oricare dintre noi, şi n-ai împărtăşit nimănui – în
afara celor doi-trei prieteni (toţi silvicultori!) şi, întâmplător, mie. Faci
toate acestea cu voinţă, dar suferi că le faci; regreţi că nu publici, că nu
vorbeşti, că nu cunoşti anumiţi oameni. Ciudăţenia aceasta mă înfioară şi mă
atrage; ai avut totul ca să te singularizezi, şi iată că primesc o scrisoare în
care te plângi că n-ai nici un rost, că nu ţi se găseşte nici o muncă de împlinit,
că trăieşti o viaţă de câine nu numai pentru că e singura care ţi-ar conveni,
ci pentru că nu ai cum să-ţi croieşti alta. Într-un cuvânt, d-ta, care eşti
atât de tânăr şi de călit, care ai ispitit toate experienţele la îndemână –
numai ca să te convingi că trăieşti – te plângi astăzi împotriva acestei
societăţi româneşti, te vaiţi că nu ţi se cere nimic, că-ţi macini inutil
forţele şi că vei sfârși în istovire sau ratare, din vina celor bătrâni.
Am
citit cu strângere de inimă această parte a scrisorii d-tale. Iubite prieten
necunoscut, mi se pare că nu ai nici un drept să te tânguiești, nici să
invidiezi pe cei dinaintea noastră, pe cei înfipţi în bucate şi în cultură.
Pentru simplul motiv că un om viu nu are dreptul să insulte sau să invidieze pe
unul mort. E atât de evidentă moartea oamenilor care te supără, e atât de trist
spectacolul descompunerii lor publice, îi compătimeşti atât de instinctiv –
bietele fantoşe culturale, bieţi licheni universitari, fără viaţă, fără etică,
fără nici o scânteie creatoare în imensa lor maculatură – încât mi-e ciudă pe
d-ta, mi-e ciudă că luminile acestea ale putreziciunii îţi pot opri o clipă
privirile şi ispiti dorinţele.
Iubite
prietene, nu cred că e o suferinţă mai vie decât aceea de a fi nevoit să
trăieşti printre morţi, aşa cum ni-e dat nouă să o facem. În această plagă
uriaşă, unde nu ne putem striga nici bucuria suferinţei – pentru că o firească
stânjenire te împiedică să-ţi cânți viaţa alături de atâtea stârvuri. Dar nici
nu trebuie să te plângi. Nu te poţi plânge de faptul că eşti viu, că te zbaţi,
că eşti dat la fund şi lovit în creştet. Toate acestea sunt privilegii. Ai
dorit atâta experienţele. Iată, le-ai avut, şi le vei mai avea – dacă vrei să
trăieşti şi să creşti. Vrei să te opreşti de pe acum? Ai obosit după numai
cinci, şase ani de înfrângeri? Vrei să ajungi? Dar toate acesta sunt înspăimântător
de groteşti. Pentru că dacă eşti cu adevărat tânăr şi viu – e absurd să-ţi
cauţi un sprijin în exterior, să-ţi legi dinamica d-tale personală şi creaţia
d-tale de o bucată de pâine, de un confort oarecare, de un nume sau de o carte
publicată.
