PEDAGOGIA ABSURDULUI
Schimbările esențiale produse
în țara noastră după evenimentele din decembrie 1989 nu puteau să nu afecteze
și domeniul educației. Dintre aspectele pozitive se pot menționa:
- Eliminarea din conținutul
disciplinelor școlare a ideologiei comuniste. În ultimul timp însă se constată
apariția unui alt tip de ideologie, anume „globalismul cultural”. Dacă vechea
ideologie avea ca centru Moscova, noua ideologie are ca centre Washington-ul și
Bruxelles-ul.
- Introducerea disciplinelor
opționale, care să stimuleze unele aspirații ale elevilor.
- Îmbunătățirea bazei
materiale a școlilor și dotarea lor cu mijloace tehnologice moderne. Aceasta
s-a făcut însă cu prețul unei risipe uriașe, de multe ori modernizându-se școli
care un an mai târziu au fost desființate, ceea ce dovedește lipsa unei viziuni
coerente, dar și cu dirijarea preferențială
a unor fonduri publice pentru satisfacerii intereselor clientelei politice.
În același timp însă, au
apărut o mulțime de fenomene negative, de natură să ducă la scăderea calității
învățământului. Iată doar câteva:
- Neconcordanța dintre
valorile promovate de școală și valorile promovate de societatea românească.
Deși la nivel declarativ aceste valori sunt comune, în realitate ele sunt
contrare. De fapt, aceasta este principala cauză a crizei actuale cu care se
confruntă școala românească.
- Din dorința de a fi pe
placul Occidentului, au fost preluate o serie de „forme” care nu au nimic de-a
face cu „fondul” tradițional al școlii românești, ca de exemplu eliminarea
notelor și introducerea calificativelor, fapt care, după părerea multor cadre
didactice, a dus la eliminarea concurenței între elevi, care stimula progresul
școlar. Astfel, dacă în perioada comunistă „lumina venea de la răsărit”, în
prezent se pare că „lumina vine de la apus”.
- Lipsa de continuitate și
coerență a politicii școlare. Fiecare nouă guvernare postdecembristă și-a
promovat politicile proprii în domeniul învățământului, de multe ori acestea
fiind total opuse una față de cealaltă. Învățământul continuă să fie nedreptățit,
alocându-i-se un buget insuficient.
- Incompetența crasă a multora
dintre cei care au condus în ultimele două decenii destinele învățământului
românesc.
- Centralizarea și
birocratizarea excesivă, cu nimic mai prejos decât cele existente în regimul
comunist, sufocă și anihilează inițiativele menite a promova interesele și cerințele
elevilor. Zilnic, școlile sunt bombardate cu solicitări venite de sus, de a
trimite fel și fel de situații, care de fapt nu servesc la nimic. Cadrele didactice
sunt asaltate de cereri referitoare la completarea a tot feluri de hârtii, care
de care mai bizare, rămânându-le tot mai puțin timp pentru activitatea lor de
bază, care trebuie să fie cea de predare-învățare și evaluare.
- Numirile în funcții de
conducere se fac pe criterii politice, încălcându-se astfel flagrant legea.
- Înlocuirea concursului de
admitere la liceu cu admiterea bazată pe evaluarea la două discipline și pe
media claselor V-VIII. În acest fel, se dă posibilitatea elevilor cu situație
financiară mai bună să-și cumpere locul în liceu. Pentru a le asigura reușita
la liceu propriilor odrasle, părinții plătesc ore de meditații chiar
profesorilor copiilor lor, care, pentru a justifica banii primiți, dau note
mari elevilor respectivi, chiar dacă aceștia nu le merită.
- Extinderea corupției și
fraudelor la examenele de evaluare.
- Desființarea școlilor
profesionale și dispariția practicii agricole în școlile din mediul rural,
ignorându-se astfel un principiu fundamental al învățământului, și anume cel al
legării teoriei de practică.
- Agravarea fenomenului de
abandon școlar, datorat sărăciei și dezinteresului crescând al familiei față de
școală, fapt care duce la creșterea analfabetismului și la proliferarea
delincvenței juvenile. În 2012, de pildă, rata abandonului școlar a fost de
17,4%.
- Înmulțirea actelor de
violență în școli. Majoritatea elevilor asociază democrația cu dreptul de a
face ce vor. Dezinteresul sau interesul prost înțeles al părinților față de
școală se manifestă de obicei la părinții care au un oarecare potențial
financiar, și care la rândul lor au o educație precară. De asemenea, mass media
și programele TV au o influență negativă asupra copiilor, prin promovarea
zilnică a violenței.
