-->
TEATRUL ABSURD AL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ROMÂNESC
Acest
articol este încercarea mea de a analiza ineficienţa sistemului de
învăţământ şi de a arăta cum elevii şi studenţii sunt victimele acestei
ineficienţe. Subiectul e destul de vast şi, ca atare, articolul e lung. Nu
trebuie să-l citiţi integral, puteţi să aruncaţi un ochi pe ce subiect vă
interesează mai mult, dacă vă interesează vreunul.
Articolul reprezintă o promisiune pe care mi-am făcut-o în perioada în care eram student, și care s-a încheiat de puţin timp. Toate nedreptăţile, abuzurile, erorile şi aberaţiile sistemului de învăţământ ne afectează direct în intervalul în care facem parte din acest sistem, în calitate de elevi sau studenţi. Odată încheiat, rămânem cu diplomele, iar toate neregulile constatate, trăite şi simţite nu mai prezintă interes pentru noi şi ca atare le dăm uitării. Ne vedem de vieţile noastre, pentru că nu vedem niciun motiv de a lupta pentru o cauză care nu ne mai afectează. Acest sindrom se manifestă de la o generaţie la alta şi poate, peste ani, unii dintre noi ajungem să intrăm din nou în acest sistem, de partea cealaltă a baricadei. O baricadă ce nici n-ar trebui să existe, însă din păcate, odată ajunşi "oameni mari", devenim orbi şi surzi la problemele cu care se confruntă copiii. Elementul central al întregului sistem educaţional, cel pentru care există toate şcolile, liceele, facultăţile, bibliotecile, profesorii, personalul auxiliar, materialele didactice şi Ministerul Educaţiei, şi anume elevul/studentul, nu are nimic de spus în ceea ce priveşte organizarea lui. Cei ce iau decizii cu privire la modul în care are loc procesul de învăţământ nu urmăresc interesele copiilor. Faptul că ei au trecut prin acest sistem, le dă informaţii ce ar putea contribui la îmbunătăţirea lui, dar pentru că aceste informaţii se regăsesc undeva în trecutul lor, le face să fie şterse sau distorsionate.
Articolul reprezintă o promisiune pe care mi-am făcut-o în perioada în care eram student, și care s-a încheiat de puţin timp. Toate nedreptăţile, abuzurile, erorile şi aberaţiile sistemului de învăţământ ne afectează direct în intervalul în care facem parte din acest sistem, în calitate de elevi sau studenţi. Odată încheiat, rămânem cu diplomele, iar toate neregulile constatate, trăite şi simţite nu mai prezintă interes pentru noi şi ca atare le dăm uitării. Ne vedem de vieţile noastre, pentru că nu vedem niciun motiv de a lupta pentru o cauză care nu ne mai afectează. Acest sindrom se manifestă de la o generaţie la alta şi poate, peste ani, unii dintre noi ajungem să intrăm din nou în acest sistem, de partea cealaltă a baricadei. O baricadă ce nici n-ar trebui să existe, însă din păcate, odată ajunşi "oameni mari", devenim orbi şi surzi la problemele cu care se confruntă copiii. Elementul central al întregului sistem educaţional, cel pentru care există toate şcolile, liceele, facultăţile, bibliotecile, profesorii, personalul auxiliar, materialele didactice şi Ministerul Educaţiei, şi anume elevul/studentul, nu are nimic de spus în ceea ce priveşte organizarea lui. Cei ce iau decizii cu privire la modul în care are loc procesul de învăţământ nu urmăresc interesele copiilor. Faptul că ei au trecut prin acest sistem, le dă informaţii ce ar putea contribui la îmbunătăţirea lui, dar pentru că aceste informaţii se regăsesc undeva în trecutul lor, le face să fie şterse sau distorsionate.
Despre mine
Am 24 de ani şi am absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare,
secţia Calculatoare, specializarea Inteligenţă Artificială, din cadrul
Universităţii Politehnice Bucureşti, în vara anului 2007. Am avut media de
absolvire 8.69 şi am obţinut burse de studiu în 6 din cele 9 semestre (anul V a
avut un singur semestru). Am obţinut media 10 la proiectul de diplomă. În anul
2000 (clasa a X-a) am luat premiul III la Olimpiada Naţională de
Informatică, faza pe ţară. Aceste detalii au relevanţă pentru ceea ce urmează
să spun. Dacă nu le-aş menţiona, ar putea exista tentaţia de a pune criticile
pe care urmează să le aduc sistemului de învăţământ din România pe seama unor
neîmpliniri personale.
Problemele
Problemele de fond se pot împărţi simplu în trei categorii: CÂT, CE şi CUM
se predă.
CÂT se predă
Cu toţii am avut un zâmbet ironic în colţul gurii când am aflat că în alte
ţări împărţirea se învaţă în clasa a VII-a sau radicalul în clasa a IX-a.