Vezi
d-ta, sunt anumite lucruri pe care le spui cu sfială, dar care trebuie totuşi
şoptite, ca să fie auzite de cei mai aproape nouă. Trebuie să spui astfel că
ceea ce se întâmplă cu tineretul de astăzi e un lucru firesc şi binevenit. E o
jertfă a generaţiei noastre măcinarea aceasta continuă, excluderea aceasta tot
mai severă, coruperea aceasta meşteşugită a unora dintre noi. E o jertfă nu mai
puţin sângeroasă decât aceea a generaţiei care ne-a precedat, cea care a făcut
războiul. Incontestabil că au pierit atunci o bună parte dintre tineri, şi nu
dintre cei mai de pe urmă. Sunt morţi pe care le regretăm, care ne dor – dar pe
care le lăsăm în urmă, pentru că aşa e firesc şi aşa e frumos. Da, e o admirabilă
frumuseţe în faptul abandonării morţilor pe drum. Ceea ce mi se pare cu
adevărat grandios e însăşi seninătatea cu care suntem nevoiţi să privim
pierderile acestea dureroase, descompunerile acestea publice, trădările
acestea. Dar faptul că rămânem vii este atât de admirabil, atât de magnific –
încât oricâtă durere ne-ar aştepta pe drum, orice ne-ar fi destinat nu-l poate
egala. Teama aceasta de trăire până la fund, de suferinţă cotidiană, neeroică,
macerantă şi minimă – teama aceasta de rezistenţa vieţii împotriva morţii – mă
întristează s-o ghicesc (nădăjduiesc întâmplător) în scrisoarea d-tale. Nu ştiu
cum să scriu, ca să-ţi comunic încă o scânteie din bucuria neprefăcută de a fi
viu. Aş vrea să-ţi scriu altfel de cum sunt nevoit s-o fac de mai multe ori pe
săptămână. De la om la om, de la tânăr la tânăr. Să-ţi împărtăşesc ca unui
vechi camarad pofta de a trăi, de a te descoperi în fiecare dimineaţă tot mai
disponibil marilor fapte, gata s-o iei de la început, dacă ceva din construcţie
te nemulţumeşte – şi acea mirare victorioasă cu care întâlnești la tot pasul
oameni morţi, oameni seci, roboţi, prăfuiţi, abstracţi, imorali, obosiţi,
halucinaţi, fantomatici, mii şi mii de forme d-ale acestei morţi
înspăimântătoare în care trăim. Zău, nu mai ştiu ce vrei d-ta. Nu ştiu de ce
aştepţi vreun sfat de la mine, de la oricare altul. Cum de poţi crede că cineva
de-aici, din metropolă, ar putea schimba ceva din ritmul minunat al vieţii pe
care eşti chemat s-o duci? Cum de mai ai timp să te superi pe cele ce se
întâmplă în afară de d-ta, care nu te pot interesa şi nu te pot ucide, pentru
că sunt biete moaşte inerte, a căror singură primejdie constă în numărul lor şi
toxicul lor? Dar ţi-e teamă de primejdie? Ţi-e teamă de baloanele de săpun ale
celor puternici? Şi poţi d-ta tânji vacuitatea personajelor atât de ilustre ale
culturii noastre? Ce Dumnezeu!
A
nu mai fi român!
A
apărut acum, de curând, o nouă modă printre tinerii intelectuali şi scriitori:
a nu mai fi români, a regreta că sunt români, a pune la îndoială existenţa unui
specific naţional şi chiar posibilitatea inteligenţei creatoare a elementului
românesc. Să ne înţelegem bine: tinerii aceştia nu depăşesc naţionalul pentru a
simţi şi gândi valorile universale; ei nu spun: "Nu mai sunt român, pentru
că sunt înainte de toate om, şi cuget numai prin acest criteriu universal şi
etern". Tinerii aceştia nu dispreţuiesc românismul pentru că sunt
comunişti sau anarhişti, sau mai ştiu eu ce sectă social-universală. Nu. Ei,
pur şi simplu, regretă că sunt români şi ar vrea să fie (o mărturisesc) orice
altă naţie de pe lume, chinezi, unguri, nemţi, scandinavi, ruşi, spanioli;
orice, numai români – nu. S-au săturat
până în gât de destinul acesta de a fi şi a rămâne român. Şi caută prin orice
fel de argumentare (istorică, filozofică, literară) să demonstreze că românii
sunt o rasă incapabilă de gândire, de eroism, de probleme
filozofice, de creaţie artistică şi aşa mai departe.
Unul
dintre ei se îndoieşte demult de realitatea unui neam românesc războinic, încât
îşi propune să citească istoria Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice
dacă într-adevăr s-au luptat vreodată românii cu turcii şi i-au învins! Altul
crede că orice creier care contează în istoria şi cultura
"românească" nu e de origine română. Cantemir, Kogălniceanu,
Eminescu, Haşdeu, Conta, Maiorescu, Iorga, Pârvan etc. – toţi, dar absolut toţi
sunt străini. Sunt slavi, ovrei, armeni, nemţi, orice; dar nu pot fi români,
românii nu pot crea, nu pot judeca; românii sunt deştepţi, sunt şmecheri, dar
nu sunt nici gânditori, nici creatori.
Dacă
le pronunţi vreun nume despre care se ştie sigur că e românesc, au alte
argumente. Este din Oltenia? Sânge sârbesc. Este din Moldova? Moldova întreagă
e slavizată. Din Transilvania? Sânge unguresc. Cunosc câțiva moldoveni care
spun cu mândrie: "Am sânge grecesc!" sau "Strămoşu-meu a fost
rus". Singura lor şansă de a fi oameni adevăraţi este de a-şi dovedi că originea
lor nu este curat românească. Nu cred că se află ţară europeană în care să
existe atâția intelectuali cărora să le fie ruşine de neamul lor, să-i caute cu
atât a frenezie defectele, să-şi bată
joc de trecutul lui şi să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparţină,
prin naştere, altei ţări.
