INCHIZIȚIA FARMACRATICĂ
„Inchiziția farmacratică” este un documentar produs de Gnostic Media, care demonstrează prin
imagini și argumente logice că, de fapt, toată mitologia, simbolismul, povestea
lui Iisus și tradițiile legate de creștinism au la bază două practici:
astrologia și șamanismul. Majoritatea informațiilor prezentate în film se bazează
pe cercetările arheologului John Marco Allegro (1923-1988). Acesta a fost unul
din specialiștii desemnați să traducă Manuscrisele de la Marea Moartă, o serie de texte ebraice străvechi
(250 î.e.n.-70 e.n.) care au aparținut sectei esenienilor, și care au fost descoperite
în grotele din Qumram, lângă Marea Moartă, între anii 1947 și 1956.
Ceea ce-l deosebea pe Allegro de colegii săi era faptul că era agnostic,
deci nu aparținea Bisericii Catolice. În consecință, el a dezvoltat teorii și interpretări
libere de dogma bisericii. Rezultatul a fost ideea conform căreia Iisus este,
de fapt, personificarea unei ciuperci sacre, care dinamizează psihicul. Mai
precis, Allegro a argumentat că toată simbolistica și mitologia care-l înconjoară
pe Iisus Hristos este legată de ciuperca Amanita muscaria („muscarița” sau „pălăria
șarpelui”), o ciupercă roșie cu puncte albe, care apare frecvent în imagini ce
reprezintă sărbătoarea Crăciunului. În urma studierii Manuscriselor de la Marea
Moartă, Allegro a publicat mai multe de articole și cărți, printre care și The
Sacred Mushroom and the Cross (Ciuperca sacră și crucea), carte care i-a adus faimă
și notorietate, dar care, în același timp, i-a distrus cariera.
Ulterior, simbolismul ciupercii Amanita a fost analizat în foarte multe
lucrări. Astfel, cercetătorul Carl de Borhegyi publică în 2010 studiul Mushroom
Symbolism in Pre-Columbian Art (Simbolismul ciupercii în arta pre-columbiană), în care prezintă dovezi
arheologice și istorice că ciuperca Amanita era considerată sacră și venerată
ca zeitate de către populațiile Americii Centrale (foto jos), fiind mai târziu „ascunsă la vedere” în arta și simbolurile
religiilor creștine.
Un alt cercetător asiduu al legăturii dintre ciupercile Amanita, care
determină trezirea conștiinței, și simbolismul acestora, ascuns în reprezentările
religiei catolice, este James Arthur, care în 2003 își publică rezultatul cercetărilor în lucrarea
Mushrooms and Mankind: The Impact of
Mushrooms on Human Consciousness and Religion (Ciupercile și omenirea.
Impactul ciupercilor asupra conștiinței umane și religiei). O prelegere interesantă
ținută de autor pe tema cărții sale puteți urmări aici.
Aceeași temă este dezvoltată și de John A. Rush, profesor de antropologie la
Colegiul Sierra din Rocklin, California, care în 2011 publică studiul The
Mushroom in Christian Art (Ciuperca în arta creștină), în care susține cu
argumente și dovezi că Iisus nu a existat ca figură istorică, ci întruchipează
ciuperca sacră Amanita muscaria, iar capii religiei creștine dețin secrete care
sunt încifrate simbolic în scrierile și reprezentările artei religioase.
În sfârșit, cea mai recent apărută carte care abordează acest subiect
incitant este The Origins of
Religion (Originea religiei) o disertație despre mana divină a evreilor
antici și Euharistia Bisericii Catolice - sângele și trupul lui Hristos, ca
referiri la ciupercile sacre. Cartea a fost publicată în ianuarie 2014 și aparține, surprinzător, chiar unei fețe bisericești,
reverendul Nicklas B. Failla. Autorul
afirmă că sărbători precum Crăciunul, Paștele, Sfânta Comuniune și căsătoria
își au rădăcinile în trăirile experimentate în urma consumării unor ciuperci
sacre, care conțin psilocibină. Cartea aruncă o privire asupra miturilor, artei
și poveștilor legate de religiile moderne și dezvăluie modul în care orice om
obișnuit poate comunica în mod direct cu divinitatea.