Întotdeauna ne-am simţit cumva superiori pentru că la noi se învaţă mai mult,
se vehiculează o cantitate mai mare de informaţie. Dar omitem sau evităm să ne
punem întrebarea cu ce rămânem din toate aceste informaţii. E un subiect tabu, despre
care nu prea ne place să discutăm, deși toţi suntem conştienţi că un om de
un intelect mediu aflat, să zicem, la vârsta de 30 de ani, nu mai stăpâneşte
nici 5% din noţiunile învățate în liceu. Desigur, "rămâne cu ceva",
se mai întâmplă să-i sune cunoscute anumite noţiuni sau poate stăpâneşte ceva
mai bine câteva materii cu care a mai avut de-a face ulterior în viaţă. Uitarea
e un proces firesc, dar procentul de informaţie care se uită e direct
proporţional cu cantitatea de informaţie prezentată şi invers proporţional cu
calitatea prezentării. Concluzia poate părea
paradoxală: se reține mai puţină informaţie în cazul prezentării unui volum mare
de informaţie (şi cu atât mai puţină în cazul unei prezentări deficitare).
Să presupunem că unei persoane i se dă să reţină în 5 minute 20 de cuvinte.
Cel mai probabil, ea va reuşi să le reţină cu uşurinţă sau va uita cel mult un
cuvânt-două. Am obţine astfel un procent mediu de uitare de 15%. În acelaşi
timp, dacă aceleiaşi persoane i s-ar da să reţină, în acelaşi interval de timp,
200 de cuvinte, ea va depune un efort mult mai mare şi cel mai probabil nu va reuşi
să reţină mai mult de 10, neapucând nici să parcurgă întreaga listă. Avem deci
de-a face cu un efort mai mare pentru un procent de uitare de peste 90%. Acest raţionament simplu e ignorat în alcătuirea
programelor şcolare.
În clasa a VIII-a, la geografie, se predau aproape toţi munţii din România
şi zeci de vârfuri muntoase. Copiii sunt "ascultaţi", ei trebuind să
recite aceste denumiri şi valori numerice. Așa are loc evaluarea performanţelor
lor. Am deschis la întâmplare un caiet de biologie de clasa a X-a al unui elev
care urmează un liceu cu profil de matematică-informatică. Citez: "Porţiunea
dintre două membrane Z succesive se numeşte sarcomer şi este unitatea
morfofuncţională a miofibrilelor" sau "Cordonul lemnos este format
din vase metaxilem de calibru mare dispuse spre cambiu intrafascicular şi din
vase protoxilem de calibru mic dispuse spre periferie". O lecţie e alcătuită
din zeci de astfel de afirmaţii pe care elevii sunt nevoiţi să le înveţe pe de
rost pentru ora următoare, la care e posibil să fie ascultaţi. Acestea sunt
doar două exemple, alese din mediul preuniversitar. Curricula universitare sunt
la rândul lor îmbâcsite de informaţii pe care nici specialiştii în domeniu nu
le stăpânesc, ele fiind, în caz de nevoie, uşor accesibile în literatura de
specialitate.
În alcătuirea programelor şcolare se pleacă de la premisa greşită că acel
conţinut va fi asimilat cu uşurinţă de către elevi. Dacă această premisă ar fi
corectă, sistemul educaţional românesc ar fi printre cele mai performante din
lume şi ar produce enciclopedii ambulante pe bandă rulantă. Dar lucrurile nu
stau aşa, iar supraîncărcarea programelor are un efect invers uşor de constatat.
Plecarea de la această premisă este alimentată de faptul că cei ce alcătuiesc
programe sunt specialişti în domeniile respective (deşi, de multe ori, chiar şi
asta e discutabil), oameni care au petrecut o viaţă studiind şi predând acele
noţiuni şi care, în consecinţă, le stăpânesc foarte bine. Ei nu mai reuşesc să
se detaşeze, să se pună în pielea unui elev care se află la primul contact
cu noţiunile în cauză, care este în acelaşi timp supus unor contacte similare
la celelalte materii şi care poate îşi doreşte să mai aibă şi activități
extraşcolare. Căci dacă facem un calcul simplu, însumând cele şapte ore
petrecute la şcoală cu timpul necesar efectuării temelor şi pregătirii de
acasă, mă întreb cum de nu i se pare nimănui curios faptul că unui elev i se
cere să dedice şcolii mult peste cele 8 ore ale zilei de muncă.
Începând din şcoala primară şi până la ultimul an de facultate cantitatea
de informaţie depăşeşte cu mult optimul în ceea ce priveşte randamentul
procesului de învăţare pentru o persoană cu o memorie şi o inteligenţă medie.
Aş fi curios ce rezultate s-ar obţine dacă personalul Ministerului Educaţiei ar
trebui să dea teze şi lucrări la toate materiile din clasa, să zicem, a X-a.
Câţi ar lua notă de trecere la toate, sau măcar la majoritatea? Sunt convins că
niciunul...
CE se predă
Pe lângă faptul că se predă excesiv de mult, nu se predă întotdeauna ceea
ce trebuie. E greu să afirmăm despre o materie sau porţiune de materie că e inutilă sau irelevantă. Desigur, orice informaţie se poate dovedi la un
moment dat utilă, direct sau indirect. Însă aceasta nu este o scuză pentru a se
preda noţiuni cu un grad de utilitate foarte scăzut. A nu se înţelege că nu consider
importantă şi formarea unei culturi generale. Dar există o unitate de măsură şi pentru aceasta,
şi anume relevanţa şi utilitatea, care ar trebui luate în calcul cu mult
mai mare atenţie în alcătuirea programelor şcolare.