Toţi
tinerii aceştia au de făcut obiecţii neamului românesc. Mai întâi, spun ei,
românii sunt deştepţi, şi asta îi împiedică să aibă drame interioare, să
cunoască profunzimile sufletului omenesc; îi împiedică să aibă probleme. Cine
nu are probleme sufleteşti, cine nu capătă insomnii din cauza meditaţiilor şi
agoniilor, cine nu e în pragul nebuniei şi al sinuciderii, cine nu ajunge
pentru zece ani neurastenic, cine nu urlă "Neant! Agonie!
Zădărnicie!", cine nu se dă cu capul de pereţi ca să afle
"autenticitatea", "spiritualitatea" şi "viaţa
interioară" – acela nu poate fi om, nu poate cunoaşte valorile vieţii şi
ale culturii, nu poate crea nimic. Românii sunt deştepţi – ce oroare! Unde
poate duce deşteptăciunea? La ce-ţi foloseşte faptul că poţi cunoaşte, superficial,
realitatea – când îţi lipseşte facultatea de a imagina probleme, îţi lipseşte
boala prin care poţi întrezări moartea şi existenţa, îţi lipsesc înseşi
elementele dramei lăuntrice?
Tinerii
aceştia sunt supăraţi pe neamul românesc pentru că românii nu au drame, nu au
conflicte şi nu se sinucid din desperare metafizică. Tinerii au descoperit o
întreagă literatură europeană de metafizică şi etică a desperării. Şi, pentru
că desperarea este un sentiment necunoscut românului (care a rămas, în pofida
atâtor erezii şi culturalizări, drept-credincios Bisericii Răsăritene), tinerii
intelectuali au dedus stupiditatea iremediabilă a acestui neam. (...)
Alimentaţi
de lecturi europene, mimând drame europene, voind cu orice preţ o
spiritualitate care să semene chiar numai exterior cu spiritualitatea
occidentală sau rusă – tinerii n-au înţeles nimic din geniul acestui popor
românesc, bântuit de atâtea păcate, având nenumărate lipsuri, dar strălucind
totuşi cu o inteligenţă şi o simţire proprie. Tinerii au reacţionat împotriva
curentului de acum 10-12 ani, pornit de la Gândirea şi Ideea Europeană (Pârvan,
Lucian Blaga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic; originale sunt tot în cursurile şi
publicaţiile lui N. Iorga), care proclamase "autohtonismul",
"specificul etnic" în artă şi în gândire şi încercase cea dintâi
filozofie ortodoxă prin crearea tipologiei româneşti.
Cauzele
acestei reacţiuni (care a început prin a fi pur spirituală, pentru a ajunge în
deplin nihilism, negaţie a istoriei, relativism în cultură, disoluţia
conceptelor critice etc.) sunt mult prea interesante şi prea aproape de noi ca
să ne încumetăm să le discutăm în acest articol. De altfel, nici n-am încercat
aici să cercetăm întreg fenomenul "a nu mai fi român", ci numai să
denunţăm câteva din aberaţiile ultimei mode intelectuale.
Aceia
care desperează de destinul de a se fi născut români judecă strâmb meritele şi
defectele poporului. Ei vor problematici, îndoieli, eroism – iar poporului
român îi e cu totul străină îndoiala şi despre eroi are o concepţie cu totul
familiară. Pentru un tânăr intelectual, credinţa şi îndoiala au valoare
filozofică, deschid căile meditaţiei, pun probleme; pentru un ţăran român nu
există îndoială, el crede firesc (aşa cum curg apele, cum cresc florile), fără
"probleme" (ţăranul român este realist; vezi colecţiile de proverbe,
ca să înţelegi cum a reacţionat el contra încercărilor de idealism, de
criticism aduse de popoarele cu care a intrat în legătură). (...)
Este
adevărat că poporul românesc suferă de multe păcate, este adevărat că ne
lipsesc multe axe – dar aceasta e condiţia noastră umană, acestea sunt
posibilităţile noastre de a atinge universalitatea. Putem pleca de la ele sau
le putem ignora pur şi simplu. Dar nu e nici cavaleresc, nici eficace să ne fie
ruşine că ne-am născut români numai pentru simplul motiv că nu găsim în valenţele
româneşti ceea ce vrea Şestov sau Dostoievski.
De ce cred în biruința Mișcării Legionare?