Cu mii de ani în urmă,
în erele pre-monarhice, substanțele psihedelice erau cunoscute de oamenii din
foarte multe culturi și respectate pentru puterea lor de a face posibile
experiențe spirituale autentice, la prima mână, fără vreun intermediar. Uneori,
tot tribul ingera substanța în cadrul unor ritualuri de inițiere, de vindecare
sau de luare a unor decizii importante. În privința acestor practici, Amanita muscaria are și ea o lungă
istorie. Șamanismul din regiunile arctice ale Siberiei și Americii de Nord era strâns
legat de utilizarea acestei ciuperci, apreciată pentru proprietățile ei
psihoactive. Șamanii inuiţi obișnuiau să ingereze Amanita în cadrul ceremoniilor
de reînnoire anuală, care aveau loc în timpul iernii. Primul efect era un somn
adânc, asemănător comei. Când se trezeau, drogul le stimula sistemul muscular
în așa măsură, încât cel mai mic efort avea rezultate spectaculoase. Efectul
asupra animalelor era asemănător și, prin tradiție, un ren drogat cu această
ciupercă îl păzea pe șaman în timpul ritualului. Astfel, misionarii creștini
ajunși în Laponia au găsit aici un mit păgân despre reni care puteau zbura. De
la această presupusă abilitate la povestea saniei lui Moș Crăciun, trasă de
reni zburători, n-a mai fost decât un pas. Aceasta este originea
legendei despre sania zburătoare, iar culorile costumului moșului provin de la
culorile pălăriei ciupercii. Interesant este că, în prezent, inuiţii încă mai
împrăștie ciupercile în zăpadă, pentru a strânge renii laolaltă.
Că folosirea șamanică a acestei ciuperci ar fi putut
influența creștinismul, poate pentru unii nu este o noutate, dar ideea că Iisus
reprezintă, de fapt, chiar ciuperca Amanita muscaria și nu o figură istorică
este, probabil, o surpriză pentru majoritatea oamenilor. Acest film documentar
vine cu argumente interesante și logice, pentru a arăta legătura dintre mitul
lui Iisus și ciupercile care conțin psilocibină
(substanța halucinogenă din ciupercă), trecând prin simbolistica creștină,
iconografie și imagistică. Dacă cineva analizează cu atenție simbolurile Bisericii
Catolice, nu poate să nu remarce că imaginea Amanitei apare pe îmbrăcămintea papilor
și a cardinalilor, pe fresce și în arhitectura bisericilor. Mituri, cum ar
fi cel al Sfântului Graal, par să respecte același simbolism. Într-adevăr,
atunci când vezi reprezentarea cu ochii tăi, legătura cu ciuperca Amanita muscaria
devine evidentă și greu de combătut.
Chiar și Moș Crăciun este asociat cu Amanita în acest film. Aici, elful cel
bătrân și vesel este prezentat în contextul șamanismului nord european, unde,
conform tradiției, șamanul își usucă ciupercile Amanita într-un brad
(simbolistica globurilor) și apoi își vizitează apropiații din comunitate
intrând pe horn (ca un fum... adică prin intermediul fumatului acestei ciuperci)
pentru a aduce oamenilor darul ciupercii – trăirea spirituală, extatică.
Pe lângă influența șamanică asupra creștinismului, în film este cercetată
și relația dintre astronomie, astrologie și mitul cristic. Sunt aduse argumente
care ne fac să înțelegem corespondența dintre mitul lui Hristos, configurația cerului
în timpul solstițiului de iarnă și erele zodiacale, demonstrându-se grafic cum
povești ca cea a stelei strălucitoare care i-a ghidat pe cei trei magi, sau
moartea și învierea lui Iisus, se corelează foarte bine cu ceea ce se cunoștea înainte
despre cerul nopții și schimbarea anotimpurilor.
În final, documentarul
„Inchiziția farmacratică” pune
la îndoială multe dintre presupunerile și credințele pe care le avem despre
creștinism și figurile lui centrale, oferindu-ne dovezi că lucrurile nu sunt
chiar așa cum par să fie în interiorul acestei religii, ceea ce ne face să ne
punem o serie de întrebări: Dacă ceea ce se prezintă în acest film este
adevărat, oare Biserica încă mai folosește Amanita în secret? Au ținut cei de
la vârful puterii clericale acest secret timp de 2000 de ani? Există oare o conspirație
la vârful puterii bisericești de a se ascunde adevărata identitate a lui Iisus?
Termenul „farmacratic” este creat de realizatorii filmului și este o combinație
dintre farma = farmacologie și kratos = putere, în limba greacă. În contextul filmului, semnificația
titlului este legată de persecuția Bisericii Catolice împotriva religiilor arhaice,
bazate pe ingestia de plante psihotrope care ofereau indivizilor accesul la stări
de conștiință modificată. Această persecuție a atins punctul culminant în Evul
Mediu, prin vânătoarea de vrăjitoare și arderea lor pe rug, persecuție care
continuă și astăzi, într-o formă schimbată, cea a Statului farmacratic, sub pretextul
sănătății publice și al „războiului împotriva drogurilor”.
Surse:
Inchiziția farmacratică (RO)
Nu stiam teoria, n-am citit niciodata asa ceva. Dar daca are vreun sambure de adevar inseamna ca suntem tampiti de-a dreptul. Ca specie vorbesc!
RăspundețiȘtergereDaca ai vizionat filmul cred ca te-ai lamurit ca nu e o simpla teorie ci un fapt demonstrat. In cazul asta poti sa ne explici de ce noi ca specie suntem tampiti?
Ștergere