E trist că sistemul se împotriveşte îmbunătăţirii calităţii informaţiilor
predate. În mediul preuniversitar profesorii au un control extrem de limitat
asupra programei, iar vina se află în cea mai mare parte la nivel central, dar
în cadrul universitar profesorii au un grad mare de control
asupra conţinutului propriilor cursuri. Obişnuiţi să predea de zeci de ani aceleaşi
materii, în aceeaşi formă, pretind studenţilor o stăpânire integrală a
noţiunilor predate, stăpânire pe care ei au dobândit-o în urma multor ani de
repetiţie. Mai mult, se împotrivesc efortului minim de a-și adapta şi îmbunătăţi
propriile cursuri de la an la an. Puţini profesori universitari se obosesc să
obţină ceea ce se numeşte feedback, o
reacţie din partea studenţilor, să încerce să analizeze ce
porţiuni ale materiei sunt prea greu de înţeles sau insuficient detaliate, cu
un grad mic de utilitate sau irelevante, să le adapteze, modifice sau elimine
şi să încerce să-şi facă materia cât mai digerabilă şi mai interesantă pentru
studenţi.
Mediul privat poate fi oricând consultat pentru a obţine un
"reality-check", pentru a confirma că aşteptările sale nu sunt nici
pe departe satisfăcute de pregătirea academică. După 4 sau 5 ani de facultate,
un proaspăt angajat trebuie de obicei instruit aproape de la zero la locul de
muncă, şi nu puţine sunt cazurile de absolvenţi de A.S.E. care nu ştiu să ţină
un bilanţ contabil sau absolvenţi de Politehnică ce nu ştiu ce este un tranzistor.
Iar culmea absurdului e că acest absolvent de Politehnică care nu ştie ce este
un tranzistor a făcut 3 semestre de electronică, i s-au predat sute de pagini
de scheme şi formule, a pierdut săptămâni pregătindu-se pentru unele dintre
cele mai grele examene din această facultate, memorând mecanic noţiuni, dar nimeni nu i-a explicat că tot ce face tranzistorul este să amplifice
curent. E un teatru al absurdului jucat pe seama nervilor încă rezistenţi ai
tinerilor care au avut visul de a face o facultate, crezând, în naivitatea lor,
că vor învăţa lucruri interesante.
CUM se predă
Modul în care informaţia e transmisă elevilor şi
studenţilor e poate cea mai importantă componentă a procesului de învăţare. Din
păcate, acesta este şi cel mai deficitar proces al sistemului. Mecanismele
prin care creierul uman învaţă se cunosc. Din păcate, mult prea puţine
sunt aplicate în procesul educaţional. Cel mai important
aspect legat de învăţare este că aceasta are loc eficient
şi natural când constituie o plăcere. Desigur, e imposibil ca unui elev să-i
facă plăcere să înveţe la toate materiile, indiferent de cum ar fi construite
programele sau de cum ar prezenta profesorii conţinutul lor, dar se pot face
paşi importanţi în această direcţie. Materia trebuie organizată astfel încât să fie cât mai captivantă, iar
profesorii, cu talentul lor pedagogic, să facă eforturi pentru a o prezenta
într-un mod cât mai atrăgător. Mulţi profesori nu fac altceva decât să înşire
table întregi de materie seacă sau să dicteze copiilor lecţia, plecând apoi cu
conştiinţa împăcată acasă. Asta poate s-o facă oricine, nu trebuie să fii
profesor ca să ştii să scrii la tablă sau să dictezi.
Să luăm spre exemplu fizica, aşa-numita regină a ştiinţelor, cea ale cărei
legi guvernează aproape tot ce se întâmplă în jurul nostru. Fizica deschide ochii
către o lume fascinantă, în care există explicaţii pentru fenomenele pe care le
observăm zilnic, şi totuşi, majoritatea elevilor, la auzul termenului
"Fizică", se gândesc la formule ticsite de litere ciudate din
alfabetul grecesc, care trebuie reţinute pe de rost. E trist că se întâmplă
asta, iar fizica e doar un exemplu: toate materiile au ceva frumos și interesant în
ele, ce trebuie adus la suprafaţă. Acest lucru, de cele mai
multe ori, nu se întâmplă, pe de o parte din cauza modului în care sunt
alcătuite programele şcolare, iar pe de alta, din lipsa talentului
pedagogic sau dezinteresului multor profesori. Atâţia copii cu potenţial trec
pe lângă materii pentru care ar putea să facă
o pasiune, să-i împlinească profesional şi financiar, să le dea un
sens în viaţă, fără ca aceasta să se întâmple.