Buna Vestire, An I, 1937, Decembrie 17, nr. 244, pp 1–2
Cred în
destinul neamului românesc – de aceea cred în biruința Mișcării Legionare. Un
neam care a dovedit uriașe puteri de creație în toate nivelurile realității nu
poate naufragia la periferia istoriei, într-o democrație balcanizată și într-o
catastrofă civilă.
Puține neamuri europene au fost înzestrate de Dumnezeu
cu atâtea virtuți ca neamul românesc. Unitatea lingvistică este aproape un
miracol (limba română este singura limbă romanică fără dialecte). Românii au
fost cei mai buni creatori de State din sud-estul Europei. Puterea de creație
spirituală a neamului nostru stă mărturie în folclor, în arta populară, în
sensibilitatea religioasă. Un neam hărăzit cu atâtea virtuți – biologice,
civile, spirituale – poate el pieri fără să-și fi împlinit marea misiune
istorică? Poate neamul românesc să-și sfârșească viața în cea mai tristă descompunere
pe care-ar cunoaște-o istoria, surpat de mizerie și sifilis, cotropit de evrei
și sfârtecat de străini, demoralizat, trădat, vândut pentru câteva sute de
milioane de lei? Oricât de mare ar fi vina părinților noștri, pedeapsa ar fi
prea neînduplecată. Nu pot crede că neamul românesc a rezistat o mie de ani cu
arma în mână, ca să piară ca un laș astăzi, îmbătat de vorbe și alcool,
imbecilizat de mizerie și paralizat de trădare.
Cine nu se îndoiește de destinul neamului nostru, nu
se poate îndoi de biruința Mișcării Legionare. Cred în această biruință pentru
că, înainte de toate, cred în biruința duhului creștin. O mișcare izvorâtă și alimentată
de spiritualitatea creștină, o revoluție spirituală care luptă în primul rând
împotriva păcatului și nevredniciei – nu este o mișcare politică. Ea este o revoluție
creștină. Cuvântul Mântuitorului a fost înțeles și trăit în felurite chipuri,
de către toate neamurile creștine de-a lungul istoriei. Dar niciodată un
neam întreg n-a trăit o revoluție creștină cu toată ființa sa; niciodată
cuvântul Mântuitorului n-a fost înțeles ca o revoluție a forțelor sufletești
împotriva păcatelor și slăbiciunilor cărnii; niciodată un neam întreg nu și-a
ales ca ideal de viață călugăria și ca mireasă moartea.
Astăzi lumea întreagă stă sub semnul revoluției. Dar,
în timp ce alte popoare trăiesc această revoluție în numele luptei de clasă și al
primatului economic (comunismul) sau al Statului (fascismul) sau al rasei
(hitlerismul), Mișcarea Legionară s-a născut sub semnul Arhanghelului Mihail și
va birui prin harul dumnezeiesc. De aceea, în timp ce toate revoluțiile
contemporane sunt politice, revoluția legionară este spirituală și creștină.
În timp ce toate revoluțiile contemporane au ca scop
cucerirea puterii de către o clasă socială sau de către un om, revoluția
legionară are drept țintă supremă: mântuirea neamului, împăcarea neamului
românesc cu Dumnezeu, cum a spus Căpitanul. De aceea, sensul Mișcării Legionare
se deosebește de tot ceea ce s-a făcut până astăzi în istorie, și biruința
legionară va aduce după sine nu numai restaurarea virtuților neamului nostru, o
Românie vrednică, demnă și puternică – ci va crea un om nou, corespunzător unui
nou tip de viață europeană.
Omul nou nu s-a născut niciodată dintr-o mișcare
politică – ci întotdeauna dintr-o revoluție spirituală, dintr-o vastă prefacere
lăuntrică. Așa s-a născut omul nou al Creștinismului, al Renașterii etc.,
dintr-un desăvârșit primat al spiritului împotriva temporalului, dintr-o biruință
a duhului împotriva cărnii. Omul nou se naște printr-o adevărată trăire și
fructificare a libertății. Cred în biruința Mișcării Legionare pentru că cred
în libertate, în puterea sufletului împotriva determinismului biologic și
economic. Cei care vin în Legiune vin pentru că se simt liberi. Instinctele de
conservare, lașitățile care zac în sufletul fiecăruia, frica – toate acestea
sunt înfrânte. Legionarul nu mai e robul determinismului și al instinctelor
biologice. El știe că „n-are nici un interes”, că „n-are nimic de câștigat”,
integrându-se în Legiune. Dimpotrivă, știe că va fi lovit în interesele lui, că
viața va fi mai grea, că poate va intra în temnițe, sau poate va da piept chiar
cu moartea. Toate “interesele” și instinctele acestea, care “determină” viața
fiecărui om, sunt înfrânte prin marele gest de libertate al aderării la Mișcarea
Legionară. Se poate spune, fără urmă de paradox, că singurii oameni care
cunosc și trăiesc libertatea sunt astăzi, în România, legionarii.