- Supraîncărcarea elevilor, pe
de o parte din cauza reducerii numărului de ore pe an destinate învățăturii,
pe de altă parte, adoptării unor programe stufoase neadecvate vârstei copiilor.
Se cere elevilor să-și însușească cunoștințe care nu le vor fi de folos
niciodată în viață (ecuații de gradul II, funcții, valențe etc.), în loc să se
pună accentul pe obținerea și fixarea temeinică a unor cunoștințe și competențe
real folositoare. Generațiile adulte rămân uimite când află, de exemplu, că
elevii de azi învață limba engleză din clasa zero, în timp ce ei începeau
studiul primei limbi străine în clasa a V-a, sau că învață ecuații din clasa I,
în timp ce ei învățau din clasa a V-a. Și exemplele de acest fel pot continua.
- Lipsa de motivație a
elevilor pentru acumularea de cunoștințe, competențe și abilități. Cauzele
acestei stări de lucruri sunt multiple: incapacitatea crescândă a părinților de
a-și educa și stăpâni copiii - tot mai des auzim din gura părinților expresia
„nu știu ce să-i mai fac”; abandonarea de către unii părinți a funcției
educative, pe fondul preocupării exagerate pentru acumularea de bani și bunuri
materiale; accesul nelimitat al elevilor la informații neadecvate vârstei prin
TV, Internet etc.; lipsa sau raritatea modelelor pozitive în mass-media.
Mass-media promovează intens modele negative, personaje parvenite, inducând în
tânăra generație ideea că succesul în viață nu se obține prin muncă tenace, ci
prin învârteli. Mai mult, munca este disprețuită, iar cei care învață nu sunt
considerați modele demne de urmat.
- Scăderea continuă a
calității resurselor umane implicate în actul educației: elevii devin tot mai
slabi din punct de vedere intelectual. Analfabetismul funcțional (incapacitatea
de a înțelege textul citit) este în continuă creștere, atingând 40% din
populația școlară; cadrele didactice sunt tot mai slab calificate și
încorsetate în legi și regulamente desprinse de realitate; părinții, la rândul
lor, sunt din ce în ce mai puțin educați și se implică tot mai puțin în
educația propriilor copii.
- Necultivarea sentimentului
patriotic. Nichifor Crainic scria: „Naționalismul este condiția elementară a
recunoașterii fiecărui popor, precum lipsa lui e semnul decăderii și al morții”.
Or, în ziua de astăzi, a fi patriot, a fi naționalist, a început să fie privit
ca ceva desuet. Pe toate căile posibile, inclusiv prin școală, se încearcă și
chiar se reușește minimizarea acestui sentiment.
- Renunțarea la uniformele
școlare. Acest fapt credem că a încurajat indisciplina și a promovat diferențierile
sociale între elevi, alterând sentimentul de a fi elev.
- Dispariția cabinetelor
medicale din școli. Aceasta, în condițiile în care, din cauza poluării și
alimentației bazate tot mai mult pe alimentele procesate și așa-numitele „E-uri”,
starea de sănătate a copiilor, ca de altfel a întregii populații, înregistrează
un regres continuu.
- Degradarea continuă a
statutului profesional al cadrelor didactice. Cadrul didactic este văzut ca un
ospătar care trebuie să servească fără să crâcnească elevul și părinții
acestuia. Acest lucru se datorează mai multor factori, între care amintim
salarizarea necorespunzătoare a cadrelor didactice, care le situează la
subsolul ierarhiei.
- Criza generală a sistemului
de valori pe care o parcurge societatea românească. Modelul familiei
tradiționale, în care autoritatea părinților și cea a dascălului erau
necontestate, tinde să dispară. Dictonul „Cine are carte are parte” nu mai e
crezut aproape de nimeni, chiar dacă pe față nu se recunoaște acest lucru. Ceea
ce contează este banul. Părinții cu bani au convingerea că sunt mai deștepți,
că le știu pe toate și de aceea îi disprețuiesc pe dascăli.
Dar în pofida tuturor
vicisitudinilor prin care trece astăzi țara noastră, cadrele didactice au
datoria să-și facă meseria cât mai bine, pentru că numai prin modelarea tinerei
generații în spiritul adevăratelor valori – libertatea, dreptatea, munca,
responsabilitatea, patriotismul etc. – se poate purcede la renașterea economică
și morală a nației noastre.
Sursa: aici
Evoluția învățământului la matematică
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.