Este relevant să menţionez în acest context cum a decurs prima mea oră de
informatică din clasa a IX-a. Aceasta a fost ţinută de un profesor tânăr,
student la Calculatoare la momentul respectiv (care ulterior s-a transferat la
Massachusetts Institute of Technology şi a fost angajat de Google) un om
modest, cu simţul umorului, fost olimpic internaţional şi faţă de care am un
deosebit respect şi recunoştinţă. Deşi programa analitică prevedea ca în
primele ore de informatică să se predea nişte concepte abstracte, generalităţi,
scheme logice şi alte noţiuni similare, el a preferat să ne înveţe în prima oră
cum să afişăm un text pe ecran într-un limbaj de programare. Un lucru banal,
dar interesant, care ne-a atras atenţia: ştiam să facem un program. Apoi ne-a
învăţat cum să citim două numere de la tastatură şi să afişăm suma lor pe
ecran. Iarăşi, un lucru pe cât de simplu, pe atât de ghiduş: deja ne captivase
şi încercam singuri să citim mai multe valori, să afişăm produsul şi aşa mai
departe. După ce ne-a prezentat elementele de bază ale programării,
variabilele, instrucţiunile repetitive şi condiţionale, după ce ne-am jucat cu aceste noţiuni în faţa calculatorului, am învăţat şi acele
scheme logice şi convenţii, pe care le-am înţeles acum foarte uşor: erau un mod
de abstractizare a jocului nostru. Pentru ca aceste prime ore să decurgă în
acest mod, iar noi, elevii, să fim captivaţi şi să învăţăm din plăcere, a trebuit
ca programa analitică să fie oarecum încălcată, de către un om cu un
profund simţ pedagogic. E un lucru care se întâmplă foarte rar, un caz
particular, care, dacă n-ar fi existat, nu ştiu dacă aş mai fi avut acum
aceleaşi satisfacţii profesionale. Căci pentru mulţi elevi ai acelei clase,
jocul de atunci continuă şi acum, la alt nivel, de data aceasta primind şi
bani în schimb.
O dată ce stăpâneşti un set de concepte, ţi se pare normal să le prezinţi exhaustiv, riguros şi structurat. Însă procesele de
învăţare ale creierului uman nu sunt întotdeauna compatibile cu această
abordare. Pentru un proces de învăţare eficient, ordinea intuitivă e de
preferat ordinii riguroase de prezentare a noţiunilor. Trebuie întâi atrasă
atenţia, elevul trebuie captivat prin prezentarea unor lucruri interesante, căci, odată trezit interesul, procesul de asimilare devine natural. Elevul
nu se mai chinuie să înveţe, ci reţine fără să-şi dea seama.
Un alt aspect important legat de învăţare este prioritizarea în
funcţie de importanţă a noţiunilor. În momentul de faţă, predarea se face omogen, liniar, dar fiecare materie are nişte noţiuni fundamentale, nişte concepte
cheie pe care elevul ori studentul n-are cum să le distingă singur din
tot conţinutul care îi e prezentat. Voi da şi aici un exemplu, de data aceasta din matematică: conceptul de
derivată a unei funcţii. Acesta este un concept fundamental în matematică care,
pe lângă faptul că e predat mult prea devreme (clasa a IX-a parcă), e prezentat
sub forma unor formule care trebuie reţinute pe de rost, pentru ca apoi să se
treacă la lecţiile următoare. Mulţi absolvenţi de liceu nu înţeleg ce înseamnă
acest concept, pe cât de important, pe atât de simplu: derivatele nu sunt o
serie de formule, ci o modalitate de a cunoaşte ce face o funcţie într-un
punct: dacă creşte, dacă creşte mai mult, dacă scade, dacă scade mai mult.
Unul din mecanismele fundamentale ale învăţării este repetiţia. Repetiţia
nu înseamnă neapărat "tocit", învăţat pe de rost: oricât de bine am înţelege
o noţiune, procesul de uitare este inevitabil dacă nu are loc repetiţia. Din
acest motiv, se fac exerciţii la matematică, pentru a lucra repetitiv cu nişte
noţiuni deja stăpânite (cel puţin teoretic).
Repetiţia constructivă este de multe ori neglijată în predare. Sunt anumite
noţiuni mai importante, poate unele mai greu de reţinut, care trebuie repetate de
mai multe ori, în lecţii succesive sau de fiecare dată când vine vorba de ele.
Mulţi profesori trăiesc cu falsa impresie că datoria reţinerii îi revine exclusiv
elevului şi cred că dacă au prezentat o noţiune e suficient. În majoritatea
cursurilor sau programelor şcolare din alte ţări se insistă mult pe
repetitivitate, până când elevii mai atenţi devin plictisiţi chiar de
explicarea noţiunii în cauză. La noi, se merge pe principiul "Doar am făcut
asta lecţia trecută (luna trecută, semestrul trecut, anul trecut)".
Bagajul genetic cu care se naşte orice organism viu este un rezultat al
experienţei generaţiilor anterioare ale speciei respective. Supravieţuirea şi evoluţia oricărei fiinţe au la bază o serie de procese de
învăţare empirice. Aceste procese sunt atât de bine integrate în felul nostru
de a fi, încât ne vine greu să le conştientizăm, însă începând cu prima resimţire a senzaţiei de arsură din viaţa
noastră ce ne fereşte de foc şi până la unele dintre cele mai mari descoperiri
din domeniul ştiinţific, totul este legat de învăţarea prin experimentare. Capacitatea
noastră de a înţelege şi procesa noţiuni cu caracter abstract este de o mult
mai mare fragilitate decât mecanismele de învăţare din experienţă, perfecţionate în fiecare zi de către fiecare individ al fiecărei
generaţii, de-a lungul a milioane de ani. Robusteţea şi gradul de
eficienţă al acestor mecanisme ar trebui exploatate la maximum în cadrul
procesului de învăţământ.