Cei care nu cunosc Legiunea, ca și cei care luptă
împotriva ei, continuă să vorbească despre „dictatură” și se miră că tinerii
intelectuali aderă cu atâta spontaneitate la o mișcare în care „personalitatea”
este strivită și libertatea suprimată. Am avut prilejul să mă ocup altădată de
subita admirație a oamenilor noștri politici pentru „personalitate”, de teama
lor că în România nu se vor mai putea ridica “personalitățile”. Îi întrebam
atunci câte „personalități” a creat regimul libertății lor. Unde sunt? Care
sunt? Și mai întrebam ce au făcut politicienii noștri pentru oamenii cu adevărată
„personalitate”, care au ieșit la lumină prin munca, geniul sau talentul lor,
și au fost osândiți la o viață de mediocritate și jertfă. Ce au făcut
politicienii noștri, din toate partidele, pentru un Lucian Blaga sau Aron
Cotruș, un Camil Petrescu, un Perpessicius și alții? Ce-au făcut politicienii
pentru generația tânără de cărturari, artiști, tehnicieni și gânditori? Care
este tânărul cu „personalitate” pe care l-a descoperit vreun partid politic și l-a
pus la locul pe care-l merită, i-a dat putința să-și fructifice inteligența sau
talentul pentru binele obștesc? Eu știu că au fost „descoperiți” o sumă de afaceriști
precoce, secretari „inteligenți” și lichele domestice, cu care s-au „întinerit”
cadrele partidelor. Apologeții aceștia de ultimă oră ai „personalității” sunt
tot atât de ridiculi, pe cât sunt de ipocriți. Le aminteam cu alt prilej că în
cele mai disciplinate și mai severe ordine călugărești catolice s-au putut înălța
totuși destule personalități. Un Thomas din Aquino nu seamănă cu un Francisc
din Assisi, un Bonaventura cu un François de Salle. Personalitatea crește și rodește
pretutindeni, și cu cât e mai severă disciplina, cu atât „personalitatea” se definește
mai precis. Disciplina nu e totuna cu „dictatura”, cum lasă a se înțelege
ponegritorii Legiunii. Disciplina crește și promovează personalitățile – pentru
că orice act de ascultare poate fi un act de comandă asupra ta însuți, asupra
instinctelor sau anarhiei tale lăuntrice. Actul de ascultare îți dă ție comanda
asupra bestiei din tine, asupra vieții biologice care încearcă să te mențină în
evaziv, în comoditate, în căldicel. Disciplina te întărește pe tine, îți făurește
personalitatea. De aceea, cavalerii medievali și feudali au fost atât de liberi
și de dârji; pentru că juraseră credință (fides, trust, treve) unui șef…
Cred în biruința Mișcării Legionare pentru că cred în
dragoste. Dragostea singură preface bestia în om, înlocuind instinctele în
libertate. Dilige et quod vis fac, spunea Fericitul Augustin: „Iubește
și fă ce vrei!”. Cel care iubește cu adevărat, e liber. Dar dragostea transfigurează
pe om și libertatea pe care și-o dobândește insul iubind nu va stânjeni pe
nimeni, nu va face să sufere pe nimeni. Legionarii nu sunt numai camarazi, sunt
frați. Și este atât de puternic valul de dragoste, încât dacă n-ar fi decât el
singur, și tot ar trebui să nădăjduim în învierea neamului românesc, adică în biruința
Mișcării Legionare.
Cred în destinul neamului nostru; cred în revoluția creștină
a omului nou; cred în libertate, în personalitate și în dragoste. De aceea,
cred în biruința Mișcării Legionare, într-o Românie mândră și puternică,
într-un stil nou de viață, care va transforma în valori spirituale de universală
circulație bogățiile sufletului românesc…
-->
Iti vine sa plangi...
RăspundețiȘtergere"Există atâta suferinţă în jurul nostru, încât un om simţitor, dacă s-ar gândi întruna la ea, ar trebui ori să se sinucidă, ori să ucidă, aşa, la întâmplare."
RăspundețiȘtergereMagnific!