Puţine sunt materiile la care nu se poate face niciun fel de practică, dar
există o serie de domenii în care practica ar trebui să fie elementul principal
în jurul căruia să se clădească procesul de învăţare. Fizica, chimia, biologia,
informatica... sunt materii cu un profund caracter practic şi ar trebui predate
ca atare. În programele şcolare există prevăzute ore de laborator pentru aceste materii, dar din nou, problemele stau în modul în care
decurg aceste ore. Dinamica e aproape inexistentă, se insistă pe partea
redactării lucrării de laborator şi a colectării datelor, în loc să se insiste
pe experiment în sine. De multe ori se trage o oră întreagă de un experiment al
cărui interes durează 5 minute şi nu se fac eforturi de a veni cu lucruri noi, experimente
cu un grad mai ridicat de receptivitate în rândul copiilor.
Profesorii
Aş face o greşeală dacă aş ataca în bloc corpul didactic. Există profesori care, în condiţii precare, supunându-se unor programe de calitate
îndoielnică şi pe bani puţini, fac lucruri minunate. Există oameni dedicaţi
acestei meserii, care ar putea să plece în mediul privat, pe salarii mai mari,
dar preferă să rămână în şcoli din pasiune. Există profesori care au inspirat
generaţii întregi de elevi sau studenţi şi mii de oameni care îi poartă în
amintire cu plăcere. Însă fiecare individ poate număra aceşti profesori pe
degetele de la o mână... A fi profesor e o meserie nobilă, dar înainte de
toate, este o vocaţie. Cu toate acestea, mulţi profesori aleg acest drum în
viaţă din lipsa altor oportunităţi sau pentru confortul activării într-un mediu
cunoscut. Cea mai mare greşeală a sistemului
e că nu înţelege ce înseamnă un profesor. El trebuie să întrunească
două calităţi: profesionalism
şi talent pedagogic. Această a doua calitate este ignorată complet. Nu se
înţelege că nu e nici pe departe suficient ca un profesor să-şi cunoască materia:
el trebuie să fie dornic şi capabil să transmită aceste cunoştinţe elevilor lui,
în caz contrar fiind practic plătit degeaba şi făcând mai mult rău.
Sunt atâtea exemple de profesori "celebri" prin universităţile
din România, spaimele studenţilor, acei profesori severi, la care se
pică în proporţii covârşitoare, puţini fiind cei ce reuşesc să le desluşească
şi reţină materia. Ba chiar există şi competiţii între ei. Cunosc un caz recent
în care un profesor a hotărât să pice 60% dintre studenţi (înaintea evaluării)
pentru ca materia sa să devină "importantă". Astfel de oameni
nu numai că n-ar trebui lăsaţi să profeseze, dar ar trebui trimişi în judecată
şi puşi să plătească daune morale tuturor studenţilor care şi-au pierdut
nopţile şi şi-au tocit nervii încercând să descâlcească cursurile lor
neinteligibile. Severitatea nedublată de potenţă pedagogică este expresia
unor frustrări personale refulate pe seama unor copii nevinovaţi. Şi totuşi, în
faţa sistemului, astfel de oameni sunt de neatins, pentru că sunt buni
profesionişti: stăpânesc materia! Atâta vreme cât stăpâneşti materia, vii la
ore şi nu abuzezi sexual de elevii tăi, eşti un profesor model din punctul de
vedere al sistemului.
Talentul pedagogic, uşurinţa de a-ţi captiva elevii sau studenţii şi de a-i
face să înveţe din plăcere trebuie să fie măsura principală a evaluării,
judecării şi aprecierii profesorilor într-un sistem de învăţământ. Anii de
vechime, numărul de articole sau cărţi publicate, comisiile în care au ocupat
cine ştie ce poziţii sau proiectele la care participă sunt doar nişte factori
colaterali, care nu reflectă decât în mică măsură calitatea de a fi un bun profesor.
Elevii şi studenţii
Veşnica problemă a conflictului dintre generaţii îi face pe unii
"oameni mari" să arunce vina pe "tinerii din ziua de
azi" care, prin incultura lor, obrăznicia, lipsa de interes, preocupările mediocre şi prin valorile care-i reprezintă
ca generaţie ar fi însăşi problema de bază a ineficienţei sistemului educațional. Sperând că ar putea să aibă un moment de luciditate, le adresez o serie de
întrebări acestor oameni:
Ce limbă străină stăpâneau copiii din generaţia lor aşa cum generaţia
aceasta stăpâneşte limba engleză? Ce instrumente de o complexitate
similară celor ce alcătuiesc Internetul ştiau copiii să utilizeze? Ce generaţie
din trecut a fost vreodată la fel de informată precum "tinerii
din ziua de azi"? Când credeţi că au fost vreodată cerinţele şi așteptările
pieţei forţei de muncă mai mari decât cele care îi aşteaptă şi cărora le vor
face faţă aceşti copii? Când credeţi că o generaţie întreagă a interacţionat
mai dinamic, mai divers şi mai intercultural decât o fac aceşti tineri, fie şi
prin blamatele reţele sociale de pe Internet? În ce vremuri se asculta muzică
mai diversă, se vizionau mai multe filme? Ce vă face să credeţi că, după milioane
de ani de evoluţie, fix la generaţia voastră s-a inversat această lege universală?
Care este probabilitatea ca evoluţia până la generaţia voastră să fi
fost una benefică şi constructivă, iar fix acum lucrurile să se ducă
de râpă?
Desigur, meritele saltului evolutiv din ultimele sute, şi mai ales zeci de
ani nu aparţin generaţiei tinere, ele fiind un produs al descoperirilor
tehnologice, al erei de cvasi-libertate în care trăim şi al altor factori, însă
aceasta nu influenţează cu nimic această tendinţă. Putem
oricând să ne aşezăm la masă şi să discutăm despre măsura în care evoluţia
umană în sine nu este cumva un drum sigur către autodistrugere. Dar în niciun
caz problema nu poate fi localizată la o anumită generaţie. Dacă ea există,
există de la începuturi, iar umbra ei este omniprezentă în toate generaţiile
trecute, prezente şi viitoare, până la extincţia rasei umane.
Revenind la concret, sunt convins că există unităţi de învăţământ, anumite
clase sau anumiţi elevi ce fac aproape imposibilă exercitarea eficientă a
activităţilor pedagogice. Sunt convins că există mulţi profesori buni, dornici
şi capabili să-şi servească menirea, și care trăiesc o dramă şi un profund sentiment
de neîmplinire profesională pentru că nu au cu cine lucra, pentru că elevii lor
sunt slab pregătiţi, incapabili sau total dezinteresaţi. Aş vrea să le transmit
un mesaj de încurajare acestor profesori şi convingerea mea că vor fi mereu câţiva elevi într-o clasă care vor aprecia şi
vor avea de câştigat de pe urma dedicării şi eforturilor depuse de ei. Îi asigur că toate generaţiile au avut astfel de copii.
Profesorii trebuie să ştie că respectul nu vine de la sine, odată cu
intrarea în învăţământ, ci trebuie câştigat de la fiecare elev în parte.
Singurul lucru care îl absolvă pe profesor de orice răspundere e lipsa
bunului-simţ al elevului său, dar nu mă refer la bun-simţ neapărat în sensul de
politeţe, ci mă refer la common sense,
simţul comun, acel set de reguli primare ce stabilesc protocoalele de
comunicare şi interacţiune umană într-o societate civilizată.
Mitul olimpicilor
Atunci când se vorbeşte despre performanţele sistemului de învăţământ din
România, olimpicii sunt mereu împinşi în faţă pentru a demonstra calităţile
sistemului, ceea ce este o eroare. În calitate de fost olimpic, dar poate mai
important, de om care a cunoscut de-a lungul timpului mulţi olimpici cu
rezultate deosebite pe plan intern şi internaţional, pot afirma în cunoştinţă
de cauză că sistemul de învăţământ are foarte puţin de-a face cu aceste
performanţe. Olimpicii sunt, în primul rând, oameni pasionaţi, dornici şi
capabili să studieze şi să aprofundeze materiile respective în cele mai
neprielnice conjuncturi, de cele mai multe ori pe cont propriu, din surse
alternative, fără vreo legătură cu materialul didactic uzual. Există
într-adevăr cazuri când în spatele unui olimpic se află un profesor deosebit, capabil să dezvolte şi să alimenteze o pasiune, dar
aceşti profesori sunt rari şi nereprezentativi pentru sistemul
educaţional românesc.
Rădăcinile problemelor
Nu, miezul problemei nu este nici numărul de teze unice, nici anii de
învăţământ obligatoriu, nici împărţirea pe clase de gimnaziu şi liceu, nici
numărul de materii de la bac, sau alte probleme cu care "se confruntă"
Ministerul Educaţiei, după cum se observă în media. Am auzit cu toţii oameni mari care spun: "Ce sever era profesorul acela de
matematică, ce frică îmi era la orele lui, cât îl uram, dar uite, acum îmi dau
seama că mi-a prins bine". Desigur, aceeaşi persoană avea o
cu totul altă părere în momentul în care era elevul acelui profesor, pe
care acum o pune în mod eronat pe seama imaturităţii lui de atunci. Explicaţia
e simplă: în prezent, el nu mai ia în calcul efortul
pe care era nevoit să-l facă pentru a se descurca la orele respective. Ca atare,
judecă procesul doar în funcţie de rezultate, şi dacă acum îi sună
cunoscute unele noţiuni din acea materie, trage concluzia că actul de
învăţământ a fost unul de calitate. Modul în care timpul îşi pune amprenta
asupra percepţiei noastre este subtil şi de cele mai multe ori nu-l
conştientizăm, dar are implicaţii profunde asupra propriilor
noastre convingeri. Un exemplu în acest sens ar fi veteranii de război, dintre
care unii ajung să-şi amintească cu nostalgie de perioada petrecută pe front
în ciuda atrocităţilor, deoarece au loc asocieri subconştiente între
amintiri.
Deşi cu toţii constatăm, cât suntem elevi şi studenţi, ineficienţa,
erorile, aberaţiile şi abuzurile sistemului de învăţământ, la momentul
respectiv nu avem posibilitatea de a le semnala într-un mod coerent şi
credibil. Până la urmă, ce ştim noi, suntem doar nişte copii, nu-i aşa? Iar
după absolvire, odată cu trecerea anilor, percepţia distorsionată a trecutului
ne face să vedem cu alţi ochi lucrurile şi să fim convinşi, în îngâmfarea
noastră de oameni maturi şi atotştiutori, că avem dreptate. Măsura după care se
evaluează orice proces este eficienţa. Eficienţa actului educaţional este
raportul dintre utilitatea noţiunii învăţate şi efortul depus pentru înţelegerea
şi reţinerea ei. Scopul management-ului oricărui sistem este de a-l face cât
mai eficient. Cum efortul depus (o resursă epuizabilă a celor ce învaţă) este
ignorat în proiectarea sistemului educaţional, acesta n-are cum să funcţioneze
corect. Subestimarea gravităţii şi profunzimii problemelor din învăţământ de
către "oamenii mari" este cauzată de nostalgia propriei
tinereţi şi idilizarea trecutului, dar şi de o răutate josnică:
"Lasă că şi eu m-am chinuit la vârsta voastră, de ce să nu suferiţi şi voi?
Aşa era și pe vremea mea, ce vă plângeţi
atât, vă e mintea numai la distracţii!" Homo homini lupus.
Majoritatea problemelor sistemului de învăţământ au la bază lipsa
competitivităţii reale. Cum instituţiile de învăţământ
particulare au încă un statut discutabil în România, e vorba de un domeniu
preponderent de stat. Învăţământul este un domeniu în care guvernează într-o
mare măsură legi scrise şi nescrise de factură comunistă şi în care nu există o
motivaţie pentru evoluţie şi performanţă. De ce s-ar apuca acum un ministru al
educaţiei să facă schimbări majore? Ce
i-ar motiva pe aceşti oameni să recunoască problemele din
sistem, să-şi pună în cap colegii şi să-şi consume energia
pentru a reproiecta sistemul? Nu există competiţie, nu există miză, nu
există interes decât pentru putere şi statut în cadrul sistemului. Dacă ar
fi un domeniu în care ar fi în joc doar bani publici, mai c-aş înţelege. Dar este un domeniu în care sunt în joc copilăria şi tinereţea a milioane de
oameni...
Reforma fictivă
La nivel central, au avut loc în ultima vreme o serie de schimbări, aparent
profunde, în ceea ce priveşte actul educaţional. În momentul de faţă, se află
în dezbatere un proiect de lege a învăţământului ce aduce o serie de modificări
remarcabile. Cel mai probabil, aceste schimbări ţin de armonizarea
cu legislaţia europeană şi sunt mai mult sau mai puţin impuse din exterior. Majoritatea
sunt benefice, constructive şi tratează unele din punctele menţionate în acest
articol. Din păcate, implementarea lor are un caracter profund formal.
Un exemplu de modificare majoră ce a avut loc de curând a fost reducerea
învăţământului universitar de la 5 la 4 ani, şi respectiv de la 4 la 3 ani, în
funcţie de facultate. Modul în care a fost implementată această modificare
anulează, ba chiar inversează beneficiile şi raţiunile acestei prevederi. Din
considerente ce iarăşi nu ţin de interesele studenţilor, materiile, în loc să
fie reanalizate, reduse şi adaptate pentru un interval mai scurt de predare, au
fost comasate. Materii vaste, ce se făceau înainte într-un an sau doi, se
predau acum într-un semestru. La mijloc sunt orgoliile profesorilor
universitari, care nu sunt dispuşi să-şi revizuiască cursurile, să scadă din
"greutatea" materiei lor. Un alt exemplu de modificare este
introducerea obligativității pentru anumite categorii de profesori de a urma cursuri
de perfecţionare. Aceste cursuri le conferă o serie de credite, al căror număr se reflectă în salarizare. Iarăşi, este
o prevedere salutară, până când aruncăm o privire mai atentă la modul în care
este implementată. Multe din aceste cursuri sunt "de umplutură", fără
un conţinut relevant şi util. Într-adevăr, pentru un
observator extern, lucrurile încep să se mişte şi se fac paşi
importanţi în direcţia reformei. Însă aceştia sunt paşi făcuţi pe hârtie.
Evident, lucrurile nu pot fi schimbate peste noapte, însă n-ar trebui să ne
mulţumim cu o legislaţie armonizată la nivel european.
Soluţii
Primul pas este conştientizarea şi recunoaşterea existenţei unor probleme
de fond în sistemul de învăţământ. Este un sistem putred şi corupt, un sistem în
care însuşi cel care-i justifică existenţa - elevul, studentul - e de multe ori
umilit, iar interesele lui reale, ignorate. Problemele
de formă tratate în momentul de faţă, deşi au importanţa lor, sunt un
soi de păduche pe capul unui bolnav de cancer. Următorul pas ar fi dorinţa
sinceră de a îmbunătăţi, de a reconstrui acest sistem. Din păcate,
această dorinţă nu pare a avea de unde să vină. Singurii afectaţi de această
putreziciune a sistemului sunt elevii şi studenţii, iar ei nu sunt în măsură să
ia decizii sau să se facă auziţi. Puţinele
organizaţii studenţeşti cu o oarecare credibilitate se ocupă de obicei cu alte
probleme, cum ar fi bursele sau locurile în cămine, probleme importante, dar a căror contribuţie la actul educaţional în sine este marginală.
Cei care se află în structurile decizionale
nu au ca scop îmbunătăţirea statutului elevului şi studentului. Ei se ocupă
cu chestiuni administrative, întâlniri la nivel înalt, discuţii formale,
armonizarea legislaţiei, obţinerea de fonduri, investirea acestora, reorganizarea examenelor, chestiuni de multe ori cu un
efect similar unei frecţii cu spirt la piciorul (sau limba) de lemn. Sunt
convins că există şi excepţii, oameni care
vor să schimbe ceva, dar majoritatea fac parte din acest sistem de ani buni şi
probabil nici nu mai realizează starea deplorabilă în care se află nucleul său. Au impresia că totul merge bine şi ce trebuie făcut se rezumă la mici
ajustări şi corecţii. Dar odată făcuţi acești primi paşi, următorul ar fi munca
sisifică de implementare reală a unor schimbări de fond. Voi
menţiona doar câteva măsuri evidente:
O primă măsură ar fi eliminarea unor porţiuni mari de materie şi
reorganizarea programelor şcolare. Foarte utilă ar fi implementarea unui sistem de feedback, direct de la elevi/studenţi şi indirect de la mediul privat,
prin care s-ar obţine o reacţie care să autoregleze sistemul, la fel cum
interdependenţa cererii şi a ofertei autoreglează sistemul economic. Tot esenţială mi se pare conceperea unui sistem real (şi
insist intenţionat pe acest cuvânt) de evaluare a cadrelor didactice în funcţie
nu neapărat de rezultatele absolute ale elevilor, care pot vari în raport
cu capacităţile lor, ci în funcţie de rezultatele lor relative. Ar trebui avută
în vedere umanizarea sistemului de învăţământ, de pildă prin implementarea
unor sisteme de evaluare mai mai puţin brutale: dacă
eşti răcit, deranjat la stomac sau neinspirat în ziua admiterii la facultate,
după ani de pregătire, ratezi examenul şi implicit un an din viaţă. Dar cui îi
pasă? Cum ar fi dacă adepţii acestei metode de evaluare spartană ar primi
salariile anual, pe data de, să zicem, 23 august, iar dacă n-ar reuşi să ajungă
în ziua respectivă la ora 8 fix la serviciu, ar rămâne fără bani?
Concluzie
Învăţământul primar, gimnazial şi liceal totalizează 12 ani. În cazul
urmării unei facultăţi, un om ajunge să petreacă în jur de 17 ani prin unităţi
de învăţământ. E vorba despre un sfert din speranţa medie de viaţă,
poate cel mai frumos sfert, în care activitatea principală este învăţatul,
adică pregătirea pentru viaţă. Este enorm, iar faptul că în urma acestei
perioade rămânem cu o cultură generală îndoielnică,
nervii tociţi şi în cel mai bun caz capacitatea de a îndeplini nişte sarcini de
serviciu n-ar trebui să ne mulţumească. În acest sfert de viaţă se pot face
mult mai multe, se pot învăţa mai multe, cu mai puţin efort şi păstrând
mai mult timp pentru activităţi recreative. Toate acestea, dacă sistemul ar fi
gândit mai bine, dacă cei care-l gândesc şi-l operează ar fi mai deschişi, mai
puţin egoişti şi încrezuţi, dacă ar avea conştiinţă şi un minimum de respect
pentru copilăria şi tinereţea a milioane de oameni.
Ce sper
cu acest articol? Absolut nimic. Dar am cumva conştiinţa împăcată că am depus
efortul minim de a-l scrie şi publica. Este, dacă vreţi, tot o expresie a
egoismului, satisfacerea propriei nevoi de a-mi împăca conştiinţa. Nu sunt
genul proactiv, nu vreau să pornesc o revoluţie sau să ader la vreo organizaţie
şi nici nu trăiesc cu iluzia că ar fi posibilă o schimbare peste noapte. Totuşi,
nici nu sunt adeptul atitudinii complet pasive. E o miză suficient de mare în
joc - vieţile unor oameni - pentru a încerca măcar prezentarea sistematizată a
unor probleme. Dacă un singur profesor, după ce citeşte acest articol, ar
încerca de a doua zi să fie mai dornic să-şi îmbunătăţească performanţele,
mă declar mulţumit. Dacă un singur funcţionar din Ministerul Educaţiei ar
depune mai mult efort pentru implementarea reală a unor reforme, aş fi încântat.
Sursa: http://www.invatamantul.ro/
Prostirea intenționată a Americii
(The Deliberate Dumbing Down of America) (RO)
(The Deliberate Dumbing Down of America) (RO)
Un scurt-metraj despre degradarea sistemului educațional în SUA și câteva consecințe tragice ale acestui fenomen.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dar mai întâi, rețineți: A comenta pe acest blog (ca și pe oricare altul) este un privilegiu, nu un drept. De aceea, vă rugăm:
- Referiți-vă, pe cât posibil, doar la subiectul postării.
- Folosiți un limbaj decent.
- Dacă intrați în polemici cu alți comentatori, folosiți argumente, nu injurii.
- Pentru mesaje de interes personal adresate administratorilor blogului (schimb de link, propuneri de colaborare etc.) folosiți formularul de CONTACT, aflat în partea de sus a paginii.
Comentariile care nu respectă aceste cerințe nu vor putea fi publicate.
Vă mulțumim și vă așteptăm cu interes opiniile și sugestiile.